مزایا و معایب تحلیل تکنیکال چیست؟

  • 22:02 1403-02-09
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

مزایا و معایب تحلیل تکنیکال؛ موارد مهم درباره تحلیل تکنیکال! از زمان ظهور بازارهای مالی تا الان سرمایه گذاران همیشه تلاش می کردن تا با استفاده از روش های مختلفی این بازارها رو پیش بینی کنند. به همین دلیل برخی از اون ها به استفاده از گذشته قیمت برای پیش بینی وضعیت آتی دارایی ها روی آوردن که بعدا به تحلیل تکنیکال یا نمودار شهرت پیدا کرد. به عبارت دیگه، تحلیل تکنیکال شامل بررسی همه داده های مربوط با قیمت در گذشته، به منظور درک رفتار قیمتی معمول یه دارایی و پیش بینی آینده اون هست. این روش تحلیل بازار به مرور زمان طرفداران زیادی پیدا کرد و در حال حاضر حداقل جزئی از استراتژی معاملاتی بیشتر افراد شامل تحلیل تکنیکال هست.

ورود به بازارهای مالی به ویژه بازار ارزهای دیجیتال بدون فراگیری ابزارهای مناسب تجزیه و تحلیل بازار مثل قدم گذاشتن در خیابون با چشم بسته هست. در این صورت هیچ تضمینی وجود نداره که سرمایه گذاری در این بازارها چه عاقبتی برای افراد رقم بزنه. تحلیل تکنیکال در کنار تحلیل بنیادی اگرچه تضمینی برای کسب سود در بازار نمیده، ولی کمک می کنه تا قدم گذاشتن در این خیابون شلوغ با ریسک کمتری همراه باشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله مزایا و معایب تحلیل تکنیکال، اطلاعاتی در مورد تحلیل تکنیکال به شما ارائه کنیم و به بررسی مزیت های این روش و معایب تحلیل تکنیکال بپردازیم.

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال چیست؟

شرط ورود موفق به بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی، یادگیری تحلیل تکنیکال یا Technical Analysis هست. تحلیل تکنیکال روشی مناسب و کارا برای پیش بینی قیمت ها در بازار با استفاده از تحلیل هست. تحلیلگران فنی با بررسی تاریخچه، قیمت ارز دیجیتال و حجم معاملات می تونن به پیش بینی های قابل اتکا برای خرید و فروش ارز دیجیتال در بازار دست پیدا کنند. بررسی رفتارها در این تحلیل خیلی مهم هست و تحلیلگر برای بررسی بازار به رفتارهای بازار توجه داشته باشن. در این روش قبل از هر چیز با تاریخچه معاملات در قالب نمودارهای مختلف سروکار داریم و از طریق اون ها می تونیم روندهای آینده بازار رو پیش بینی کنیم.

جالب اینجاست که بدونین تحلیل تکنیکال یا Technical Analysis روش تحلیلی هست که برای ارزیابی سرمایه گذاری ها و شناسایی فرصت های معاملاتی با تجزیه و تحلیل روندهای آماری جمع آوری شده از فعالیت های معاملاتی مثل حرکت قیمت و حجم، استفاده میشه. این روش برخلاف تحلیل بنیادی که سعی می کنه ارزش دارایی رو بر اساس مولفه هایی مثل میزان فروش و درآمد شرکت صاحب دارایی بررسی کنه، روی ارزیابی حجم و قیمت تمرکز می کنه. در واقع تحلیل تکنیکال با مطالعه فعالیت های گذشته بازار، رفتار آینده بازار در آینده رو می سنجه.

مزایا و معایب تحلیل تکنیکال چیست؟

مزایا و معایب تحلیل تکنیکال چیست؟

همونطور که گفتیم، تحلیل تکنیکال روشی کلاسیک برای بررسی بازارهای مالی هست و با وجود چند قرن قدمت همچنان در بازارهای مالی استفاده میشه. از این تحلیل بیشتر در بازار بورس استفاده میشه و به دلیل استفاده از تکنیک های مختلف در این تحلیل به اون تحلیل تکنیکال گفته میشه. استفاده از تحلیل تکنیکال برای پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال می تونه مزایا و معایب زیادی به همراه داشته باشه که باید هر کدوم از این موارد بررسی بشن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایا و معایب تحلیل تکنیکال بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بهترین بهره رو از تحلیل تکنیکال بگیرین.

مقاله پیشنهادی: انواع نمودار های قیمت در تحلیل تکنیکال کدامند؟

مزایای تحلیل تکنیکال

•    یکی از مزایای تحلیل تکنیکال، یادگیری راحت اون هست. یادگیری و درک بیشتر مفاهیم تکنیکالی ساده بوده و خیلی از افراد در مدت کوتاهی می تونن نحوه استفاده از این ابزار رو یاد بگیرن. در حال حاضر منابع آموزشی چاپی و آنلاین زیادی در این حوزه وجود دارن.
•    سرعت در فرایند تحلیل هم یکی دیگه از مزایای تحلیل تکنیکال هست. به عبارت دیگه، تحلیل وضعیت نمودار قیمت ارزهای دیجیتال خیلی وقت گیر و پیچیده نبوده و افرادی که از تسلط نسبی در این زمینه برخوردار باشن، با صرف مدت زمان مشخصی در طول روز امکان تحلیل و بررسی نمودارهای مختلف رو داشته باشن.
•    یکی دیگه از مزایای تحلیل تکنیکال، انعطاف پذیری بالا هست. با استفاده از تحلیل تکنیکال میشه چارت قیمتی هر ارز دیجیتال رو تجزیه و تحلیل کرد. در این زمینه تقریبا هیچ محدودیتی نداریم، فقط باید با توجه به شرایط هر نماد از ابزار و روش مناسب با اون استفاده کرد.
•    یکی دیگه از مزایای تحلیل تکنیکال، شناسایی نقاط ورود و خروج دقیق هست. در اصل شما با استفاده از ابزاری مثل اندیکاتورها و... امکان تعیین دقیق شرایط خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو دارین. به این ترتیب، تا حد زیادی از سردرگمی تریدرها جلوگیری میشه.
•    استراتژی معاملاتی دقیق و خودکار هم از مزایای تحلیل تکنیکال هست که شما می تونین استراتژی های معاملاتی دقیقی داشته باشین و معاملات پرسودی انجام بدین.

معایب تحلیل تکنیکال

معایب تحلیل تکنیکال

•    یکی از معایب تحلیل تکنیکال، سیگنال های معاملاتی مختلف هست. اگه تریدر بلند مدت نباشین، احتمال سیگنال های معاملاتی زیادی رو در طور روز می بینین که ممکنه همه اون ها مناسب سرمایه گذاری نبوده و باعث بشه تا ضرر کنین.
•    عدم تعیین ارزش ذاتی هم یکی دیگه از معایب تحلیل تکنیکال هست. در واقع ممکنه ارزش بازار یه ارز دیجیتال در چارت قیمتی چندین برابر ارزش ذاتی اون باشه که در صورت سقوط بازار سرمایه گذاران و معامله گران ضرر زیاد می کنند.
•    عدم امکان استفاده در نمادهای جدید هم از معایب تحلیل تکنیکال شمرده میشه. چارت قیمتی ارزهای دیجیتال به دلیل نوظهور بودن در بازار، از داده های کافی برخوردار نیست و هنوز نموداری برای اون ها تشکیل نشده. در این شرایط نمیشه از روش های تکنیکاللی استفاده کرد.

مقاله پیشنهادی: 10 سایت برتر تحلیل تکنیکال و فاندامنتال ارزهای دیجیتال

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله مزایا و معایب تحلیل تکنیکال، اطلاعاتی در مورد تحلیل تکنیکال به شما ارائه کنیم و به بررسی مزیت های این روش و معایب تحلیل تکنیکال بپردازیم. همونطور که گفتیم، تحلیل تکنیکال یا Technical Analysis روش تحلیلی هست که برای ارزیابی سرمایه گذاری ها و شناسایی فرصت های معاملاتی با تجزیه و تحلیل روندهای آماری جمع آوری شده از فعالیت های معاملاتی مثل حرکت قیمت و حجم، استفاده میشه. تحلیل تکنیکال مزایا و معایب زیادی به همراه داره که باعث میشه تا منحصر به فرد بشه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد مزایا و معایب تحلیل تکنیکال چیست؟

در مورد مزایا و معایب تحلیل تکنیکال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :3+71 = ?