بازار ارزهای دیجیتال چگونه دستکاری می شود؟

  • 18:02 1403-02-05
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

دستکاری بازار ارزهای دیجیتال؛ اتهامی هست که همیشه در بازار وجود داره! چیزی درباره این موضوع شنیدین؟ می دونین بازار ارزهای دیجیتال چگونه دستکاری میشه؟ روش های دستکاری ارزهای دیجیتال رو می شناسین؟ بهتره بدونین از زمانی که مبادله، تجارت و بازارهای مالی وجود داشتن، تلاش هایی برای دستکاری اون ها صورت گرفته هست. بازار ارزهای دیجیتال هم از این قاعده مستثنی نیستن. از اونجایی که این دارایی ها غیرمتمرکز و بدون نظارت نهاد مرکزی هستن، در بعضی از موارد در برابر هک، کلاهبرداری، پولشویی، واش تریدینگ و سایر فعالیت های خرابکارانه آسیب پذیر میشن و تحت تاثیر تهدید قرار می گیرن.

بازار ارزهای دیجیتال نوعی بازار نوپا و نوظهور هست که به دلیل رشدهای قیمتی زیادی که در سال رهای اخیر داشته، مورد استقبال سرمایه گذاران و معامله گران بازار قرار گرفته و تونسته به یکی از محبوب ترین بازارهای مالی با حجم بازار بزرگ تبدیل بشه. از اونجایی که بازار ارزهای دیجیتال نوعی بازار نوپا هست، آسیب ها و خطرات زیادی سرمایه گذاران و تریدرها رو تهدید می کنه که یکی از این خطرات هم دستکاری بازار ارزهای دیجیتال هست. در این بخش از مباحث آموزش ارز دیجیتال اطلاعاتی در مورد دستکاری بازار ارزهای دیجیتال به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های دستکاری ارزهای دیجیتال بپردازیم تا این روش ها رو بشناسین.

دستکاری بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

دستکاری بازار ارزهای دیجیتال

اگه در بازار کریپتوکارنسی ها فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم دستکاری بازار ارزهای دیجیتال رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که دستکاری بازار ارزهای دیجیتال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که دستکاری بازار ارزهای دیجیتال اتهامی بوده که در هر رشد و سقوط شدید به طور درست یا غلط همواره متوجه اون بوده. البته توجه داشته باشین که دستکاری مخصوص بازار ارزهای دیجیتال نیست و هر بازاری ممکنه دستکاری بشه. بنابراین، قبل از اینکه معاملات خودتون رو انجام بدین، مطمئن بشین که بازار دستکاری نمیشه و قیمت ها روال طبیعی خودشون رو طی می کنند.

جالب اینجاست که بدونین در همه بازارهای مالی دستکاری بازار اتفاق می افته، ولی در بازار ارزهای دیجیتال به دلیل نوپا بودن و نبودن قوانین مشخص و سروصدای زیادی که رمز ارزها در دنیا به پا کردن، احتمال دستکاری ها برجسته تر دیده میشه و مورد بررسی و مو شکافی بیشتری قرار می گیره. هر روز نیورهای زیادی در بازار ارزهای دیجیتال کار می کنند که هدف اون ها دستکاری قیمت هست. این افراد از طریق دستکاری بازار ارزهای دیجیتال قصد دارن تا سرمایه گذاران تازه و تریدرهای مبتدی رو به وحشت بندازن و سودهای زیادی از این طریق به دست بیارن.

روش های دستکاری بازار ارزهای دیجیتال کدامند؟

روش های دستکاری بازار ارزهای دیجیتال کدامند؟

همونطور که گفتیم، زمانی که همه چیز در امن و امان هست، ولی بدون هیچ دلیل منطقی و بدون هیچ مشکلی ارز دیجیتال مورد نظر رشد یا سقوط شدیدی می کنه، میشه این نتیجه رو گرفت که این ارز دیجیتال دستکاری شده. در بازارهای نوپا در زمان دستکاری بازار می تونه باعث ورشکستگی یه طرف معامله بشه. بازارهای نوپا نمی تونن از روش تسویه حساب خودکار استفاده کنند. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی روش های دستکاری بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم تا با این روش ها آشنا بشین.

•    دستکاری بازار از طریق پامپ و دامپ

یکی از روش های دستکاری بازار ارزهای دیجیتال، پامپ و دامپ قیمت هاست. شیوه کار در این روش به این صورت هست که تعدادی از سرمایه گذاران بزرگ یا نهنگ های بازار با همکاری یه شرکت بزرگ سرمایه گذاری که سرمایه زیادی در اختیار داره، تصمیم می گیرن تا به صورت مصنوعی و غیر واقعی قیمت ارز دیجیتال رو بالا ببرن. اون ها تعداد زیادی از ارز دیجیتال مورد نظر رو از قبل خریدن و از این طریق سود به دست میارن. در نتیجه افراد جذب ارز دیجیتال پامپ شده میشن و اقدام به خرید می کنند که این موضوع باعث رشد زیاد اون میشه. وقتی قیمت بالا رفت، نهنگ ها رمز ارزهای خودشون رو می فروشن و دارنده ها ضرر می کنند.

مقاله پیشنهادی: کلاهبرداری با پامپ و دامپ ارز دیجیتال چیست؟ 

•    خرید و فروش تقلبی یا Spoofing

یکی دیگه از روش های دستکاری بازار ارزهای دیجیتال، خرید و فروش تقلبی یا Spoofing هست. در این روش معامله گر اقدام به ثبت سفارش خرید یا فروش جعلی می کنه. به عبارت دیگه تریدرهایی که دوست دارن بازار ارزهای دیجیتال رو دستکاری کنند، می تونن با ایجاد سفارشات خرید یا فروش تقلبی بین سایر سرمایه گذاران توهم خوش بینی یا بدبینی رو ایجاد کنند. در این صورت بازار دچار هیجان شدید خرید و فروش قرار گرفته و از این طریق سود زیادی نصیب این افراد میشه.

•    تجارت شستشو یا Wash Trading

یکی دیگه از روش های دستکاری بازار ارزهای دیجیتال، تجارت شستشو یا Wash Trading هست که به منظور ایجاد توهم بازار فعال برای یه ارز دیجیتال مشخص استفاده میشه. انجام این کار در بازارهای مالی قدیمی و سنتی غیر قانونی هست، ولی به نظر میرسه در عرصه ارزهای رمزنگاری شده بیشتر به چشم می خوره. به خرید و بلافاصله فروش یه ارز دیجیتال به صورت مداوم و با سرمایه بالا توسط بازیگران بزرگ ارزهای دیجیتال واش تریدینگ گفته میشه. این سرمایه گذاران بزرگ قصد دارن تا به صورت مصنوعی حجم معاملات رو بالا ببرن.

مقاله پیشنهادی: تجارت شستشو  (wash trading)چیست ؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله بازار ارزهای دیجیتال چگونه دستکاری می شود؟ اطلاعاتی در مورد دستکاری بازار ارزهای دیجیتال به شما ارائه کنیم و به بررسی روش های دستکاری ارزهای دیجیتال بپردازیم تا این روش ها رو بشناسین. همونطور که گفتیم، دستکاری بازار ارزهای دیجیتال اتهامی بوده که در هر رشد و سقوط شدید به طور درست یا غلط همواره متوجه اون بوده. البته توجه داشته باشین که دستکاری مخصوص بازار ارزهای دیجیتال نیست و هر بازاری ممکنه دستکاری بشه. وقتی همه چیز امن و امانه، ولی قیمت ارز دیجیتال یهویی بالا میره ممکنه بازار اون ارز دیجیتال دستکاری شده باشه. بنابراین، سعی کنین تا از دستکاری شدن بازار مطمئن بشین. روش های مختلفی برای دستکاری بازار وجود داره که در بخش قبلی بهشون اشاره کردیم.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد بازار ارزهای دیجیتال چگونه دستکاری می شود؟

در مورد بازار ارزهای دیجیتال چگونه دستکاری می شود؟ نظر دهید
سوال امنیتی :4+49 = ?