هش گراف(Hashgraph) چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "هش گراف(Hashgraph) چیست؟"


  • 14:02 1403-02-14
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

هش گراف یا Hashgraph؛ فناوری جایگزین بلاک چین؟ به نظر شما آیا هش گراف می تونه جایگزین بلاک چین بشه؟ اصلا می دونین هش گراف چیست؟ ایده و هدف هش گراف چی می تونه باشه؟ هش گراف چجوری کار می کنه؟ ویژگی ها و مزایا و معایب Hashgraph چیست؟ وضعیت فعلی هش گراف چجوریه؟ چرا فناوری هش گراف از بلاک چین سریع تر هست؟

بلاک چین تکنولوژی خوبی هست که باعث ایجاد شبکه ها و پروژه های زیادی شده، ولی با این وجود، به این دفتر کل توزیع شده هم انتقاداتی وارد هست. هش گراف به عنوان یه مکانیزم اجماع جدید با تکیه بر ساختاری متفاوت و همچنین به عنوان یکی دیگه از انواع دفتر کل توزیع شده، به وجود اومد تا ویژگی های سرعت، منصفانه بودن و ایمنی در برابر بعضی حملات رو همزمان فراهم کنه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مباحث آموزش ارز دیجیتال اطلاعاتی در مورد فناوری هش گراف یا Hashgraph به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های هش گراف بپردازیم و عملکرد هش گراف رو مورد بررسی قرار بدیم.

هش گراف چیست؟

هش گراف چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که هش گراف چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که هش گراف یا Hashgraph یکی از انواع دفتر کل توزیع شده هست که به وسیله شخصی به اسم لیمون برد راه اندازی شد و صاحب امتیاز اون هم شرکت سوئر لدز هست. همچنین هش گراف نوعی الگوریتم جدید و ثبت امتیاز شده هست که مزایای بلاک چین رو بدون کم کردن سرعت تراکنش در اختیار داره. توجه داشته باشین که هش گراف به عنوان یه مکانیزم اجماع، جایگزین یا در واقع نسل جدید تکنولوژی نهفته در مکانیزم های اجماع در بلاک چین معرفی میشه.

جالب اینجاست که بدونین هش گراف نوعی دفتر کل توزیع شده با اجماع خاص خود هست که از پروتکل گاسیب استفاده می کنه. در هش گراف هر نود می تونه اطلاعات مربوط به تراکنش های جدید رو دریافت کنه و اون رو به نود کناری خودش که به صورت تصادفی انتخاب شده بده. سایر نودها و اعتبارسنج ها با جمع آوری اطلاعات اون ها رو به رویداد جدید تبدیل می کنند و به یه شخص دیگه به صورت تصادفی ارسال می کنند و اونقدر این مرحله تکرار میشه تا همه نودها از رویداد و اطلاعات اولیه مطلع بشن و بتونن بهترین عملکرد رو انجام بدن.

مقاله پیشنهادی: فناوری ارز دیجیتال چیست؟

هش گراف چه ویژگی هایی دارد؟

هش گراف چه ویژگی هایی دارد؟

همونطور که گفتیم، هش گراف به عنوان یه مکانیزم اجماع جدید با تکیه بر ساختاری متفاوت و همچنین به عنوان یکی دیگه از انواع دفتر کل توزیع شده، به وجود اومد تا ویژگی های سرعت، منصفانه بودن و ایمنی در برابر برخی حملات رو همزمان فراهم کنه. هش گراف ویژگی های زیادی داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی ویژگی های هش گراف بپردازیم.

مقاله پیشنهادی: الگوریتم اجماع در بلاکچین چیست؟

•    یکی از ویژگی های هش گراف، بالا بودن سرعت این فناوری هست. با توجه به اینکه هش گراف از پروتکل گاسیب استفاده می کنه، باعث افزایش سرعت پیام ها و ارتباطات میشه و همچنین این سیستم باعث کاهش ارتباط های بیهوده میشه و یه پروتکل اجماع می سازه.
•    یکی دیگه از ویژگی های هش گراف، ایجاد عدالت در شبکه هست. اجماع موجود در هش گراف عدالت رو به وجود میاره، چون کاربران موجود در هش گراف می تونن تراکنش ها رو بررسی کنند و می تونه از بروز تصمیم های ناعادلانه جلوگیری کنه.
•    یکی دیگه از ویژگی های هش گراف، امنیت بالاتر هست. با توجه به نحوه عملکرد هش گراف، امنیت خیلی بالاتری نسبت به بلاک چین داره و تصادفی بودن اون باعث شده تا اطلاعات به صورت امن تر در این شبکه تبادل پیدا کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله هش گراف چیست؟ اطلاعاتی در مورد فناوری هش گراف یا Hashgraph به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های هش گراف بپردازیم و عملکرد هش گراف رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، هش گراف یا Hashgraph یکی از انواع دفتر کل توزیع شده هست که به وسیله شخصی به اسم لیمون برد راه اندازی شد و صاحب امتیاز اون هم شرکت سوئر لدز هست. هش گراف ویژگی های زیادی به همراه داره که همین موضوع باعث شده تا محبوبیت زیادی به دست بیاره. همچنین انتظار میره که هش گراف بتونه در آینده جایگزین فناوری بلاک چین بشه و همه تراکنش ها در این پروتکل انجام بگیره.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد هش گراف(Hashgraph) چیست؟

در مورد هش گراف(Hashgraph) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+43 = ?