ارز دیجیتال بانک مرکزی(CBDC) چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "ارز دیجیتال بانک مرکزی(CBDC) چیست؟"


  • 05:02 1403-02-21
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

ارز دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC؛ نسخه دیجیتال ارز فیات یک کشور! آیا دوست دارین اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ ارز دیجیتال ملی چیست؟ به نظر شما ارز دیجیتال بانک مرکزی چجوری کار می کنه؟ ارز دیجیتال ملی چه کاربردهایی داره؟ تفاوت ارز دیجیتال CBDC با سایر رمزارزها چیست؟ چرا به ارز دیجیتال بانک مرکزی نیاز داریم؟ ارز دیجیتال ملی چه مزایایی به همراه داره؟ چه تاثیری بر قیمت بیت کوین دارد؟

با پیدایش بلاک چین و رمزارزها، شاهد بودیم که دولت ها به مخالفت صریح با این رمزارزها برخواستن و شاهد قوانین کشورها در مورد ارزهای دیجیتال در برخی نقاط هم بودیم. در واقع ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین به وجود اومدن تا نوع جدیدی از شیوه پرداخت و امور مالی رو برای مردم ممکن کنند. در این میان دولت ها و بانک های مرکزی سعی دارن تا با ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی این جای خالی رو پر کنند. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله ارز دیجیتال بانک مرکزی چیست؟ اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای ارز دیجیتال ملی بپردازیم و هدف از ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این رمزارز آشنا بشین.

ارز دیجیتال بانک مرکزی چیست؟

ارز دیجیتال بانک مرکزی چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که ارز دیجیتال بانک مرکزی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که ارز دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC نوعی پول الکترونیکی هست که مثل ارزهای فیات سنتی به دارنده ها این امکان رو میده تا به خدمات بانک مرکزی دسترسی داشته باشن. کسب و کارها و افراد با استفاده از این پول الکترونیکی می تونن پرداخ ها و نقل و انتقالات خودشون رو انجام بدن. ارز دیجیتال ملی واسطه هایی مثل بانک های تجاری رو از بین میبره و به مشتری اجازه میده ارتباطی بی واسطه با بانک مرکزی برقرار کنند.

جالب اینجاست که بدونین ارز دیجیتال ملی یا CBDC از یه رکورد الکترونیکی یا توکن دیجیتال برای نشون دادن شکل مجازی ارز فیات یه کشور خاص استفاده می کنه. همچنین ارز دیجیتال ملی متمرکز هست و توسط مقامات پولی کشور صادر و تنظیم میشه. هر واحد ارز دیجیتال ملی به عنوان یه ابزار دیجیتال امن معادل با یه قبض کاغذی عمل می کنه و می تونه به عنوان یه روش پرداخت، ذخیره ارزش و یه واحد حساب رسمی مورد استفاده قرار بگیره. مثل یه اسکناس مبتنی بر کاغذ که دارای شماره سریال منحصر به فرد هست.

مقاله پیشنهادی: کوین مرده(Dead Coin) چیست؟

مزایای ارز دیجیتال ملی چیست؟

مزایای ارز دیجیتال ملی چیست؟

همونطور که گفتیم، ارز دیجیتال بانک مرکزی(CBDC) این توانایی رو داره تا با رمزارزها یا ارزهای فیات مقایسه بشه. در هر دو این مقایسه ها مزایایی شامل حال رمزارز ملی میشه که معرفی اون ها خالی از لطف نیست. مهم ترین ویژگی ارز دیجیتال ملی این هست که عرضه اون توسط نهاد مرکزی یه دولت انجام میشه. در این بخش از مقاله به بررسی مزایای ارز دیجیتال ملی می پردازیم.

•    تشویق و تسهیل نوآوری

یکی از مزایای ارز دیجیتال ملی، تشویق و تسهیل نوآوری هست. رمزارز بانک مرکزی یا CBDC زمینه ای برای رشد سیستم های پرداخت و ایجاد نوآوری در این حوزه فراهم کرده. این ارزهای دیجیتال بانک مرکزی زمینه ای به وجود میارن تا بخش های خصوصی برای برآورده کردن نیازها و تقاضاهای کاربران در سیستم های پرداخت راه حلی ارائه بدن. ضمن اینکه به کاربران کوچیک تر در بانک مرکزی اجازه میده تا مدل های توزیع و سرویس های مالی جدیدی ارائه بدن.

مقاله پیشنهادی: بررسی رابطه بانک ها و ارزهای دیجیتال

•    پرداخت های بین المللی

یکی دیگه از مزایای ارز دیجیتال ملی، استفاده در پرداخت های بین المللی هست. پرداخت هایی که سطح بین المللی انجام میشن، دارای کارمزدهای بالایی هستن. ضمن اینکه برای کامل شدن به زمان زیادی نیاز دارن. ارز دیجیتال CBDC به عنوان راه حلی برای این مشکل به بهبود سیستم پرداخت های بین المللی در دولت های مختلف کمک می کنه. همچنین در برخی شرایط برای فراهم سازی زیرساخت مناسب این پرداخت ها و استانداردها به همکاری بین المللی نیاز هست.

•    فراگیری مالی

یکی دیگه از مزایای ارز دیجیتال ملی، فراگیری مالی هست که میزان برابری فرصت ها و دسترس پذیری رو برای خدمات مالی نشون میده. ارز دیجیتال بانک مرکزی این امکان رو داره تا موانع موجود برای فراگیری مالی رو کاهش بده. به عبارت دیگه، میشه اینجوری گفت که ارز دیجیتال بانک مرکزی هزینه های تراکنش رو کاهش میده تا به کمک اون امکان برخورداری افراد زیادی رو از خدمات و سرویس های مالی مختلف فراهم کنه.

هدف از ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی

هدف از ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی

مهم ترین و اصلی ترین هدف از ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی(CBDC) ایجاد حریم خصوصی، قابلیت انتقال، راحتی، در دسترس بودن و امنیت مالی برای مشاغل و مصرف کننده ها هست. همچنین ارز دیجیتال ملی می تونه هزینه های نگهداری سیستم مالی پیچیده و کارمزد تراکنش فرامرزی رو کاهش بده. افرادی که در حال حاضر از شیوه های جایگزین انتقال پول استفاده می کنند، به گزینه هایی با هزینه کمتر می تونن دسترسی داشته باشن. بانک مرکزی کشورها می تونن با استفاده از CBDC سیاست های پولی رو اجرا و با ایجاد ثبات رشد رو کنترل کنند و بر تورم تاثیر بذارن.

حائز اهمیت هست که بدونین ارز دیجیتال ملی می تونه ریسک های استفاده از ارزهای دیجیتال رو کاهش بده. ناگفته نمونه رمزارزها نوسانات قیمتی زیادی دارن و قیمتشون همیشه در حال افزایش و کاهش هست. این نوسان باعث استرس شدید مالی افراد میشه و به ثبات کلی اقتصاد هم تاثیر می ذاره. دولت ها از ارز دیجیتال ملی پشتیبانی و بانک مرکزی بر اون ها نظارت می کنه. به این ترتیب، افراد و مشاغل می تونن از شکل باثبات ارز دیجیتال بهره ببرن.

مقاله پیشنهادی: 4 مشکل اساسی ارزهای دیجیتال برای پذیرش گسترده

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ارز دیجیتال بانک مرکزی چیست؟ اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای ارز دیجیتال ملی بپردازیم و هدف از ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این رمزارز آشنا بشین. همونطور که گفتیم، ارز دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC نوعی پول الکترونیکی هست که مثل ارزهای فیات سنتی به دارنده ها این امکان رو میده تا به خدمات بانک مرکزی دسترسی داشته باشن. ارز دیجیتال ملی مزایای زیادی به همراه داره که همین موضوع باعث شده تا خیلی از افراد و دولت ها از رمزارز ملی یا CBDC برای انجام مبادلات بین المللی استفاده کنند.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال بانک مرکزی(CBDC) چیست؟

در مورد ارز دیجیتال بانک مرکزی(CBDC) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :9+32 = ?