آدرس مخفی در بلاک چین چیست و چه کاربردی دارد؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "آدرس مخفی در بلاک چین چیست و چه کاربردی دارد؟"


  • 06:02 1403-02-14
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

آدرس مخفی در بلاک چین؛ راهکاری ساده برای ناشناس موندن! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ اصلا می دونین آدرس مخفی در بلاک چین چیست؟ معایب استفاده از آدرس های مخفی چیست؟ چه نکات مهمی درباره آدرس های مخفی وجود داره که باید بدونیم؟ نحوه عملکرد آدرس مخفی چجوریه؟ چالش ها و محدودیت های آدرس مخفی چیست؟

احتمالا تا الان در زمان انتقال ارزهای دیجیتال به کیف پول ها از شما آدرس کیف پول مقصد خواسته شده. خیلی از مواقع پیش میاد که شما به اشتباه آدرس یه توکن رو در یه بلاک چین وارد می کنین. در این صورت توکن شما منتقل میشه، ولی شاید در مقصد امکان برداشت اون وجود نداشته باشه. آدرس مخفی روشی برای ایجاد امنیت بیشتر در زمان ارسال تراکنش در یه شبکه بلاک چین در فناوری ارز دیجیتال هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله آدرس مخفی در بلاک چین چیست؟ اطلاعاتی در مورد آدرس مخفی در بلاک چین یا Stealth Addresses به شما ارائه کنیم و به بررسی معایب استفاده از آدرس مخفی بپردازیم و نکات مهم آدرس های مخفی رو مورد بررسی قرار بدیم.

آدرس مخفی در بلاک چین چیست؟

آدرس مخفی در بلاک چین چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که آدرس مخفی در بلاک چین چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که آدرس مخفی در بلاک چین یا Steath Addresses روش هست برای ایجاد امنیت بیشتر در زمان ارسال تراکنش در یه شبکه بلاک چینی. در این حالت فرستنده باید یه آدرس تصادفی و یبار مصرف رو برای تراکنش مورد نظر خودش به وجود بیاره. زمانی که تراکنش های مختلف، ارزهای دیجیتال رو به یه آدرس مخفی می فرستن، به جای اینکه این تراکنش ها به عنوان پرداخت های متعدد بر روی بلاک چین دیده بشن، چیزی که ثبت میشه، در اصل پرداخت های خروجی مختلف به آدرس های متفاوت هست.

جالب اینجاست که بدونین آدرس مخفی یا Steath Addresses نوعی آدرس یبار مصرف بوده که کلید عمومی شما رو مخفی می کنه تا بعد از انتقال دارایی، فردی قادر به ردیابی تراکنش ها شما نباشه. جا داره اشاره کنیم که این موضوع در تضاد با شفافیت بلاک چین نیست. آدرس مخفی، مرتبط کردن تراکنش ها رو به آدرس عمومی شخص گیرنده و یا آدرس یبار مصرف اون غیرممکن می کنه. مالک آدرس مخفی می تونه کلید رویت خصوصی تراکنش ها رو مورد استفاده قرار بده تا همه تراکنش های ورودی رو مشاهده کنند.

مقاله پیشنهادی: هش تراکنش یا کد TxIDچیست؟

معایب استفاده از آدرس مخفی

معایب استفاده از آدرس مخفی

همونطور که گفتیم، آدرس مخفی ارز دیجیتال نوعی آدرس کیف پول یکبار مصرف هست که برای ایجاد ناشناس بودن بیشتر در تراکنش های ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می گیره. از اونجایی که آدرس های کیف پول ارز دیجیتال به صورت عمومی در دسترس هستن، تراکنش ها رو میشه در اون آدرس ردیابی کرد. استفاده از آدرس مخفی معایب زیادی به همراه داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی معایب آدرس مخفی در ارزهای دیجیتال بپردازیم تا بهترین تصمیم رو برای استفاده از این ابزار بگیرین.

•    اکتشاف موجودی

یکی از معایب استفاده از آدرس مخفی در ارزهای دیجیتال، اکتشاف موجودی هست. این موضوع به این اشاره داره که چجوری یه پلتفرم مبتنی بر بلاک چین که آدرس های مخفی رو اعمال کرده، تشخیص میده که تراکنش انجام گرفته یا نه و متعلق به کدوم کاربر هست. بنابراین، آدرس های مخفی تراکنش های ارزهای دیجیتال رو به صورت کاملا ناشناس و ناملعوم انجام میده.

•    استفاده غلط از آدرس های مخفی

یکی دیگه از معایب استفاده از آدرس مخفی در ارزهای دیجیتال، استفاده نادرست از آدرس های مخفی هست. آدرس مخفی از یه طرف روشی قدرتمند برای اضافی کردن امنیت برای کاربران واقعی هست، ولی از طرف دیگه یه روش قدرتمند برای افزایش امنیت برای کاربران بدکار فراهم میاره. اگه آدرس عمومی کاربری که درگیر فعالیت بدکارانه شده مشخص باشه، سریع میشه برای پیگری تراکنش ها بر روی بلاک چین اقدام کرد.

مقاله پیشنهادی: کلید خصوصی(Private Key) چیست؟

نکات مهم آدرس های مخفی

نکات مهم آدرس های مخفی

اگه به دنبال حفظ بیشتر حریم خصوصی هستین، آدرس مخفی ارز دیجیتال می تونه به شما کمک کنه تا به هدف خودتون برسین. آدرس مخفی در اصل حریم خصوصی بیشتری برای تراکنش های اتریوم فراهم می کنه. در زمان استفاده از آدرس های مخفی باید به نکات مهمی توجه داشته باشین. این نکات عبارت هستن از:

•    آدرس های مخفی رو میشه به عنوان یه آدرس کیف پول در نظر گرفت که از نظر ارزهای دیجیتال به آدرس عمومی گیرنده مرتبط هست، ولی این آدرس فقط برای طرفین معامله آشکار میشه.
•    آدرس های مخفی حریم خصوصی بیشتری رو برای تراکنش های اتریوم فراهم می کنند.
•    آدرس مخفی روشی برای حفظ حریم خصوصی ارائه میده که شبیه به ایجاد یه آدرس جدید برای هر تراکنش هست، با این تفاوت که دردسر ایجاد دستی اون آدرس در هر بار وجود نداره.

عملکرد آدرس مخفی چگونه است؟

فرض کنین امین فرستنده هست و پیمان گیرنده هست. هم گیرنده و هم فرستنده می تونن یه آدرس مخفی برای تراکنش ایجاد کنند. با این حال فقط گیرنده یعنی پیمان می تونه معامله رو کنترل کنه. علاوه بر اون آدرس مخفی، آدرس کیف پولی هست که از نظر ارزهای دیجیتال به آدرس عمومی گیرنده متصل هست، ولی این آدرس فقط برای دو معامله قابل مشاهده هست. گیرنده برای مخفی کردن هویت خودش، اول باید یه کلید پرداخت مخفی تولید کنه و سپس از اون برای ایجاد یه متا آدرس استفاده کنه. سپس متا آدرس با فرستنده به اشتراک گذاشته میشه که محاسباتی رو برای ایجاد یه آدرس مخفی که متعلق به گیرنده هست، انجام میده.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله آدرس مخفی در بلاک چین چیست؟ اطلاعاتی در مورد آدرس مخفی در بلاک چین یا Stealth Addresses به شما ارائه کنیم و به بررسی معایب استفاده از آدرس مخفی بپردازیم و نکات مهم آدرس های مخفی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، آدرس مخفی در بلاک چین روش هست برای ایجاد امنیت بیشتر در زمان ارسال تراکنش در یه شبکه بلاک چینی. در این حالت فرستنده باید یه آدرس تصادفی و یبار مصرف رو برای تراکنش مورد نظر خودش به وجود بیاره.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آدرس مخفی در بلاک چین چیست و چه کاربردی دارد؟

در مورد آدرس مخفی در بلاک چین چیست و چه کاربردی دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :4+36 = ?