نورالینک(Neuralink) چیست و چه تفاوتی با متاورس دارد؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "نورالینک(Neuralink) چیست و چه تفاوتی با متاورس دارد؟"


  • 00:02 1403-02-14
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

 نورالینک یا Neuralink؛ پروژه بلندپروازانه ایلان ماسک برای متصل کردن ذهن انسان به متاورس! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این پروژه به دست بیارین؟ اصلا می دونین پروژه نورالینک چیست؟ به نظر شما نورالینک چجوری کار می کنه؟ نصب نورالینک چجوریه؟ دغدغه های نورالینک کدامند؟ هدف ایلان ماسک از راه اندازی شرکت نورالینک چیست؟ نورالینک چه تفاوتی با متاورس داره؟

یکی دیگر از مباحث مرتبط با حوزه ارزدیجیتال در آموزش ارز دیجیتال متاورس است. امروزه در جای جای اینترنت صحبت از متاورس و راهکارهای کسب درآمد از اون هست. خیلی از کارشناسان فعال در بازار ارزهای دیجیتال باور دارن که آینده ازآن متاورس هست، ولی خیلی از افراد مثل ایلان ماسک عقیده ای متفاوت دارن. ایلان ماسک به تازگی صحبت از پروژه ای میزنه که ممکنه فقط در فیلم های تخیلی باهاش روبرو اشین و باورپذیر نباشه. اون جدیدا شرکتی با اسم نورالینک در زمینه تکنولوژی عصبی راه اندازی کرده که هدف اون بروزرسانی و ارتقای پیچیده ترین ارگان جهانی یعنی مغز هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله نورالینک چیست؟ اطلاعاتی در مورد نورالینک یا Neuralink به شما ارائه کنیم و به بررسی دغدغه های نورالینک بپردازیم و عملکرد نورالینک رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این پروژه آشنا بشین.

نورالینک چیست؟

نورالینک چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که نورالینک چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که نورالینک یا Neuralink نوعی فناوری هست که می تونه عصب های مغز رو به کامپیوتر و شاید افراد مختلف وصل کنه. مغز ما می تونه مثل موبایل به کامپیوتر متصل بشه. به عبارت دیگه، در نورالینک تراشه ای در مغز انسان گذاشته میشه تا اتصال مغز و نورون ها با کامپیوتر برقرار بشه و تا الان این آزمایش بر روی حیوانات انجام گرفته. ایلان ماسک این پروژه رو بر روی 3 خوک انجام داد و در سال 2020 تراشه ای در مغز اون ها قرار داده شد و بعد از گذشت زمان تراشه از مغز یکی از خوک ها خارح شد.

جالب اینجاست که بدونین تا اینجای کار فقط موارد شبیه پروژه نورالینک در فیلم های تخیلی دیده شده و هنوز موفقیتی در این پروژه در اختیار عموم مردم قرار نگرفته. بر اساس ادعای ایلان ماسک، پروژه نورالینک به زودی و حتی کمتر از 1 سال دیگه می تونه تراشه ها رو در مغز انسان جاگذاری کنه. این خبر توسط ایلان ماسک در گفتگوی زنده با وال استریت ژورنال گفته شده و ادعای ایلان ماسک این هست که فناوری نورالینک ایمن و قابل اعتماد هست و در صورت عدم رضایت، اون رو از مغز انسان ها جدا کنه.

ویدیوی پیشنهادی: نحوه ورود به دنیای متاورس

عملکرد نورالینک چگونه است؟

تراشه با یه عمل جراحی ساده روی مغز قرار گرفته میشه و بر اساس آزمایش های انجام شده با ارسال پیام عصب ها به همدیگه میدان الکتریکی تشکیل میشه. الکترود شماره یک بر روی نورون قرار می گیره و قابلیت تشخیص میدان های الکتریکی رو خواهد داشت. الکترود دوم در فاصله با نورون گذاشته میشه. این فاصله تا حدی از نورون خواهد بود که قابلیت تشخیص میدان الکتریکی رو نداشته باشه، طبق مطالعه های انجام شده، فاصله الکترود دوم تا نورون 60 نانومتر میشه، الکترود 1 و 2 زیر جمجمه قرار دارن و سیگنالی به بیرون نمیدن.

آشنایی با دغدغه های نورالینک

آشنایی با دغدغه های نورالینک

همونطور که گفتیم، نورالینک یکی از پروژه های جدید و جذاب هست که ایلان ماسک در یوتیوب در 17 جولای سال 2017 از اون رونمایی کرده، ایلان ماسک در این پروژه با حس ششم که ماورای حواس پنجگانه هست، سروکار داره. با توجه به اینکه این فناوری خلاقانه و جدید ایلان ماسک ارزشمند و با تمرکز به آینده هست، ولی نگرانی و دغدغه هایی رو به همراه داره که میشه از اصلی ترین اون ها به موارد زیر اشاره کرد:

•    اشکالات نرم افزاری و سخت افزاری
•    آلوده شدن مغز به بدافزارها یا باج افزارها
•    هک شدن
•    تغییرات رشد مغز و پاسخ به محرک های مختلف

اهدف ایلان ماسک از ایجاد نورالینک چیست؟

حائز اهمیت هست که بدونین پروژه Neuralink اول با هدف کمک به افراد فلج راه اندازی شد و به تدریج هدف اون گسترش پیدا کرد، در حال حاضر هدف نورالینک ایجاد رایانه در مغز انسان هاست که نیازی به حمل نداره. ایلان ماسک پیش بینی می کنه که تا چند سال آینده این مورد رایج میشه، همچنین گفته که افراد دارای نورالینک نسبت به سایر افراد در ابعاد مختلف مثل روابط شغلی، اجتماعی و... متفاوت و پیشرفته تر میشن و قدرت رقابت با اون ها برای افراد عادی هم فراهم نمیشه.

مقاله پیشنهادی: پروژه های در حال توسعه متاورس در سال 2022

تفاوت متاورس با نورالینک چیست؟

تفاوت متاورس با نورالینک چیست؟

بر اساس گفته ایلان ماسک، نورالینک در آینده بهتر از متاورس میشه و محبوبیت زیادی به دست میاره. توجه داشته باشین که نورالینک آینده رو تغییر میده. چیزی که زمانی واسمون کاملا نوآورانه و عجیب بوده، الان برای ما دست یافتنی شده و درک نحوه عملکرد نورون ها برای کار و فناوری نورالینک خیلی مهم هست. با این تغییرات و حرکت به نظر میرسه که از لحاظ سرمایه و ارزش، نورالینک احتمالا از شرکت هایی مثل اپل و آمازون هم بزرگ تر و قوی تر میشه و حتی ممکنه از داشتن گوشی موبایل یا ساعت هوشمند بی نیاز باشیم.

ایلان ماسک در زمان صحبت درباره متاورس و واقعیت مجازی گفت که فکر نمی کنه در آینده کسی بخواد دنیای فیزیکی رو ترک کنه تا در یه دنیای مجازی زندگی کنه. اون با اشاره به تجربه های شخصی خودش گفت که استفاده از عینک های واقعیت مجازی باعث مشکلاتی مثل ماشین زدکی میشه و هیچ کسی نمی تونه در دراز مدت از اون ها استفاده کنه. همچنین ایلان ماسک فکر نمی کنه متاورس در آینده موفق بشه، ولی در حال حاضر خیلی از افراد در حال صحبت درباره متاورس و مزایای اون هستن.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله نورالینک چیست؟ اطلاعاتی در مورد نورالینک یا Neuralink به شما ارائه کنیم و به بررسی دغدغه های نورالینک بپردازیم و عملکرد نورالینک رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این پروژه آشنا بشین. همونطور که گفتیم، نورالینک نوعی فناوری هست که می تونه عصب های مغز رو به کامپیوتر و شاید افراد مختلف وصل کنه. مغز ما می تونه مثل موبایل به کامپیوتر متصل بشه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد نورالینک(Neuralink) چیست و چه تفاوتی با متاورس دارد؟

در مورد نورالینک(Neuralink) چیست و چه تفاوتی با متاورس دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :7+86 = ?