چرا بیت کوین به طرح سگویت(SegWit) نیاز دارد؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "چرا بیت کوین به طرح سگویت(SegWit) نیاز دارد؟"


  • 16:02 1403-02-13
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

سگویت یا SegWit؛ نوعی بروزرسانی در شبکه بیت کوین! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین؟ اصلا می دونین سگویت چیست و چه کاربردی در تحلیل بیت کوین داره؟ نحوه عملکرد سگویت چجوریه؟ به نظر شما سگویت چجوری مشکل انعطاف پذیری تراکنش رو برطرف می کنه؟ استفاده از سگویت چه مزایایی به همراه داره؟ چرا بیت کوین به طرح سگویت نیاز داره؟

یکی از مشکلاتی که شبکه های بلاک چینی همیشه باهاش روبرو میشن، مقیاس پذیری هست. هر کدوم از شبکه ها به دنبال راهی برای حل این مسئله هستن. در بین این شبکه ها، بیت کوین به عنوان قدیمی ترین بلاک چین کریپتویی بیشتر از یه دهه هست که با حفظ ساختار سنتی خودش به فعالیت ادامه میده و بعضی وقت ها توسعه دهنده های اون به دنبال راهی برای بهبود وضعیت این شبکه هستن. یکی از این روش ها سگویت هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله چرا بیت کوین به طرح سگویت نیاز دارد؟ اطلاعاتی در مورد سگویت یا SegWit به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب سگویت بپردازیم و دلیل نیاز بیت کوین به سگویت رو مورد بررسی قرار بدیم.

سگویت(SegWit) چیست؟

سگویت(SegWit) چیست؟

سگویت(SegWit) به عنوان بروزرسانی مهم در سال 2017 میلادی توسط توسعه دهنده های ارشد بیت کوین در پروتکل اون ارائه شد. همچنین سگویت یه بینه سازی برای پروتکل بیت کوین هست که امضای دیجیتال رو از تراکنش جدا می کنه. سگویت تونسته بیت کوین رو ارتقا بده و برخی از مشکلات و ایرادات اون رو برطرف کنه. تراکنش های بیت کوین روی مجموعه ای از بلاک ها به اسم بلاک چین ثبت میشه. این بلاک ها تا حداکثر 1 مگابایت ظرفیت دارن و حدود 2700 تراکنش در هر بلاک جای می گیره. این مسئله باعث بروز مشکلاتی در زمان نوسانات قیمت بیت کوین و شلوغی شبکه میشه. اینجاست که سگویت وارد ماجرا میشه.

جالب اینجاست که بدونین سگویت یا Segwit نوعی بروزرسانی در شبکه بلاک چین بیت کوین هست که نحوه ذخیره سازی اطلاعات و داده ها رو تغییر میده. ایده سگویت ابتدا توسط یکی از توسعه دهنده ها به ایم پیتر ویول در کنفرانس مقیاس پذیری بیت کوین در ماه دسامبر 2015 مطرح شد. سگویت بعد از 2 سال و در تاریخ 10 می 2017 ابتدا روی شبکه لایت کوین پیاده سازی و سپس در تاریخ 12 آکوست 2017 روی شبکه بیت کوین فعال شد. خیلی از افراد سگویت رو راهکاری برای مشکل مقیاس پذیری شبکه بیت کوین می دونن.

مزایا و معایب سگویت چیست؟

مزایا و معایب سگویت چیست؟

همونطور که گفتیم، سگویت به معنی فرایندی هست که طی اون اندازه بلاک در بلاک چین با حذف داده های امضا در تراکنش های بیت کوین افزایش پیدا می کنه. زمانی که بخش های خاصی از یه تراکنش حذف میشه، فضا یا ظرفیتی رو برای اضافه کردن تراکنش های بیشتر به زنجیره آزاد می کنه. به طور خلاصه سگویت به معنی جدا کردن امضای معامله هست. این بروزرسانی مزایا و معایب زیادی به همراه داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایا و معایب سگویت بپردازیم.

ویدیوی تکمیل کننده این مبحث: سگویت (Segwit) چیست و چه کاربردی در شبکه بیت کوین دارد؟

مزایای سگویت

•    یکی از مزایای سگویت این هست که تعداد تراکنش هایی که در یه بلاک اتفاق می افته توسط سگویت افزایش پیدا می کنه.
•    در ارتباط با مقیاس پذیری بیت کوین کمک می کنه.
•    یکی دیگه از مزایای سگویت این هست که مشکل انعطاف پذیری تراکنش ها رو برطرف می کنه.
•    کمک به فعال سازی پروتکل لایتنینگ هم یکی دیگه از مزایای سگویت هست که باعث میشه تا مورد استقبال افراد زیادی قرار بگیره و محبوبیت زیادی به دست بیاره.
•    با وجود افزایش تراکنش در هر بلاک، میشه افزایش درآمد کلی برای ماینینگ ها رو هم محاسبه کرد.
•    یکی دیگه از مزایای سگویت، کاهش اندازه هر تراکنش و کاهش زمان انتظار تایید تراکنش هست.

معایب سگویت

•    سگویت باعث افزایش استفاده از منابع میشه.
•    یکی دیگه از معایب سگویت این هست که با توجه به عملکرد اون، کارمزد ماینرها می تونه کاهش پیدا کنه.
•    با به وجود اومدن بیت کوین کش، سگویت تونست باعث دو قسمت شدن جامعه ارز دیجیتال بیت کوین کور بشه.
•    نگهداری و تعمیر سگویت یکی از مشکلات اون هست، چون نگهداری از اون توسط ماینرها هیچ سودی نداره.

چرا بیت کوین به طرح سگویت نیاز داره؟

چرا بیت کوین به طرح سگویت نیاز داره؟

به نظر شما چرا بیت کوین به طرح سگویت نیاز دارد؟ بهتره بدونین بلاک چین بیت کوین شامل زنجیره ای از بلاک هاست و یه بستر آزاد توزیع شده هست که از شبکه همتا به همتا برای انجام تراکنش ها استفاده می کنه. تراکنش های این شبکه رو نودها مدیریت می کنند. همه تراکنش های انجام شده در بلاک چین باید به تایید نودها برسه و در سیستم اون ها کپی بشه. هر تراکنش بیت کوین شامل ورودی و خروجی هست. خروجی آدرس عمومی گیرنده در بلاک چین و آدرس عمومی فرستنده هست.

توجه داشته باشین که بیت کوین فقط می تونه بین 7 تا 10 تراکنش در ثانیه رو انجام بده. با اینکه تکنولوژی زیربنای بیت کوین جدید و انقلابی هست، ولی برای بیت کوین مشکلاتی اساسی به وجود اورده. البته توسعه دهنده های اصلی جامعه بیت کوین سعی می کنند تا راه حلی برای این مشکل ارائه بدن. سگویت و شبکه لایتنینگ اگه کنار هم قرار بگیرن، می تونن به بیت کوین اجازه انجام میلیون ها تراکنش در هر ثانیه رو بدن. سگویت باعث میشه تا مقیاس پذیری بلاک چین بیت کوین افزایش پیدا کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله چرا بیت کوین به طرح سگویت نیاز دارد؟ اطلاعاتی در مورد سگویت یا SegWit به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایا و معایب سگویت بپردازیم و دلیل نیاز بیت کوین به سگویت رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، سگویت نوعی بروزرسانی در شبکه بلاک چین بیت کوین هست که نحوه ذخیره سازی اطلاعات و داده ها رو تغییر میده. سگویت به معنی فرایندی هست که طی اون اندازه بلاک در بلاک چین با حذف داده های امضا در تراکنش های بیت کوین افزایش پیدا می کنه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد چرا بیت کوین به طرح سگویت(SegWit) نیاز دارد؟

در مورد چرا بیت کوین به طرح سگویت(SegWit) نیاز دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :3+99 = ?