نتایج تصادفی(Randomness) در بلاک چین چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "نتایج تصادفی(Randomness) در بلاک چین چیست؟"


  • 21:02 1403-02-20
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

نتایج تصادفی(Randomness)؛ اصطلاحی رایج در دنیای بلاک چین! آیا چیزی درباره این مفهوم شنیدین؟ اصلا می دونین نتایج تصادفی در بلاک چین چیست؟ نتایج تصادفی در وب چه اهمیتی دارن؟ کاربرد نتایج تصادفی و Web3 چیست؟ اهمیت تصادفی بودن در بلاک چین چیست؟ ویژگی های تصادفی بودن در بلاک چین چیست؟ آیا نتایج تصادفی واقعا تصادفی هستن؟

بررسی شانس و تصادفی بودن در ارزهای دیجیتال به ما این امکان رو میده تا درک بهتری درباره رمزارزها و بیت کوین پیدا کنیم. چند سالی هست که ارزهای دیجیتال و انواع صرافی ارز دیجیتال برای بررسی قیمت بیت کوین و خرید و فروش ارز دیجیتال در صدر اخبار دنیای فناوری و اقتصاد هستن. هنوز هم ابهامات و تردیدهای زیادی درباره این مفهوم وجود داره. خیلی از افراد باور دارن که الگوریتم های استخراج بیت کوین بر پایه شانس طراحی شده و ماینرهای خوش شانس زودتر پولدار شدن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله نتایج تصادفی چیست؟ اطلاعاتی در مورد نتایج تصادفی یا Randomness در بلاک چین به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های تصادفی بودن در بلاک چین بپردازیم تا با این مفهوم آشنا بشین.

نتایج تصادفی در بلاک چین چیست؟

نتایج تصادفی در بلاک چین چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که نتایج تصادفی در بلاک چین چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اصطلاح تصادفی بودن یا Randomness یعنی وجود نداشتن الگو یا قابلیت پیش بینی در یه دنباله اعداد هست. نتایج پرتاب سکه، الگوی اثر انگشت و شکل دانه های برف نمونه های رایج این مفهوم هستن. اهمیت نتایج تصادفی در بلاک چین و Web3 بیشتر از سایر حوزه های دیجیتال هست. قطعا معرفی کمیابی مصنوعی، ایجاد مکانیسم های امنیتی قوی و فرایند تصمیم گیری بی طرف و قابل اعتماد نیازمند ارائه نتایج غیرقابل پیش بینی هست.

جالب اینجاست که بدونین نتایج تصادفی از زمان وجود کامپیوترها مشکل ساز بودن. ممکنه فکر کنین که استفاده از یه تابع تصادفی در زبان برنامه نویسی مورد علاقه شما یه عدد واقعی تصادفی تولید می کنه، ولی همه این روش ها از نظر علمی مولدهای شبه تصادفی نامیده میشن. مواردی وجود داشته که بعضی از برنامه های وابسته به شدت تصادفی، ماهیت قطعی نشون میدن و شامل الگوهایی میشن که به راحتی قابل تشخیص هستن. با قراردادهای هوشمند و بلاک چین، مشکل نتایج تصادفی از این هم بیشتر میشه.

توضیحات تکمیلی: وب 3 چیست؟

ویژگی های تصادفی بودن در بلاک چین

ویژگی های تصادفی بودن در بلاک چین

در حال حاضر، از اونجایی که بلاک چین یه فناوری دیجیتالی هست که برای تامین کاربرانش طراحی شده، تصادفی بودن در این زمینه هم وجود داره. ما می تونیم استفاده از تصادفی بودن در بلاک چین رو یکی از نکات اساسی این فناوری ببینیم. برای اینکه بفهمیم ویژگی تصادفی واقعا تصادفی هست یا نه، باید مجموعه ای از اصول رو برای یه دنباله تصادفی تعریف کنیم. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی ویژگی های تصادفی بودن در بلاک چین رو مورد بررسی قرار بدیم.

•    یکی از ویژگی های تصادفی بودن در بلاک چین، غیرقابل پیش بینی بودن هست. نتایج تصادفی باید غیرقابل تشخیص باشن.
•    بی طرفانه بودن هم یکی دیگه از ویژگی های تصادفی بودن در بلاک چین هست. توجه داشته باشین که شانس هر کدوم از نتایج باید به یه اندازه و برابر باشه.
•    یکی دیگه از ویژگی های تصادفی بودن در بلاک چین، قابل اثبات بودن هست. بهتره بدونین نتیجه باید به طور مستقل قابل تایید باشه.
•    فرایند تولید نتایج تصادفی باید در برابر هرگونه دستکاری ایمن باشه.
•    امکان بازتولید فرایند تولید نتایج تصادفی وجود داره، مگه اینکه توالی اصلی حفظ بشه.

مقاله پیشنهادی: رابطه بلاک چین و وب 3 چگونه است؟

نتایج تصادفی در Web3

نتایج تصادفی در Web3

زمانی که افراد به بازی های بلاک چین، پروژه های NFT فکر می کنند، احتمال داره اهمیت تصادفی بودن رو در تعیین نتایج در نظر نگیرن. حالا یا در تعیین مکان دارایی های داخل بازی در متاورس باشه و یا اضافه کردن تنوع به الگوریتم های هنری، ضرب توکن های غیرمثلی، توزیع پاداش بین برندگان، تایید اعتبار بلیط های رویداد یا تعیین دوره ای که کدوم شرکت کننده DAO انتخاب میشه و... برای یه نقش حاکمیتی خاص، برنامه های کاربردی Web3 و به منبع امن تصادفی نیاز دارن تا نتایج منصفانه و غیرقابل پیش بینی به وجود بیارن.

از اونجایی که این سیستم ها می تونن مقدار زیادی از ارزش واقعی رو جمع آوری کنند، نتایج قابل بهره برداری از راه حل های تصادفی نابهینه می تونه باعث عدم تقارن اطلاعات و مزیت ناعدلانه برای زیرمجموعه ای از شرکت کننده ها در نتایج تصادفی بشه. این موقعیت ها اکثرا می تونن حلقه های بازخورد منفی رو به وجود بیارن که باعث میشه تا تعادل در قدرت وجود نداشته باشه و باعث شکست کامل مکانیسم های اقتصادی و نظری بازی راه اندازی شده برای تسهیل فعالیت های اقتصادی و هماهنگی اجتماعی میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله نتایج تصادفی چیست؟ اطلاعاتی در مورد نتایج تصادفی یا Randomness در بلاک چین به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های تصادفی بودن در بلاک چین بپردازیم تا با این مفهوم آشنا بشین. همونطور که گفتیم، اهمیت نتایج تصادفی در بلاک چین و Web3 بیشتر از سایر حوزه های دیجیتال هست. نتایج تصادفی از زمان وجود کامپیوترها مشکل ساز بودن. با پیدایش بلاک چین و ارزهای دیجیتال هم این مشکلات بیشتر شدن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد نتایج تصادفی(Randomness) در بلاک چین چیست؟

در مورد نتایج تصادفی(Randomness) در بلاک چین چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+49 = ?