سلفیش ماینینگ(Selfish Mining) چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "سلفیش ماینینگ(Selfish Mining) چیست؟"


  • 06:02 1403-02-12
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

سلفیش ماینینگ یا Selfish Mining؛ نوعی استراتژی برای ماینینگ بیت کوین! آیا چیزی درباره این مفهوم شنیدین؟ اصلا می دونین سلفیش ماینینگ چیست؟ عملکرد سلفیش ماینینگ چجوریه؟ سلفیش ماینینگ چه خطراتی برای بیت کوین به دنبال داره؟ راه های شناسایی سلفیش ماینینگ کدامند؟ چجوریه میشه سلفیش ماینینگ رو محدود کرد؟ آیا تا الان سلفیش ماینینگ دیده شده؟

سلفیش ماینینگ در آموزش ارز دیجیتال چیست؟ یکی از ریسک ها و خطراتی که ارز دیجیتال بیت کوین رو با خطر مواجه می کنه، وجود استراتژی به اسم سلفیش ماینینگ هست. به عبارت ساده، سلفیش ماینینگ یا استخراج خودخواهانه نوعی استخراج بیت کوین هست که با انجام اون در یه گروه استخراج، فقط یه نفر همه بیت کوین ها رو به دست میاره. این تهدید اونقدری بزرگ هست که می تونه بیت کوین رو به خطر بندازه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله سلفیش ماینینگ چیست؟ اطلاعاتی در مورد سلفیش ماینینگ یا Selfish Mining به شما ارائه کنیم و به بررسی راه های شناسایی سلفیش ماینینگ بپردازیم و عملکرد سلفیش ماینینگ رو مورد بررسی قرار بدیم.

سلفیش ماینینگ چیست؟

سلفیش ماینینگ چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که سلفیش ماینینگ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که سلفیش ماینینگ یا Selfish Mining نوعی استراتژی فریبکارانه برای استخراج بیت کوین هست که در اون یه ماینر سعی می کنه تا یه هش رو حل کنه، یه بلاک جدید رو باز کنه و اون رو از بلاک چین عمومی مخفی کنه. این عمل یه فورک ایجاد کرده و در راستای دور زدن مشکلات مختلف مثل هزینه برق انجام میشه. به این صورت، ماینر خودخواه از سایر ماینرها پیشی گرفته و بلاک خودش رو زودتر از اون ها به شبکه معرفی می کنه.

جالب اینجاست که بدونین سلفیش ماینینگ که به اختصاری SM هم نامیده میشه، یه الگوریتم استخراج استراتژیک هست که نشون میده که پروتکل تجویز شده تعادلی برای استخراج کننده های بیشتر به طور کلی نیست. همچنین استراتژی سلفیش ماینینگ برای کسب مزیت ناعادلانه توسط برخی از مشارکت کننده ای بلاک چین استفاده میشه. در این استراتژی یه ماینر یا گروهی از ماینرها سعی می کنند تا بلاک های تازه ایجاد شده رو در اختیار شبکه قرار ندن. در نتیجه زنجیره بلندتری از بلاک ها به وجود میان که فقط برای اون دسته از ماینرها قابل مشاهده هستن.

بیشتر بدانید: دستگاه ماینر چیست؟

راه های شناسایی سلفیش ماینینگ

راه های شناسایی سلفیش ماینینگ

همونطور که گفتیم، سلفیش ماینینگ نوعی استراتژی استخراج برای بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال هست. در این روش گروهی از ماینرها با هم ساخت و پاخت می کنند تا درآمدشون رو افزایش بدن. شما می تونین با استفاده از راه ها و روش هایی سلفیش ماینینگ شناسایی کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی راه های شناسایی سلفیش ماینینگ بپردازیم.

مقاله پیشنهادی: آموزش استخراج بیت کوین

  • زمان بندی بلاک های متوالی

یکی از راه های شناسایی سلفیش ماینینگ، زمان بندی بلاک های متوالی هست. توجه داشته باشین که پیدا کردن دو بلاک متوالی اتفاقی کمیاب هست و معمولا در فرایند آزادسازی بلاک های مخفی شده از طرف ماینر خودخواه دیده میشه. با توجه به زمان ایجاد شدن بلاک ها می تونین سلفیش ماینینگ رو شناسایی کنین، ولی باید دقت کنین که بلاک های متوالی در بازه ای با اختلاف چند ثانیه و یا نهایتا یه دقیقه به وجود اومده باشه.

  • بلاک های رها شده

یکی دیگه از راه های شناسایی سلفیش ماینینگ، دیدن بلاک های رها شده هست. در فرایند Selfish Mining یه سری از بلاک ها از سمت ماینرها قانون مند به وجود اومده رها میشن و کسی با اون ها کاری نداره. به این صورت اگه زمان شمارش بلاک ها با یه نرخ ثابت در زمان های مختلف طرف باشیم، یعنی استخراج خودخواهانه در حال انجام هست. با این حال شمارش بلاک ها آسون نبوده و سختی های زیادی داره.

سلفیش ماینینگ چه خطراتی برای بیت کوین دارد؟

سلفیش ماینینگ چه خطراتی برای بیت کوین دارد؟

بدون شک اگه همه شرکت کننده های شبکه بر اساس مقررات جلو برن، هزینه کمتری رو پرداخت می کنند، ولی سلفیش ماینینگ(Selfish Mining) هزینه و انرژی زیادی رو هدر میده. چون باعث فریب سایر ماینرها میشه و حمله کننده خودش رو در جایگاه برتری نسبت به سایر شرکت کننده های شبکه قرار میده. بنابراین، سایر ماینرها به این مسئله تمایل پیدا می کنند که به سلفیش ماینرها اضافی بشن. بعد از مدتی هش ریت استخر سلفیش ماینینگ افزایش پیدا می کنه، چون ماینرها به دنبال کسب حداکثر سود ممکن هستن. بعد از اینکه استخری به حد کافی بزرگ شد و بیشتر توان هشینگ رو در دست گرفت، می تونه حمله 51 درصدی رو انجام بده و به شبکه نفوذ کنه.

از اونجایی که در روش سلفیش ماینینگ ماینرها برای کسب پاداش بیشتر گروهی از بلاک ها رو مخفی می کنند، بخشی از منابع شبکه برای حل مسائل مشابه هدر میره و به عنوان تهدیدی برای یکپارچگی و امنیت شبکه در نظر گرفته میشه. سلفیش ماینینگ ممکنه باعث تضعیف مکانیزم اجماع شبکه بشه. از طرف دیگه استخراج خودخواهانه زمین بازی ناهمواری به وجود میاره که در اون تعداد کمی از ماینرها نسبت به سایرین برتری پیدا می کنند. این موضوع تمرکززدایی که یکی از مهم ترین اهداف رمزارزهاست رو زیر سوال میبره و باعث تمرکز قدرت و ثروت در شبکه میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله سلفیش ماینینگ چیست؟ اطلاعاتی در مورد سلفیش ماینینگ یا Selfish Mining به شما ارائه کنیم و به بررسی راه های شناسایی سلفیش ماینینگ بپردازیم و عملکرد سلفیش ماینینگ رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، سلفیش ماینینگ نوعی استراتژی فریبکارانه برای استخراج بیت کوین هست که در اون یه ماینر سعی می کنه تا یه هش رو حل کنه، یه بلاک جدید رو باز کنه و اون رو از بلاک چین عمومی مخفی کنه. شما می تونین با استفاده از راه ها و روش های مختلفی سلفیش ماینینگ رو شناسایی کنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد سلفیش ماینینگ(Selfish Mining) چیست؟

در مورد سلفیش ماینینگ(Selfish Mining) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :3+76 = ?