اندیکاتور حجم(Volume) در ارز دیجیتال چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "اندیکاتور حجم(Volume) در ارز دیجیتال چیست؟"


  • 05:02 1403-02-10
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

اندیکاتور حجم یا Volume؛ ابزاری پرکاربرد در معاملات ارزهای دیجیتال! آیا چیزی در مورد این اندیکاتور می دونین؟ اصلا می دونین اندیکاتور حجم چیست؟ چه نوع سیگنال ارز دیجیتال رو میشه با اندیکاتور حجم معاملات دریافت کرد؟ چه زمانی وارد معامله شویم؟ چجوری میشه از اندیکاتور حجم معاملات استفاده کرد؟ به نظر شما اندیکاتور حجم معاملات یا Volume چه کاربردی داره؟

اندیکاتورها ابزارهایی هستن که می تونن در ترید ارزهای دیجیتال کمک زیادی به ما کنند. یکی از اندیکاتورها اندیکاتور حجم هست. این اندیکاتورها در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرن که مومنتوم، حجم و جهت یکی از این دسته بندی هاست. اندیکاتور مومنتوم برای تشخیص سرعت حرکت و قدرت اون حرکت مورد استفاده قرار می گیره و از اندیکاتورهای جهت هم برای شناسایی جهت روند بهره می بریم. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله اندیکاتور حجم چیست؟ اطلاعاتی در مورد اندیکاتور حجم یا Volume به شما ارائه کنیم و به بررسی سیگنال های دریافت شده با اندیکاتور حجم معاملات بپردازیم و کاربردهای اندیکاتور حجم معاملات رو مورد بررسی قرار بدیم.

اندیکاتور حجم معاملات چیست؟

اندیکاتور حجم(Volume) در ارز دیجیتال چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم اندیکاتور حجم معاملات یا Volume رو شنیدین، خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که اندیکاتور حجم معاملات چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اندیکاتور حجم یا Volume ابزاری هست که می تونه حجم معاملات یا همون تعداد تراکنش های ارز دیجیتال رو در تایم فریم های مختلف تشخیص بده و به عنوان یه داده مهم در اختیار کاربران و معامله گران بازار قرار بده.

جالب اینجاست که بدونین اندیکاتور حجم معاملات به دنبال این هست که متوجه بشه قدرت دسته خریداران هست یا فروشنده ها و با استفاده از محاسبه قدرت این دو گروه متوجه شد که حرکت قیمت به دست کدوم هست. معمولا از اندیکاتور Volume برای تشخیص احساسات حاکم بر بازار هم استفاده میشه. مثلا اگه حجم معاملات یه دارایی ننسبت به میانگین حجم معاملات اون بالاتر بره، نشون دهنده احساس سرخوشی در بازار هست و برعکس این اتفاق هم نشون دهنده ترس در بازار ارزهای دیجیتال هست.

مقاله پیشنهادی: معرفی 8 اندیکاتور مهم برای ترید

کاربردهای اندیکاتور حجم معاملات

کاربردهای اندیکاتور حجم معاملات

همونطور که گفتیم، اندیکاتور حجم معاملات یکی از مهم ترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال هست که با ارائه بعضی از اطلاعات به تریدر کمک می کنه تا معاملات پرسودی انجام بده. این اندیکاتور در هر تایم فریمی که تریدر مشخص می کنه، حجم معاملات رو نشون میده. این اندیکاتور در موارد مختلفی استفاده میشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی کاربردهای اندیکاتور حجم معاملات بپردازیم.

  • تایید روند

یکی از کاربردهای اندیکاتور حجم معاملات در بازار ارزهای دیجیتال این هست که شما می تونین با استفاده از اندیکاتور Volume روندهای بازار رو تایید کرده و معاملات خودتون رو انجام بدین. بهتره بدونین در یه ارز دیجیتال اگه نمودار قیمت در روند صعودی باشه، می تونین از این اندیکاتور برای تایید و جهت حرکت قیمت استفاده کنین. اگه حجم معاملات هم دراین اندیکاتور افزایشی بود، انتظار میره روند فعلی قیمت همچنان صعودی باشه.

  • تغییر ماهیت روند

یکی دیگه از کاربردهای اندیکاتور حجم معاملات در تحلیل تکنیکال، تشخیص تغییر ماهیت روند هست. توجه داشته باشین که نمودار قیمتی ارز دیجیتال در حالت صعودی هست، در حالی که اندیکاتور Volume کاهش حجم معاملات رو نشون میده. در این شرایط باید شاهد تغییر ماهیت و برگشت روند قیمتی از سوی این ارز دیجیتال باشیم. به عبارت دیگه، روند فعلی که در حالت صعودی هست، می تونه نزولی بشه.

  • برگشت از خط روند داینامیک

یکی دیگه از کاربردهای اندیکاتور حجم معاملات در تحلیل تکنیکال، تشخیص برگشت قیمت از خط روند داینامیک هست. تصور کنین قیمت در یه ارز دیجیتال به خط روند داینامیک مقاومتی برخورد کرده و اون رو به سمت بالا شکونده. اگه در اندیکاتور Volume شاهد افزایش حجم معاملات باشین، انتظار میره تغییر ماهیت در روند فعلی صورت گرفته. از این اندیکاتور می تونین به عنوان تاییدیه در استراتژی معاملاتی خودتون استفاده کنین.

بیشتر بدانید: 4 روش سفارش گذاری در ارزهای دیجیتال

اعتبار اندیکاتور حجم معاملات در معامله

برای اینکه اعتبار داده های اندیکاتور حجم معاملات رو در هر ترید افزایش بدین، فقط به حجم معاملات اخیر دقت کنین. مثلا هرچند شما در خط روند می تونین از معاملات گذشته هم برای تایید استفاده کنین، ولی در حجم معاملات بهتره که فقط حجم های اخیر رو مورد نظر قرار بدین تا اندیکاتور داده های درستی در اختیار شما بذاره. توجه داشته باشین که اندیکاتورها یه ابزار کاربردی و مهم در شناخت روند ارزهای دیجیتال و تشخیص صعودی، نزولی یا حنثی بودن نمودار قیمت هست.

سیگنال های دریافت شده با اندیکاتور حجم معاملات

سیگنال های دریافت شده با اندیکاتور حجم معاملات

اندیکاتور حجم معاملات شاخصی هست که از میزان معامله یه ارز دیجیتال مشخص در یه دوره زمانی هست. به طور کلی برای ارز دیجیتال، حجم با تعداد رمزارزها معامله شده اندازه گیری میشه. شما می تونین با استفاده از اندیکاتور حجم معاملات، سیگنال های مختلفی رو دریافت کنین. بعضی از داده ها و سیگنال های دریافت شده با اندیکاتور حجم معاملات عبارت هستن از:

  • روند صعودی:

وقتی تایید و ادامه روند صعودی رو می تونیم داشته باشین که یه روند صعودی وجود داشته باشه و قیمت هم به دنبال اون افزایشی باشه، در همین شرایط حجم معاملات هم باید صعودی و روند رو به افزایشی داشته باشه.

  • روند نزولی:

در مقابل وقتی که روند نزولی وجود داشته باشه و اندیکاتور Volune افزایش پیدا کنه و نمودار در چارت هم بیشتر بشه، سپس بعد از رشدی که داشته، دوباره روند نزولی رو در پیش بگیره و قیمت در زمان برگشت بالاتر از کف قبلی خودش باقی بمونه.

  • بازگشت روند:

زمانی که یه ارز دیجیتال نزول و صعودی رو به شکل بلند مدت تجربه کنه و در راستای همون نمودار حرکتی ثابت و خنثی داشته باشه و در این زمان حجم معاملات بیشتر بشه، نشونه ای از بازگشت روند رو از این وضعیت برداشت می کنیم.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله اندیکاتور حجم چیست؟ اطلاعاتی در مورد اندیکاتور حجم یا Volume به شما ارائه کنیم و به بررسی سیگنال های دریافت شده با اندیکاتور حجم معاملات بپردازیم و کاربردهای اندیکاتور حجم معاملات رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، بدونین اندیکاتور حجم معاملات به دنبال این هست که متوجه بشه قدرت دسته خریداران هست یا فروشنده ها و با استفاده از محاسبه قدرت این دو گروه متوجه شد که حرکت قیمت به دست کدوم هست.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد اندیکاتور حجم(Volume) در ارز دیجیتال چیست؟

در مورد اندیکاتور حجم(Volume) در ارز دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :9+48 = ?