منظور از تراکنش محرمانه در بلاک چین چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "منظور از تراکنش محرمانه در بلاک چین چیست؟"


  • 11:02 1403-02-13
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

تراکنش محرمانه در بلاک چین؛ افزایش حریم خصوصی در بلاک چین رمزارزها! تراکنش محرمانه چیست؟ اهمیت تراکنش محرمانه در بلاک چین چیست؟ ویژگی ها و مزایای تراکنش محرمانه چیست؟ روش های رمزنگاری برای تراکنش محرمانه کدامند؟ تراکنش محرمانه در بلاک چین چه کاربردی داره؟ به نظر شما تراکنش محرمانه بلاک چین چجوری کار می کنه؟

تراکنش های محرمانه در بلاک چین یکی دیگر از مباحث مهم آموزش ارز دیجیتال و بلاک چین است. تقویت سطوح حریم خصوصی موضوع مهمی هست که کاربران بازار ارزهای دیجیتال و توسعه دهنده ها خیلی وقته دنبالش هستن. یکی از این راهکارها برای افزایش حریم خصوصی، مفهومی هست که به عنوان تراکنش های محرمانه شناخته میشه. تراکنش محرمانه نوعی مکانیسم رمزنگاری شده هست که به شما این امکان رو میده تا آدرس گیرنده و مقدار واقعی پول رو در ورودی ها و خروجی های تراکنش از افراد ثالث مخفی می کنه. ما سعی می کنیم در مقاله تراکنش محرمانه در بلاک چین چیست؟ اطلاعاتی در مورد تراکنش محرمانه یا Confidential Transaction به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی ها و مزایای تراکنش محرمانه در بلاک چین بپردازیم.

تراکنش محرمانه چیست؟

تراکنش محرمانه چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که تراکنش محرمانه در بلاک چین چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که تراکنش محرمانه یا Confidential Transaction که با نماد اختصاری CT هم نشون داده میشه، یه پروتکل رمزنگاری هست که برای افزایش حریم خصوصی و ناشناس کردن تراکنش های ارزهای دیجیتال در یه بلاک چین راه اندازی شده. استفاده از این مکانیسم حفظ حریم خصوصی اجازه میده تا تراکنش هایی که در یه شبکه اتفاق می افتن، رمزنگاری بشن. این پروتکل مزایای زیادی به همراه داره.

جالب اینجاست که بدونین تراکنش محرمانه پروتکلی هست که مقدار بیت کوین های ارسالی و آدرس دریافت کننده بیت کوین رو مخفی می کنه. تراکنش محرمانه اولین بار به وسیله شخصی به اسم آدام بک مدیر عامل شرکت Blockstream در سال 2013 مطرح شد و بعدا توسط توسعه دهنده بیت کوین، گریگوری مکسول گسترش پیدا کرد. دارایی های منتقل شده محرمانه باقی می مونن تا فقط طرفین معامله بدونن که مقدار انتقال پیدا کرده چقدر هست. تایید اینکه مبلغ دریافتی از مبلغ ارسال شده بیشتر نباشه، برای یه گره آسون هست.

مقاله پیشنهادی: Privacy Coin یا پرایوسی کوین چیست؟

مزایای تراکنش محرمانه در بلاک چین

تراکنش های محرمانه رو میشه فناوری مهمی دونست که تعداد بیت کوین هایی که ارسال میشه و آدرسی که قراره اون ها رو دریافت کنه رو به صورت مخفیانه حفظ می کنه. این فناوری مزایای زیادی به همراه داره که باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره. برخی از مزایای تراکنش محرمانه در بلاک چین عبارت هستن از:

  • ابهام در داده های ورودی در شبکه بلاک چین
  • سخت کردن مسائل برای نودها یا اعتبارسنج ها
  • مخفی شدن مقادیر تراکنش ها از دید سایر کاربران شبکه
  • برکنار شدن مفاهیمی مثل بی مانندی بیت کوین

اهمیت تراکنش محرمانه در بازار رمزارزها

اهمیت تراکنش محرمانه در بازار رمزارزها

تراکنش محرمانه در بازار ارزهای دیجیتال از اهمیت زیادی برخوردار هست. بیت کوین حریم خصوصی کاملی رو فراهم نمی کنه. از اونجایی که بلاک چین اون عمومی هست، کاربران می تونن مسیر وجوه رو ردیابی کنند و ببینن چه کسی یه تراکنش رو انجام داده. مثلا، صرافی ها و سایر خدمات می تونن حساب کاربران رو مسدود کنند، چون بیت کوین قبلا برای مقاصد غیرقانونی استفاده شده. این موضوع ممکنه با فناوری تراکنش های محرمانه برطرف بشه.

حائز اهمیت هست که بدونین با رشد شبکه بلاک چین بیت کوین، ثروت افراد هم در زنجیره بیشتر میشه. اگه این دارایی ها عمومی باشن، می تونن توسط کلاهبرداران و هکرها مورد هدف قرار بگیرن. همچنین دولت ها می تونن به ثروتمندها نظارت داشته باشه. شرکت های تجزیه و تحلیل زنجیره ای هم داده ها رو استخراج و منتشر می کنند. بیشتر تمرکز به اضافی کردن حریم خصوصی به بیت کوین در حال حاضر حول محور شکستن زنجیره هست. یعنی ایجاد ارتباط بین تراکنش ها با همدیگه سخت هست.

مقاله پیشنهادی: میکسر ارز دیجیتال چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله تراکنش محرمانه در بلاک چین چیست؟ اطلاعاتی در مورد تراکنش محرمانه یا Confidential Transaction به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی ها و مزایای تراکنش محرمانه در بلاک چین بپردازیم. همونطور که گفتیم، تراکنش محرمانه پروتکلی هست که مقدار بیت کوین های ارسالی و آدرس دریافت کننده بیت کوین رو مخفی می کنه. تراکنش محرمانه در بازار ارزهای دیجیتال مزایای زیادی به همراه داره که باعث میشه تا افراد بتونن با استفاده از این مکانیسم معاملات و تراکنش های خودشون رو انجام بدن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد منظور از تراکنش محرمانه در بلاک چین چیست؟

در مورد منظور از تراکنش محرمانه در بلاک چین چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+98 = ?