کوین جوین(CoinJoin) چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "کوین جوین(CoinJoin) چیست؟"


  • 15:02 1403-02-08
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

کوین جوین یا CoinJoin؛ پروتکلی برای افزایش حریم خصوصی و ناشناس بودن! آیا چیزی درباره این مفهوم شنیدین؟ اصلا می دونین کوین جوین چیست؟ به نظر شما کوین جوین چجوری کار می کنه؟ کوین جوین چه مزایا و معایبی به همراه داره؟ کوین جوین چجوری حریم خصوصی رو بهبود میده و از راه های حفظ امنیت ارز دیجیتال به شمار میاد؟ انواع کوین جوین ها کدامند؟ چه ویژگی هایی باعث شده تا CoinJoin منحصر به فرد بشه؟

امنیت در ارزهای دیجیتال یکی از مهمترین مباحث در آموزش ارز دیجیتال میباشد. کوین جوین یه روش برای مخفی نگه داشتن ردپای تراکنش های کاربران در بلاک چین هست. همونطور که می دونین، ماهیت بلاک چین جوری هست که نمیشه اطلاعات تراکنش رو در اون مخفی کرد. در اصل شفافیت تراکنش ها یکی از خصوصیات و مزیت های بلاک چین محسوب میشه. بلاک چین به دلیل خصوصی نبودن، ممکنه مشکل ساز باشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله کوین جوین چیست؟ اطلاعاتی در مورد کوین جوین یا CoinJoin به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای و معایب کوین جوین بپردازیم و عملکرد کوین جوین رو مورد بررسی قرار بدیم.

کوین جوین چیست؟

کوین جوین(CoinJoin) چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که کوین جوین چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که کوین جوین یا CoinJoin نوعی استراتژی ناشناس سازی هست که از حریم خصوصی کاربران بیت کوین در زمان انجام خرید و فروش با همدیگه محافظت می کنه و آدرس های مورد استفاده در معاملات رو مخفی می کنه. همچنین کوین جوین به تعدادی طرف نیاز داره تا به صورت مشترک قرارداد هوشمند دیجیتالی رو امضا کنه تا کوین های خودشون رو در یه معامله جدید بیت کوین مخلوط کنند. جایی که نتیجه معامله باعث میشه تعداد مشارکت کننده ها به همون تعداد کوین باشه، ولی آدرس ها با هم ترکیب شدن تا ردیابی تراکنش سخت بشه.

جالب اینجاست که بدونین کوین جوین(CoinJoin) دارای ترکیب ورودی های چندین کاربر داخل یه تراکنش واحد هست. قبل از توضیح نحوه و دلیل انجام این کار، نگاهی به ساختار اولیه یه تراکنش می کنیم. همچنین تراکنش های جوین کوین برای اولین بار توسط توسعه دهنده بیت کوین به اسم گرگوری مکسول در سال 2013 معرفی شد. بعد از روش کوین جوین در تراکنش ها هیچ مدرکی باقی نمی مونه و در نتیجه آدرس کاربری با انجام تراکنش فاش نمیشه.

مقاله پیشنهادی: منظور از تراکنش محرمانه در بلاک چین چیست؟

عملکرد کوین جوین چگونه است؟

عملکرد کوین جوین چگونه است؟

می دونین کوین جوین چجوری کار می کنه؟ بهتره بدونین در این استراتژی چند نفر واسه ایجاد تراکنش با همدیگه هماهنگ میشن. هر کدوم ورودی ها و خروجی های مورد نظر خودشون رو فراهم می کنند و از اونجایی که همه ورودی ها با هم ترکیب میشن، ننسبت هر خروجی به کاربر اون غیرممکن میشه. مثلا، 4 نفر می خوان با حفظ حریم خصوصی تراکنشی رو انجام بدن، این افراد ورودی و خروجی ها رو با هم هماهنگ می کنند. هماهنگ کننده همه اطلاعات و داده ها رو دریافت کرده و اون ها رو در یه تراکنش قرار میده.

توجه داشته باشین که در این زمان و موقعیت افراد باید امضای دیجیتالی رو انجام بدن. بعد از امضا به وسیله کاربران، دیگه امکان تغییر وجود نداره و تراکنش در شبکه بلاک چینی انجام میشه. به این ترتیب، در این استراتژی یا کوین جوین هیچ ریسکی وجود نداره، چون هماهنگ کننده نمی تونه اطلاعات رو دستکاری کرده و ارزهای دیجیتال رو بدزده. تراکنش ها در اصطلاح جعبه سیاهی برای میکس کردن رمزارزها هستن.

مقاله پیشنهادی: میکسر ارز دیجیتال چیست؟

مزایا و معایب کوین جوین چیست؟

مزایا و معایب کوین جوین چیست؟

کوین جوین(CoinJoin) هم مثل هر استراتژی یا پروتکل دیگه ای مزایا و معایب خاص خودش رو به همراه داره که بهتره باهاشون آشنا بشین تا بهترین تصمیم رو برای استفاده از این سرویس بگیرین. یکی از مزایایی که کوین جوین داره این هست که شناسایی و ردیابی آدرس تراکنش ها رو سخت می کنه. به عبارت دیگه، معلوم نیست که مبالغ دریافتی از کجا اومدن. البته بعضی از افراد از همین موضوع ایراد می گیرن. دلیل اون ها این هست که کوین جوین باعث میشه بیت کوین هایی که منشا غیرقانونی دارن، با کوین های سایر کاربران ترکیب بشن و دارایی اون ها رو هم آلوده کنند.

انواع کوین جوین کدامند؟

حائز اهمیت هست که بدونین CoinJoin رو هم میشه به صورت یه لایه و هم به صورت چند لایه پیاده کرد. درباره کوین جوین یک لایه، همون چیزی رو باید تکرار کنیم که تا الان گفتیم. ولی درباره کوین جوین چند لایه، خروجی های Coinjoin نقش ورودی های یه کوین جوین دیگه رو بازی می کنند. این کار دوباره با یه کوین جوین دیگه و در چندین مرحله تکرار میشه و بنابراین، فرایند ترکیب دارایی ها چندین بار انجام میشه. به این ترتیب، ناشناس موندن و حریم خصوصی کاربران یا طرفین معامله افزایش پیدا می کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله کوین جوین چیست؟ اطلاعاتی در مورد کوین جوین یا CoinJoin به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای و معایب کوین جوین بپردازیم و عملکرد کوین جوین رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، کوین جوین نوعی استراتژی ناشناس سازی هست که از حریم خصوصی کاربران بیت کوین در زمان انجام خرید و فروش با همدیگه محافظت می کنه و آدرس های مورد استفاده در معاملات رو مخفی می کنه. شما می تونین با استفاده از سرویس کوین جوین، تراکنش های خودتون رو به صورت محرمانه انجام بدین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد کوین جوین(CoinJoin) چیست؟

در مورد کوین جوین(CoinJoin) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :8+95 = ?