کدام ارزهای دیجیتال هاوینگ(Halving) دارند؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "کدام ارزهای دیجیتال هاوینگ(Halving) دارند؟"


  • 20:02 1403-02-12
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

هاوینگ یا Halving؛ کدام ارزهای دیجیتال هاوینگ دارند؟ منظور از هاوینگ ارز دیجیتال چیست؟ هاوینگ در تحلیل بیت کوین به چه معنیه و چرا مهمه؟ هاوینگ روی بازار ارزهای دیجیتال چه تاثیری داره؟ هاوینگ واسه کدوم رمزارزها رخ میده؟ سیستم عرضه و تقاضا چه ارتباطی با هاوینگ داره؟ آیا هاوینگ باعث افزایش قیمت ارزهای دیجیتال میشه؟ می دونین هاوینگ بیت کوین کی رخ میده؟

یکی از نگرانی های خیلی از کاربران فضای ارزهای دیجیتال که در حوزه استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال فعالیت دارن، عملیات هاوینگ هست. ماینرهای کوچیک فعال در بازار نگران این مسئله هستن که با انجام هاوینگ، ماینینگ به حالت انحصاری در بیاد. این عملیات بر روی بیشتر رمزارزهایی که بر اساس سیستم اثبات کار فعالیت می کنند و عرضه سکه محدودی برای استخراج دارن، انجام میشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله کدام ارزهای دیجیتال هاوینگ دارند؟ اطلاعاتی در مورد هاوینگ یا Halving به شما ارائه کنیم و به معرفی ارزهای دیجیتال دارای هاوینگ بپردازیم.

هاوینگ ارز دیجیتال چیست؟

هاوینگ ارز دیجیتال چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که هاوینگ ارز دیجیتال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که هاوینگ یا Halving در اصطلاح به معنی به دو قسمت مساوی تقسیم کردن هست. در بازار ارزهای دیجیتال، اصطلاح هاوینگ به فرایندی گفته میشه که میزان صدور کوین های جدید رو کاهش و به نیمی از چیزی که قبلا بوده می رسونه. هاوینگ این اطمینان رو میده که دارایی رمزنگاری شده تا زمانی که به حداثل میزان عرضه خودش نرسه، از نرخ صدور ثابت اون پیروی می کنه.

جالب اینجاست که بدونین هاوینگ یا Halving به نصف شدن پاداش استخراج یا ماینینگ گفته میشه. در سال 2009 پاداش اولین بلاک تولید شده 50 بیت کوین بود. این پاداش باعث روشن شدن دستگاه های ماینینگ بیشتر شد. در نتیجه بیت کوین های زیادی به ماینرها پرداخت و داده شد. این مسئله باعث کاهش قیمت بیت کوین میشد. به همین دلیل باید راه حلی باید برای جلوگیری از استخراج بیش از حد بیت کوین به وجود میومد که اون رو به اسم هاوینگ می شناسیم. پاداش استخراج بیت کوین هر 4 سال یبار طی فرایند هاوینگ به نصف کاهش پیدا می کنه.

مقاله پیشنهادی: هاوینگ بیت کوین چیست؟

علت هاوینگ ارز دیجیتال

با توجه به روند عرضه و تقاضا، اگه حجم زیادی از ارز دیجیتال یا حتی پول وارد بازارهای مالی بشه، می تونه باعث ریزش شدید قیمت اون بشه. به همین دلیل هاوینگ اتفاق می افته تا قیمت بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال که ماینرها استخراج می کنند کنترل بشه. در غیر این صورت با توسعه سخت افزاری و نرم افزاری فرایند استخراج و افزایش رقبا، شاهد ورود حجم زیادی از دارایی دیجیتال به بازار میشیم. این موضوع می تونه باعث ریزش قیمت و کاهش ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال و ضرر کدن تریدرها بشه.

معرفی ارزهای دیجیتال دارای هاوینگ

معرفی ارزهای دیجیتال دارای هاوینگ

همونطور که گفتیم، هاوینگ یا Halving به معنی تقسیم شدن یه چیز به دو قسمت مساوی هست. پس زمانی از این اصطلاح استفاده میشه که طی یه فرایند، یه چیز خاص به دو نیم تقسیم بشه. بنابراین، در بازار ارزهای دیجیتال از این اصطلاح برای نصف شدن پاداش استخراج ارزهای دیجیتال استفاده میشه. رمزارزهای مختلفی دارای فرایند هاوینگ هستن و پاداش استخراج اون ها نصف میشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی ارزهای دیجیتال دارای هاوینگ بپردازیم تا این ارزها رو بشناسین.

  • لایت کوین

یکی از ارزهای دیجیتالی که هاوینگ داره، رمزارز لایت کوین هست. توجه داشته باشین که لایت کوین های جدید وقتی به وجود میان که ماینرها تراکنش های تازه ای رو به بلاک ها اضافی کنند. در اصل ماینری که بلاک رو اضافه کرده، مقدار مشخصی لایت کوین رو به عنوان دستمزد واسه انجام این کار به دست میاره. این مبلغ شامل تعداد ثابتی لایت کوین های جدید و کارمزد تراکنش های موجود در بلاک هست.

  • بیت کوین کش

بیت کوین کش هم یکی دیگه از رمزارزهایی هست که دارای فرایند هاوینگه. هاوینگ بیت کوین کش فرایندی هست که در اون میزان پاداش های بیت کوین کش استخراج شده در هر بلاک نصف میشه. در حیقت، تعداد بیت کوین کش تولید شده توسط ماینرها در هر بلاک از 6.25 به 3.125 کاهش پیدا می کنه. تعداد اون در هر بلاک کمیاب تر میشه و هاوینگ نضمین می کنه که مجموعه عرضه بیت ککوین کش به 21 میلیون میرسه.

  • توموچین

توموچین هم یکی دیگه از ارزهای دیجیتال دارای هاوینگ هست. هاوینگ رمزارز توموچین در تاریخ 7 فوریه اتفاق می افته. دقیقا وقتی که تعداد و میزان کوین های موجود ار 3 میلیون به یک میلیون میرسه. جالب اینجاست که بدونین در توموچین هر 900 بلاک یه دوره رو تشکیل میده که در زمان دو ثانیه اتفاق می افته. به طور کلی مقدار دستمزدی که به ماینرها میرسه، 250 هست.

  • زی کش

یکی دیگه از بهترین ارزهای دیجیتالی که دارای فرایند هاوینگ هست و پاداش استخراج اون نصف میشه، رمزارز زی کش هست. هاوینگ زی کش هر 4 سال یبار در بلاک چین اتفاق می افته. پاداش بلاک اولیه زی کش 12.5 بود و پاداش جدید اون 3.125 میشه. بهتره بدونین پاداش بلاک هر چهار سال این ارز دیجیتال تقسیم میشه و همونطور که می دونین مقدار کل اون 640 هزار بلاک استخراج شده هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله کدام ارزهای دیجیتال هاوینگ دارند؟ اطلاعاتی در مورد هاوینگ یا Halving به شما ارائه کنیم و به معرفی ارزهای دیجیتال دارای هاوینگ بپردازیم. همونطور که گفتیم، در بازار ارزهای دیجیتال، اصطلاح هاوینگ به فرایندی گفته میشه که میزان صدور کوین های جدید رو کاهش و به نیمی از چیزی که قبلا بوده می رسونه. ارزهای دیجیتالی هاوینگ دارن که مبتنی بر الگوریتم اثبات کار هستن. از جمله از رمزارزهایی که هاوینگ دارن، میشه به بیت کوین، توموچین، بیت کوین کش، لایت کوین، زی کش و..... اشاره کرد.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد کدام ارزهای دیجیتال هاوینگ(Halving) دارند؟

در مورد کدام ارزهای دیجیتال هاوینگ(Halving) دارند؟ نظر دهید
سوال امنیتی :9+50 = ?