شاخص آلفا در حوزه دیفای(DeFi) چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "شاخص آلفا در حوزه دیفای(DeFi) چیست؟"


  • 16:02 1403-02-11
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

شاخص آلفا یا Alpha؛ معیاری که توسط سرمایه گذاران در بازارهای مالی مورد استفاده قرار می گیره! آیا چیزی درباره این مفهوم شنیدین؟ اصلا می دونین شاخص آلفا در دیفای چیست؟ به نظر شما آلفا در دیفای وجود داره؟ چه چیزی در دیفای باعث به وجود اومدن آلفا میشه؟ آیا شاخص آلفای دیفای متفاوت هست؟ منابع شاخص آلفا در دیفای کدامند؟ آلفا چه اهمیتی در حوزه دیفای داره؟

یکی از موارد مهم در تحلیل بیت کوین و سایر ارزها شاخص آلفاست. از شاخص Alpha یا آلفا برای مشخص کردن سود اضافی به دست اومده از یه استراتژی سرمایه گذاری نسبت به معیارهای استاندارد بازار استفاده میشه. با توجه به کارایی نسبی بازارهای سرمایه، آلفا کمیاب هست و شناسایی جایگزین برای اون از نظر سیستماتیکی خیلی سخت به نظر میرسه. ولی وضعیت در دیفای کاملا برعکسه و شاخص آلفا در حوزه دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز رایج هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله شاخص آلفا در دیفای چیست؟ اطلاعاتی در مورد آلفا یا Alpha در دیفای به شما ارائه کنیم و به بررسی عوامل موثر در آلفا دیفای بپردازیم و متفاوت بودن شاخص آلفای دیفای رو مورد بررسی قرار بدیم.

آلفا در دیفای چیست؟

آلفا در دیفای چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که شاخص آلفا در دیفای چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که آلفا یا Alpha مفهومی رایج و جذاب در بازارهای مالی هست که معمولا به قابلیت یه استراتژی به داشتن عملکردی بهتر از بازار اشاره می کنه. همچنین شاخص آلفا معیاری هست که کاربران فعال بازارهای مالی همیشه به دنبال اون هستن. شاخص Alpha برای مشخص کردن بازده اضافی یه استراتژی سرمایه گذاری در مقایسه با معیارهای استاندارد بازار هست که تریدرها از اون بهره میبرن.

جالب اینجاست که بدونین دیفای خیلی از جمنله های بازارهای مالی سنتی مثل ایجاد و کشف ضریب آلفا رو به چالش کشیده. منابع و مکانیسم های تولید شاخص آلفا در دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز از نظر فنی متنوع، چالش برانگیز و غیرمتعارف هستن، ولی فرصت های بزرگی رو به وجود میارن. همچنین آلفا برای مقایسه بازدهی یه سرمایه گذاری با شاخص های شناخته شده بازار بکار میره. اگه آلفای یه دارایی مثبت 5 باشه، یعنی این دارایی در مقایسه با بازار حوزه خودش 5 درصد رشد بیشتری داشته. به این ترتیب، همه به دنبال سرمایه گذاری آلفا در بازار هستن تا بیشترین سود رو در مقایسه با خودش بازار به دست بیارن.

مقاله  پیشنهادی: بهترین روش های کسب درآمد در دیفای DeFi

عوامل موثر در آلفا دیفای کدامند؟

عوامل موثر در آلفا دیفای کدامند؟

همونطور که گفتیم، آلفا در اصطلاح به توانایی یه استراتژی سرمایه گذاری به داشتن عملکردی بهتر از بازار اشاره می کنه. دیفای در حال ساخت خیلی از مفاهیم اصلی مربوط به آلفا در بازارهای مالی سنتی هست. ویژگی های منحصر به فرد دیفای به منابعی برای آلفا و عملکردی بهتر از بازار تبدیل شده. عوامل مختلفی در به وجود اومدن آلفا در دیفای تاثیرگذار هستن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی عوامل موثر در آلفا دیفای بپردازیم تا با این موارد آشنایی لازم رو داشته باشین.

  • پروتکل

یکی از عوامل موثر در آلفا دیفای، پروتکل هست. چالب اینجاست که بدونین عناصر بنیادین امور مالی در قالب پروتکل ها شاکله اصلی اکوسیستم دیفای رو به وجود میارن و بدون شرک مهم ترین منبع آلفا در این اکوسیستم محسوب میشن. بخشی از زیبایی دیفای این هست که زیرساخت های اون به صورت مداوم در حال رشد هستن. راه اندازی پروتکل های جدیدی مثل نسخه سوم یونی سواپ یا نسخه دوم کرو اشکال جدیدی از آلفا رو به وجود میارن.

  • زیرساخت

لایه زیرساخت بازار دیفای به تنهایی می تونه یکی از عوامل موثر در آلفا دیفای باشه. اعتبارسنج ها یا نودهای سپرده گذار در اکوسیستم دیفای می تونن سود به دست بیارن و میشه این سود رو به تعاریف استاندارد بازار، آلفا در نظر گرفت. ارائه دهنده ها زیرساخت های دیفای با میزبانی از اعتبارسنج ها می تونن بدون نیاز به استراتژی معاملاتی خاصی، بازدهی آلفا یا Alpha رو در قالب پاداش به دست بیارن.

  • حاکمیت در دیفای

حاکمیت در دیفای هم یکی دیگه از عوامل موثر در آلفا دیفای هست. توجه داشته باشین که تغییر قوانین ایجاد یه پروتکل DeFi منبعی هست که به ایجاد آلفا در اکوسیستم دیفای باعث میشه. در پروتکل هایی مثل کامپاند، کرو، آوه و طرح های حاکمیتی به طور منظم مشخصاتی مثل مشوق های نقدینگی رو تغییر میده که میشه بلافاصله به بازدهی از نوع آلفا منجر بشه.

مقاله پیشنهادی: بهترین پروژه های دیفای برای سرمایه گذاری در سال 2023

متفاوت بودن شاخص آلفای دیفای

متفاوت بودن شاخص آلفای دیفای

حائز اهمیت هست که بدونین مقایسه شاخص Alpha بازارهای مالی سنتی با دیفای همانند مقایسه فیزیک نیوتنی و انیشتین با هم هست. بعضی از اصول و قوانین نیوتن در دنیا نسبیت کاربرد دارن، ولی بشتر قوانین کاملا با هم تفاوت دارن. قابل برنامه ریزی و غیرمتمرکز بودن پروتکل های دیفای به همراه ناکارآمدی های بومی این بازار نوظهور، آلفای موجود در دیفای رو از سایر دارایی ها و حتی رمزارزها در بازارهای متمرکز متفاوت می کنه. در واقع مشخصات شاخص آلفای دیفای رو میشه به دو عامل اساسی قابلیت محک زنی در بازار و منابع بومی آلفا در دیفای نسبت داد.

DeFi در حال تولید خیلی از اصطلاحات مربوط به آلفا در بازارهای سرمایه سنتی هست. ویژگی های منحصر به فرد امور مالی غیرمتمرکز، به منابعی برای آلفا و عملکردی بهتر از بازار تبدیل شده که قبلا اون ها رو در هیچ کدوم از بازارهای مالی ندیده بودیم. در حالی که روش های سنتی برای تتعیین کمیت آلفا به طور مستقیم در فضای دیفای کاربرد نداره، در بازار اشکال کاملا متفاوتی رو برای دیفای شاهد هستیم.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله شاخص آلفا در دیفای چیست؟ اطلاعاتی در مورد آلفا یا Alpha در دیفای به شما ارائه کنیم و به بررسی عوامل موثر در آلفا دیفای بپردازیم و متفاوت بودن شاخص آلفای دیفای رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، شاخص آلفا معیاری هست که کاربران فعال بازارهای مالی همیشه به دنبال اون هستن. شاخص Alpha برای مشخص کردن بازده اضافی یه استراتژی سرمایه گذاری در مقایسه با معیارهای استاندارد بازار هست که تریدرها از اون بهره میبرن. عوامل مختلفی در آلفای دیفای تاثیرگذار هستن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد شاخص آلفا در حوزه دیفای(DeFi) چیست؟

در مورد شاخص آلفا در حوزه دیفای(DeFi) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :6+36 = ?