معاملات روزانه ارز دیجیتال چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "معاملات روزانه ارز دیجیتال چیست؟"


  • 03:02 1403-02-06
  • زمان مطالعه: 11 دقیقه

در این مقاله می خواییم در مورد معاملات روزانه ارز دیجیتال چیست؟ با شما صحبت کنیم. راه های بسیاری برای کسب در آمد ارز دیجیتال وجود داره و معاملات روزانه یکی از این راه هاست و با افزایش دسترسی به برنامه ها و ابراز های سرمایه گذاری، کاهش کارمزد برای معاملات و داده های مرتبط به رمز ارز ها، بسیاری از مردم به این موضوع علاقه مند شدن که چگونه میتونن از حرکت های کوچیک در بازار سود کنن. 

معاملات روزانه می تونه شغل بسیار پردرآمدی باشه ، ولی اینطور نیست ک ترید ارز دیجیتال برای تازه کار ها میتونه کمی چالش برانگیز باشه، مخصوصاً برای کسانی که استراتژی معاملاتی ندارن.

معاملات روزانه برای سرمایه گذارانی که تجربه ندارن، مناسب نیست. برای موفقیت، به ترکیبی از آموزش، سرمایه و تجربه نیاز دارین. این نوع معاملات اغلب در تحلیل تکنیکال استفاده میکنن و به درجه بالایی از نظم و انضباط شخصی نیاز داره.

مقاله پیشنهادی: آموزش ترید ارزهای دیجیتال

معاملات روزانه چیست؟

معاملات روزانه ارزهای دیجیتال  زمانی هست که ما دارایی مانند ارز دیجیتال رو در چندین مرتبه در یک روز خرید و فروش می کنیم و این معاملات همگی به سود رسیدن از خرید و فروش و حرکات سریع در بازار داره و تریدرهای روزانه امیدوارن از نوسانات بازار برای کسب درآمد های کوچیک از طریق معامله استفاده کنن. معاملات روزانه برای سرمایه گذارانی که با تجربه هستن می تونن سریع تصمیم گیری کنن. در حالی می تونن با معاملات روزانه پول زیادی رو به دست بیارن، ریسک بالایی داره.

به همین دلیل هست که این نوع معاملات برای همه مناسب نیست و سود کمی داره و ممکنه مقداری از پول خود رو در مدت زمان کوتاهی از دست بدین. در واقع این معاملات روزانه یک شغل تمام وقت هستش. بنابراین، اگه در فکر پول در آوردن سریع و آسون هستین، درباره این معاملات بیشتر فکر کنین. 

معامله روزانه ارز دیجیتال  

معامله روزانه در زبان انگلیسی به عنوان day trading شناخته میشه. به عبارت ساده تر وقتی تمامی عملیات مربوط به معامله کردن به صورت روزانه، پشت سر هم و منظم انجام بشه، معامله روزانه انجام میشه و در شرایط ویژه، معامله روزانه برای ارز های دیجیتال می تونه در شکل های مختلفی شکل بگیره و شغل اصلی و دغدغه های مهم یک معامله گر رو تعریف کرد. اما معامله گر کیست و چرا معامله روزانه برای او مهم است؟ 

برخلاف معاملات اسکالپینگ، معامله روزانه ارز دیجیتال در طول یک روز انجام می شه و در معاملات اسکالپینگ، ترید یا معامله روزانه ارز دیجتیال در طول یک روز کامل انجام می شه. در معاملات اسکالپینگ، تمامی معاملات مربوط به ارزهای دیجیتال در عرض چند دقیقه و در طول یک بازه زمانی کوتاه صورت می گیره و از طرفی، معامله گرها زمان بیشتری رو برای معامله کردن در نظر میگیرن و به جای اسکالپینگ از معامله روزانه استفاده میکنن.

معاملات روزانه ارز دیجیتال چیست؟

در این نوع معاملات، از مقوله ای به عنوان حد ضرر استفاده میکنن. به عبارت دیگه، سودی که معامله گر در معامله روزانه ارز دیجیتال به ذنبال اون هستش، کمی بیشتر از معاملات اسکالپینگ ارزیابی میشه و با صرف زمان بیشتر، ریسک معامله کمتر میشه. 

البته در دنیای معامله گرهای روزانه ارز دیجیتال تنها به یک روز کامل محدود نمیشه و از معامله روزانه به عنوان intra-day trading شناخته میشه که امکان معامله کردن رو برای بیش از یک روز در اختیار معاملعه گر قرار میده. در معامله های روزانه، معامله گر ها میتونن با خواسته خودشون، خرید و فروش ارز دیجیتال رو به بیش از یک روز طول بدن و این ویژگی در اختیار معامله گر قرار می گیرن که بر خلاف بازار های مالی ، هیچ محدوده زمانی برای بازار های ارز دیجیتال وجود نداره.

نکات مهم در معامله روزانه ارز دیجیتال 

دلیل اصلی معامله ارز دیجیتال، کسب سود هستش که قیمت های ارز دیجیتال ضعیف تر از دارایی های دیگه هست و این فرصتی رو برای معامله گرانی فراهم میکنه تا زمانی که استراتژی معاملاتی ترید روزانه قوی داشته باشیم و بتونیم روند ها رو تحلیل کنیم تا بازار کریپتو بتونه برامون سودآور باشه. 
اما به چند نکنه زیر توجه کنین:

•    معامله روزانه رمزارز استراتژی معاملاتی کوتاه مدتی هست که بر اساس خرید و فروش دارایی های کریپتو در همان روز انجام میشن.
•    معامله روزانه رمزارز از بازارهای سنتی سر چشمه میگیره، اما معامله روزانه ارز دیجیتال برای دستیابی به موفقیت پایدار، به دانش عمیق تری از فناوری ارز دیجیتال و بلاکچین نیاز داره. 
•    معامله روزانه رمزارز نوعی سرمایه گذاری با ریسک بالاست که با نوسانات و نقدینگی مشخص در بازار ارز دیجیتال امکان پذیر شده.
•    معاملات روزانه کریپتو فرصت های کوتاه مدتی رو ارایه میدن. به جای خرید، هولد های بلند مدت، می تونن روزانه معامله کنن و در مدت کوتاه از بازار سود ببرن. 

معامله روزانه با تریدرهای دیگر چه تفاوتی دارد؟

نکته مهمی که در ترید روزانه ارز دیجیتال وجود داره، این هستش که معامله گر های معمولی با معامله گرهایی که روزانه فعالیت میکنن، متفاوت هست. این دسته از معامله گران، فعالیت های خودشون رو در بازه های زمانی روزانه در نظر میگیرن و استراتژی های خاص این روش پیاده سازی میکنن. یک معامله گر روزانه ارز دیجیتال، دارایی های خود رو فقط برای 24 ساعت نگه میداره و بعد از اون، وارد فاز فروش اونها میشه. 

معامله گرهای دیگه که در حوزه هایی به جز معامله روزانه فعالیت میکنن، دارایی خودشون رو برای مدتی بیشتر از یک روز نگه میدارن و یک معامله گر معمولی ممکنه که در بهترین شرایط، دارایی خودشون رو پس از چند مدتی به فروش بروسنن و ارزهای دیجیتال خودشون رو برای مدت طولانی هولد کنن و برای اینکه بتونین به یک معامله گر موفق در حوزه ترید یا معامله روزانه ارز دیجیتال تبدیل بشن، باید 3 اصل استراتژی، پلتفرم و ارز دیجیتال مناسب رو در نظر بگیرین.

انواع استراتژی ها در معاملات روزانه

 در این بخش میخواییم معامله گرهای روزانه از استراتژی های مختلف برای انجام معامه های خود استفاده میکنن اشاره کنیم:

معاملات روزانه ارز دیجیتال چیست؟

•    معاملات شکست یا breakout

بسیاری از معامله گران اعتقاد دارن که دارایی ها در محدوده هایی از قیمت معامله میشن و هنگامی که قیمت اون محدوده بالاتر یا پایین تر میره، یک معامله گر روزانه ممکنه تصمیم به خرید و فروش بگیره.

•    معاملات پولبک یا pullback

این استراتژی در روند بلند مدت به دنبال فرصت هایی برای سرمایه گذاری بر کاهش قیمت هستش و از اون جایی که اکثر ارزهای دیجیتال از نظر ارزش روند صعودی داره، افت قیمت در بازار می تونه فرصتی برای خرید و فروش ایجاد کنه. 

•    اسکالپینگ یا scalping

زمانی که چندین معامله در یک روز انجام میدین که سود کمی رو به دست میارین و معامله روزانه در این نوع معاملات، ارز های دیجیتال رو برای چند ثانیه نگه میدارن تا معاملات با این استراتژی بسیار سریع انجام بشه. در این روش معامله در حجم زیاد کلید موفقیت هستش.

•    معاملات رنج یا محدوده نوسان(range trading)

این استراتژی شبیه معاملات شکست هستش و معامله گر های روزانه به جای اینکه منتظر بمونن تا قیمت به بالاتر یا کمتر از محدوده تخمین بره، زمانی که قیمت ها به محدوده رنج نزدیک شه، خرید و فروش میکنن. این استراتژی در درجه اول از سطوح حمایت برای تعیین تصمیمات خرید و فروش استفاده میکنن.

•    معاملات مبتنی بر اخبار

این استراتژی فرصت های معاملاتی رو از نوسانات شدید پیرامون رویدادهای خبری به دست میارن و معامله گرهای روزانه با رویدادهایی که باعث حرکت های کوتاه مدت بازار میشه، هماهنگ هستن. مواردی مثل آمارهای اقتصادی، نرخ بهره تابع انتظارات بازار و روانشناسی بازار هست. و بازار ها زمانی واکنش نشون میدن که این انتظارات برآورده نشه. در نتیجه، حرکت های ناگهانی و قابل توجهی میتونه به سود معامله گرهای روزانه داشته باشه.

•    معاملات فرکانس بالا یا (high-freguency trading)

این استراتژی از الگوریتم های خودکار برای معامله در مقدار زیاد یا بیشترین سرعت ممکن استفاده می کنیم که سیستم های کامپیوتری خاصی برای این نوع معاملات روزانه مورد نیاز هست. به همین دلیل، معمولاً توسط سرمایه گذاران نهادی انجام میشه.

توجه داشته باشین که در تغییرات رهبران سیاسی، تغییر مدیر عامل یا فروش شرکت ها، کمبود عرضه، توییت ها و هیجانات ایجاد شده در شبکه های اجتماعی می تونن روی ارزش ارزهای دیجیتال تأثیر بزارن.

مزایا و معایب معاملات روزانه 

معاملات روزانه ریسک بالایی داره و بسیاری از کسانی که وارد این حوزه از سرمایه گذاری شدن، ناموفق هستن. چون این نوع معاملات روی نوسانات بازار حساب میکنن. در نتیجه، مدیریت ضرر برای موفقیت در معاملات روزانه مهمه و برای اینکه اجازه ندیم حفظ سرمایه، زیان های کوچیک به زیان های بزرگ تبدیل بشه، اهمیت زیادی داره.

معاملات روزانه ارز دیجیتال چیست؟

البته معامله های روزانه در صورت موفقیت، می تونن در مدت زمان کمتری پول زیادی رو به دست بیارن. همچنین، میتونن هر چقدر که میخوان در طول روز کار کنن. 

ویژگی های یک معامله گر روزانه 

معامله گر های حرفه ای روزانه افرادی هستن که به جای یک سرگرمی برای امرار معاش معامله میکنن و دانش عمیقی در مورد بازار دارن. 

  • دانش و تجربه در بازار

افرادی که بدون تجربه از اصول بازار در معاملات روزانه فعالیت دارن، اغلب ضرر میکنن. قدرت تحلیل تکنیکال و خوندن نمودار هر دو مهارت های خوبی برای یک معاله گر روزانه داره، اما بدون درک عمیق تر از بازاری که در اون هستین و دارایی های موجود در بازار، نمودار ها ممکنه شما رو فریب بده. 

  • استراتژی معاملاتی

چندین استراتژی مختلف وجود داره که معامله گرهای روزانه از اونها استفاده میکنن. مانند معاملات نوسانی. کنترل استراتژی ها تا زمان که سود ثابتی ایجاد کنن و زیان رو محدود کنن، انجام میشه. 

  • سرمایه کافی 

معامله گرها فقط از سرمایه ای استفاده میکنن که میتونن از دستش بدن و این کار نه تنها اونها رو از ورشکستگی مالی محافظت میکنه، بلکه به حذف احساسات در معاملات کمک میکنه و برای سرمایه گذاری و کسب سود خوب به سرمایه زیادی لازم هست. 

  • نظم و انضباط 

یک استراتژی سودآور بدون نظم و انضباط بی فاید هست. معامله گر های روزانه برای کسب سود، به شدت نوسانات در بازار پشتوانه هستن. بنابراین، صرف نظر از این که یک معامله گر روزانه از چه تکنیکی استفاده می کنن. ،معمولاً به دنبال رمزارزهایی هستن که نوسان زیادی داشته باشه. همچنین، معامله گر های روزانه رمز ارز هایی رو دوست دارن که نقدشوندگی بالایی داشته باشن. 

معاملات روزانه ارز دیجیتال چیست؟

مهم ترین معیارها برای معاملات روزانه 

ما به چند ویژگی اصلی متناسب با معیار های معاملات روزانه اشاره می کنیم:

•    نقدینگی بالا: 

مقدار زیاد در سهولت خرید و فروش، باعث راحتی در معاملات میشه و این عدالت و کارایی قیمت رو تضمین میکنه. 

•    نوسان زیاد:

 کسانی که میخوان در مدت زمان کم، چندین بار سود کنن مهم هستش و نوسان نه تنها برای قیمت گذاری محصولات مالی ساده مهم هست، بلکه نقش اساسی در قیمت گذاری سایر معاملات مالی داره. 

•    هزینه تراکنش پایین:

 معاملات مکرر نباید منجر به پرداخت هزینه های بالای تراکنش شه و هزینه های پایین برای هر تراکنش در معاملات روزانه ضروری هستش. 

•    معاملات مارجین یا لوریج:

 اگه معامله به سرمایه زیادی نیاز داره، هیچ معامله گری به صورت مداوم از این روش استفاده نمیکنه. سود ذاتی لوریج در این هست که به معامله گر ها اجازه میده تا نسبت های بالاتری رو با سرمایه محدود خود معامله کنن. بنابراین، استفاده از معاملات لوریج یا مارجین همانند شمشیر دو لبه ای هستش که هر دو طرف سود و ضرر قرار داره. 

•    در دسترس بودن اطلاعات: 

بازار ها طبق خبر ها تغییر میکنن و معامله گرها، به اطلاعات زیادی درمورد دارایی هایی که در اون تجارت میکنن، نیاز دارن. صرافی ها و بستر های مالی خرید و فروش، دسترسی آسون و سریع برای به تمامی اخبار مربوط به بازار رو ارائه نمیدن که در دسترس بودن آسون اخبار و ویژگی ها، یکی از مهم ترین معیار های هست که برای کسانی که میخوان از طریق معاملات روزانه سود کسب کنن.

مقاله پیشنهادی: مزایای ترید ارزهای دیجیتال چیست؟

چگونه یک ارز مناسب برای ترید روزانه انتخاب کنیم؟

تمام این ارز ها برای سرمایه گذاری کوتاه مدت مناسب نیستن و به همین خاطر معامله گر ها قبل از اینکه سرمایه خودشون رو برای ارز دیجیتال خرج کنن، باید در مورد گذشته و آینده ارزهای دیجیتال تحقیق کنن تا بتونن روند قیمت ها رو پیش بینی کنن تا معامله گر ها با انواع تحلیل های بازار ارز های دیجیتال آشنا بشن. اینکه ما نمی تونیم به طور دقیق پیش بینی کنیم که کدام ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری کوتاه مدت مناسب هست، ولی برخی از فاکتور های مهم که می تونن به معامله گرها در انتخاب ارز دیجیتال مناسب برای معامله روزانه ارز دیجیتال کمک کنه، عبارتند از:

1-    وایت پییر ارز دیجیتال (whitepaper)

در وایت پیپر توضیحی از جامع از عملکرد ارز دیجیتال و مشکلی که حل می کنه، ارائه شده و شما حتماً اون رو با دقت بخونید تا بدونین توسعه دهندگان در وایت پیپر از ویژگی های خود به چه چیزی اشاره کردن. 

2-    ارزش بازار ارز دیجیتال (market capitalization)

برای سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال یکی از چیزهایی که یک معامله گر باید بدونه، ارزش بازار هستش، چون اطلاع از وضعیت کلی ارزش بازار یک دید کلی از روند بازار رو در اختیار سرمایه گذاران قرار میده.

3-    سرمایه در گردش ارز دیجیتال (circulating supply)

سرمایه در گردش به تعداد واحد های ارز های دیجیتال گفته می شه که به شکل عمومی عرضه شدن. همچنین تعداد تراکنش های نهنگ اتریوم هم در حال افزایش هست، به نحوی که در 20مارچ 2022 بیش از 70 هزار تراکنش به ارزش بیش از 100 هزار دلار در این شبکه داشته. 

4-    عرضه کل ارز دیجیتال (total supply)

بیشتر ارز های دیجیتال به صورت محدود عرضه میشن و تنها تعداد اندکی از رمزارزها نا محدود هستن. عرضه کل، مجموع تعداد کوین هایی هستش که از قبل در گردش بوده، علاوه بر اینها تعداد کوین های تازه استخراج شده در بازار نیستن و عرضه کل ارز دیجیتال یکی از مهم ترین عواملی هست که بر ارزش بازار اون تأثیر داره.

5-    حجم معاملات ارز دیجیتال (volume)

منظور از حجم معاملات ارز دیجیتال، تعداد ارزهای دیجیتال معامله شده در یک بازه زمانی هست که حجم معامله میتونه شاخصی از قدرت بازار باشه، چون افزایش رشد بازار یک ارز دیجیتال با افزایش حجم اون رابطه مستقیم داره. به عبارت دیگه اگه حجم یک بازار در حال افزایش باشه، نشان دهنده اینه که محبوبیت اون ارز دیجیتال در بین معامله گرها هستش. 

بسیاری از مردم فکر میکنن که چون بیت کوین ارز شناخته شده و قدیمی تری نسبت به سایر ارزهای دیجیتال هست، برای معامله روزانه ارز دیجیتال مناسب هست ولی در اشتباه اند. . اما ارز دیجیتال دیگه مانند بیت کوین کش ، اتریوم که سهم قابل توجهی از کل بازار رو در اختیار دارن، می تونه گزینه مناسب برای معامله روزانه ارز دیجیتال باشه. به همین دلیل تریدر ها باید ارز دیجیتال رو به دقت مورد بررسی قرار دهن و از ابزار های تحلیل مناسب جهت انتخاب ارز دیجیتال برای معامله روزانه استفاده کنن.در غیر این صورت امکان داره که ضرر های مالی سنگبنی رو تجربه کنن. 

معامله روزانه ارز دیجیتال مناسب چه کسانی است؟

در ادامه مقاله معاملات روزانه ارز دیجیتال چیست؟ نوبت به بررسی افراد فعال در این زمینه میرسه. معامله گرهایی که تصمیم می گیرن به صورت روزانه با خرید و فروش ارز دیجیتال به سود قابل توجهی برسن، باید دقت کنن که معامله روزانه ارز دیجیتال یک استراتژی بحث برانگیز هستش که این استراتژی هر چند پتانسیل سود بالایی داره اما به همان اندازه با ریسک همراه هست. برخی از افراد این استراتژی رو راهی سریع برای ثروتمند شدن می دونن اما از اون جایی که این استراتژی نیاز به تصمیم گیری و اجرای سریع داره، میتونه طاقت فرسا باشه. 

معاملات روزانه ارز دیجیتال چیست؟

به همین دلیل معامله روزانه ارزهای دیجیتال برای تمامی افراد مناسب نیست و سودآوردی از این استراتژی ریسک پذیری بالایی داره و اگه شما علاوه بر تمام این موارد بتونین برای مدت طولانی به صفحه نمایش نگاه کنین تا نوسانات قیمت رو رصد کنین، می تونین از این استراتژی برای معاملات خودتون استفاده کنین. 

انتخاب صرافی چه تأثیری بر معامله روزانه دارد؟  

اولین و مهم ترین قدمی که هر معامله گر حرفه ای برای شروع معاملات روزانه ارز دیجیتال بر میداره، انتخاب صرافی مطمئن هست که معتبر باشه. واضح هست که معامله گرهایی که در ایران مشغول فعالیت در بازار ارز های دیجیتال هستن، باید از یک تکیه گاه محکم و معتبر بهره مند باشن تا در صورت بروز هر مشکلی، بتونن روی خدمات و ویژگی های اون صرافی تکیه کنن. هر کدام از استراتژی های که در این مقاله به اونها اشاره شد، به صرافی حرفه ای نیاز دارن تا معامله گر ها بتونن با تکیه بر قابلیت های اون به معامله مشغول بشن. 

همونطور که می دونین کشور ایران به دلیل تحریم های اقتصادی، امکان برخورداری مستقیم از بازارهای ارزهای دیجیتال رو نداره، کاربران و معامله گر های ایرانی هم نمی تونن به صورت مستقیم وارد دنیای معامله و تریدینگ بشن. به همین دلیل، معامله گر ها باید با استفاده از یک صرافی معتبر به فعالیت خودشون ادامه بدن و در میان این صرافی های ایرانی، صرافی ارز دیجیتال اینانس تونسته با فراهم کردن خدمات و قابلیت های معامله با کارمزد معقولانه در کنار معامله گرها باشه. 

مقاله پیشنهادی: محل انجام معاملات ارزهای دیجیتال کجاست؟

نتیجه گیری

در آموزس معامله روزانه ارز دیجیتال، به بررسی معامله یاترید روزانه ارز دیجیتال و در کنار اون، به ویژگی هایش اشاره کردیم که لازم هست برای استفاده از این نوع معاملات به شناخت این ویژگیها شناخت داشته باشین. استراتژی ارز دیجیتال ممکنه برای هر کسی متفاوت باشه، اما معمولاً معامله گر ها از تحلیل تکنیکال استفاده میکنن. 

امیدوارم که از این مقاله معاملات روزانه ارز دیجیتال چیست؟ نهایت بهره برده باشین. خوشحال می شیم نظراتتون رو با ما به اشتراک بزارین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد معاملات روزانه ارز دیجیتال چیست؟

در مورد معاملات روزانه ارز دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :8+80 = ?