سازمان خودگردان غیرمتمرکز DAO چیست و چطور کار می کند؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "سازمان خودگردان غیرمتمرکز DAO چیست و چطور کار می کند؟"


  • 15:01 1403-01-10
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

ما سعی می کنیم در مقاله سازمان خودگردان غیرمتمرکز DAO چیست و چطور کار می کند؟ اطلاعاتی در مورد سازمان غیرمتمرکز DAO برای شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای DAO بپردازیم و نحوه عملکرد DAO رو برای شما توضیح بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و با یکی از مفاهیم پرکاربرد بازار ارزهای دیجیتال و حوزه بلاک چین اشنا بشین. بازار ارزهای دیجیتال نوعی بازار نوپا و نوظهور مالی هست که به دلیل رشدهای قیمتی زیادی که در سال های گذشته داشته، مورد استقبال سرمایه گذاران و معامله گران زیادی قرار گرفته و تونسته به یکی از محبوب ترین بازارهای مالی با حجم بازار بزرگ تبدیل بشه. همچنین شما نیز می تونین وارد این بازار شده و سود به دست بیارین. البته ابتدا باید آموزش های لازم رو فرا بگیرین.

ایا می تونین تصور کنین راهی وجود داشته باشه تا افراد سراسر جهان بدون شناخت از همدیگه قوانین خودشون رو تعیین و تصمیمات خودشون رو به صورت مستقل در شبکه بلاک چین راه اندازی و اجرا کنند؟ پاسخ به این سوال سازمان خودگردان غیرمتمرکز DAO هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله سازمان خودگردان غیرمتمرکز DAO چیست و چطور کار می کند؟ اطلاعاتی در مورد سازمان غیرمتمرکز DAO برای شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای DAO بپردازیم و نحوه عملکرد DAO رو برای شما توضیح بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

مقاله پیشنهادی: دیفای DeFi چیست؟

DAO چیست؟

DAO چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم سازمان خودمختار یا DAO رو شنیدین و خواستین که اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که DAO چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که DAO مخفف عبارتی هست که برای سازمان خودمختار غیرمتمرکز مورد استفاده قرار می گیره. همچنین Decentralized autonomous organization در اصل سیستمی هست که به کمک تیمی از توسعه دهنده ها برای اتوماتیک کردن تصمیم گیری ها و غیرمتمرکز ساختن شبکه ها ایجاد شده. اداره این سازمان نیز از طریق کدها و برنامه نویسی های کامپیوتری انجام می گیره.

جالب اینجاست که بدونین سازمان خودگردان غیرمتمرکز یا DAO به سازمانی گفته میشه که به جای منابع انسانی، توسط کد و برنامه های کامپیوتری اداره میشه. به همین دلیل توسعه دهنده های بلاک چین از این سازمان برای اداره امورد مالی و شبکه خودشون بهره می برن. همچنین سازمان خودمختار غیرمتمرکز DAO از طریق قراردادهای هوشمند می تونه با اطلاعات خارجی، کار و دستورات اون ها اجرا کنه. طوری که همه این فرایند از مرحله اجرا تا انتهای کار بدون دخالت منابع انسان انجام میشه. به زبان ساده تر، سازمان خودمختار غیرمتمرکز DAO مالکیت و اداره غیر متمرکز یه سازمان رو برای کاربران امکان پذیر می کنه. به همین دلیل این سازمان مورد استقبال خیلی از توسعه دهنده ها و کاربران فعال بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفته و محبوبیت زیادی به دست آورده.

مفهوم DAO یا سازمان خودمختار غیرمتمرکز توسط گروهی از توسعه دهنده ها در سال 2016 با الهام از ارزهای دیجیتال غیر متمرکز به وجود اومد. اسم اولین دائو نیز The DAO بود که در تاریخ آوریل 2016 بر روی شبکه بلاک چین اتریوم راه اندازی شد. فروش عمومی توکن این سازمان نیز یه ماه بعد انجام گرفت و تونست بیش از 150 میلیون دلار سرمایه جذب کنه. در اون زمان این بزرگترین کمپین جذب سرمایه در بازار ارزهای دیجیتال بود که به دلیل موفقیت های زیادی که پشت سر گذاشت، محبوبیت زیادی به دست آورد.

مزایای DAO چیست؟

مزایای DAO چیست؟

جالب اینجاست که بدونین سازمان خودمختار غیرمتمرکز DAO مزایای زیادی به همراه داره که همین موضوع باعث میشه تا خیلی از توسعه دهنده ها از این پروتکل برای مدیریت حساب ها و برنامه های خودشون استفاده کنند. شما نیز می تونین با استفاده از سیستم DAO از این مزایا برخوردار بشین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله سازمان خودگردان غیرمتمرکز DAO چیست و چطور کار می کند؟ به بررسی مزایای DAO بپردازیم.

•    شفافیت

یکی از مزایای DAO که باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره و مورد استقبال توسعه دهنده ها و کاربران فعال بازار ارزهای دیجیتال قرار بگیره این هست که شفافیت زیادی داره. بهتره بدونین رای گیری، تامین مالی و سایر اقدامات توسط هر کسی قابل مشاهده هست و شما می تونین با مراجعه به این سیستم رای گیری و نظرسنجی های انجام شده در این پروتکل رو مشاهده کنین.

•    قدرت مشارکت بیشتر

یکی دیگه از مزایای DAO، قدرت مشارکت بیشتر است. جالب اینجاست که بدونین اعضا در سرتاسر جهان می تونن در فرایند مدیریت مشارکت داشته باشن و دائوها نسبت به شرکت ها موانع کمتری برای ورود ایجاد کنند و بتونن با همکاری یکدیگه تصمیمات بهتری بگیرن.

•    هزینه کمتر

یکی دیگه از مزایای DAO این هست که هزینه کمتری از کاربران دریافت می کنه. مفهوم کاهش هزینه ها به طور محکم و عمیق تر در صنعت دیفای ریشه دوانده هست و ابزارهای زیادی وجود دارن که میشه از اون ها استفاده کرد تا بشه با هزینه کمتر به مقصود رسید.

نحوه عملکرد DAO چگونه است؟

نحوه عملکرد DAO چگونه است؟

نوبت این رسیده تا در این قسمت از مقاله، نحوه عملکرد DAO یا سازمان خودمختار غیرمتمرکز رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. یه جامعه می تونه یه سازمان غیرمتمرکز مستقل رو شخصی سازی کرده و اون رو مطابق با اهداف خودش برنامه ریزی کنه. همچنین نحوه عملکرد DAO به این صورت هست که کدها در قالب قراردادهای هوشمند نوشته شده که نوعی مکانیسم حاکمیتی رو ارائه میده و اعضا معمولا از توکن های حاکمیتی برای رای دادن به تصمیمات گرفته شده توسط دائو مانند تخصیص بودجه استفاده می کنند. در مورد بسیاری از سازمان های خودگردان غیرمتمرکز نیز تاثیر رای اعضا می تونه بر اساس میزان مشارکت اون ها در پروژه افزایش پیدا کنه و نتیجه خروجی رو میشه بر اساس میزان مشارکت و اولویت رای دادن مشخص کرد.

مقاله پیشنهادی: چرا به امور مالی غیرمتمرکز نیاز داریم؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله سازمان خودگردان غیرمتمرکز DAO چیست و چطور کار می کند؟ اطلاعاتی در مورد سازمان غیرمتمرکز DAO برای شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای DAO بپردازیم و نحوه عملکرد DAO رو برای شما توضیح بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و با یکی از مفاهیم پرکاربرد بازار ارزهای دیجیتال و حوزه بلاک چین اشنا بشین. همونطور که گفتیم، DAO مخفف عبارتی هست که برای سازمان خودمختار غیرمتمرکز مورد استفاده قرار می گیره که مزایای زیادی به همراه داره.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد سازمان خودگردان غیرمتمرکز DAO چیست و چطور کار می کند؟

در مورد سازمان خودگردان غیرمتمرکز DAO چیست و چطور کار می کند؟ نظر دهید
سوال امنیتی :3+82 = ?