دوبار خرج کردن Double Spending چیست؟

  • 13:02 1403-02-04
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

 ما سعی کردیم در مقاله دوباره خرج کردن چیست؟ اطلاعاتی در مورد دوبار خرج کردن ارز دیجیتال برای شما ارائه کنیم و به بررسی روش های دوبار خرج کردن ارزهای دیجیتال بپردازیم و برطرف کردن مشکل دوبار خرج کردن توسط بیت کوین رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم. در دنیای امروزی، علم و تکنولوژی با سرعت زیادی در حال پیشرفت هست و صنایع زیادی سعی دارن تا همگام با اون توسعه پیدا کنند. یکی از صنایعی که افراد زیادی سعی در دیجیتالی کردن اون داشتن، صنعت وجه نقد و معاملات هست. در سال های گذشته، پروژه های زیادی با هدف دیجیتالی کردن پول شروع به فعالیت کردن که اکثرشون شکست خوردن. دلیل اصلی شکست پروژه های پول دیجیتال، عدم توانایی از جلوگیری دوبار خرج کردن بود که بیت کوین اون رو برطرف کرد.

یکی از مشکلاتی که ارزهای دیجیتال با اون روبرو هستن، مسئله دوبار خرج کردن یا Double Spending هست. دوبار خرج کردن تلاشی برای استفاده دوباره از یه ارز دیجیتال به وسیله ایجاد معاملات تکراری هست. این مشکل یکی از موانع اصلی هست که یه ارز دیجیتال باید اون رو برطرف کنه تا از بروز سوء استفاده جلوگیری کنه و ارزش و اعتماد رو در جامعه حفظ کنه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله مقاله دوباره خرج کردن چیست؟ اطلاعاتی در مورد دوبار خرج کردن ارز دیجیتال برای شما ارائه کنیم و به بررسی روش های دوبار خرج کردن ارزهای دیجیتال بپردازیم و برطرف کردن مشکل دوبار خرج کردن توسط بیت کوین رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم.

شاید برایتان مفید باشد: راه های حفظ امنیت ارزهای دیجیتال

حمله دوبار خرج کردن چیست؟

حمله دوبار خرج کردن چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم مفهوم دوبار خرج کردن یا Double Spending رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که حمله دوبار خرج کردن چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که دوبار خرج کردن به سادگی فرایند انجام دو پرداخت با ارز دیجیتال یکسان برای فریب دادن دریافت کننده هست. البته با ارز فیزیکی این مسئله واقعا امکان پذیر نیست. نمی تونین یه اسکناس 20 دلاری یا یه سکه نقره به دو نفر بدین. در بیشتر پرداخت های آنلاین، به شخص ثالث اعتماد می کنین تا مطمئن بشین وجوه به درستی ارسال و دریافت میشه.

حمله دوبار خرج کردن یا Duoble Spending همیشه در بازار ارزهای دیجیتال وجود داشته، ولی بیت کوین تونسته با استفاده از بلاک چین اون رو تا حدودی برطرف کنه. دوبار خرج کردن یکی از مشکلات مرسوم در سیستم های پولی الکترونیکی هست. اگرچه بیت کوین به واسطه ویژگی های خودش مثل استفاده از فناوری بلاک چین و اثبات کار تا حد زیادی موفق به غلبه به این مشکل شده، ولی تاکنون بارها در مورد ارزهای دیجیتال با قدرت شبکه پایین تر، شاهد بروز اتفاق دوبار خرج کردن از طریق حمله 51 درصدی بودیم.

روش های دوبار خرج کردن ارزهای دیجیتال

روش های دوبار خرج کردن ارزهای دیجیتال

همونطور که گفتیم، حمله دوبار خرج کردن یا Duoble Spending همیشه در بازار ارزهای دیجیتال وجود داشته، ولی بیت کوین تونسته با استفاده از بلاک چین اون رو تا حدودی برطرف کنه. دوبار خرج کردن یکی از مشکلات مرسوم در سیستم های پولی الکترونیکی هست. روش های مختلفی برای پیاده سازی دوبار خرج کردن در شبکه های بلاک چین وجود داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله دوبار خرج کردن چیست؟ به بررسی روش های دوبار خرج کردن ارزهای دیجیتال بپردازیم.

•    حمله 51 درصدی

یکی از روش های دوبار خرج کردن ارزهای دیجیتال، حمله 51 درصدی هست. حمله 51 درصدی به حمله ای گفته میشه که در اون شخص یا تیمی کنترل بیشتر از 50 درصد از هش ریت شبکه رو در اختیار خود بگیره. این حمله به این صورت هست که مهاجم می تونه با تغییر توالی تراکنش ها یه سری تراکنش های غیر واقعی رو در بلاک ها قرار داده و خودش با دانش اکثریت قدرت شبکه ها اون رو تایید کنه. با اینکه این نوع حمله در بیت کوین ممکنه اتفاق نیفته، ولی تاکنون در بعضی شبکه های بلاک چینی شاهد این نوع حمله ها بودیم.

مقاله پیشنهادی: حمله 51 درصدی چیست؟

•    حمله فینی(Finney Attack)

یکی دیگه از روش های دوبار خرج کردن ارزهای دیجیتال، حمله فینی یا Finney Attack هست که نوعی حمله به شبکه بیت کوین از نوع دوبار خرج کردن هست. حمله فینی زمانی اتفاق میفته که شخصی که ماینر هست در ابتدا تراکنشی رو به آدرسی بفرسته. این آدرس به خود شخص تعلق داره و در این تراکنش تعداد مشخصی کوین رو شخص ماینر به آدرس ارسال می کنه. بعد از این ارسال این شخص تراکنش رو در بلاکی که به وجود آورده قرار میده، ولی بلاک رو به شبکه بلاک چین نمی فرسته. بلکه خریدی انجام میده و این خرید دقیقا با همون تعداد کوین ارسال قبلی انجام میده.

مقاله پیشنهادی:  شناسایی ارزهای دیجیتال تقلبی

•    حمله ریس(Race Attack)

یکی دیگه از روش های دوبار خرج کردن ارزهای دیجیتال، حمله ریس هست. هنگامی که دو تراکنش متناقض با استفاده از یه ارز دیجیتال به صورت متوالی ثبت میش، فقط یکی از اون تراکنش ها توسط شبکه تایید میشه. در این روش شخص متقلب دو تراکنش در شبکه ثبت می کنه که یکی انتقال بیت کوین به حساب گیرنده و اون یکی به والت خودش هست، ولی با این تفاوت که برای تراکنش دوم میزان کارمزد بالاتری در نظر می گیره تا زودتر توسط ماینرهای شبکه تایید و درخواست دیگه باطل بشه. البته برای اجرای این ترفند به گیرنده ای نیاز دارین تا تراکنش تایید نشده رو به عنوان پرداخت قبول کنه و اون رو بپذیره.

برطرف کردن مشکل دوبار خرج کردن توسط بیت کوین

برطرف کردن مشکل دوبار خرج کردن توسط بیت کوین

ارز دیجیتال بیت کوین از پروتکلی استفاده می کنه تا بتونه تراکنش ها رو در اونجا ثبت و ذخیره کنه. در این پروتکل تراکنش ها باید حتما به صورت زنجیره ای در یه دفتر کل توزیع شده ثبت بشن. همچنین این سیستم نوعی دفتر ثبت دیجیتال هست که مثل سایر سیستم های سنتی رکورد همه تراکنش ها رو در خودش ذخیره می کنه. برای مثال برای بیت کوین از سال 2009 تا الان همه تراکنش ها موجود هست. اطلاعات داخل بلوک ها قرار می گیرن و هر ده دقیقه به دفتر کل اضافی میشه و همه گره ها در شبکه بیت کوین یه کپی از این دفتر جهانی دارن. به این ترتیب، کسی نمی تونه در شبکه بیت کوین حمله دوبار خرج کردن رو پیاده سازی کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله دوبار خرج کردن چیست؟ اطلاعاتی در مورد دوبار خرج کردن ارز دیجیتال برای شما ارائه کنیم و به بررسی روش های دوبار خرج کردن ارزهای دیجیتال بپردازیم و برطرف کردن مشکل دوبار خرج کردن توسط بیت کوین رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، دوبار خرج کردن به سادگی فرایند انجام دو پرداخت با ارز دیجیتال یکسان برای فریب دادن دریافت کننده هست. روش های مختلفی برای پیاده سازی دوبار خرج کردن ارزهای دیجیتال وجود داره که از جمله از این روش ها می تونیم به حمله فینی، حمله 51 درصدی و... اشاره کنیم.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد دوبار خرج کردن Double Spending چیست؟

در مورد دوبار خرج کردن Double Spending چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+47 = ?