پولشویی در صنعت NFT چگونه انجام می شود؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "پولشویی در صنعت NFT چگونه انجام می شود؟"


  • 21:02 1403-02-13
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

پولشویی در صنعت NFT؛ مبحث نگران کننده در حوزه توکن های غیرمثلی! بهتره بدونین غیرمتمرکز و غیرقابل کنترل بودن ارزهای دیجیتال باعث میشه این حوزه دائما در معرض خطراتی مثل پولشویی، واش تریدینگ و کلاهبرداری باشه. بازار توکن های غیرمثلی کاملا در برابر پولشویی یا Whash Trading آسیب پذیر هست. ولی تجارت شستشو و پولشویی چیست و چگونه در NFT ها تاثیر می ذاره؟!

با افزایش محبوبیت بازار ارزهای دیجیتال، این حوزه مورد توجه مجرمان قرار گرفته و اون ها با روش های مختلفی برای مال باخته کردن کاربران این فضا استفاده می کنند. یکی از مباحثی که نگرانی های زیادی رو متوجه صنعت ارزهای دیجیتال کرده، موضوع تجارت شستشو و فرایندهای پولشویی در فرایند خرید و فروش دارایی های دیجیتال مثل توکن های غیرمثلی NFT هست. NFTها به دلیل نوسان قیمت و امکان انتقال ارزش به صورت ناشناس، گزینه خوبی برای پولشویی هستن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله پولشویی در صنعت NFT چگونه انجام می شود؟ اطلاعاتی در مورد تجارت شستشو یا Whash Trading به شما ارائه کنیم و به بررسی ریسک پولشویی در بازار NFT بپردازیم و نحوه انجام پولشویی با NFT رو مورد بررسی قرار بدیم.

منظور از پولشویی در صنعت NFT چیست؟

منظور از پولشویی در صنعت NFT چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که منظور از پولشویی در صنعت NFT چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که پولشویی یا تجارت شستشو وقتی رخ میده که یه تریدر یا سرمایه گذار یه دارایی خاص رو چندین بار در مدت زمان کمی خرید و فروش کنه تا سایر کاربران بازار درباره قیمت یا نقدینگی اون دارایی قول بخورن. تریدرها از تجارت پولشویی به عنوان راهی برای دستکاری بازار برای تاثیرگذاری بر فعالیت معاملاتی و قیمت دارایی های مالی و دیجیتالی استفاده می کنند. توجه داشته باشین که در پولشویی معمولا یک یا چند نماینده با هم همکاری می کنند و بدون در نظر گرفتن ریسک های بازار خرید و فروش هایی انجام میدن.

جالب اینجاست که بدونین یکی از پروژه های معروف Larva Labs NFT، کریپتو پانک، در اکتبر سال 2021 یه پولشویی رو در شبکه اتریوم تجربه کرد. ارز دیجیتال کریپتو پانک 9998 به قیمت 124.457 واحد اتریوم فروخته شد. اتریوم مورد نظر برای دریافت توکن NFT به حساب فروشنده منتقل شد، سپس به خریدار برگردونده شد تا وام مورد استفاده برای خرید هنر بلاک چین از Larva Labs رو بازپرداخت کنه.

بیشتر بدانید: ان اف تی NFT چیست؟ 

چرا تجارت شسشتو غیرقانونی است؟

در امور مالی سنتی، پولشویی یا Whash Trading غیرقانونی و جرم محسوب میشه، ولی در بازار توکن های غیرمثلی، قانونی بون تجارت شستشو هنوز معلوم نیست. با وجود قانون گذاری ها و طبقه بندی NFT، بعضی از دولت ها مخالفت خودشون رو با اون اعلام کردن. برای مثال، صرافی کره جنوبی Bithumb در سال 2018 متهم به تجارت شستشو به ارزش بیش از 250 میلیون دلار در حجم جعلی شد.

پولشویی در بازار NFT چگونه انجام می شود؟

پولشویی در بازار NFT چگونه انجام می شود؟

پولشویی یا واش تریدینگ در بازار توکن های غیرمثلی وقتی اتفاق می افته که معامله گر NFT رو بخره و همزمان اون رو بفروشه. توجه داشته باشین که قصد یا هدف معامله گر و نتیجه خرید و فروش، مفهوم واش تریدینگ رو تعریف می کنه. وقتی که سرمایه گذاران دارایی هایی رو که در اون مالکیت دارن رو در مدت زمان کوتاهی می فروشن و بازخرید می کنند. به نظر میرسه قانون گذاری مالی به دلیل احتمال پولشویی تجاری به این حساب ها توجه زیادی دارن. بعضی از معاملات پولشویی فقط بر روی کاغذ انجام میشن و در عامل هیچ دارایی بین خریدار و فروشنده مبادله نمیشه.

مقاله پیشنهادی: 6 زنگ خطر هنگام خرید NFT

چرا پولشویی برای حوزه NFT مشکل ساز است؟

از اونجایی که این افراد از توکن های NFT با قیمت کمتری برای تاثیرگذاری بر قیمت دارایی استفاده می کنند، پولشویی NFT برای سرمایه گذاران، جامعه نهانی، کلکسیونرها و هنرمندان نگران کننده هست، چون سرمایه گذاران به آمارهای غلط و نادرست تکیه می کنند و در نتیجه تصمیم های اشتباهی رو در این مورد می گیرن. به این ترتیب، برای جلوگیری از کلاهبرداری ها، مغایرت های داده ها باید توسط متخصصان ارزیابی بشه. همچنین جرایم NFT به طور نامتناسبی بر جامعه توکن های غیرمثلی تاثیر می ذاره.

حائز اهمیت هست که بدونین بعضی از قانون گذاران، طرفداران اصلی خدمات مالی و مخالفان تمرکززدایی، در حال حاضر می تونن از واش تریدینگ علیه فرایند تمرکززدایی بهره ببرن. در این شرایط، کلکسیونرها و فروشنده ها نمی تونن خیلی درست قضاوت کنند. وقتی که ظاهر مجموعه های NFT خریدار یا سرمایه گذار رو گیج می کنه، اون ها خیلی راحت تصمیم های عجولانه و از روی احساس می گیرن و در دام سودجویان می افتن.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله پولشویی در صنعت NFT چگونه انجام می شود؟ اطلاعاتی در مورد تجارت شستشو یا Whash Trading به شما ارائه کنیم و به بررسی ریسک پولشویی در بازار NFT بپردازیم و نحوه انجام پولشویی با NFT رو مورد بررسی قرار بدیم. برای جلوگیری از قربانی شدن در پولشویی، یه سرمایه گذار باید از ارزهای رمزپایه یا توکن های غیرمثلی معتبر با حجم بالاتر استفاده کنه. هرچقدر بازار گسترده تر باشه، کلاهبرداران به سرمایه زیادی برای دستکاری نیاز دارن و در دام این افراد نمی افتین.

 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد پولشویی در صنعت NFT چگونه انجام می شود؟

در مورد پولشویی در صنعت NFT چگونه انجام می شود؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+44 = ?