توسعه و پیشرفت حوزه دیفای به چه چیزهایی نیاز دارد؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "توسعه و پیشرفت حوزه دیفای به چه چیزهایی نیاز دارد؟"


  • 16:02 1403-02-14
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

توسعه و پیشرفت حوزه دیفای به چه چیزهایی نیاز دارد؟ بهتره بدونین حوزه دیفای(DeFi) برای توسعه نیاز داره با سیستم های مالی سنتی ارتباط بیشتری داشته باشه. به طوریکه بشه از ابزارهای مالی کنونی هم در این حوزه استفاده کنیم. با توجه به ارزش 13 میلیارد دلاری بازار امور مالی غیرمتمرکز، دیفای تونسته کل دنیای ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی ها رو در سال گذشته متحول کنه!

رشد بلاک چین باعث شده تا حوزه های زیادی به این تکنولوژی اضافی بشه. متاورس، NFT و سایر حوزه ها از جذاب ترین بخش های جدید دنیای بلاک چین هستن. بین همه این حوزه ها، دیفای نقش اساسی داره و می تونه دنیای برنامه های بلاک چین رو دگرگون کنه. در حالت خلاصه، دیفای به معنی اقتصاد غیرمتمرکز هست. دنیای بلاک چین از ابتدا سعی کرده تا همه کارهای خودش رو به سمت غیرمتمرکز شدن هدایت کنه. ما سعی می کنیم در مقاله توسعه و پیشرفت حوزه دیفای به چه چیزهایی نیاز دارد؟ اطلاعاتی در مورد دیفای یا DeFi به شما ارائه کنیم و به بررسی نیازهای حوزه دیفای برای پیشرفت بپردازیم و راه حل پیش روی دیفای رو مورد بررسی قرار بدیم.

دیفای(DeFi) چیست؟

دیفای(DeFi) چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که دیفای چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای نوعی سیستم مالی هست که با حذف واسطه ها، تراکنش های مالی رو دوباره به تصویر می کشه و مبتنی بر فناوری بلاک چین و معمولا اتریوم هست. تراکنش های مالی مختلفی با عنوان قراردادهای هوشمند دیفای امکان پذیر هست که تراکنش های مالی رو تحت شرایط خاصی انجام میده. برنامه های غیرمتمرکز و کاربردهای مختلفی در دیفای وجود داره که قابلیت دسترسی رو باز می کنند، ولی با خطر همراه هستن. دیفای رو غرب وحشی ارزهای دیجیتال و کریپتوکارنسی ها هم می شناسن.

جالب اینجاست که بدونین دیفای یا DeFi به اکوسیستمی از برنامه های کاربردی حوزه مالی اشاره می کنه که بر روی شبکه بلاک چین به وجود اومده. هدف دیفای ایجاد یه اکوسیستم خدمات مالی اپن سورس بدون نیاز به تایید و شفاف هست. سیستمی که در دسترس همه مردم هست و هیچ نهاد و قدرت مرکزی اون رو اداره نمی کنه. کاربران کنترل کاملی روی دارایی های خودشون دارن و با این اکوسیستم به صورت همتا به همتا و از طریق برنامه های کاربردی غیرمتمرکز در تعامل و ارتباط هستن. مزیت اصلی دیفای، دسترسی آسون به خدمات مالی، مخصوصا برای افرادی هست که از خدمات سیستم های مالی سنتی محروم هستن.

نیازهای دیفای برای پیشرفت کدامند؟

نیازهای دیفای برای پیشرفت کدامند؟

از نگاه مفهومی میشه دیفای یا DeFi رو به عنوان یه تکنیک یا روش برد-برد برای افرادی که دارنده ارز دیجیتال هستن در نظر گرفت. دلیلش هم این هست که اون ها در این فضا می تونن با استفاده از مکانیزم های انگیزشی و ییلد فارمینگ به عنوان وام گیرنده، درآمدی سودآور داشته باشن. چون اون ها از وام گرفتن مبتنی بر شرایط منفعت کسب می کنند که در هیچ کدوم از بسترهای سنتی فراهم نیست. دیفای برای توسعه به موارد مختلفی نیاز داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی نیازهای دیفای برای پیشرفت بپردازیم تا با اون ها آشنا بشین.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های کسب درآمد در دیفای DeFi

  • وثیقه در پلتفرم وام دهی

یکی از نیازهای دیفای برای پیشرفت، وثیقه در پلتفرم های وام دهی هست. هنوز هم مشکلات زیادی در رابطه با نیازهای حوزه دیفای وجود دارن که باید به صورت ضروری بررسی و برطرف بشن. ابتدایی ترین مشکل عمده ای که برای همه شرکت کننده ها وجود داره، ارائه وثیقه بیشینه برای محاسبه نوسانات قیمتی هست. در خیلی از پروتکل های دیفای، افراد برای دریافت وام، باید حداقل 150 درصد ارزش اون رو به عنوان وثیقه در اختیار شبکه قرار بدن.

  • عدم وجود ارتباط بین این حوزه و دارایی های واقعی

این مشکل می تونه چالش برانگیز باشه، چون خیلی از کاربران فعال در این حوزه دوست دارن به صورت منزوی در بخش مربوط به خودشون باقی بمونن. با این حال، حوزه ارزهای دیجیتال در حال تبدیل شدن به بخشی از سیستم امور مالی بوده و در راستای باقی موندن در این جایگاه باید با دنیای خارج از حوزه خودشون در ارتباط باشه و به حتم در غیر این صورت هم رشدی در این فضا حاصل نمیشه.

راه حل پیش روی دیفای چیست؟

راه حل پیش روی دیفای چیست؟

با همه مشکلاتی که در رابطه با نیازهای حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi از ذهن می گذرن، باید گفت که صنعت دیفای نیازمند زیرساختی هست که می تونه به عنوان پلی بین دارایی های دنیای واقعی و اکوسیستم دیفای عمل کنه و به همه افراد این امکان رو بده تا از دارایی های دنیای واقعی به عنوان وثیقه برای وام گرفتن از پروتکل ها استفاده کنند. بنابراین، آیا دارایی های دنیای واقعی در این صورت عملکردی مناسب می تونن داشته باشن؟ نه! دارایی مورد نظر باید از معیارهای ساده ای برخوردار باشه تا بتونه مشکلات زیر رو برطرف کنند:

  • دارایی مورد نظر در راستای ایجاد جریان های پول نقد واقعی باید بتونه درآمد ثابت دوره ای ارائه کنه.
  • میزان قیمت یه دارایی مورد استفاده به عنوان وثیقه باید از طریق یه شیوه شفاف و بر اساس چندین منبع مورد تایید و شناخته شده مشخص میشه.
  • دارایی مورد نظر باید دارای ثبات قیمت باشه تا بتونه مشکلات مربوط به نوسان ها و ارائه وثیقه بیشینه رو برطرف کنه.

مقاله پیشنهادی: عرضه اولیه دیفای (IDO) چیست و چه مزایایی دارد؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله توسعه و پیشرفت حوزه دیفای به چه چیزهایی نیاز دارد؟ اطلاعاتی در مورد دیفای یا DeFi به شما ارائه کنیم و به بررسی نیازهای حوزه دیفای برای پیشرفت بپردازیم و راه حل پیش روی دیفای رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، یکی از نیازهای اساسی دیفای نیاز شدید به ساختن یه پل ارتباطی در چهارچوب مقررات از قبل مشخص شده با بازار امور مالی سنتی هست تا بتونه از روند پیشرفت و رشد پایدار خودش اطمینان حاصل کنه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد توسعه و پیشرفت حوزه دیفای به چه چیزهایی نیاز دارد؟

در مورد توسعه و پیشرفت حوزه دیفای به چه چیزهایی نیاز دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :3+64 = ?