ماکسیمالیسم بیت کوین چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "ماکسیمالیسم بیت کوین چیست؟"


  • 22:02 1403-02-13
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

اصطلاحات زیادی در دنیای کرپتوکارنسی وجود داره که یکی از اون ها ماکسیمالیسم بیت کوین هست. ماکسیمالیسم بیت کوین دیدگاه افرادی هست که خودشون رو ماکسیمالیسم بیت کوین می نامند. که این افراد معمولا در رسانه های اجتماعی به عنوان ماکسی شناخته میشن. این دیدگاه معتقد هست که بیت کوین، اولین و قدیمی ترین ارز دیجیتال جهان، تنها ارز دیجیتالی هست که جهان تا به حال به آن نیاز خواهد داشت و قیمت بیت کوین باید از همه ارزها بالاتر باشد.

اگرچه نه همه، اکثریت ماکسیمالیست های بیت کوین فکر می کنن که سایر ارزهای دیجیتال که بیت کوین نیستن، از جمله دومین ارز دیجیتال بزرگ اتریوم، پایین تر هستن. برخی از اون ها حتی ذهن خودشون رو در مورد هر نوع نوآوری فناوری در رمزارز بسته ان. اون ها اصرار داشتن که بیت کوین همچنان در وضعیت فعلی خودش برتر هست.

ماکسیمالیسم بیت کوین:

ماکسیمالیسم بیت کوین:

ماکسیمالیسم بیت کوین (دیدگاه تمامیت خواهانه به بیت کوین)، یک دیدگاه انحصارگرا هست که محیط رقابتی را برای آینده بیت کوین نامناسب می دونه. این دیدگاه در حالت افراطی، هر پروژه ای رو که به طور مستقیم ارتباطی با بیت کوین نداشته باشه، پروژه اسکم محسوب می کنه و افرادی رو که ارزش رو در جاهای دیگه جست و جو بکنه، یا افراد ترغیب به فروش بیت کوین بکنه، کلاهبردار محسوب میشه.

ماکسیمالیسم بیت کوین بر این عقیده هستن که بیت کوین تنها ارزدیجیتالی هست در آینده به اون نیاز هست. ماکسیمالیسم بیت کوین معتقدند که تنها ارز دیجیتال با ارزش، کامل و آینده دار؛ بیت کوین هست، چرا که تمام خواسته های سرمایه گذاران رو در آینده پاسخ خواهد داد. عقیده طرفداران ماکسمالیسم بیت کوین این هست که سایر ارزهای دیجیتال، با آرمان های ساتوشی ناکاموتو سازگار نیستن.

به هرحال محبوبیت روزافزون بیت کوین که ارزی با حجم معاملات سنگین، باعث شد فناوری بلاک چین به خلق بسیاری از ارزهای دیجتال و بلاک ها بپردازد. یک ماکسیمالیسم بیت کوین بر این باور هست که سایر ارزهای دیجتال به آلت کوین معروف اند و غیرضروری هستن.به این منظور بی پروا از انحصار بیت کوین در آینده دفاع می کنن.

بیشتر بخوانید: هاوینگ بیت کوین چیست؟

ماکسیمالیسم بیت کوین امروزی:

ماکسیمالیسم بیت کوین امروزی

با افزایش ارزش بیت کوین در مقابل ارزهای فیات و غالب شدن بیت کوین بر اقتصاد جهانی، بیت کوین حتی در درک افراد از هویت خودش نقش مرکزی پیدا کرده. تعصبات غیر نرمال، سبب جمع شدن انتقاها به بیت کوین شده و فشار حمله رو به فرد متعصب بر میگردونه.

عقیده ماکسیمالیسم بیت کوین، در شکل امروزی خودش در سال 2017 نمایان شد. در سال 2017 جامعه بیت کوین درباره تصمیم برای افزایش اندازه بلاک در پروتکل اصلی، دچار دو دستگی شد. برخی بر این عقیده بودن که اندازه بلاک باید در راستای هدف سیستم پول دیجیتال معین بشه و برخی هم بیت کوین رو به عنوان یک ذخیره ارزش عالی می دونستن و با افزایش اندازه بلاک مخالف بودن. این افراد بر این باور هستن افزایش اندازه بلاک، اقتصاد کارمزد شبکه رو از بین میبره، مقیاس پذیری واقعی نه به اندازه بلاک که نیاز به راه حل های لایه 2 داره، و این که بلاک های بزرگتر به معنای سخت تر شدن اجرای یک نود و در نتیجه لطمه به غیرمتمرکز بودن شبکه هست.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین یا اتریوم؟

آیا ساتوشی ناکاموتو ماکسیمالیست بیت کوین است؟

آیا ساتوشی ناکاموتو ماکسیمالیست بیت کوین است؟

 ساتوشی ناکاموتو یک فرد یا تیمی از توسعه دهندگان مستعار هست که بیت کوین رو اختراع کردن. اون ها در سال اول پس از راه اندازی بیت کوین فعال بودن و مالک تقریبا 1.1 میلیون بیت کوین هستن.

با این حال، مدتی پس از دسامبر 2010، کسی دیگه اسم ناکاموتو رو نشنید و بیت کوین اونها از آن زمان هرگز حرکت نکرده. در حالی که اگه ناکاموتو ماکسیمالیست بیت کوین باشه، روایت جالبی خواهد بود.

در واقع، اصطلاح بیت کوین ماکسیمالیسم توسط بنیانگذار اتریوم، ویتالیک بوترین در سال 2014 ابداع شد که او همچنین یکی از همکاران مجله بیت کوین بود.

چرا ماکسیمالیست های بیت کوین فقط به بیت کوین اعتقاد دارند؟

چرا ماکسیمالیست های بیت کوین فقط به بیت کوین اعتقاد دارند؟

 کد بیت کوین منبع باز هست، به این معنی که هر کسی می تونه کد رو کپی کرده و یک نسخه اصلاح شده از بیت کوین ایجاد کنه. در حالی که بسیاری از کپی‌برداری‌های بیت‌کوین کلاهبردار بودن، البته چند استثنا وجود داشت، مانند لایت‌کوین و دوج‌کوین.

ویتالیک بوترین از مکانیزم تایید بیت کوین استفاده کرد و قابلیت برنامه ریزی رو به اتریوم اضافه کرد. در نتیجه، توسعه دهندگان اکنون می تونن توکن های رمزنگاری خودشون رو ایجاد کنن که روی بلاک چین اتریوم متمایز از توکن بومی ETH زندگی می کنن. با این کار، هر کسی می تونه بلاک چین رو در موارد مختلف استفاده کنه.

سال 2015 و 2017 زمان بسیار خوبی برای نوآوری ارزهای دیجیتال بود.  در طول این مدت، به نظر می رسه که ماکسیمالیسم بیت کوین یک فلسفه در حال مرگ هست. با این حال، بیشتر توکن های رمزنگاری ساخته شده در این دوره نتیجه یک مدل تجاری متمرکز معمولی هستند.

بیشتر بخوانید: نمودار رنگین کمان بیت کوین(Bitcoin Rainbow) چیست؟

توجیهات و دلایل ماکسیمالیسم های بیت کوین:

توجیهات و دلایل ماکسیمالیسم های بیت کوین:

همونطور که گفتیم ماکسیمالیسم بیت کوین دیدگاهی هست که کاربران با چشم پوشی از ویژگی خا و ارزش سایر ارزهای دیجیتال از بیت کوین پشتیبانی می کنن. ماکسیمالیسم های بیت کوین دلایل و توجیهاتی دارن که به بررسی اون ها می پردازیم.

توزیع بیت کوین:

توزیع اولیه توکن های بیت کوین یکی از ویژگی های خاص بیت کوین هست که قابل تکرار نیست. دلیل این موضوع ماین نشدن توکن توسط ساتوشی نیست، بلکه بیت کوین در 18 ماه ابتدای فعالیت، ارزشی نداشته. دراصل هیچ صرافی برای معامله بیت کوین وجود نداشت و کسی هم روی بیت کوین ارزش گذاری نمی کرد. بیت کوین به صورت آزادانه بین برخی از سایفرپانک ها و دوست داران تکنولوژی مبادله میشد. یعنی بیت کوین در ابتدای فعالیت توسط نهنگ ها، شرکت ها، صندوق های سرمایه گذاری و... تصاحب نشده. توزیع کوین های در گردش بیت کوین در مدت زمان طولانی به صورت منصفانه صورت گرفته.

اثر معاملات بیت کوین بر سایر ارزهای دیجتال:

ماکسیمالیست‌ها عقیده دارن که به دلیل تاثیرگذاری گسترده معاملات بیت کوین بر قیمت آلت کوین، سرمایه‌گذاری در رمز ارزهای دیگه یک روش غیرمعقول برای تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری هست. به‌نظر این گروه، بهتره سرمایه گذاران تنها در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنن.

شبکه بیت کوین:

به عقیده یکی از ماکسیمالیست ها  موفقیت یک ارز دیجیتال فقط مربوط به شبکه بلاک چین اون هست. به گفته ماکیمالیست های بیت کوین اگرچه رمز ارزهای دیگه اصلاحاتی رو ایجاد کردن تا مشکلات ذاتی شبکه بیت کوین رو رفع کنن، اما فاکتور نهایی برای موفقیت، طول عمر و استحکام شبکه بلاک چین هست. به این علت که شبکه توزیع‌شده بیت کوین، استحکام مخصوص به خود رو داره و این که ویژگی‌های یک ارز دیجیتال خاص می‌تونه به سادگی توسط یک رمز ارز دیگه ارائه بشه، این خود شبکه هست که مهم‌ترین عامل محسوب میشه.

نگرانی ماکسیمالیست های بیت کوین:

نگرانی ماکسیمالیست های بیت کوین:

با وجود تمام ادعاها و عقیده های ماکسیمالیست های بیت کوین، این افراد نگرانی هایی نیز دارن که برای قبول تنها یک ارز در جهان باید مشکلات و موانعی از سر راه برداشته بشن.

قرارداد هوشمند:

در ابتدای خلق بیت کوین، موارد استفاده از بیت کوین خیلی محدود بود و مکانیزمی برای اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز در اون وجود نداشت. قرارداد هوشمند یک قرارداد خودکار هست که شرایط اون با فرمول های کامپیوتری نوشته شده و به‌صورت غیرقابل‌تغییر اجرا میشه. قراردادهای هوشمند پلتفرم اتریوم در بخش مالی محبوبیت بالایی دارن. هرچند پروژه استکس (Stacks) قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند رو برای شبکه بیت کوین ارائه کرده، اما به لحاظ تعداد کاربر و حجم تراکنش‌ها بسیار عقب‌تر از شبکه اتریوم هست.

مقیاس‌پذیری:

شبکه توزیع‌شده بیت کوین از مکانیزم اجماع اثبات کار استفاده می‌کنه. استخراج‌گران که مسئول اعتبارسنجی تراکنش‌های این شبکه فرد به فرد هستن، با سرمایه‌گذاری بر تجهیزات استخراج، به حفظ امنیت و پایداری این شبکه کمک می‌کنن. باوجود مکانیزم اثبات کار و بسیاری از محاسبات اضافی در پروتکل بیت کوین، افزایش محبوبیت شبکه بیت کوین به معنای تاخیر در عملیات این سیستم هست. همچنین مقدار زیادی از انرژی برای پردازش حجم فزاینده تراکنش‌ها مصرف میشه. مشکل مقیاس‌پذیری شبکه بیت کوین، کندی شبکه و شدت انرژی بالا، مانع از پذیرش گسترده اون به‌عنوان یک وسیله مبادله میشه.

بلاک چین‌های جایگزین:

چندین سال هست که شبکه‌های بلاک چین برای صنایع و کسب‌و‌کارهای مختلف استفاده میشن. این شبکه‌های جایگزین ممکنه از رمز ارزهایی که به صورت کنونی معامله میشن، بی نیاز باشه. این کسب‌و‌کارها که شبکه‌ها و رمز ارزهای خودشون رو می سازن، به‌صورت خصوصی توسط گروهی از اعضا مورد استفاده قرار می‌گیرن. با ادامه این روند، ماکسیمالیست بیت کوین با شرایطی مواجه میشه که کسب‌و‌کارهای مختلف بی‌توجه به بیت کوین، از شبکه‌های مخصوص به خود استفاده می‌کنن.

نتیجه و جمع بندی:

ماکسیمالیسم بیت کوین افرادی هستن که معتقدند آلت کوین ها به جز بیت کوین دارای نقص فنی و... هستن و بیت کوین ارزشی بالاتر از همه ارزها داره. البته این افراد با مشکلاتی مانند مقیاس پذیری، نوسانات معاملات، جایگزینی بلاک چین های جدید و... روبه رو هستن که برای اینکه با خرید بیت کوین تنها ارزدیجیتال با ارزش جهان محسوب کنن باید تمامی مشکلات اون رو حل کنن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد ماکسیمالیسم بیت کوین چیست؟

در مورد ماکسیمالیسم بیت کوین چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :5+70 = ?