صرافی سوشی سواپ (Sushiswap) چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "صرافی سوشی سواپ (Sushiswap) چیست؟"


  • 11:02 1403-02-10
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

افراد برای خرید ارزهای دیجیتال نیازمند به یک صرافی هستن ولی صرافی های متمرکز مهم ترین رسالت بلاک چین رو که غیرمتمرکز بودن هست رو نفی می کنن. به همین منظور صرافی های غیرمتمرکز زیادی ایجاد شدن. صرافی سوشی سواپ یکی از صرافی های غیرمتمرکز ایجاد شده در حوزه ارزهای دیجیتال هست که بر مبنا استاندارد ERC-20 پایه گذاری شده. در ادامه به معرفی بیشتر صرافی سوشی سواپ می پردازیم و اطلاعات بیشتری درباره صرافی سوشی سواپ خدمتتون ارائه می کنیم. البته در دوره آموزش صرافی های غیرمتمرکز نحوه کار با تمامی صرافی های غیرمتمرکز این بازار را بصورت ویدیویی توضیح داده ایم.

صرافی سوشی سواپ:

صرافی سوشی سواپ:

سوشی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز هست که توسط Chef Nomi و OxMaki در سال 2020 با ایجاد یک فورک از صرافی یونی سواپ بر روی شبکه ارتریوم ایجاد شد. بنابراین سوشی سواپ رو می توان نسخه دیگه ای از صرافی یونی سواپ در نظر گرفت. سوشی سواپ یک پلتفرم مالی غیرمتمرکز هست، یهنی توسط هیچ سیستم یا نهادی کنترل نمیشه. سوشی سواپ برخلاف صرافی های متمرکز مانند بایننس که تمام فعالیت های اون توسط نهاد یا سازمانی کنترل میشه، هست. صرافی بایننس هر وقتی که بخواد می تونه به حساب کاربران دسترتسی داشته باشه ولی در صرافی سوشی سواپ این امکان و دسترسی وجود نداره. در صرافی سوشی سواپ هولدرهای توکن Sushi برای اکوسیستم تصمیم می گیرن. صرافی سوشی سواپ به کاربرانش امکان دسترسی بدون نیاز به امپراتور مرکزی، به معامله ارزهای دیجیتال میده.

ویدیوی پیشنهادی:  آموزش صرافی dydx

بنیان گذاران سوشی سواپ:

همونطور که بیان کردیم صرافی سوشی سواپ توسط Chef Nomi تاسیس شد، اما بعد از کلاهبرداری Chef Nomi فرد دیگه ای با نام مستعار OxMaki به عنوان سرپرست غیر رسمی، مسئولیت سوشی سواپ رو به عهده گرفت و بعد از کنار گذاشتن Chef Nomi توسط پروتکل، OxMaki به عنوان لیدر پروتکل انتخاب شد. وی در سپتامبر 2021 اعلام کرد که لیدر صرافی سوشی سواپ نخواخد بود و به عنوان مشاور در پروتکل فعالیت خواهد کرد.

صرافی سوشی چگونه کار می کند؟

صرافی سوشی چگونه کار می کند؟

 صرافی سوشی سواپ بر مبنای پروتکل Automatic Market Maker (AMM) فعالیت می کنه. استفاده از الگوریتم AMM در قیمت گذاری به این معنا هست که استفاده از سیستم سفارش گذاری سنتی بر مبنای عرضه و تقاضا، لغو شده. ارزهای دیجیتال موجود در صرافی سوشی سواپ بر اساس یک قرارداد هوشمند در استخرهای نقدینگی قرار می گیرن. سرمایه های موجود در استخرهای نقدینگی توسط سایر افراد به نام تامین کننده ها، تامین میشه. به این صورت که این افراد دارایی های دیجیتال خودشون رو در استخرهای نقدینگی قفل می کنن و در ازای مزیت هایی که از صرافی دریافت می کنن، سبب افزایش اعتبار مالی استخرها میشن. هرکدوم از استخرهای نقدینگی مثل یک بازار عمل می کنن که کاربران می تونن برای خرید و فروش و تبدیل دارایی های خودشون از توکن های موجود در استخرهای نقدینگی به واسطه صرافی سوشی سواپ استفاده کنن.

بیشتر بدانید: معرفی صرافی غیر متمرکز یونی سواپ

تبدیل ارز در صرافی سوشی سواپ:

تبدیل ارز در صرافی سوشی سواپ:

افراد به واسطه صرافی سوشی سواپ امکان جابجایی توکن هایی که بر بستر اتریوم قرار دارن رو ب سایر ارزهای دیجیتال در سایر پروتکل های غیرمتمرکز دیگه رو دارن. برای مثال کاربران می تونن توکن تتر رو به بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال تبدیل کنن. و علاوه برا این کاربران امکان کسب درامدهای جانبی اط صرافی سوشی سواپ رو دارن.

سوشی سواپ و یونی سواپ:

سوشی سواپ و یونی سواپ:

صرافی سوشی سواپ بر مبنای صرافی یونی سواپ هست اما صرفی سوشی سواپ از نظر میزان کارمزدهای پرداختی متفاوت از صرافی یونی سواپ هست. در صرافی یونی سواپ سه سطح کارمزد وجود داره.

0.05 درصد برای سواپ کردن جفت های استیل کوین به همدیگه، 0.3 درصد کارمزد برای مخصوص جفت ارزهای معمولی و 1 درصد کارمزد برای جفت ارزهای جدید. در صرافی سوشی سواپ کارمزدها ثابت هستن. دیگر تفاوت های صرافی های سوشی سواپ و یونی سواپ در سال ساخت اون ها هست که سوشی سواپ در 2020 و یونی سواپ در 2018 ساخته شده. تعداد کل توکن های صرافی سوشی سواپ 250 میلیون و تعداد کل توکن های یونی سواپ 1 میلیارد هست. از طرفی کل دارایی قفل شده در صرافی سوشی سواپ 2.3 میلیارد دلار و کل دارایی قفل شده در صرافی یونی سواپ 3.7 میلیارد دلار هست.

چگونه می توان در صرافی در سوشی سواپ سرمایه گذاری کرد؟

چگونه می توان در صرافی در سوشی سواپ سرمایه گذاری کرد؟

برای سرمایه گذاری در صرافی سوشی سواپ ابتدا باید ارزی که قصد وارد کردن اون به استخرهای نقدینگی دارین رو مشخص کنین. که می تونین این ارزهای دیجیتال رو از طریق صرافی های متمرکز و غیر متمرکز خریداری کنین.

مراحل تبدیل ارزهای دیجیتال به سوشی در صرافی سوشی سواپ:

در ابتدا باید وارد سایت صرافی سوشی سواپ بشین. سپس بعد از ورود به سایت صفحه ای مشاهده می کنین که با کلیک روی گزینه Enter App به مرحله بعدی منتقل میشین.

در ادامه وارد قسمت pool میشین و روی گزینه Connect to Wallet کلیک می کنین. با کلیک روی این گزینه وارد مرحله بعد میشین و باید کیف پول تون رو به صرافی متصل کنین.

بعد از طی مرحله فوق، درخواست اتصال کیف پول تون به صرافی سوشی سواپ رو قبول کنین. سپس به صفحه استخر نقدینگی صرافی سوشی سواپ بر می گردین. در این صفحه روی گزینه add کلیک کنین.

سپس در این قسمت نوع و مقدار ارز دیجیتال مدنظرتون رو که قصد وارد کردن به استخر نقدینگی دارین، مشخص میشه. بعد از انتخاب مقدار مدنظر، صفحه ای براتون نمایش داده میشه که در این صفحه میزان ارز دیجیتالی که برای سرمایه گذاری انتخاب کردی، نشون داده میشه و مقدار کارمزدی که باید پرداخت کنین.

سپس با Confirm کردن تراکنش در صرافی سوشی سواپ و کیف پول، مقداری که وارد کرده بودین، وارد استخر می کنین. برای مدیریت ارزهای دیجیتال استیک شده هم می تونین دوباره وارد قسمت pool بشین و تمام سرمایه تون رو در این صرافی ببینین.

کلاهبرداری صرافی سوشی سواپ:

ارز دیجیتال Sushi به دلیل موفقیت های زیاد صرافی، رشد زیادی رو تجربه کرده. اما همونطور که گفتیم Chef Nomi تنها شخصی بود که به خزانه سوشی دسترسی داشت. پس از رشد ارز دیجیتال سوشی این فرد اقدام به فروش 14 میلیون دلار از سرمایه خزانه کرد. بعد از این کلاهبرداری قیمت ارز دیجیتال سوشی 70 درصد کاهش قیمت رو تجربه کرد. Chef Nomi بعد از چند روز تمام مبلغ برداشته شده رو به پروتکل سوشی برگردوند.

مزایای صرافی سوشی سواپ:

  • عدم نیاز به احراز هویت
  • غیرمترکز هست
  • حجم معاملات قابل قبولی داره.

معایب صرافی سوشی سواپ:

  • به دلیل نبود نهاد کنترل گر، بستر مناسبی برای کلاهبرداران هست.
  • صرافی سوشی سواپ کارمزد زیادی نسبت به صرافی های متمرکز داره.
  • امکان معامله دو طرفه برای تریدر ها وجود ندراه.

نتیجه و جمع بندی:

افراد برای خرید و فروش ارهای دیجیتال نیاز مند صرافی ها هستن ولی متمرکز بودن برخی صرافی ها معایبی داره و دور از هدف غیرمتمرکز بودن قانون بلاک چین ها هست. بنابراین صرافی های غیرمتمرکزی ایجاد شدن تا این عیب رو رفع کنن. صرافی سوشی سواپ یکی از صرافی های غیرمتمرکز ایجاد شده که در طول سال ها محبوبیت زیادی کسب کرده.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد صرافی سوشی سواپ (Sushiswap) چیست؟

در مورد صرافی سوشی سواپ (Sushiswap) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+67 = ?