اصطلاح PnL در ترید ارزهای دیجیتال چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "اصطلاح PnL در ترید ارزهای دیجیتال چیست؟"


  • 22:02 1403-02-14
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

PnL؛ اصطلاحی رایج که در بازارهای مالی بخصوص بازار ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیره! آیا چیزی در مورد این مفهوم شنیدین؟ اصلا می دونین PnL در ترید و معامله گری ارزهای دیجیتال چیست؟ چجوری میشه در معاملات اسپات، PNL رو محاسبه کرد؟ در معاملات فیوچرز چطور؟ PnL در مدیریت ریسک چه کاربردی داره؟ آیا دوست دارین تا میزان PnL رو در معاملات خودتون محاسبه کنین؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کرده باشین، احتمالا اسم اصطلاح PnL رو بارها شنیدین. این اصطلاح مخفف عبارت Profit and Loss هست و بعضی وقت ها به صورت P&L هم نشون داده میشه. محاسبه این شاخص کار سخت و پیچیده ای نیست و برای بررسی سود و زیان معاملات استفاده از اون ضروری هست. خیلی از معامله گران و تریدرها این شاخص رو در معاملات خودشون محاسبه می کنند. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله اصطلاح PnL در ترید ارزهای دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد PNL در بازار ارزهای دیجیتال به شما ارائه کنیم و به بررسی نحوه محاسبه PNL در معاملات اسپات و فیوچرز بپردازیم.

PNL در بازار ارز دیجیتال چیست؟

اصطلاح PnL در ترید ارزهای دیجیتال چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که PNL در بازار ارز دیجیتال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که PNL مخفف عبارت Profit and Loss به معنی محاسبه سود و زیان هست. بازار ارزهای دیجیتال هم مثل سایر بازارهای مالی شناخته شده نوسانات قیمتی داره و برای بررسی میزان تغییرات سود معامله گران به ابزارهای مالی مختلفی نیاز هست. PnL برای محاسبه سود دست یافته و سود دست نیافته تریدرها و معامله گران مورد استفاده قرار می گیره. شما می تونین از این ابزار برای مدیریت ریسک خودتون استفاده کنین.

جالب اینجاست که بدونین مفهوم PnL در تریدینگ به سود یا زیانی گفته میشه که در طول فعالیت های تجاری یا سرمایه گذاری به دست میان و معمولا به صورت عددی برای هر تراکنش یا پورتفولیو سرمایه گذاری محاسبه میشه. PNL تفاوت بین بهای تموم شده دارایی خریداری شده یا فروخته شده و ارزش فعلی بازار اون دارایی هست، اگه ارزش بازار فعلی بالاتر از هزینه باشه، PnL مثبت و نشون دهنده سود هست. برعکس، اگه ارزش فعلی بازار کمتر از قیمت تموم شده اون باشه، PnL منفی میشه و ضرر تریدر در معاملات رو نشون میده.

انواع PNL کدامند؟

PNL در بازار ارزهای دیجیتال نوعی شاخص هست که به معامله گر نشون میده چه میزان سود یا ضرر در معاملات ممکنه کسب بشه. PNL انواع مختلفی داره که عبارت هستن از:

  • PNL محقق نشده: معاملاتی که هنوز باز هستن و تریدر قصد فروش و بستن معامله رو نداره.
  • PNL محقق شده: سود یا زیانی که به صورت قطعی، معامله گر بهشون دست پیدا کرده و امکان دسترسی به اون برای تریدر وجود داره.

نحوه محاسبه PNL در معاملات اسپات چگونه است؟

نحوه محاسبه PNL در معاملات اسپات چگونه است؟

با اینکه PnL بیشتر در معاملات مارجین و فیوچرز به کار گرفته میشه و محاسبه اون در بازار اسپات خیلی کاربرد نداره، ولی ما سعی می کنیم تا نحوه محاسبه PNL در معاملات اسپات رو هم به شما یاد بدیم. در معاملات اسپات ارزهای دیجیتال، معامله گر یا تریدر امکان استفاده از لوریج یا حساب مارجین رو نداره. علاوه بر این، در این بازار امکان شورت کردن وجود ندازه. بنابراین، برای محاسبه PNL محقق شده از فرمول زیر استفاده می کنیم:

PNL = تعداد کوین * (قیمت فروش-قیمت خرید)

برای مثال یه معامله گر  اقدام به خرید بیت کوین به مقدار 0.15 در قیمت 30 هزار دلار کرده و در قیمت 42 هزار دلار اون رو می فروشه. از اونجایی که این پوزیشن یا موقعیت معاملاتی بسته شده، در نتیجه PnL محقق شده به صورت و شکل زیر محاسبه میشه:

PnL =0.15 *(42.000-30.000)= 1.800$

برای محاسبه PnL محقق نشده هم به جای عدد قیمت فروش، قیمت لحظه ای بیت کوین رو قرار میدیم.

محاسبه PnL در معامات فیوچرز چگونه است؟

محاسبه PnL در معامات فیوچرز چگونه است؟

برای محاسبه سود و زیان در معاملات لوریج دار یا فیوچرز، فرمول بالا کمی تغییر می کنه. در این معاملات تریدرها می تونن با استفاده از لوریج یا اهرم معاملاتی، میزان سود و زیان خودشون رو چند برابر کنند. با اینکه این معاملات مخصوصا در بازار ارزهای دیجیتال ریسک زیادی داره، ولی از لوریج برای خیلی از افراد جذابیت داره. در معاملات فیوچرز و مارجین، دو نوع معامله قابل انجام هست. معاملات شورت و معاملات لانگ که در معاملات شورت تریدرها از ریزش قیمت یه ارز دیجیتال سود به دست میارن و در معاملات لانگ، افزایش قیمت باعث کسب سود میشه.

کاربرد PnL در مدیریت ریسک چیست؟

یکی از کاربردهای PnL در بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی، مدیریت ریسک سرمایه گذاری هست. جالب اینجاست که بدونین حد ضرر در مواقعی بکار گرفته میشه که تحلیل ما از روند آینده قیمت اشتباه بوده و قیمت در خلاف جهت مورد انتظار ما حرکت می کنه. در چنین شرایطی با تعریف حد ضرر یا استاپ لاس، از افزایش میزان ضرر معامله جلوگیری می کنیم. حد سود هم یکی دیگه از ابزارهای مدیریت سرمایه هست.

وقتی که یه پوزیشن معاملاتی رو باز می کنیم و قیمت در جهت مورد انتظار ما حرکت می کنه، ما از تغییرات قیمت سود به دست میاریم، ولی روند قیمت تا ابد در جهت دلخواه ما حرکت نمی کنه. بنابراین، برای اون هم حد سود مشخص می کنیم. یعنی به محض رسیدن به سود دلخواه خودمون، از بازار خارج میشیم. این دو ابزار، حد سود و حد ضرر روی هر خرید و فروش اعمال میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله اصطلاح PnL در ترید ارزهای دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد PNL در بازار ارزهای دیجیتال به شما ارائه کنیم و به بررسی نحوه محاسبه PNL در معاملات اسپات و فیوچرز بپردازیم. همونطور که گفتیم، مفهوم PnL در تریدینگ به سود یا زیانی گفته میشه که در طول فعالیت های تجاری یا سرمایه گذاری به دست میان و معمولا به صورت عددی برای هر تراکنش یا پورتفولیو سرمایه گذاری محاسبه میشه. PNL انواع مختلفی در بازار ارزهای دیجیتال داره که عبارت هستن از PNL محقق شده و PNL محقق نشده. تریدرها می تونن از این شاخص در معاملات اسپات، فیوچرز و مارجین خودشون استفاده کنند.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد اصطلاح PnL در ترید ارزهای دیجیتال چیست؟

در مورد اصطلاح PnL در ترید ارزهای دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :3+86 = ?