توکن حاکمیتی(Governance Tokens) چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "توکن حاکمیتی(Governance Tokens) چیست؟"


  • 00:02 1403-02-03
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

توکن حاکمیتی یا Governance Token؛ یکی از اصطلاحات معروف در بازار ارزهای دیجیتال! چند سالی هست که توسعه دهنده ها توکن ها یا دارایی هایی به وجود آوردن که افراد با استفاده از اون ها می تونن آینده یه پلتفرم رو مشخص کنند. کاربرانی که توکن حاکمیتی در اختیار دارن، می تونن به پیشنهادهایی که درباره تشکیل یه پروژه بیان میشه و تصمیم های مربوط به مشخصات جدید پروژه رای بدن.

فناوری بلاک چین و توکن ها دنیایی از قابلیت های جدید رو به وجود اوردن. در حالی که بیشتر سرمایه گذاران و معامله گران ارزهای دیجیتال بر روی توکن های غیرقابل تعویض و تعویض پذیر تمرکز می کنند، تعداد زیادی از توکن های دیگه هم وجود دارن که از ویژگی هایی مثل امنیت، ابزار کاربردی و.... برخوردار هستن. از جمله قابل توجه ترین این توکن ها، توکن حاکمیتی هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در این مقاله از مباحث آموزش ارز دیجیتال اطلاعاتی در مورد توکن حاکمیتی یا Governance Token به شما ارائه کنیم و به معرفی بهترین توکن های حاکمیتی در بازار بپردازیم و مزایای توکن های حاکمیتی رو مورد بررسی قرار بدیم.

توکن حاکمیتی چیست؟

توکن حاکمیتی(Governance Tokens) چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم توکن های حاکمیتی یا Governance Token رو شنیدین، خواستین تا اطلاعاتی در مورد این توکن ها به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که توکن حاکمیتی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که توکن حاکمیتی نشون دهنده مالکیت در یه پروتکل غیرمتمرکز هست و به دارنده ها حقوق خاصی رو ارائه می کنه که بر جهت پروتکل تاثیر می ذاره. این موضوع می تونه شامل محصولات یا ویژگی های جدید برای توسعه، نحوه صرف بودجه، ادغام یا مشارکت ها و موارد دیگه باشه.

جالب اینجاست که بدونین توکن های حاکمیتی یا Governance Token به دارنده ها این امکان رو میدن تا در روند اجرای پروژه در شبکه بلاک چین تاثیرگذار باشن. خیلی اعتقاد دارن که توکن های حاکمیتی مزایای زیادی به همراه دارن، ولی چیزی که بیشتر از مزیت های این توکن ها به چشم می خوره، قدرت یا توانایی هست که به دارنده های خودش می بخشه و به اون ها اجازه تاثیرگذار در شبکه رو میده. توکن های حاکمیتی توسط توسعه دهنده ها به وجود میان تا به کاربران شبکه قدرت اجرایی در تصمیمات مربوط به پروژه، پیشنهاد یا تصمیم گیری در مورد ویژگی ها یا در مقاطع بالاتر تغییر سیستم حاکمیت شرکت کنند.

معرفی بهترین توکن های حاکمیتی در بازار

معرفی بهترین توکن های حاکمیتی در بازار

همونطور که گفتیم، توکن های حاکمیتی، توکن های پروژه های دیفای هستن و به این دلیل به وجود میان تا به شکل دهی آینده پروتکل یا پلتفرم کمک کنند. افرادی که این توکن ها رو در اختیار دارن می تونن به تصمیمات پروژه تاثیر بذارن. توکن های حاکمیتی زیادی در بازار وجود داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی بهترین توکن های حاکمیتی در بازار بپردازیم تا این دارایی ها رو بشناسین.

بیشتر بخوانید: دیفای DeFi چیست؟ صفر تا صد امور مالی غیر متمرکز 

  • توکن COMP

یکی از بهترین توکن های حاکمیتی در بازار ارزهای دیجیتال، توکن COMP هست. COMP توکن حاکمیتی پلتفرم مالی کامپوند هست. این توکن رو میشه شروع کننده راه توکن های حاکمیتی دونست. این توکن به اعضای دارنده های خودش توانایی رای دادن درباره تغییرات اساسی کامپوند رو میده. کامپوند که یکی از معروف ترین پلتفرم های حوزه دیفای در زمینه وام دهی ارز دیجیتال بود، توافق نامه شروع استفاده از توکن COMP رو اجرا کرد.

  • توکن BAL

یکی دیگه از بهترین توکن های حاکمیتی در بازار ارزهای دیجیتال، توکن BAL هست. بالانسر نوعی بازارساز خودکار مستقر در بلاک چین اتریوم هست که تا حدودی شبیه به یونی سواپ هست، ولی برخلاف استخرهای نقدینگی مثل یونی سواپ که دو توکن داخل هر استخر قرار داره، بالانسر امکان باز کردن استخرهای دارای 8 توکن مختلف erc20 رو برای کاربران بازار کریپتو ارائه میده.

  • توکن MKR

توکن MKR هم یکی دیگه از بهترین توکن های حاکمیتی در بازار ارزهای دیجیتال هست که به پروژه معروف وام دهی بر اساس استیبل کوین میکر دائو تعلق داره. از اون زمان، این دارایی چندین پروژه دیگه رو به سمت مدیریت غیرمتمرکز الهام بخشیده و به عنوان نوار اولیه هست که این سایر پروژه ها در برابر اون سنجش می کنند. mkr برای رای دادن در مورد تغییرات مهم در پروتکل Maker مثل اضافی کردن انواع وثیقه های جدید استفاده میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله توکن حاکمیتی چیست؟ اطلاعاتی در مورد توکن حاکمیتی یا Governance Token به شما ارائه کنیم و به معرفی بهترین توکن های حاکمیتی در بازار بپردازیم و مزایای توکن های حاکمیتی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، توکن حاکمیتی به دستیابی به پتانسیل واقعی پروژه ها کمک می کنه. این توکن باعث میشه تا بازار ارزهای دیجیتال به سمت خرید و فروش غیرمتمرکز یا همون دیفای سوق پیدا کنه. چونتوکن حاکمیتی به کاربر اجازه میده تا درباره یه پروتکل تصمیم بگیرن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد توکن حاکمیتی(Governance Tokens) چیست؟

در مورد توکن حاکمیتی(Governance Tokens) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :2+93 = ?