از کدام صرافی های ارز دیجیتال ایرانی ارز دیجیتال بخریم؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "از کدام صرافی های ارز دیجیتال ایرانی ارز دیجیتال بخریم؟"


  • 19:02 1403-02-08
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

از کدام صرافی های ارز دیجیتال ایرانی ارز دیجیتال بخریم؟ صرافی های ارز دیجیتال به چند بخش تقسیم می شوند؟ بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی کدام است؟ چجوری معتبرترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی رو انتخاب کنیم؟ کدوم صرافی ایرانی بیشترین تعداد ارز دیجیتال رو پشتیبانی می کنه؟ کم کارمزدترین صرافی ایرانی کدام است؟ آیا صرافی ارز دیجیتال ایرانی هست که نیازی به احراز هویت نداشته باشه؟

از وقتی که بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو در سال 2009 راه اندازی شد، روش های مختلفی برای خرید اون به وجود اومده. تا جایی که در حال حاضر کاربران می تونن حساب های بانکی خودشون رو به صرافی های ارز دیجیتال متصل کنند و به این ترتیب رمزارز خرید و فروش کنند. همچنین معاملات ارزهای دیجیتال و بیت کوین در حال حاضر از شفافیت زیادی برخوردار هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله از کدام صرافی های ارز دیجیتال ایرانی ارز دیجیتال بخریم؟ اطلاعاتی در مورد صرافی ارز دیجیتال به شما ارائه کنیم و به معرفی بهترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی بپردازیم و عملکرد این صرافی ها رو مورد بررسی قرار بدیم.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که صرافی ارز دیجیتال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که صرافی ارز دیجیتال یا اکسچنج بستری برای معامله انواع رمزارزهاست. صرافی بازارساز آنلاینی هست که ارزهای قانونی و رمزارزهای الکترونیکی رو با سایر ارزهای قانونی مبادله می کنه و در ازای این تبادل پورسانت یا همون کارمزد دریافت می کنه. بیشتر صرافی های کریپتوکارنسی به جای فعالیت فیزیکی به صورت آنلاین فعالیت می کنند. اون ها در ازای هر معامله حق کمیسیون و کارمزدی که از قبل مشخص میشه رو از معامله گرها و تریدرها دریافت می کنند و خدمات زیادی رو برای معامله گران ارائه می کنند.

انواع صرافی های ارز دیجیتال را بشناسید!

در سال های گذشته، شاهد رشد انواع صرافی های ارز دیجیتال بودیم که هر کدوم از اون ها به نحوی بازار خودشون رو پیدا کردن. از انواع این صراف ها میشه مدل های P2P و OTC رو اسم برد. شما می تونین با استفاده از این صرافی ها معاملات خودتون رو انجام بدین. در ادامه هر کدوم از این صرافی ها رو مورد بررسی قرار میدیم.

صرافی ارز دیجیتال P2P

از کدام صرافی های ارز دیجیتال ایرانی ارز دیجیتال بخریم؟

P2P مخفف عبارت Peer to Peer یا همون همتا به همتاست. یعنی دو کاربر مختلف در نقش های خریدار و فروشنده به صورت مستقیم با هم به مبادله می پردازن. در این نوع صرافی ارز دیجیتال فقط نقش واسطه رو داشته و کاربران خودشون قیمت رو مشخص می کنند. در این میان از بین هزاران درخواست خرید و فروش، اون هایی که درخواست قیمت مشابهی دارن، با هم طرف معامله شده و صرافی ارز دیجیتال کارمزدی در ازای این معامله دریافت می کنه. در صرافی های P2P قیمت رو کاربر خودش تعیین می کنه، در این محیط ها عرضه و تقاضا نقش خیلی مهمی داره و برخلاف تصور امکان معامله با قیمتی متفاوت از روند بازار وجود نداره. کاربر باید برای پیدا کردن قیمت مناسب درخواست خودش رو ثبت کنه و تا رسیدن قیمت بازار به محدوده مورد نظر خودش منتظر بمونه.

معایب صرافی های P2P چیست؟

بازار P2P از جمله بهترین بازارهای مالی در دنیای تجارت اقتصادی هست. در این نوع مبادله، خریداران و فروشنده ها در یه سایت ثبت نام می کنند و به صورت مستقیم معامله های خودشون رو انجام میدن. این صرافی ها معایب زیادی به همراه دارن که عبارت هستن از:

  • امنیت کم
  • بی ثباتی قیمت
  • تفاوت با قیمت جهانی
  • سرعت تراکنش پایین

معرفی صرافی های P2P ایرانی

معرفی صرافی های P2P ایرانی

همونطور که گفتیم، صرافی P2P نوعی پلتفرم غیرمتمرکز هست که به کاربران این امکان رو میده تا ارزهای دیجیتال خودشون رو از یه حساب به حساب دیگه انتقال بدن، بدون اینکه به سازمان یا موسسه مراجعه کنند. صرافی های P2P ایرانی مختلفی وجود دارن که می تونین با استفاده از اون ها ارزهای دیجیتال مورد نظر خودتون رو بخرین. در ادامه برخی از صرافی های P2P ایرانی رو به شما معرفی می کنیم.

  • صرافی نوبیتکس(Nobitex)

یکی از انواع صرافی های P2P ایرانی، صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس هست. نوبیتکس خودش رو اولین بستر دانش بنیان تبادل ارزهای دیجیتال معرفی می کنه. صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس از بیش از 52 رمزارز برتر پشتیبانی می کنه که انتخاب شما رو برای خرید و فروش آزاد می کنه. این صرافی هر هفته مسابقه های مختلفی در شبکه های اجتماعی برگزار می کنه. عملکرد صرافی نوبیتکس همانند بازارهای P2P هست. یعنی شما در این صرافی مستقیما با کاربران معامله انجام میدین و صرافی نقش واسطه رو بازی می کنه.

  • صرافی ارز پایا(Arzpaya)

یکی دیگه از انواع صرافی های P2P ایرانی، صرافی ارز پایا یا ArzPaya هست که به صورت P2P یا همتا به همتا فعالیت می کنه. این صرافی قابلیت های مختلفی رو برای کاربران ایجاد کرده. این صرافی کیف پول های اختصاصی ترکیبی سرد و گرم استفاده می کنه تا امنیت دارایی کاربران خودش رو تامین کنه. این صرافی ارزهای بروزی رو مثل سندباکس، اکسی اینفینیتی و متیک رو لیست کرده که شما می تونین از ترندهای روز هم استفاده کنین. شما در این صرافی هم با کاربران معامله انجام میدین و صرافی ارز پایا نقش واسطه رو ایفا می کنه و  از دو طرفین معامله کارمزد می گیره.

  • صرافی اوکی اکسچنج(Ok-Ex)

یکی دیگه از انواع صرافی های P2P ایرانی، صرافی اوکی اکسچنج هست. اوکی اکسچنج نوعی پلتفرم دانش بنیان هست رابط کاربری جذابی داره. اوکی اکسچنج هم مثل نوبیتکس دارای دو بازار حرفه ای و معمولی هست که اگه قصد خرید و فروش زیاد دارین، می تونین از محیط حرفه ای استفاده کنین. همچنین پشتیبانی این صرافی به صورت تلفنی و آنلاین هست و اپلیکیشن موبایلی داره. شما در این صرافی به صورت مستقیم با صرافی معامله نمی کنین، بلکه پیشنهادهای خرید و فروش خودتون رو ثبت می کنین و منتظر انجام معامله با سایر کاربران میشین.

صرافی ارز دیجیتال OTC چیست؟

صرافی ارز دیجیتال OTC چیست؟

OTC مخفف عبارت Over The Counter به معنی روی پیشخوان هست. در این نوع از صرافی ها، هم خریدار و هم فروشنده به صورت مستقیم با صرافی طرف هستن. فرض کنین شما قصد خرید بیت کوین رو دارین. در قدم اول وارد سایت صرافی میشین، مقدار بیت کوین که نیاز دارین رو وارد می کنین، مبلغ رو پرداخت می کنین و سپس بیت کوین رو با همون قیمت در کیف پول خودتون دریافت می کنین. استفاده از صرافی های OTC نسبت به صرافی های P2P مزایای زیادی به همراه داره.

در صرافی OTC یکی از دو طرف معامله، خودش صرافی هست و شخص اگه خریدار ارز دیجیتال باشه، اون رو مستقیم از خود صرافی خرید می کنه، بدون اینکه بخواد به قیمت های مختلف و فروشنده های مختلف نگاه کنه. از طرف دیگه، اگه فروشنده باشه می تونه ارز دیجیتال خودش رو با قیمت مناسب به صرافی PTC بفروشه، بدون اینکه نیاز داشته باشه تا اون رو سفارش گذاری کنه و منتظر بمونه تا خریداری متناسب با سفارش فروش اون پیدا بشه. شاید بزرگ ترین ویژگی این نوع صرافی ها رو بشه همین روند انجام معامله دونست!

مزایای صرافی های OTC چیست؟

همونطور که گفتیم،صرافی OTC به معنی پیشخوان هست. برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال واسطه ای در کار نیست و خریدار یا فروشنده ارز دیجیتال می تونه به صورت مستقیم رمزارزها رو از صرافی بخره و به صرافی بفروشه. استفاده از صرافی های OTC مزایای زیادی به همراه داره که عبارت هستن از:

  • خرید و فروش سریع
  • قیمت به روز
  • امنیت بالا
  • ثبات قیمت

چرا از معاملات OTC استقبال می شود؟

مسئله نقدینگی یکی از دغده های اصلی در صرافی های رمزارز هست. مخصوصا وقتی شخصی قصد انجام معاملات با حجم زیاد رو داشته باشه، باعث افت قیمت در طول انجام معامله میشه. زمانی که افراد مایل به فروش ارز دیجیتال در قیمت انتخای شما تموم بشن، لغزش قیمت رخ میده و شما نمی تونین خریدهای خودتون رو با قیمت قبلی انجام بدین. در خرید ارز دیجیتال در صرافی های OTC شما از یه استخر نقدینگی که مخصوص این کار ایجاد شده برای انجام معاملات استفاده می کنین. این کار ریسک معاملات رو کاهش میده.

معرفی بهترین صرافی های OTC ایرانی

معرفی بهترین صرافی های OTC ایرانی

همونطور که گفتیم، صرافی های OTC به کاربران این امکان رو میدن تا معاملات یا خرید و فروش های خودشون رو به صورت مستقیم با صرافی انجام بدن. این کار باعث میشه تا معاملات با قیمت به روز و با سرعت بالا انجام بشه. صرافی های OTC ایرانی مختلفی وجود دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی بهترین صرافی های OTC ایرانی بپردازیم.

  • صرافی اینانس(Ibnns.net)

یکی از معتبرترین و بهترین صرافی های OTC ایرانی، صرافی اینانس هست. اینانس که قبلا ایران بایننس نام داشت، یکی از پلتفرم های آنلاین هست که در حوزه تبادل ارزهای دیجیتال فعالیت می کنه. این صرافی از سال 1396 کار خودش رو شروع کرده و با اهتمام ویژه ای که داره در جهت رفع نیازهای جامعه ارزهای دیجیتال ایران تلاش می کنه. صرافی اینانس به صورت OTC فعالیت می کنه. به این ترتیب، شما می تونین خرید و فروش های خودتون رو به صورت مستقیم با صرافی ارز دیجیتال انجام بدین.

  • صرافی بیت برگ

یکی دیگه از انواع صرافی های OTC ایرانی، صرافی بیت برگ هست. بیت برگ نوعی اکسچنج ارز دیجیتال هست که از سال 1397 با فراهم کردن جایی امن برای خریداران و فروشنده های ارز دیجیتال، شروع به کار کرده. از این رو افرادی که قصد معامله رو دارن، اولین سوالی که ذهن کاربران رو به خودش مشغول می کنه، چگونگی نحوه خرید و فروش ارزهای دیجیتال هست. صرافی بیت برگ معتبره و می تونین ازش استفاده کنین. این صرافی ها به صورت OTC فعالیت می کنه و از این نظر محبوبیت زیادی به دست آورده.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله از کدام صرافی های ارز دیجیتال ایرانی ارز دیجیتال بخریم؟ اطلاعاتی در مورد صرافی ارز دیجیتال به شما ارائه کنیم و به معرفی بهترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی بپردازیم و عملکرد این صرافی ها رو مورد بررسی قرار بدیم. انتخاب صرافی مناسب بیشتر از هر چیزی به انتظار کاربر بستگی داره. خیلی ها قصد دارن بعد از خرید ارز، اون رو در اولین فرصت با قیمت بالاتری بفروشن. معمولا برای چنین کاری صرافی های OTC مناسب هست، چون می تونن در سریع ترین زمان رمزارزهای خودشون رو مبادله کنند. از جمله از بهترین صرافی های OTC ایرانی می تونیم به صرافی اینانس اشاره کنیم.

 

 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد از کدام صرافی های ارز دیجیتال ایرانی ارز دیجیتال بخریم؟

در مورد از کدام صرافی های ارز دیجیتال ایرانی ارز دیجیتال بخریم؟ نظر دهید
سوال امنیتی :7+54 = ?