گپ قیمتی در ارزهای دیجیتال چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "گپ قیمتی در ارزهای دیجیتال چیست؟"


  • 22:02 1403-02-14
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

گپ قیمتی یا شکاف قیمتی در بازار ارزهای دیجیتال؛ فاصله بین قیمت بسته شدن کندل قبلی و قیمت باز شدن کندل جدید! چیزی در مورد این مفهوم شنیدین؟ اصلا منظور از گپ در قیمت ارز دیجیتال چیست و در چارت چجوری به وجود میاد؟ چجوری باید گپ قیمتی رو تحلیل کنیم؟ این گپ ها به راحتی بر روی چارت قابل تشخیص هستن. شکل اون ها به صورت یه محدوده یه حفره بر روی چارت دیده میشه.

شکاف های قیمتی یا همون گپ ها یکی از مهم ترین مفاهیم در دوره تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال محسوب میشن که باید باهاش آشنایی داشته باشین و بدونین در زمان مشاهده گپ قیمتی چه کاری باید انجام داد. منظور از شکاف های قیمتی این هست که در اون ناحیه قیمتی معامله ای توسط معامله گران و تریدرها صورت نگرفته و باعث ایجاد یه ناحیه تو خالی در نمودارها شده. به همین منظور ما سعی می کنیم در ویدیوی آموزشی گپ قیمتی چیست؟ اطلاعاتی در مورد گپ قیمت یا شکاف قیمت در ارزهای دیجیتال به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع گپ قیمتی در ارزهای دیجیتال بپردازیم و معامله در شکاف قیمتی رو مورد بررسی قرار بدیم.

گپ قیمتی چیست؟

گپ قیمتی چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا این گپ قیمتی یا شکاف قیمتی رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که گپ قیمتی در ارزهای دیجیتال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که به فاصله یا فضای پر نشده در نمودار که به دلیل حرکت سریع قیمت در هر کدوم از جهت ها رخ میده، شکاف یا گپ قیمتی گفته میشه. در یه روند صعودی، زمانی گپ ایجاد میشه که یه شمع با بالاترین سطح قیمتی از شمع بعدی با پایین ترین سطح قیمت، پایین تر باشه. در بازار ارزهای دیجیتال انواع گپ های قیمتی رخ میده که هر کدوم نشونه های خاصی رو به تریدر میدن.

جالب اینجاست که بدونین در بخشی از نمودار قیمت ممکنه یه فضای خالی در یه بازه زمانی مشاهده کنین. این فضای خالی زمانی به وجود میاد که بین قیمت بسته شدن روز قبل و قیمت باز شدن روز بعد اختلاف قابل توجهی وجود داشته باشه. این اختلاف قیمت نتیجه افزایش عرضه و تقاضا نیست، چون در این بازه زمانی هیچ معامله ای انجام نشده، بلکه فقط ممکنه در اثر اخبار بنیادی قیمت یه ارز دیجیتال کاهش یا افزایش پیدا کنه و تریدر معامله ای انجام نده. به طور کلی گپ قیمتی به دو دسته گپ نزولی و گپ صعودی تقسیم میشن.

مقاله پیشنهادی: شکست مقاومتی در تحلیل تکنیکال چیست؟

انواع گپ قیمتی در ارزهای دیجیتال

انواع گپ قیمتی در ارزهای دیجیتال

همونطور که در ویدیوی آموزشی هم گفتیم، گپ ناحیه ای روی نمودار قیمت ارزهای دیجیتال هست که در اون قیمت به شکل چشمگیری و در زمان کوتاه افزایش یا کاهش پیدا می کنه، بدون اینکه هیچ معامله ای در این بازه زمانی انجام شده باشه. در بازارهای مالی ممکنه گپ های قیمتی مختلفی به وجود بیان. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی انواع گپ قیمتی در ارزهای دیجیتال بپردازیم.

  • گپ قیمتی شکست

یکی از انواع گپ قیمتی در ارزهای دیجیتال، گپ قیمتی شکست هست و زمانی به وجود میاد که قیمت یه حرکت جهت دار سریع رو از منطقه ای محدود شروع می کنه. این شکاف وقتی بزرگ تر میشه که با الگوهای واضحی مثل مثلث های صعودی و نزولی و همچنین دامنه های معاملاتی همراه بشه. یه شکاف شکست با حجم قابل توجهی، یه روند صعودی قوی بعد از نشانه وجود داره که بعیده پر بشه.

  • گپ قیمتی مشترک

یکی از انواع گپ قیمتی در ارزهای دیجیتال، شکاف مشترک هست. گپ مشترک اکثر مواقع در مناطق معاملاتی و در زمان حرکت های یکنواخت قیمت دیده میشه. اندازه این شکاف خیلی بزرگ نیست و معمولا خیلی زود پر میشه. این نوع گپ در رابطه با حرکت قیمت بعد از ایجاد شکاف، اطلاعات خیلی کمی میده. همچنین گپ مشترک در یه الگوی مهم قیمت در نمودار، خیلی کم شکل می گیره.

  • گپ ادامه دهنده روند

یکی دیگه از انواع گپ قیمتی در ارزهای دیجیتال، گپ ادامه دهنده روند هست که بین یه الگوی قیمت به وجود میاد. این گپ نشون دهنده هجوم خریداران و فروشنده هایی هست که در رابطه با جهت اصلی حرکت دارایی در آینده، نظر مشترکی دارن. این نوع گپ در زمان نوسان قیمت یا اصلاح قیمت در یه منطقه محدود به وجود نمیان، بلکه موقع یه افزایش یا کاهش سریع رخ میده.

بیشتر بدانید: تقاطع مرگ و تقاطع طلایی در تحلیل تکنیکال چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در ویدیوی آموزشی گپ قیمتی چیست؟ اطلاعاتی در مورد گپ قیمت یا شکاف قیمت در ارزهای دیجیتال به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع گپ قیمتی در ارزهای دیجیتال بپردازیم و معامله در شکاف قیمتی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، به فاصله یا فضای پر نشده در نمودار که به دلیل حرکت سریع قیمت در هر کدوم از جهت ها رخ میده، شکاف یا گپ قیمتی گفته میشه. در بازار ارزهای دیجیتال کپ های قیمتی مختلفی وجود دارن که از جمله از اون ها میشه به گپ مشترک، گپ ادامه دهنده، گپ فرار و..... اشاره کرد.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد گپ قیمتی در ارزهای دیجیتال چیست؟

در مورد گپ قیمتی در ارزهای دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :7+46 = ?