اوردر بوک(Order Book) چیست و چه کاربردی دارد؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "اوردر بوک(Order Book) چیست و چه کاربردی دارد؟"


  • 18:02 1403-02-24
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

اوردر بوک(Order Book) یا دفتر سفارش؛ مفهومی رایج در مباحث مدیریت سرمایه در بازار ارزهای دیجیتال! آیا چیزی درباره این مفهوم می دونین؟ اصلا می دونین اورک بوک چیست؟ محتویات دفتر سفارش چیست؟ اورد بوک چه مزایایی به همراه داره؟ از دفتر سفارش چه استفاده هایی میشه؟ Order Book چه ویژگی هایی داره؟ هدف از ساخت اوردر بوک چیست؟ انواع سفارش در اوردر بوک کدامند؟

در دنیای معاملات ارزهای دیجیتال که رابطه پویایی بین خریداران و فروشنده ها در جایی به اسم دفتر سفارش به نمایش در میاد، با تعاملات هر دو طرف این ترید صورت می گیره. دفتر سفارش ابزاری هست که به صورت همزمان سفارش های یه دارایی خاص رو به تصویر می کشه و نشون دهنده عرضه و تقاضای اون دارایی هست، ولی در حالی که همه دفاتر سفارش یه هدف رو دنبال می کنند، حضور اون ها در هر صرافی می تونه کمی متفاوت باشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله اوردر بوک چیست؟ اطلاعاتی در مورد اوردر بوک(Order Book) به شما ارائه کنیم و به بررسی بخش های مختلف اوردر بوک بپردازیم و موارد استفاده برای دفتر سفارش رو مورد بررسی قرار بدیم.

اوردر بوک چیست؟

اوردر بوک چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم اوردر بوک(Order Book) یا دفتر سفارش رو شنیدین، خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که اوردر بوک چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اوردر بوک رو میشه مثل یه لیست دیجیتالی دونست که همه خرید و فروش ها در اون ثبت میشن و اطلاعات کامل و شفافی رو به معامله گران یا تریدرها ارائه میدن. فرقی نمی کنه شما در چه بازاری فعالیت می کنین، به هر حال این دفتر همه سفارش ها رو به شما نشون میده تا با نگاهی باز خرید و فروش و معاملات خودتون رو انجام بدین.

جالب اینجاست که بدونین اوردر بوک یا Order Book لیستی از سفارش هاست که پیشنهادهای مختلف خریداران و فروشنده ها رو نشون میده. هزینه ها و مقادیر رو نشون میده که کاربران فعال بازار آماده خرید و فروش ارزهای دیجیتال یا سایر دارایی های مالی هستن. دفترهای ثبت سفارش در حال حاضر علاوه بر کاربرد اصلی اون ها در بورس، به طور کلی در معاملات ارزهای دیجیتال هم مورد استفاده معامله گران و تریدرها قرار می گیرن. شما می تونین با مشاهده اوردر بوک ها بهترین تصمیم رو برای معاملات خودتون بگیرین.

مقاله پیشنهادی: ذخیره ارزش(Store Of Value) در ارز دیجیتال چیست؟

بخش های مختلف اوردر بوک

بخش های مختلف اوردر بوک

همونطور که گفتیم، اوردر بوک همه سفارشات در قیمت های مختلف و معاملات باز از سمت خریداران و فروشنده ها برای یه دارایی رو لیست می کنه. اوردر بوک ها اطلاعاتی مثل قیمت های مختلف سفارش، حجم کل سفارش ها در اون قیمت مشخص و فاصله بین بهترین قیمت های خرید و فروش رو در اختیار سرمایه گذاران قرار میدن. اوردر بوک شامل بخش های مختلفی هست که باید باهاشون آشنا باشین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی بخش های مختلف اوردر بوک بپردازیم.

  • یکی از بخش های مختلف اوردر بوک یا دفتر سفارش، بخش خرید هست. در این قسمت همه اطلاعات و داده ها که مربوط به خریداران هست رو می تونین مشاهده کنین. از جمله از این اطلاعات می تونیم به قیمت پیشنهادی خرید، حجم های پیشنهادی و... اشاره کنیم.
  • یکی دیگه ازبخش های مختلف اوردر بوک، بخش فروش هست. در این قسمت همه داده های مربوط به فروشنده نشون داده میشه و می تونین برای خرید ارز دیجیتال به این بخش مراجعه کرده و مشخصات سفارشات فروش افراد رو ببینین.
  • بخش تاریخچه هم یکی دیگه از بخش های مختلف دفتر سفارش هست. همه معاملاتی که تا الان انجام شده در این قسمت ذخیره میشن. شما می تونین در این قسمت درباره تاریخچه قیمتی یه ارز دیجیتال و.... اطلاعات مفیدی به دست بیارین.

هدف ساخت Order Book چیست؟

به نظر شما چرا Order Book ساخته شده؟! در حقیقت اوردر بوک ها به این دلیل وارد بازارهای مالی شدن تا خریداران و فروشنده ها بتونن در یه بخش همه داده ها و اطلاعات مورد نیاز خودشون رو برای انجام معاملات به دست بیارن. حالا هر صرافی ارز دیجیتالی که وارد بازار کریپتو میشه، از قبل برنامه نویسی های لازم رو انجام داده تا بتونه یه دفتر سفارش مناسب و با اطلاعات کامل رو در اختیار کاربران خودش قرار بده. کاربران از طریق دفتر سفارش می تونن سفارش های خودشون رو ثبت کنند و خرید و فروش انجام بدن.

موارد استفاده برای دفتر سفارش

موارد استفاده برای دفتر سفارش

سفارش ها رو میشه به صورت اتوماتیک با استفاده از ویژگی آپدیت فوری بازار اوردر بوک، بر اساس تمایلات تریدر مطابقت داد. رایج ترین مثال، سفارشی هست که بر اساس عرضه و تقاضای بازار انجام میشه. سفارش با توجه به قیمت فعلی بازار معامله میشه. یه تریدر از تکنیک های سفارش محدود استفاده می کنه، مثال دیگه ای هست.

تریدرها می تونن تصمیم بگیرن که در این شرایط به چه قیمتی می خوان ارزهای دیجیتال رو بخرن و بفروشن. بعد از رسیدن قیمت بازار به قیمت از قبل مشخص شده، سفارش به صورت خودکار انجام میشه. اگه در بازارهای اقتصادی حجم کافی از نقدینگی وجود داشته باشه، استفاده از دفتر سفارش یه راه حل خیلی خوب برای ترید و معامله گری هست، چون در این زمان اسلیپیج در کمترین میزان خودش باقی می مونه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله اوردر بوک چیست؟ اطلاعاتی در مورد اوردر بوک(Order Book) به شما ارائه کنیم و به بررسی بخش های مختلف اوردر بوک بپردازیم و موارد استفاده برای دفتر سفارش رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، که اوردر بوک رو میشه مثل یه لیست دیجیتالی دونست که خرید ارز دیجیتال و فروش ها در اون ثبت میشن و اطلاعات کامل و شفافی رو به معامله گران یا تریدرها ارائه میدن. شما می تونین با استفاده از دفتر سفارش یا اوردر بوک، داده های لازم رو به دست بیارین و بهترین تصمیم رو برای انجام معاملات خودتون بگیرین. توجه داشته باشین که دفتر سفارش در بازار بورس، بازار ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی هم کاربرد داره.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد اوردر بوک(Order Book) چیست و چه کاربردی دارد؟

در مورد اوردر بوک(Order Book) چیست و چه کاربردی دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :3+75 = ?