دی پگ(Dpeg) در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "دی پگ(Dpeg) در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟"


  • 00:02 1403-02-09
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

دی پگ شدن در بازار ارز دیجیتال؛ انحراف قیمت استیبل کوین از ارزش دارایی اصلی اون! آیا چیزی درباره این اصطلاح شنیدین؟ اصلا می دونین دی پگ شدن در بازار ارز دیجیتال چیست؟ تاثیر و کاربرد پگ در امور مالی سنتی چیست؟ دلایل وقوع ناگهانی دی پگ در بازار کریپتو چیست؟ چجوری میشه از دی پگ شدن جلوگیری کرد؟ کدوم استیبل کوین کمتر احتمال داره که دی پگ بشه؟

استیبل کوین ها از کاربردی ترین ارزهای دیجیتال هستن که علاوه بر آسون کردن امکان ترید و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، باعث اتصال سیستم مالی متمرکز و سیستم مالی غیرمتمرکز میشن. استیبل کوین ها ارزش خودشون رو از یه دارایی دیگه مثل دلار، یورو و طلا می گیرن و برای اینکه بتونن ارزش خودشون رو حفظ کنند باید پشتوانه معادل رو داشته باشن. اگه به هر دلیلی قیمت استیبل کوین از ارزش دارایی پشتوانه خودش فاصله بگیره، در این صورت دی پگ اتفاق می افته. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله دی پگ در بازار ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد دی پگ شدن یا Dpeg به شما ارائه کنیم و به بررسی دلایل وقوع دی پگ در بازار ارز دیجیتال بپردازیم و روش های جلوگیری از دی پگ شدن رو مورد بررسی قرار بدیم. تا در هنگام سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال و انواع آن این موضوع را در نظر بگیرید.

دی پگ در بازار ارز دیجیتال چیست؟

دی پگ در بازار ارز دیجیتال چیست؟

اگه در بازار کریپتوکارنسی ها فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم دی پگ یا Dpeg شدن ارز دیجیتال رو شنیدین، خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که دی پگ در بازار ارز دیجیتال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که دی پگ در بازار ارز دیجیتال به معنی انحراف قیمت یه استیبل کوین از ارزش دارایی اصلی اون هست. توجه داشته باشین که peg به معنی وابستگی قیمت یه استیبل کوین به دارایی دیگه هست و وقتی انحراف در این وابستگی دیده میشه، از اصطلاح depegging استفاده میشه.

جالب اینجاست که بدونین اصطلاح دی پگ شدن فقط مخصوص بازار ارزهای دیجیتال نیست و در بازارهای مالی سنتی هم اگه یه دارایی توسط یه دارایی دیگه پشتیبانی میشه، ولی قیمت دارایی از پشتوانه خودش کمتر باشه، در این حالت هم از دیپگ شدن استفاده میشه. به هر حال دیپگ شدن یه اتفاق خیلی بد برای استیبل کوین هست و نشون از بحران در پشتوانه ارز دیجیتال داره. دیپگ شدن استیبل کوین ها می تونه تاثیر منفی زیادی بر روی کلیت بازار ارزهای دیجیتال داشته باشه و باعث ریزش های شدید بشه.

بیشتر بدانید: 4 کابوس معامله گران ارز دیجیتال چیست؟

دلایل وقوع دی پگ در بازار ارز دیجیتال

دلایل وقوع دی پگ در بازار ارز دیجیتال

همونطور که گفتیم، دیپگ شدن در بازار ارزهای دیجیتال یعنی یه استیبل کوین از وابستگی قیمتی مشخص خودش منحرف میشه. مثلا اگه قیمت یه استیبل کوین وابسته به دلار به زیر 1 دلار برسه، به اصطلاح گفته میشه استیبل کوین دیپگ شده. استیبل کوین یا دارایی مالی دیگه به دلایل مختلفی ممکنه دیپگ بشه. برخی از دلایل وقوع دی پگ در بازار ارز دیجیتال عبارت هستن از:

  • ترس و وحشت در بازار
  • حملات سفته بازی
  • تغییرات در قانون گذاری
  • اشتباهات مدیریتی
  • خروج سرمایه از بازار ارزهای دیجیتال
  • تغییرات نرخ بهره و سایر عوامل بنیادی

احتمال دیپگ شدن کدام استیبل کوین کمتر است؟

تا الان استیبل کوین های زیادی به وجود اومدن که از بین اون ها استیبل کوین های با پشتوانه ارز فیات به خصوص دلار آمریکا بیشتر مورد توجه بودن. این استیبل کوین ها رو به صورت کلی میشه در سه دسته متمرکز، غیرمتمرکز و الگوریتمی دسته بندی کرد. استیبل کوین های متمرکز توسط شرکت های معتبر و با دریافت مجوز از نهادهای قانون گذار ایجاد می کنند. از اونجایی که پشتوانه استیبل کوین های متمرکز توسط نهادهای قانونی مورد بررسی قرار می گیره و فعالیت اون ها بر اساس قوانین انجام میشه احتمال دیپگ شدن این دسته از استیبل کوین ها پایین به نظر میرسه.

مقاله پیشنهادی: زمستان کریپتویی چیست؟

روش های جلوگیری از دی پگ شدن

روش های جلوگیری از دی پگ شدن

با زیاد شدن تعداد استیبل کوین های Dpeg شده در سال های گذشته، این سوال واسه کاربران فعال بازار ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاران پیش اومده که شرکت عرضه کننده استیبل کوین چجوری می تونه از دیپگ شدن استیبل کوین یا ارز دیجیتال خودش جلوگیری کنه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی روش های جلوگیری از دی پگ شدن بپردازیم.

  • داشتن ذخایر کافی

یکی از دلایل جلوگیری از دی پگ شدن استیبل کوین ها، داشتن ذخایر کافی هست. به عبارت دیگه، یکی از راه های تضمین ثبات استیبل کوین ها داشتن ذخایر کافی از دارایی یا ارزی هست که استیبل کوین به اون پگ شده. مثلا اگه یه استیبل کوین به دلار آمریکا پگ شده باشه، عرضه کننده استیبل کوین باید ذخایر دلار کافی برای پوشش استیبل کوین های در گردش بازار رو داشته باشه.

  • رعایت مقررات و داشتن تطابق قانونی

یکی دیگه از دلایل جلوگیری از دی پگ شدن، رعایت مقررات و داشتن تطابق قانونی هست. استیبل کوین هایی که از طرف شرکت های قانونی و دارای مجوز عرضه میشن، بیشتر مورد اعتماد کاربران قرار می گیرن، چون نظارت قانونی این اطمینان رو در کاربران به وجود میاره که شرکت عرضه کننده برای منفعت اون ها تلاش می کنه. خیلی مهمه که شرکت استیبل کوین تطابق قانونی داشته باشه و مقررات مربوطه رو رعایت کنه.

  • مدیریت ریسک به روش مناسب

یکی دیگه از دلایل جلوگیری از دی پگ شدن، مدیریت ریسک به شیوه مناسب هست. شرکت عرضه کننده استیبل کوین باید از یه فرایند مدیریت ریسک قوی استفاده کنه تا بتونه نوسانات بازار ارزهای دیجیتال رو کاهش بده و عوامل دیپگ شدن استیبل کوین رو کنترل کنه. فرایند مدیریت ریسک می تونه شامل ایجاد تنوع در دارایی های ذخیره شده یا استفاده از ابزارهای مالی مختلف مثل قراردادهای آتی برای پوشش نوسانات احتمالی قیمت باشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله دی پگ در بازار ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد دی پگ شدن یا Dpeg به شما ارائه کنیم و به بررسی دلایل وقوع دی پگ در بازار ارز دیجیتال بپردازیم و روش های جلوگیری از دی پگ شدن رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، دی پگ در بازار ارز دیجیتال به معنی انحراف قیمت یه استیبل کوین از ارزش دارایی اصلی اون هست. استیبل کوین ها به دلایل مختلفی دیپگ میشن و شرکت های عرضه کننده استیبل کوین ها با استفاده از روش هایی از دیپگ شدن جلوگیری می کنند.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد دی پگ(Dpeg) در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

در مورد دی پگ(Dpeg) در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :6+59 = ?