مزایای صرافی OTC چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "مزایای صرافی OTC چیست؟"


  • 08:02 1403-02-13
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

در صرافی ارز دیجیتال OTC، صرافی نقش واسطه یا یک بنگاه معاملاتی رو ایفا میکنه که در اون معامله بین دو طرف انجام میشه. در صرافی ارز دیجیتال او توی سی خریدار مقدار ارز دیجیتال مد نظر رو مشخص می کنه و بعد از اون، به محض پرداخت وجه، صرافی ارز رو به کیف پول او منتقل می کنه.

صرافی OTC چیست؟

در واقع این اسم به نوعی یک برداشت ادبی و یا کنایه آمیز از نوعی مبادله کردن هست که فردی دارایی خود رو روی پیشخوان میزاره و فرد دیگه ای پولش رو روی پیشخوان قرار میده و ظرفیت با برداشتن پول و دارایی مورد معامله، معامله رو بدون واسطه انجام میده. در این صرافی، طرف معامله خود صرافی هست و صرافی نقش واسطه گری ندارن.

در یک صرافی ارز دیجیتال او تی سی، ارتباط بین یک شرکت و کاربران هست. در اینجا خرید و فروش ها بین افراد و یک مرجع ثابت صورت می گیرن. یک صرافی رمز ارزی قیمتی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلف مشخص می کنه و کاربران بر اساس همین قیمت اقدام به ثبت سفارش دریافت یا ارسال می کنن. میشه اونارو به نحوه کار صرافی های عادی برای تهیه کردن ارزهای فیات تشبیه کرد.

بیشتر بدانید: صرافی ارز دیجیتال چیست؟

مزیت صرافی OTC چیست؟

مزیت صرافی OTC چیست؟

همونطور که گفتیم، صرافی ارز دیجیتال OTC نوعی پلتفرم معاملاتی هست که تریدرها و کاربران در زمان انجام معامله به صورت مستقیم با صرافی روبرو هستن و معاملات خودشون رو با این صرافی انجام میدن. این صرافی مزایای زیادی به همراه دارن. در ادامه به بررسی مزایای صرافی OTC می پردازیم.

  • سرعت انتقال بالا

در صرافی او توی سی خریدار مقدرا ارز دیجیتال مد نظر رو مشخص می کنه و بعد از اون، به محض پرداخت وجه، صرافی ارز رو به کیف پول او منتقل می کنه. در اینجا نه نیاز هست که بین سفارش فروش ها دنبال بهترین بگردین و نه قیمت ها متغییر هست. در واقع فرد به دلیل اینکه مستقیم با خود صرافی معامله میکنه میتونه فعالیت مالی خود رو بالاترین سرعت انجام بده. از طرفی اگر فروشنده ارز دیجیتال هم باشین می تونین با بالاترین سرعت، ارز رو به خود صرافی او تی سی بفروشین. نکته اینکه صرافی در این نوع صرافی نیاز نیست مثل رافی ای معاملاتی، سفارش فروش بذارین. پی چی در فروش ارز و چه در خرید اون، صرافی او تی سی بالاترین سرعت معامله رو داره.

اهمیت زمان در حوزه ارز دیجیتال رو زمانی بهتره درک میکنین که بدونین این حوزه مالی، نوسانی هست و ممکنه در کمتر از یک دقیقه نوسان بازار دارایی شما رو به بالاترین قیمت و یا پایین ترین قیمت برساند. پس در این بازار مالی نمیشه نسبت به موضوع زمان بی توجه بود و یا برای اون اولویت اهمیت قائل نشن.

مقاله پیشنهادی: نکات لازم برای کار با صرافی های خارجی کدامند؟

  • قیمت به روز

مزیت صرافی OTC چیست؟

قیمت ارز دیجیتال در صرافی OTC همگام با قیمت جهانی هست و نوسان قیمت ارزهایی مثل بیت کوین، اتریوم و... رو پوشش میده.در صرافی های معاملاتی این به روز بودن وجود نداره و اردرها ممکنه با قیمت هایی متفاوت از قیمت روز ثبت بشن. این امر مشکلات زیادی رو برای کاربران به وجود میاره به طوری که گاهی بیت کوین 50 هزاردلاری شما با قیمتی بسیار پایین تر به فروش می رسه.

  • تفاوت اندک قیمت خرید با قیمت فروش

به تفاوت قیمت خرید و فروش در یک صرافی، اسپرد قیمت میگن. در صرافی های اوتی سی هرچه این تفاوت یا اسپرد کمتر باشه به سود کاربر هست چون میتونه ارزی که فروخته رو با تفاوت جزئی دوباره بخرد. به این ویژگی، قابلیت نقدشوندگی گفته میشه. در صرافی های معاملاتی این اسپرد قیمت بسیار زیاد هست و اصلا قابل مقایسه با یک صرافی OTC نیست.

بیشتر بدانید: اسپرد Spread در بازار ارز دیجیتال چیست؟

  • امنیت زیاد

یکی از ویژگی های مهم یک صرافی، امنیت هست. صرافی های اوتی سی این مفهوم رو به خوبی درک کرده و از نگه داشتن ارز دیجیتال کاربران در کیف پول صرافی چشم پوشی می کنن. خرید و فروش در صرافی های OTC از طریق کیف پول خود کاربران انجام میشه و همین امر، امنیت خرید و فروش رو موجب میشه.

  • کارمزد اندک

مزایای صرافی OTC چیست؟

صرافی های معاملاتی کارمزدهای پنهان زیادی دارن که در نگاه اول قابل تشخیص نیست. به طوری که شما یه بار برای خرید یک ارز مقداری کارمزد می پردازن و بار دیگه برای انتقال اون به کیف پول خود کارمزد دیگه از شما گرفته میشه. در صرافی OTC یه بار کارمزد اندکی می پردازین که شفاف و مشخص هست و کارمزد پنهانی وجود ندارن.

مزایای معامله OTC

نقدینگی:نقدینگی عامل اصلی در تجارت خارج از صرافی هست. این یک راز آشکار هست که صرافی های کریپتو به طور خاص نقدینگی بسیار پایینی دارن. صرافی ها اغلب برای اجرای موثر یک سفارش بزرگ با مشکل مواجه میشن، اون سفارش رو به قطعات کوچک تقسیم می کنن. ازسوی دیگه، خرید ارزهای دیجیتال از طریق بازار معاملات OTC، ریسک افزایش قیمت رو به حداقل می رسونه، با توجه به اینکه اکثر بازارهای معاملات او تی سی میتونن مقادیر زیادی ارز دیجیتال بفروشن.

  • محرمانه بودن:

مبادلات بازارهای معاملاتی او تی سی یک امر یک به یک هستن، در نتیجه فرصت های کمی رو برای اشخاص ثالث فراهم میکنه تا بین یک معامله بیایند یا اونارو بشناسن. این باعث میشه مبادلات در این ترتیب، مشتریان میتونن تراکنش های خود رو بدون هیچ ترس یا تهدیدی انجام بدن.

  • ناشناس بودن:

معامله گران می تونن تعداد زیادی رمزارز رو به صورت مخفی خریداری کنن بدون اینکه تاثیر قابل توجهی بر قیمت رمزارز داشته باشن.

  • ارزهای دیجیتال کمتر شناخته شده:

صرافی ها به طور معمول به سرمایه گذاران اجازه خرید یا فروشش رمزارز رو میدن. با این حال، سرمایه گذاران می تونن مقدار زیادی رمزارز کمتر شناخته شده رو از طریق بازارهای مالی او تی سی خریداری کنن.

  • معاملات مستقیم:

در معاملات او تی سی، خریداران و فروشندگان این اختیار رو دارن که معاملات مستقیم رو بدون هیچ گونه محدودیتی از اشخاص ثالث انجام بدن. این کار به طور مستقیم مشکل طرح های کلاهبرداری در ارز دیجیتال رو حل میکنه که اغلب تحت عنوان اشخاص ثالث عمل میکنن که معمولا به اونا PLUGS می گویند. با معاملات مستقیم، خریداران میتونن فروشندگان خود رو ردیابی کنن.

چه افرادی در صرافی OTC معامله می کنند؟

چه افرادی در صرافی OTC معامله می کنند؟

برای اینکه این موضوع رو بهتر درک کنین و بدونین چه افرادی در صرافی های او تی سی فعالیت می کنن، فرض کنین می خواهید ارز دیجیتالی رو در بازار خریداری کنین یا به فروش برسانین. برای سرمایه گذاری بهتره از او تی سی استفاده کنین چون قدرت نقدینگی بالایی داره و خیلی زود میتونین ارز دیجیتال خود رو به پول تبدیل کنین. یکی دیگه از مزیت های این صرافی اینه که در اونا معامله چون با خود صرافی و با قیمت جهانی ارز دیجیتال انجام میشه، تاثیری بر قیمت بازار ندارن. در این نوع معامله هر قدم هم بزرگ باشه، باز تاثیر در روند قیمتی بازار ندارن. در این نوع معامله همون طور که گفتیم ثبت سفارش وجود نداره و فرد اگه بخواد یه واحد بیت کوین یا اصلا هزار واحد بیت کوین بخره، این کار رو مستقیما انجام میده بدون اون که کسی سفارش او رو ببیند.

مقاله پیشنهادی: منظور از معاملات OTC در ارز دیجیتال چیست؟

جمع بندی و نتیجه

معاملات ارز دیجیتال به روش های مختلفی انجام میشه، یکی از روش هایی که کاربران برای انجام معاملات خود از اون اسستفاده می کنن، معاملات او تی سی هست. این نوع معاملات بستری برای انجام معاملات نهنگ های بازار و شرکت های بزرگ سرمایه گذاری هست. علت اصلی رشد این پلتفرم در بازارهای ارز دیجیتال به دلیل افزایش نرخ پذیرش کریپتو هست.

کار با انواع صرافی های معاملاتی و فروشگاهی مستلزم این هست که چه خواسته ای از اونا دارین و چه چیزی برای شما مهم هست. در کل صرافی های او تی سی چه در ایران و چه در جهان ویژگی های مششترکی دارن و امکانات متنوعی در اختیار کاربران خود قرار میدن. با مقایسه امکانات اونا، اسپرد قیمت، کارمزدها و راحتی استفاده و کاربری مناسب میشه بهترین تصمیم رو برای انتخاب صرافی به منظور خرید و فروش ارزهای دیجیتال گرفت.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد مزایای صرافی OTC چیست؟

در مورد مزایای صرافی OTC چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :7+82 = ?