صرافی یونی سواپ(UniSwap) چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "صرافی یونی سواپ(UniSwap) چیست؟"


  • 08:02 1403-02-12
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

صرافی یونی سواپ یا UniSwap یکی از انواع صرافی های غیر متمرکز ارز دیجیتال است که از مدل بازارساز خودکار برای مبادلات استفاده میکنه. کاربران می تونن در این دکس به معامله کوین اتر و توکن های ERC-20 بپردازن و همچنین از تامین نقدینگی در استخرهای اون، به کسب درآمد بپردازن.

بازار ارزهای دیجیتال یکی از محبوب ترین بازارهای مالی هست که امروزه معامله گران و افراد زیادی در این بازار سرمایه گذاری کردن. شما هم می تونین در این بازار سرمایه گذاری کرده و سود زیادی به دست بیارین. برای این کار شما به صرافی ارز دیجیتال نیاز دارین تا خرید و فروش های خودتون رو انجام بدین. یکی از این صرافی ها هم یونی سواپ هست. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله صرافی یونی سواپ چیست؟ اطلاعاتی در مورد صرافی یونی سواپ یا UniSwap به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های صرافی یونی سواپ بپردازیم.

یونی سواپ چیست؟

صرافی یونی سواپ(UniSwap) چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که صرافی یونی سواپ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که یونی سواپ به عنوان بزرگ ترین صرافی غیر متمرکز دنیای دیفای، یک پلتفرم سوار بر بلاک چین هست و مبادله های غیر متمرکز بالای 5 هزار توکن ERC20 رو امکان پذیر می کنه. این کار به کمک یونیکورن ها، که در لوگوی یونی سوآپ قابل مشاهده هست، تریدرها می تونن بدون اعتماد به واسطه ها نظیر افراد یا شرکت های اداره کننده صرافی های متمرکز، به تبادل توکن های اتریوم بر بستر Uniswap بپردازن.

همه کاربران می تونن رمز ارزهای خود را به منابع ذخیره سازی تحت عنوان استخرها کارمزد دریافت کنه. این دسته افراد را تامین کننده یا استخراج کننده نقدینگی (LP)خطاب می کنیم. این روش درآمد زایی با فعالیت در یونی سواپ هست.

پلتفرم Uniswap نوعی صرافی غیر متمرکز مبتنی بر شبکه اتریوم هست، که افراد میتونن در اونجا به مبادله توکن های ERC20 بپردازن. در این صرافی، نیازی به خریدار و فروشنده برای ایجاد تقاضا نیست و این کار از طریق معادله انجام میشه، که به صورت خودکار ارزش را تنظیم و تعدیل می کنن. دراین صرافی نیازی به احرازهویت نیست و همه افراد از هر جای جهان میتونن به معامله در اون بپردازن.

ایده و هدف یونی سواپ چیست؟

ایده و هدف یونی سواپ چیست؟

یونی سواپ از ایده ای متولد شد که در سال 2016 توسط ویتالیک بوترین خالق اتریوم، برای یک صرافی غیر متمرکز پیشنهاد شد Vitalik Buterin ایده ای رو مطرح کرد که شامل یک بازارساز خودکار(AMM) آنچین با مورد های خاص بود. یک سال لعد در سال 2017، هیدن آدامز برای تبدیل این ایده به یک محصول کاربردی، شروع به کار کرد. آدامز پس از دریافت چندین کمک مالی از جمله 100000 دلاراز بنیاد اتریوم، یونی سواپ را در نوامبر2018 (97 آبان)راه اندازی کرد. در اون زمان، به سرعت نقدینگی بسیاری به سمت این صرافی روانه شد ویونی سواپ حجم زیادی در معاملات رو تجربه کرد.

Uniswap یک صرافی غیر متمرکز مبتنی بر اتریوم، برای معاملات توکن های ERC-20است. این دکس بر خلاف بسیاری از صرافی ها که متمرکز هستن و شما باید به واسطه ها اعتماد کنین، ابزاری برای افراد جامعه است و افراد می تونن با استفاده از اون به مبادله توکن بپردازن، به طوری که در این میان نیازی به واسطه و شخص ثالث نباشه، دریونی سواپ، شما به قرارداد های هوشمند اعتماد می کنین. یونی سواپ همچنین بر خلاف بسیاری از صرافی های دیگر،به تطابق خریدار و فروشنده برای تعیین قیمت و اجرای ترید نمی پردازن. در اینجا، از یک معادله تطابقی ساده و استخرهای نقدینگی استفاده میشه.

یونی سواپ چگونه کار میکند؟

همون طور که اشاره کردیم، یونی سواپ یک مارکت میکر اتوماتیک هست، که در یک سیستم متشکل از قراردادهای هوشمند ساخته شده. این پروتکل نیاز به واسطه ها را از بین میبره، در برابر سانسور مقاوم هست و امنیت داره. یونی سواپ یه برنامه متن باز تحت لیسانس GPL هست.

نسخه1یونی سواپ

تمام استخرهای نقدینگی، با جفت های اتر و یک توکن تامین میشه. اگر کاربران می خواستن یک توکن رو با توکن ای آر سی 20 مبادله میکنن، باید از روتر استفاده میکردن، که در نتیجه کارمزد بیشتری باید پرداخت میکردن، چون امکان سواپ کردن مستقیم توکن ها وجود نداشت.

تاریخچه تاسیس یونی سواپ

یونی سواپ چگونه کار میکند؟

در بخشی دیگر به طور مفصل درباره تاریخچه مختلف یونی سواپ صحبت خواهیم کرد، اما اکنون کافیه بدونین این DEXبه دست یکی از اعضای تیم بنیانگذاران اتریوم یعنی هایدن آدامز توسعه یافته. اعتماد به این فردسبب رشد بنیاد اتریوم 100 هزار دلار بودجه به منظور ساخت صرافی یونی سواپ در اختیارش قرار بده. یونی سواپ در یازدهیم ماه سال 2018 فعالیتش را آغاز کرد.

چرا صرافی یونی سواپ؟

درجه بالای عدم تمرکزو مقاومت در برابر سانسور دو موردمهم Uniswapبه عنوان یک DEX محسوب میشن. منظور از مورد دوم اینه که بدون توجه به هویت، همه افراد میتونن با شرایطی یکسان درون شبکه به معامله با بقیه بپردازن. گفتنی هست یونی سواپ یک نرم افزار متن باز هست و همه میتونن به کد منبع اون در GitHub دسترسی داشته باشن. جالب اینه پنکیک سواپ و سوشی سواپ به عنوان دو صرافی غیر متمرکز خیلی محبوب، دقیقا از همین کد منبع استفاده و فقط اون رو ویرایش کردن. علاوه بر یونی سواپ در مقالاتی جداگانه این دو صرافی آموزش دادیم.

صرافی یونی سواپ چگونه کار می کند؟

یونی سواپ معماری به کار رفته در صرافی های ارز دیجیتال سنتی را کنار گذاشته و در اون چیزی به اسم دفتر سفارش وجود نداره. همون طور که گفتیم Uniswap بر اساس مدلی به نام (مدل بازارساز محصول ثابت)کار می کنه. بازارسازهای خودکار، قراردادهای هوشمندی هستن که استخرهای نقدینگی مورد استفاده توسط تریدرها برای خرید و فروش رو نگهداری می کنند. سرمایه این منابع یا همان استخرها، توسط تامین کنندگان لیکوئیدیتی فراهم میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله صرافی یونی سواپ چیست؟ اطلاعاتی در مورد صرافی یونی سواپ یا UniSwap به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های صرافی یونی سواپ بپردازیم. همونطور که گفتیم، یونی سواپ به عنوان بزرگ ترین صرافی غیر متمرکز دنیای دیفای، یک پلتفرم سوار بر بلاک چین هست و مبادله های غیر متمرکز بالای 5هزار توکن ERC20 رو امکان پذیر می کنه. این صرافی مزایای زیادی به همراه داره که همین موضوع باعث میشه تا مورد استقبال خیلی از معامله گران و سرمایه گذاران بازار قرار بگیره و محبوبیت زیادی به دست بیاره.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد صرافی یونی سواپ(UniSwap) چیست؟

در مورد صرافی یونی سواپ(UniSwap) چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :7+40 = ?