ضرر ناپایدار چیست و راه های جلوگیری از آن کدامند؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "ضرر ناپایدار چیست و راه های جلوگیری از آن کدامند؟"


  • 03:02 1403-02-14
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

 ما سعی می کنیم در مقاله ضرر ناپایدار چیست راه های جلوگیری از آن کدامند؟ اطلاعاتی در مورد ضرر ناپایدار برای شما ارائه کنیم و به بررسی روش های جلوگیری از ضرر ناپایدار بپردازیم و دلیل بروز زیان ناپایدار رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. دنیای ارزهای دیجیتال بسیار گسترده هست و روش های سرمایه گذاری و کسب درآمد متنوعی نیز در مقابل معامله گران و تریدرهای بازار قرار داره. بعد از معامله کردن نیز مهم ترین روشی که می تونین به وسیله اون سود قابل توجهی به دست بیارین، استفاده از استخر نقدینگی هست. استخرهای نقدینگی نقش مهمی در اکوسیستم دیفای ایجاد می کنند. حتی در این روش که خطرات اون کمتر هست، معامله گران با مسئله ضرر ناپایدار روبرو میشن.

بازار ارزهای دیجیتال نوعی بازار نوپا و نوظهور هست که به دلیل رشدهای قیمتی زیادی که در سال های گذشته داشته، مورد استقبال سرمایه گذاران و معامله گران زیادی قرار گرفته و تونسته به یکی از محبوب ترین بازارهای مالی با حجم بازار بزرگ تبدیل بشه. همچنین شما می تونین وارد این بازار شده و با خرید و فروش ارزهای دیجیتال سود زیادی به دست بیارین. راه های مختلفی برای کسب درآمد از دنیای ارزهای دیجیتال وجود داره که یکی از روش هایی که ریسک کمتری نسبت به ترید یا معامله داره، سرمایه گذاری در استخر نقدینگی یا ییلد فارمینگ هست. در این روش سرمایه گذاران به طور دوره ای پاداش هایی دریافت می کنند. با این حال وجود مفهومی به اسم ضرر ناپایدار برخی از سرمایه گذاران رو نگران کرده.

دوره پیشنهادی : آموزش تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن

بازار ارزهای دیجیتال مفاهیم و اصطلاحات زیادی داره که باید با این اصطلاحات اشنا بشین تا مشکلی برای شما در زمان فعالیت در بازار پیش نیاد. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله ضرر ناپایدار چیست و راه های جلوگیری از آن کدامند؟ اطلاعاتی در مورد ضرر ناپایدار برای شما ارائه کنیم و به بررسی روش های جلوگیری از ضرر ناپایدار بپردازیم و دلیل بروز زیان ناپایدار رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

مفهوم ضرر ناپایدار چیست؟

مفهوم ضرر ناپایدار چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم ضرر ناپایدار رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال برای شما پیش بیاد که ضرر ناپایدار چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که ضرر ناپایدار زمانی اتفاق می افته که نقدینگی رو وارد استخری مشخص می کنین و قیمت دارایی های شما در استخر تغییر می کنه. به عبارت دیگه، ضرر ناپایدار یا impermanent زمانی اتفاق می افته که قیمت ارز دیجیتال شما در مقایسه با زمانی که اون ها رو خریداری کردین، تغییر کنه. هرچه تغییر بزرگ تر باشه، ضرر بیشتر میشه. اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می کنین، باید به خوبی با مفهوم این ضرر اشنا بشین و اون رو در ذهن خود داشته باشین و از دلایل وجود اون مطلع باشین.

مقاله پیشنهادی: بررسی الگوهای پرایس اکشن و تکنیکال 

جالب اینجاست که بدونین زمانی که توکن بعد از سپرده گذاری در یه استخر نقدینگی کاهش پیدا می کنه، شاهد ضرر ناپایدار خواهیم بود. در فرایند ییلد فارمینگ کاربران توکن های خودشون رو به استخر نقدینگی قرض میدن و بعد از مدتی اصلی سرمایه رو به علاوه سود دریافت می کنند. این کار با استیک ارز دیجیتال مفتاوت هست. در فرایند استیکینگ سرمایه گذاران ملزم به تزریق دارایی به پروتکل های مبتنی بر بلاک چین هستن. این کار به منظور اعتبارسنجی تراکنش ها و ایجاد بلاک های جدید انجام میشه. همچنین زیان ناپایدار یه مفهوم در سیستم مالی غیرمتمرکز یا همون دیفای هست و معادل کلمه موقت هست که نشون از برگشت سرمایه تامین کننده های نقدینگی بعد از دست رفتن داره.

تفاوت میان قیمت سرمایه ها و دارایی های نگهداری شده در AMM و بازارساز خودکار با وجوه موجود در کیف پول ها Impermanent Loss محسوب میشه. نوسانات قیمت که ایجادکننده ضرر ناپایدار هستن، باعث از بین رفتن سرمایه و دارایی افراد میشه و دلیل اون عدم ثبات جفت ارزهای معاملاتی هست. حجم زیادی از نقدینگی در پروتکل های دیفای مانند پنکیک سواپ، سونی سواپ و سوشی سواپ وجود داره.

روش های جلوگیری از ضرر ناپایدار کدامند؟

روش های جلوگیری از ضرر ناپایدار

در بازار پرنوسان، بعد از وارد کردن ارز دیجیتال خود در استخر نقدینگی، ضرر ناگهانی تقریبا غیرقابل پیشگیری و قیمت معاملات همواره در حال تغییر هست. با این حال، روش هایی وجود داره که میشه با استفاده از اون ها، آثار ضررهای ناپایدار رو کاهش داد. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله ضرر ناپایدار چیست و راه های جلوگیری از آن کدامند؟ به بررسی روش های جلوگیری از ضرر ناپایدار بپردازیم.

مقاله پیشنهادی: مفهوم حجم در معاملات تحلیل تکنیکال

•    کارمزدهای معاملاتی

یکی از روش های جلوگیری از ضرر ناپایدار، دریافت کارمزدهای معاملاتی از معامله گران و تریدرهای حاضر در استخر نقدینگی هست. بخشی از این کارمزدها به سپرده گذاران استخر، پاداش داده میشه. بعضی وقت ها این کارمزدها به حدی میرسه که هرگونه ضرر ناپایدار رو کاهش میده یا جبران می کنه. هرچه کارمزدهای معاملاتی بیشتری جمع آوری بشه، ضرر ناگهانی کمتر میشه.

•    جفت ارزهای کم نوسان

یکی دیگه از روش های جلوگیری از ضرر ناپایدار، انتخاب یه جفت ارز دیجیتال که قیمت مبادله اون ها نوسان نداره. نمونه هایی از جفت ارزهای کم نوسان، جفت استیبل کوینی مانند DAI/USDT یا انواع مختلف یه توکن مانند wETH/ETH هستن. تغییرات قابل توجه بین این جفت، بعید هست.

•    استخرهای نقدینگی یک طرفه

یکی دیگه از روش های جلوگیری از ضرر ناپایدار، استخرهای نقدینگی هست. بهتره بدونین ضرر ناپایدار در استخر نقدینگی استانداردی رخ میده که در اون دو ارز دیجیتال مختلف سپرده گذاری میشن. با این حال، برخی از صرافی ها مانند Bancor، استخرهای نقدینگی ایجاد کردن که به کاربران این فرصت رو میده تا فقط در یه طرف استخر سرمایه گذاری کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ضرر ناپایدار چیست راه های جلوگیری از آن کدامند؟ اطلاعاتی در مورد ضرر ناپایدار برای شما ارائه کنیم و به بررسی روش های جلوگیری از ضرر ناپایدار بپردازیم و دلیل بروز زیان ناپایدار رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، ضرر ناپایدار زمانی اتفاق می افته که نقدینگی رو وارد استخری مشخص می کنین و قیمت دارایی های شما در استخر تغییر می کنه. به عبارت دیگه، ضرر ناپایدار یا impermanent زمانی اتفاق می افته که قیمت ارز دیجیتال شما در مقایسه با زمانی که اون ها رو خریداری کردین، تغییر کنه.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد ضرر ناپایدار چیست و راه های جلوگیری از آن کدامند؟

در مورد ضرر ناپایدار چیست و راه های جلوگیری از آن کدامند؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+85 = ?