فومو چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "فومو چیست؟"


  • 23:02 1403-02-14
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

در این مقاله فومو چیست؟ ما قصد داریم اطلاعاتی در مورد مفهوم فومو یا ترس از دست دادن فرصت در بازار مالی ارز دیجیتال و تاثیر فومو در بازار ارزهای دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه از مفاهیم مربوط به ارز دیجیتال چیست؟ داشته باشین. همه ما در زندگی این رو تجربه کردیم که به خاطر ترس از دست دادن، چیزی رو خریدیم و دچار به ضرر زیادی شدیم. اکثر افراد به خاطر حرف بقیه، اون ها رو در زمان مناسب می فروشیم و ضرر خودمون رو بیشتر می کنیم.

متاسفانه تجربه نشون می ده که فومو می تونه باعث ایجاد واکنش احساسی بشه و اون ها رو به سمت سرمایه گذاری هایی با سود کم و ضرر بیشتر هدایت بده. بعضی وقتا ضرر حاصل از سرمایه گذاری هایی که به خاطر فومو انجام شدند، به قدری زیاده که شخص رو وادار به عکس العمل برای جبران می کنه. ولی هیچ کدوم از این عکس العمل ها اون طور که باید باشه جواب نمی ده و یک دور تباه از رفتارهای سرمایه گذاری اشتباه آغاز می شه. 

مفهوم فومو چیست؟ 

ترس از دست دادن یا فومو احساسیه که بقیه افراد بیشتر از شما سرگرم هستند، زندگی بهتری دارند و چیزهای بهتری تجربه می کنند. این ترس شدیدا بر عزت نفس تاثیر میذاره. فومو اکثرا توسط رسانه های اجتماعی مثل اینستاگرام تشدید می شه. مردم در این حالت حس می کنند که از بقیه عقب ماندند و تنها هستند و فکر می کنند که بقیه هم در حال انجام فعالیت های مهم هستند. فومو به این معنی نیستش که ممکنه کارهای بهتری وجود داشته باشه که می تونید در این لحظه انجام بدین، بلکه این احساسه که چیزه مهمی که بقیه تجربه می کنند رو از دست می دید و این می تونه هر چیزی باشه. 

مقاله پیشنهادی: اصطلاحات کاربردی در ارز های دیجیتال

مفهوم فومو یا ترس از دست دادن فرصت در بازار مالی ارز دیجیتال

مفهوم فومو چیست؟ 

این اصطلاح ترس از دست دادن فرصت مفهومیه که اولین بار در سال 2000 توسط دکتر دن هرمن مطرح شد. با این حال، مخفف fomo چند سال بعد در سال 2004، توسط پاتریک مک گنیس در یک مقاله نظری منتشر شده در مجله آمریکایی the harbus ابداع شد. این مفهوم به فکر اینکه بقیه افراد تجربه مثبت با منحصر به فردی دارن، ولی شما در حال از دست دادن یک فرصت هستی، به این اشاره می کنه. فومو پدیده ای بسیار شایع ای در رسانه های اجتماعیه که از ابزار تجربه مثبت و مفید زندگی بقیه نشات می گیره. در بازار مالی مثل بورس و ارز دیجیتال، فومو به ترسی که یک تریدر در زمان از دست دادن یک فرصت سرمایه گذاری یا معاملاتی که سودآور به وی دست می ده، اطلاق می شه. احساس فومو در زمان رشد چشم گیر قیمت یک دارایی در یک بازه زمانی نسبتا کوتاه رایج تر هستش. 

مقاله پیشنهادی: پشتوانه ارزهای دیجیتال چیست؟

مثلاً، ممکنه با دیدن افزایش قیمت ارز دیجیتالی که مالک اون نباشید، دچار فومو بشید. دیدن این میله سبز رنگ صعودی برای ایجاد وحشت در برخی از افراد کافیه تا به خرید هر ارز دیجیتال رو به رشدی دست بزنن. این حس حتی بعضی وقتا بعضی از افراد رو به خارج کردن دارایی هاشون از بازار ها و انتقال به کیف پول های سرد وادار می کنه. با اینکه تاکید بر فومو بیشتر به ترس از دست دادن فرصت خرید یک رمزارز سودآور اشاره می کنه، ولی عکس اون هم ممکنه اتفاق بیوفته. یک ریزش ناگهانی در قیمت بیت کوین می تونه علل مختلفی داشته باشه. زمزمه های مقررات دولتی، برای فروش توسط بسیاری از افراد کافی هستش. 

دلیل ایجاد فومو در بازارهای اقتصادی از جمله ارز دیجیتال

دلیل ایجاد فومو در بازارهای اقتصادی از جمله ارز دیجیتال

ترس از دست دادن یا فومو ارز دیجیتال می تونه به دلایل مختلفی در افراد بروز کنه. از مهم ترین عواملی که باعث ایجاد فومو در یک معامله گر ارز دیجیتال می شه، شامل:

1.    ناپایداری بازار: 

بازار ارزهای دیجیتال حرکت های صعودی و نزولی سریعی رو تجربه می کنه و به همین خاطره که معامله گران به خرید و فروش ارز دیجیتال تشویق می شن تا فرصت های پنهون رو از دست ندند. 

2.    اخبار و شایعات: 

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که باعث ایجاد فومو ارز دیجیتال می شه، اخبار و شایعات هستش. 

3.    کسب سود زیاد: 

برخی از معامله گران در معاملات خودشون به سودهای زیاد دست پیدا می کنند و این تصور رو دارند که این سود ها دائمی هستش و به همین دلیل وارد معاملات جدید می شن تا فرصت های احتمالی رو از دست ندند. ولی این در حالیه که سودآوری معاملات برای همیشه ادامه نداشته باشه.

تاثیر فومو در بازار ارزهای دیجیتال

تاثیر فومو در بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال یکی از مستعدترین بازارها برای ایجاد فومو در افراد مختلف هستش. بنابراین، بسیاری از افراد بعد از ثبت یک رشد خوب در بازار، انتظار ادامه رشد و کسب سود‌های کلان چند هزار درصدی رو دارند. از این رو ترس از دست دادن فرصت خرید فومو در این افراد ایجاد می‌شه و باعث غلبه احساسات بر منطق  در نتیجه تصمیم اشتباه می گیرند. بسیاری از افراد در بازار ارزهای دیجیتال، منتظر رسیدن قیمت بیت کوین به عدد 100 هزار و بالاتر هستن. 

شرایط بازار ارزهای دیجیتال و زمینه فومو بسیار بالای اون باعث شده که نوسانات قیمتی تقویت بشه. بسیاری از افراد وقتی که افزایش بیش از 10 درصدی قیمت بیت کوین در یک روز، دچار فومو می‌شه و فکر می‌کنند که بازار ارز از دستشون در رفته و از سودی که مدام در ذهنشون در مورد رسیدن قیمت بیت کوین به 100 هزار دلار رو داشتند، جا موندند. بنابراین، احساسات غالب می‌شه و این افراد دقیقاً در بالاترین قیمت‌ها اقدام به خرید می‌کنند، غافل از این که قیمت بیت کوین از ابتدای سال 2022 تاکنون در یک روند خنثی قرار گرفته و بازار سر جای خودش بوده!

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله اطلاعاتی در مورد مفهوم فومو یا ترس از دست دادن فرصت در بازار مالی ارز دیجیتال و تاثیر فومو در بازار ارزهای دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همه ما در زندگی این رو تجربه کردیم که به خاطر ترس از دست دادن، چیزی رو خریدیم و دچار به ضرر زیادی شدیم. همونطور که گفتیم، ترس از دست دادن یا فومو احساسیه که بقیه افراد بیشتر از شما سرگرم هستند، زندگی بهتری دارند و چیزهای بهتری تجربه می کنند. این ترس شدیدا بر عزت نفس تاثیر میذاره. فومو اکثرا توسط رسانه های اجتماعی مثل اینستاگرام تشدید می شه. مردم در این حالت حس می کنند که از بقیه عقب ماندند و تنها هستند و فکر می کنند که بقیه هم در حال انجام فعالیت های مهم هستند.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد فومو چیست؟

در مورد فومو چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :6+89 = ?