آشنایی با مفهوم فاد (fud) در ارز دیجیتال 

  • 01:02 1403-02-15
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

در این مقاله آشنایی با مفهوم فاد (fud) در ارز دیجیتال ما قصد داریم اطلاعاتی در مورد معنی fud چیست؟ و دلایل به وجود آمدن فاد در ارزهای دیجیتال و برای مقابله و رفع اون راهکار مناسب ارائه بدیم اگه قصد خرید ارز دیجیتال یا دریافت سیگنال ارز دیجیتال دارین، تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. فاد در ارزهای دیجیتال یک مفهوم غیر علمی، غیر دقیق و مبتنی بر احساساته که مخفف (Fear Uncertainty,Doubt) به معنی ترس، عدم قطعیت و شک هستش. در بازار ارزهای دیجیتال، عوامل تاثیر گذار مختلفی بر قیمت رمزارزها وجود داره که از جمله این عوامل می تونیم به مفهوم فاد (FUD) اشاره کنیم.

معنی فاد FUD چیست؟

معنی فاد FUD چیست؟

عبارت fud مخفف (fear, uncertainty, doubt) به معنی ترس، عدم قطعیت و شک هستش. این عبارت فاد در بین فعالان بازار ارزهای دیجیتال به کار میره و این عبارت زمانی کاربرد داره که در شبکه های اجتماعی اطلاعاتی منتشر می شه که خواننده پس از مطالعه اون احساس ترس و عدم اطمینان به ارزهای دیجیتال پیدا کنه. مثلا اینکه وارن بافت قیمت بیت کوین رو یک حباب واقعی معرفی کرده از نظر بسیار زیادی از فعالان بازار، fud بوده و معتقدند که این نظر اساس و مبنای دقیقی نداره. ویژگی اصلی فاد غیر دقیق بودن، غیر علمی بودن اون هستش. 

مقاله پیشنهادی: آموزش نوسان گیری در ارز دیجیتال

به هرحال، FUD زمانی در بازار وجود دارده که افراد نسبت به آینده بیت کوین و به طور کلی ارزهای دیجیتال دچار شک شده و از خودشون می‌پرسند که آیا واقعاً بیت کوین یک طلای دیجیتال هستش؟ این نمونه مشابه FUD در بازار ارزهای دیجیتال هستش و بدون شک در حال حاضر این حس در بازار وجود داره. شاخص ترس طمع بیت کوین به عدد 8 رسیده، به این معنیه که احساس ترس و وحشت مطلق بر بازار حاکم هستش. بسیاری از افراد ضرر کردند، بسیاری سرمایه خودشون رو از دست دادند و به بیت کوین و هر ارز دیجیتال دیگه ای بد بین شدند، افرادی هستن که منتظرن بیت کوین 20 هزار دلاری رو ببینن و برخی ترس ریزش بیشتر قیمت ‌ها رو دارن. همه این‌ها احساساتیه که در حال حاضر بر بازار حاکم بوده. نمونه‌ای از FUD و یک تریدر و معامله‌گر موفق در بازار ارزهای دیجیتال باید از این احساس دوری کنه و تلاش کنه در تصمیم‌گیری ‌هایش این احساسات تاثیری نداشته باشه.

دلایل به وجود آمدن فاد در ارزهای دیجیتال

دلایل به وجود آمدن فاد در ارزهای دیجیتال

1.    قوانین و مقررات دولت ها و شایعه قانون گذاری آن ها:

یکی از دلایلی که باعث ایجاد فاد در ارزهای دیجیتال قوانیه که توسط دولت ها تصویب می شه. از اونجایی که ارزهای دیجیتال ارزهای جدیدی هستن و هنوز بعضی از کشور ها شناخت کافی از بازار کریپتوکارنسی ندارن، ممکنه نگاه بد بینانه ای به اون داشته باشن و در نتیجه، با وضع قوانین سختگیرانه مانند ممنوع کردن این نوع فعالیت باعث محدود شدن تعداد خریداران و کاهش حجم بازار بشه. در این شرایط میزان فاد در بین افراد جامعه به بالاترین میزان خود می رسه. 

مقاله پیشنهادی: بهترین زمان برای نوسان گیری ارز دیجیتال

2.    کاهش شدید قیمت ارزها:

کاهش شدید قیمت ارزها می تونه هم علت ایجاد فاد در بازار ارزهای دیجیتال و هم معلول اون باشه. به زبان ساده تر بگیم، همونطور که فاد باعث کاهش قیمت ارزهای دیجیتال می شه، کاهش شدید قیمت ارزهای دیجیتال هم زمینه رو برای افزایش حس ترس و شک افزایش میده و در نتیجه، سرمایه گذاران جدید که به نوسانات عادت ندارن، دارایی های خودشون رو می فروشند و سرعت سیر نزولی رو افزایش میدن.

3.    اظهار نظرهای منفی و بدبینانه نهنگ‌ ها درباره آینده ارزهای دیجیتال:

نظرات افراد مشهور به ویژه در مورد فناوری و مالی که اصطلاحاً نهنگ می نامند، می تونه به راحتی تغییراتی بر روی قیمت رمزارزها ایجاد کنه. بنابراین، اگه اون ها نسبت به این بازار نگاه خوش بینانه ای نداشته باشن، فاد در ارزهای دیجیتال به شدت افزایش پیدا می‌کنه.

دو راهکار حرفه‌ای برای پیشگیری از فاد در ارزهای دیجیتال

1.    بدون شناخت و تحقیق وارد بازار نشوید:

تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال می تونند به تریدرها یا سرمایه‌گذاران کمک بکنند تا بتونند آینده رمزارز مورد نظر خودشون رو پیش بینی کنند تا متوجه بشن آیا سرمایه گذاری کردن روی اون ها سود داره یا نه! تنها در این صورته که می‌تونند در شرایط اصلاح یا بازار خرسی، دچار فاد نشن؛ چون میدونند که پروژه پتانسیل رشد داره و در آینده صعود می کنه.

2.    سرمایه های مازاد خود را وارد بازار کنید: 

بعد از شناخت کامل و دقیق بازار، نوبت به این رسیده که سرمایه خودتون رو با اطمینان کامل وارد کنید؛ البته این رو هم در نظر داشته باشین، سرمایه‌ای رو وارد کنید که مازاد باشه تا در زمان‌ کاهش ارزش سرمایه، دچارکمترین ضرر بشید، چرا که این بازار، بازاری پر ریسک هستش و بهتره تمام جوانب کار سنجیده و در نظر گرفت. 

چگونه از سرمایه‌ خود در برابر FUD محافظت کنیم؟

چگونه از سرمایه‌ خود در برابر FUD محافظت کنیم؟

تنها راه محافظت و سرمایه‌گذاری خودتون در مقابل FUD بالا بردن اطلاعات در مورد بیت کوین و ارزهای دیجیتال هستش. نه احتمال 300 هزار دلاری شدن بیت کوین مارو فریب بده و نه احتمال 1000 دلاری شدن اون، مارو بترسونه. برای هرکدام از این نظرها به دنبال دلایل منطقی باشیم، اگه ترس ریزش بیشتر قیمت بیت کوین و وحشت 1000 دلاری شدن بیت کوین رو داریم، از خودمون بپرسیم با چه دلیل و استدلال فاندامنتالی یا تکنیکالی که قراره بیت کوین 1000 دلار بشه ؟ اگه برای اون دلیل تکنیکالی و فاندامنتالی پیدا کردیم، فروش اون، تصمیمی منطقی به نظر می‌رسه، ولی اگه بدون دلیل منطقی و تنها به خاطر احساس ترسی که از ریزش شدید قیمت در ما بوجود بیاره و یا تردید به بازار، دست به فروش دارایی خودمون بزنیم، دچار FUD شدیم. به عنوان یک معامله‌گر حرفه ‌ای باید FUD رو از خودمون دور کنیم تا بتونیم تصمیمات درست و منطقی بگیریم.

شناخت ارزهای دیجیتال و ایده اون ها و تیم پشت اون می‌تونه اطلاعات بسیار ارزشمندی رو به ما بده تا با اطمینان بیشتری بر روی اون سرمایه‌گذاری کنیم. آموزش و یادگیری تحلیل تکنیکال کمک بسیار بزرگی به ما می کنه. برای مثال، در همین ریزش اخیر، با استفاده از تحلیل تکنیکال می‌تونستیم ریزش قیمت بیت کوین از 8000 دلار به 6500 دلار رو پیش بینی کنیم و با فروش به موقع اون، از ضرر و زیان سرمایه خودمون در امان بمونیم.

جمع بندی و نتیجه

در این مقاله آشنایی با مفهوم فاد (fud) در ارز دیجیتال ما سعی کردیم اطلاعاتی در مورد معنی fudچیست؟ و دلایل به وجود آمدن قاد در ارزهای دیجیتال و برای مقابله و رفع اون راهکار مناسب ارائه بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، بسیاری از افراد تمام دارایی های خودشون رو در این بازار زمانی که ترس فروش با قیمت کمتری رخ می ده، می فروشند. ارزهای دیجیتال نسبت به FUDها آسیب پذیرند. چون، دارایی‌های جدیدی هستن که قانون گذاری نشدند و حجم بازار اون ها در مقایسه با بازارهای سنتی بسیار کمتره. پس فروش تریدرها و سرمایه گذاران تاثیر بسیار زیادی بر روی اون ها داره. با شناخت دقیق ‌تر این بازار می تونید میزان فاد رو در ارزهای دیجیتال کاهش بدید و حرفه‌ای تر معامله کنید. 

امیدواریم از این مقاله آشنایی با مفهوم فاد (fud) در ارز دیجیتال به خوبی استفاده کنید و نهایت بهره از اون برده باشین. در آخر خوشحال می شیم نظراتتون رو با ما به اشتراک بزارین. 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد آشنایی با مفهوم فاد (fud) در ارز دیجیتال 

در مورد آشنایی با مفهوم فاد (fud) در ارز دیجیتال  نظر دهید
سوال امنیتی :5+46 = ?