برنامه ترید یا برنامه معاملاتی چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "برنامه ترید یا برنامه معاملاتی چیست؟"


  • 04:02 1403-02-15
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

با سلام و عرض احترام به همه ی دوستان و مخاطبین عزیز، بار دیگه در کنار شما هستیم با یک مقاله جذاب دیگه تحت عنوان، برنامه ترید یا برنامه معاملاتی چیست؟ در این مقاله قصد داریم ابتدا شما رو با مفهوم، برنامه معاملاتی چیست؟ اشنا کنیم سپس اطلاعات جامع و کاملی رو درباره ی روش نوشتن برنامه معاملاتی چگونه است؟ و داشتن یک برنامه معاملاتی چه ضرورتی دارد؟ در اختیارتون قرار بدیم. همانطور که می دونین، در بازارهای مالی همچون بازار ارز دیجیتال، شرایط پرنوسانی وجود داره که باید برای سرمایه خود تصمیم درستی بگیرین. بنابراین بهتره قبل از ورود به این بازار یا دریافت سیگنال ارز دیجیتال، هیجانات ناشی از ورود به بازار رو مدیریت کنین. داشتن یک استراتژی مناسب در بازار های معاملاتی بسیار تاثیرگذاره. پس داشتن یک برنامه ترید موفق، در انتخاب نقاط مناسب ورود و خروج در بازار، اهمیت بسیاری داره. در واقع با داشتن برنامه درست می تونیم در بازار مالی کسب درآمد داشته باشیم در ضمن، برنامه معاملاتی یک ابزار تصمیم‌ گیری جامع برای فعالیت‌ های معاملاتیه. برنامه معاملاتی حرفه ‌ای، کمک می‌ کنه که، معامله‌ گر نظم بیشتری در تصمیمات مالی خودش داشته باشه و به طور هدفمند، توی مسیر پیشرفت قدم برداره. لطفا با ما همراه باشین

برنامه معاملاتی چیست؟ 

برنامه معاملاتی چیست؟ 

در این قسمت از مقاله، برنامه ترید یا برنامه معاملاتی چیست؟ قصد داریم شما رو با مفهوم برنامه معاملاتی چیست؟ اشنا کنیم. بهتره بدونین که، یک برنامه معاملاتی در واقع، شیوه عملکرد یک تریدر یا معامله‌گر رو در بطن سیستم تریدینگ مورد استفاده او در بازار‌های مالی مختلف نشون میده. این طرح طی بازه‌ های زمانی مختلف و معین به عنوان مثال‌، بازه‌ های زمانی یک روزه مورد بررسی قرار می‌ گیره. این برنامه ها، اسنادی کاملاً فکر شده و تحقیق شده هستش که، توسط معامله گر یا سرمایه گذار به عنوان نقشه راهی برای کارهایی که برای سودآوری از بازارها باید انجام بده نوشته می شه. برنامه ای که نوشته می شه و دنبال می شه. تغییر نمی کنه مگر اینکه مشخص بشه که کار نمی کنه. 

مقاله پیشنهادی: آموزش ترید ارزهای دیجیتال

به عبارت دیگه، منظور از برنامه معاملاتی، ابزاری هستن که، برای تصمیم گیری در زمینه فعالیت معاملاتی تریدر استفاده می شه. نوشتن تصمیمات پیش و پس از معامله نیز، بخشی از اصول معامله هست که به شما این امکان رو میده که چه زمانی و چه مقدار معامله انجام بدین این نکته رو هم فراموش نکنین که، یک برنامه ترید، تنها مختص خودشه. و در تهیه برنامه می تونه از برنامه فرد دیگری به عنوان یک طرح کلی استفاده کنه اما نگرشی که شما نسبت به ریسک و سرمایه خود دارین، ممکنه کاملا متفاوت با برنامه شخص دیگه باشه به بیان دیگر‌، یک برنامه معاملاتی نشان‌ دهنده کاربرد بدون وقفه سیستم معاملاتی آن فرد هست.

برنامه ترید یا برنامه معاملاتی چیست؟

در ادامه مبحث برنامه معاملاتی چیست؟ باید بگیم که، سرمایه گذاران معمولاً برنامه معاملاتی خود را بر اساس اهداف شخصی خود تنظیم می کنن. برنامه های معاملاتی به ویژه برای معامله گران فعال روز مانند تریدرهای روزانه کاملاً طولانی و دقیق هست. برنامه آن ها همچنین می تونه بسیار ساده باشه. در ضمن یک برنامه معاملاتی ممکنه حاوی محدودیت هایی باشه که در شرایطی که کارها خوب پیش نمیره معاملات رو متوقف کنه. به عنوان مثال یک معامله گر روزانه ممکنه قانونی داشته باشه که اگر، سه معامله متوالی را از دست داده یا مبلغ مشخصی را از دست بده معامله را متوقف کنه. آن ها معاملات روز خود را متوقف می کنن و می تونن روز بعد را از سر بگیرن. محدودیت های معاملاتی دیگر ممکنه شامل کاهش اندازه موقعیت با یک درجه تعیین شده در شرایط خوب نباشن و افزایش موقعیت با مقدار تعیین شده در شرایط خوب باشن. یک برنامه معاملاتی می تونه کاملاً دقیق باشه و حداقل باید مشخص کنه که چه چیزی چه زمانی و چگونه باید خریداری بشه. چه موقع و چگونه از موقعیت ها خارج شویم، سودآوری و زیان آوری اون رو مشخص کنیم. و همچنین باید نحوه مدیریت ریسک را نیز پوشش بدیم.

مقاله پیشنهادی: 8 اشتباه رایج تریدر های ارز دیجیتال را بشناسید

روش نوشتن برنامه معاملاتی چگونه است؟

روش نوشتن برنامه معاملاتی

در این قسمت از مقاله، برنامه ترید یا برنامه معاملاتی چیست؟ قصد داریم به صورت کامل درباره این صحبت کنیم که، روش نوشتن برنامه معاملاتی چگونه است؟ شما می تونین، برای سرمایه گذاریتون یک برنامه ریزی دقیقی داشته باشین در واقع معامله‌گرایی که برای رسیدن به موفقیت جدی هستن، باید یک برنامه منسجم و جامع رو برای معاملاتشون طراحی و اجرا کنن. این برنامه می ‌تونه به تریدرهای بازارهای مختلف و به خصوص رمزارزها که نوسانات بالایی داره، کمک قابل توجهی بکنه. لطفا با ما همراه باشین تا تمام مواردی که باید در برنامه ریزی هاتون بهش دقت کنین براتون اموزش بدیم.

۱-‌ انگیزه خود را مشخص کنید

تعیین انگیزه شخصی از انجام معامله، و زمانی که می ‌تونین برای معامله اختصاص بدین، یک قام مهم در ساخت برنامه معاملاتیه. از خودتون بپرسین چرا دوست دارین به یک تریدر تبدیل بشین و در این مسیر می خواین چه چیزی کسب کنین از همه ی این انگیزه های باطنیتون نوت برداری کنین. انگیزه یک میل باطنی و یک کشش یا محرک برای رسیدن به مقصده که کاملا شخصی، و از فردی به فرد دیگه می تونه متفاوت باشه.

مقاله پیشنهادی: برای ترید ارزهای دیجیتال از کجا شروع کنم

۲-‌ مقدار زمانی را که می‌توانید به معامله اختصاص دهید تعیین کنید

فکر کنین که، چقدر زمان می‌ تونین به فعالیت‌ های معاملاتی خود اختصاص بدین. آیا می ‌تونین وقتی در محل کارتون هستین معامله کنین؟ یا باید معاملات خود را در ساعات یا نیمه ی مشخصی از طول روز مدیریت کنین؟

اگه قصد دارین در طول روز، معاملات زیادی انجام بدین، بی تردید به زمان بیشتری نیاز خواهین داشت. اما هدفتون اینه که، یک دارایی رو برای مدت طولانی نگهدارین، می ‌تونین زمان کمتری رو به معامله اختصاص بدین. و برای مدیریت ریسک خود از حد سود، حد ضرر و هشدار‌ها استفاده کنین، در این صورت احتمالاً به ساعات زیادی، نیاز ندارین. وقت کافی جهت آماده ‌سازی برای معاملات بسیار مهم هستش. فعالیت‌ هایی از قبیل آموزش، تمرین راهبرد موردنظر و تحلیل بازار، بخشی از این آماده ‌سازی ‌ها به حساب میاد.

۳-‌ اهداف خود را تعیین کنید

هدفی که برای تریدر بودن تعیین می ‌کنین نباید فقط یک جمله ساده باشه؛ بلکه یک هدف معاملاتی هوشمند باید دارای جزئیات، قابل اندازه‌گیری، دست‌ یافتنی، مرتبط و بر اساس یک بازه زمانی مشخصی باشه. برای نمونه، من قصد دارم ارزش کل سبد دارایی‌های خود را در بازه زمانی ۱۲ ماه آینده، ۱۵ درصد افزایش دهم. این هدف، یک هدف هوشمندی هستش. زیرا جزئیات مشخصه، می ‌تونین میزان موفقیت خودتون رو اندازه‌گیری کنین، قابل دسترسه ، مرتبط با ترید بوده و چارچوب زمانی داره.

نوشتن برنامه ترید یا معاملاتی

 و در ضمن، باید تصمیم بگیرین که دوست دارین چه نوع معامله‌گری باشین. سبک معاملاتی‌ تون باید بر اساس شخصیت‌ شما، رویکردی که نسبت به ریسک دارین و زمانی که می ‌تونین برای ترید صرف کنید، طراحی بشه. ما چهار نوع سبک معاملاتی داریم از جمله؛ معامله‌گری با استراتژی (Position trading)، معامله‌گری با استراتژی نوسان‌گیری (Swing trading)، معامله‌گری با استراتژی روزانه (Day trading) و معامله‌گری با استراتژی تیغ‌زنی (Scalping) حالا تصمیم گیری با شماست که کدام سبک رو با توجه به شخصیتتون انتخاب کنین.

مقاله پیشنهادی: 10 ویژگی اساسی یک تریدر حرفه ای

۴‌-‌ یک نسبت سود به ریسک (risk-reward) انتخاب کنید

قبل از اینکه وارد معامله بشین، مشخص کنین که آماده پذیرش چه میزان ریسک هستین و این موضوع رو برای هر معامله و استراتژی معاملاتی کلی خودتون در نظر داشته باشین. تعیین محدوده‌ی ریسک، مقوله ‌ای پر‌اهمیتی هست. قیمت‌ ها در بازار ارز دیجیتال به طور مداوم در نوسان هست و حتی امن ‌ترین ابزار‌های مالی نیز با درجه ‌ای از ریسک همراهه. برخی از معامله‌گران تازه‌ کار ترجیح میدن برای آشنایی با فضا، با ریسک کم‌ تری مواجه بشن. در حالی که برخی دیگر به امید کسب سود بیشتر، به دنبال ریسک بیشتر هستن. این امر، کاملاً بستگی به دید‌گاه و شخصیت شما داره. برای تعیین نسبت ریسک به سود، مقدار سرمایه ‌ای که در ریسک قرار میدین رو با سود احتمالی که انتظار دارین مقایسه کنین. برای مثال، اگر ۱۰۰ دلارتون را در معامله ‌ای ریسک کردین و سود بالقوه ۴۰۰ دلار باشه، نسبت سود به زیان یک بر چهار (۱:۴) هست. لطفا توجه داشته باشین که، ریسک تون رو می تونین با حد ضرر‌ها کنترل کنین. 

۵-‌ سرمایه‌ای را که به معامله اختصاص می‌دهید، مشخص کنید

معامله‌گری، همیشه با ریسک‌ های متعدد همراه بوده و حتی ممکنه در نهایت همه سرمایه ‌ای که به معامله اختصاص داده بودین رو به راحتی از دست بدین. قبل از اینکه ترید رو شروع کنین، مطمئن بشین که برای مواجهه با حداکثر زیان روزانه ‌ای که ممکنه اتفاق بیوفته، امادگیشو دارین. بررسی کنین که چقدر پول می ‌تونین به معاملات خود اختصاص بدین. هیچ‌ گاه نباید بیش از مبلغی رو که می‌ تونین از دست بدین، ریسک کنین. همانطور که گفتیم محاسبات رو باید پیش از آغاز معاملات خود انجام بدین و این اطمینان رو داشته باشین که از عهده زیان احتمالی در ترید برمیاین. اگر در حال حاضر، سرمایه‌ ی کافی برای شروع ندارین معاملاتتون رو در نسخه دمو (تستی) حساب خود تمرین کنین. درواقع می تونیم بگیم که، اموزش خودش بهترین روش اماده سازی هستش

۶-‌ دانش خود از بازار را ارزیابی کنید

جزئیات برنامه‌ معاملاتی شما تحت تاثیر بازاریه که مایلین در اون سرمایه‌گذاری کنین برای مثال، اگه قصد سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها رو داشته باشین، باید با دانش مربوط به آن رو هم اموزش ببینین دلیل اون هم این که، برنامه معاملاتی در بازار فارکس با برنامه معاملاتی بازار سهام و یا بازار ارزهای دیجیتال متفاوته. پیشنهاد ما براتون برای اموزش دیدن، صرافی ارز دیجیتال اینانس هستش که با اختیار داشتن مقالات و اخبار به روز می تونه در این زمینه به شما کمک کنه. 

پس در ابتدا تخصص خود را در زمینه‌ی طبقه‌ی دارایی و بازار ارزیابی کنین و تا حدی که می‌ تونین درباره‌ی چیزی که می‌ خواین معامله کنید، اطلاعات کسب کنین. سپس زمان بسته یا باز شدن بازار، نوسانات بازار و میزان سودی را که در هر حرکت قیمت به دست میارین یا زیانی رو که ممکنه داشته باشین، دقت کنین. اگر این عوامل برایتون رضایت‌ بخش نبود، بهتره بازار دیگری برای انجام معاملات خود انتخاب کنین.

۷-‌ ثبت منظم معاملات خود را آغاز کنید

 ثبت منظم معاملات خود را آغاز کنید

برای اینکه یک برنامه معاملاتی بتونه کار کنه، باید توسط یک دفتر ثبت سوابق، پشتیبانی بشه. این دفتر خاطرات معاملاتی، نه ‌تنها باید شامل جزئیات فنی معامله مثل، نقطه ورود و خروج باشه، بلکه باید به منطق و احساساتی که پشت تصمیمات معاملاتی بوده هم اشاره کنه. هرچه قدر جزئیات بیشتری در دفتر خاطرات معاملاتی ثبت کنین، نتیجه بهتری می گیرین. به عبارت دقیق تر پشتوانه یک برنامه معاملاتیِ کارامد، یک دفتر ثبت تاریخچه معاملات هست. از دفتر ثبت معاملات برای مستند کردن تریدهای خود استفاده می تونین استفاده کنین چرا‌ که، با این روش می ‌تونین متوجه بشین که چه چیزی درست عمل می‌ کنه و چه چیزی نه. علاوه بر جزئیات فنی مانند نقاط ورود و خروج، باید اساس تصمیمات معاملاتی و احساساتتون رو نیز ثبت کنین. اگر از برنامه‌ ی خود منحرف شدین، دلیل و نتیجه‌ی اون رو هم یاد‌داشت کنین. 

داشتن یک برنامه معاملاتی چه ضرورتی دارد؟

داشتن یک برنامه معاملاتی چه ضرورتی دارد؟

شاید این سوال براتون پیش بیاد که، داشتن یک برنامه معاملاتی چه ضرورتی دارد؟ ما در این قسمت از مقاله سعی کردیم به این سوال شما پاسخ بدیم. همانطور که می دونین، تصمیم‌گیری در مورد شیوه سرمایه‌گذاری و اضطراب حاصل از فعالیت در عرصه امور مالی، از جمله عوامل مهمی هستش که تریدر‌ها و سرمایه‌گذاران این عرصه را مستلزم ساخت یک تریدینگ پلن می‌ کنه. Trading Plan یا برنامه معاملاتی، یک برنامه یا طرح معاملاتی مورد استفاده در نظم‌ دهی به روال کار و تصمیم‌گیری معامله‌گر‌ان، طی ترید کردن در بازار هست. به عبارت دقیق تر، هر تریدر برای انجام معامله در بازار ارز دیجیتال نیاز به یک برنامه معاملاتی داره تا بتونه تصمیم منطقی در بازار ارز دیجیتال بگیره. برای ایجاد برنامه، باید تصمیمات را از ذهن خارج کرده و بر روی یک کاغذ نوشت. تا زمانی که یک برنامه منظمی نداشته باشین، تصمیم گیری های شما می تونه در هر لحظه درگیر احساسات شده و تغییر کنه. یک برنامه دقیق می تونه شما رو از تصمیم گیری های احساسی منع کنه. برنامه معاملاتی مزیت هایی داره که در زیر به طور خلاصه به چند نمونه اشاره کردیم.

•    ترید آسان‌ تر: 

تمام برنامه‌ ریزی ‌ها، از قبل اماده شده و شما می ‌تونین طبق عوامل و برنامه ریزی از قبل مشخص شده، ترید کنین.

•    اهداف واقع ‌گرایانه ‌تر: 

شما پیش ‌تر از حد سود و ضرر خود باخبرین. به این مفهوم که، شما می ‌تونین احساساتتون رو از فرایند تصمیم ‌گیری معاملاتی خود تفکیک کنین و در ضمن با استفاده از برنامه ترید، می تونین با آگاهی کاملتری نسبت به وضعیت معامله خود در بازار قدم بردارین و در این شرایط می تونین بهتر مدیریت کنین.

•    معاملات منظم ‌تر: 

با پایبندی منظم به برنامه خود، می ‌تونین متوجه بشین که چرا برخی معاملات کار‌ساز هستش و برخی دیگر نه.

•    فضای بیشتر برای بهبود عملکرد: 

با تعیین فضای مشخصی در برنامه ترید، این قابلیت رو دارین که از اشتباهات گذشتتون درس بگیرین و هدف های خوتون رو به خوبی انجام بدین.

جمع بندی و نتیجه گیری

در مقاله حاضر تحت عنوان، برنامه ترید یا برنامه معاملاتی چیست؟ تلاش کردیم اطلاعات مفیدی رو در اختیارتون قرار بدیم. در نهایت باید بگیم که، شما می تونین از طریق پرسش و پاسخ هایی که برای ایجاد برنامه های معاملاتی در ذهنتون وجود داره، برنامه ایده آلی تهیه کنین. با یک برنامه منظم می تونین نقشه راه مشخصی متناسب با شرایط منحصر به فردی که دارین، ایجاد کنین به عبارت دیگه، یک برنامه معاملاتی، تاثیر زیادی بر روی سیستم معاملاتی مبتنی بر اصول روزانه شما میزاره و موجب اجرای منظم این روال می ‌شه. 

 و هم این که، یک برنامه معاملاتی نیازی به پوشش ‌دهی تمامی حرکات بازار نداره. این برنامه می‌ تونه به میزان دلخواه شما دقیق و سرسختانه‌، یا حتی آزاد و کلی باشه. تنها کافیه که، برنامه معاملاتی مورد نظرتون هدف اجرا و پیاده‌ سازی مناسب سیستم معاملاتی شما رو محقق کنه. فراموش نکنین که، برنامه معاملاتی، یکی از پیش‌‌ شرط‌ های تبدیل شدن به یک تریدر حرفه ‌‌ایه. در نتیجه برای اجتناب از تصمیم‌ های احساسی، هر چه زودتر برای تنظیم برنامه معاملاتی خودتون اقدام کنین. و برای این کار لازمه مواردی چون، انگیزه معامله‌گر از ورود به یک معامله، مقدار زمان مورد نیاز برای اختصاص به معامله، هدف تریدر از معامله، نسبت سود به ریسک، سرمایه ‌ی مورد نیاز برای معامله، دانش و مهارت تریدر در بازار و نهایتا ثبت اطلاعات هر معامله، در یک برنامه معاملاتی خوب بهش توجه بشه. امیدواریم این مقاله مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشه از اینکه ما رو همراهی کردین متشکریم. موفق و پیروز باشین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد برنامه ترید یا برنامه معاملاتی چیست؟

در مورد برنامه ترید یا برنامه معاملاتی چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :5+86 = ?