عوامل تاثیرگذار در رشد ارزهای دیجیتال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "عوامل تاثیرگذار در رشد ارزهای دیجیتال"


  • 21:02 1403-02-14
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

با سلام و عرض ادب خدمت همه ی مخاطبین آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارزسنج،  بار دیگه در خدمت شما هستیم با یک مقاله جذاب دیگه، تحت عنوان، عوامل تاثیرگذار در رشد ارزهای دیجیتال، ما در این مقاله قصد داریم به بررسی مباحث چون، تاثیر هوش مصنوعی و اینترنت اشیا بر رشد ارزهای دیجیتال،  افزایش علاقه سرمایه گذاران به ارزهای دیجیتال و تاثیر افزایش استفاده جهانی از سیستم های غیر نقدی بپردازیم. همانطور که می دونین، ارز دیجیتال Cryptocurrency  شکل خاصی از پول دیجیتال هست که، بر پایه علم رمزنگاری ایجاد شده. بیشتر ارزهای دیجیتال برای بهره‌ مند شدن از ویژگی ‌های اساسی مانند؛ غیرمتمرکز بودن، شفافیت و تغییر ناپذیر بودن از بلاک چین استفاده می ‌کنن. ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال به این معنی که، هیچ نهاد، گروه یا سازمانی آن ‌ها رو کنترل نمی‌ کنه. کریپتوکارنسی ‌ها رو می ‌تونیم به صورت مستقیم و بدون دخالت هرگونه واسطه ‌ای در اینترنت به شخص دیگری ارسال کنیم. یعنی برای ارسال ارزهای دیجیتال به یکدیگر نیازی به افتتاح حساب بانکی، استفاده از خدمات بانک ‌ها یا هر سازمان واسطه‌ دیگری نداریم.

برخلاف منتقدان، تعداد متخصصان این صنعت و مشتاقان ارزهای دیجیتال که آینده نوید بخشی برای ارزهای دیجیتال پیش بینی می‌ کنن افزایش یافته. در این میان افزایش تمرکز سرمایه گذارهای سازمانی بر روی محصولات و پروژه های ارز دیجیتال هم افزایش پیدا کرده. و حتی دانشگاه‌ ها، ارائه درس ‌هایی در خصوص فناوری بلاک چین و ارز دیجیتال رو شروع کردن. فناوری هایی همچون هوش مصنوعی و اینترنت اشیا می ‌تونن بر عرصه ارزهای دیجیتال تاثیرگذار باشن. به طوری که فرصت‌ هایی نیز برای کاربردهای جدید ایجاد می شه. علاوه بر این، روندی جهانی به سمت جوامع غیر نقدی میره تا تاثیر واقعی بر نحوه حفظ حریم خصوصی و آزادی داشته باشه. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ادامه مقاله با ما همراه باشین

تاثیر هوش مصنوعی و اینترنت اشیا بر رشد ارزهای دیجیتال

عوامل تاثیرگذار در رشد ارزهای دیجیتال

در این قسمت از مقاله، عوامل تاثیرگذار در رشد ارزهای دیجیتال، شما رو با تاثیر هوش مصنوعی و اینترنت اشیا بر رشد ارزهای دیجیتال، اشنا خواهیم کرد. لازمه بدونین که، متخصصان بسیاری مایلن بگن که، هوش مصنوعی برگ برنده در تمام صنایع هست. فراگیر بودن دیتاست ها، یادگیری ماشینی و رایانه‌ های قدرتمند مقیاس پذیر، جهان رو به سمت عصر هوش مصنوعی هدایت می کنه. بسیاری از افراد حتی اینطور در نظر می‌ گیرن که این فناوری، نشانه‌ ای از انقلاب صنعتی پیش رو هست. بر اساس گزارشی که در سال 2019 ارائه شده، پروژه هایی که دارای کلمه هوش مصنوعی هستن می تونن تا 50 درصد، سرمایه بیشتری رو جذب کنن. به همین خاطره که، تعداد پروژه هایی که حول محور هوش مصنوعی فعالیت می کنن، افزایش پیدا کرده. صنعت ارز دیجیتال دارای کاربردهای مختلفی هست که، در آن ها می شه از هوش مصنوعی برای جذاب ‌تر کردن ارزهای دیجیتال برای عموم مردم، استفاده کرد. به عنوان مثال، می شه انرژی مورد نیاز در فرآیند ماینینگ که تبدیل به دغدغه ای برای کاربران شده رو نام برد که داشتن برنامه های خاصی می تونه هزینه انرژی مورد نیاز برای این فرآیند رو کم کنه. با استفاده از این برنامه های خاص، سود حاشیه ای بیشتری برای ماینرها ایجاد می شه و در همین راستا نیز کارمزد تراکنش ها کاهش پیدا می کنه.

مقاله پیشنهادی: 5 روش کسب درآمد از ارزهای دیجیتال

هوش مصنوعی پس از پیاده‌ سازی می تونه احتمال عملکرد نود رو محاسبه کنه و روش‌ هایی رو پیشنهاد کنه. می‌ تونیم از آن ها، برای تراکنش های سریعتر و ارزانتر بر بستر بلاک چین استفاده کرد. زمانی که هوش مصنوعی با اینترنت اشیا ترکیب می شه، نودهای مختلف می تونن به صورت مستقل با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و راندمان رو در بلاک چین افزایش بدن. این سرو صدای عظیم ایجاد شده پیرامون هوش مصنوعی منجر به شرایطی شده که، تعداد برنامه ‌ها توسط پروژه هایی که صرفا مدعی داشتن ارتباط با هوش مصنوعی هستن، افزایش پیدا کنه. در ضمن می ‌تونیم از هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بلاک چین، برای ساخت دستگاه های الکترونیکی کاملا مستقل استفاده کرد تا به جای استفاده از کارت ‌های اعتباری، این دستگاه ها رو برنامه نویسی کرد تا از ارزهای دیجیتال برای تراکنش بهره ببرن. اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۷ به ۸.۴ میلیارد دستگاه افزایش یافت و چشم ‌انداز رشد آینده اون، به ‌صورت تصاعدی هست. چشم ‌انداز آیوتا این که، بستری برای تراکنش‌ های ماشین به ماشین (M2M) باشه. بنیانگذاران آیوتا، این شرکت رو پس از کار در صنعت اینترنت اشیا راه ‌اندازی کردن و استدلال می ‌کنن که، برای اینکه اینترنت اشیا مفیدتر باشه، دستگاه‌ های موجود در شبکه نیاز به اشتراک‌گذاری و تخصیص کارآمد منابع دارن.

عوامل تاثیرگذار در رشد ارزهای دیجیتال

اگرچه تحول IOTA در فناوری با ترکیب اینترنت اشیا و ارز دیجیتال اتفاق افتاده و در واقع آیوتا، کاربرد رمز در معاملات بین اشیا متصل به اینترنت هست. در این روش آیوتا با خلاص شدن از شر بلاک و زنجیره، به کارمزد تراکنش ‌ها و مسائل مقیاس ‌پذیری فناوری ‌های بلاک ‌چین می‌ پردازه. این روش تأیید، به این معنی که، هیچ دفتر کل مرکزی وجود نداره و نیازی به ماینرها برای تأمین انرژی شبکه نیست. طی یک مصاحبه ای که، وین تلگراف با دومینیک شینر (Dominik Shiener) موسس آیوتا داشت بیان کرد که، چشم انداز نهایی تمام این پیشرفت های فناوری، انتقال از اتوماسیون به سمت مستقل بودن و تبدیل شدن ماشین ها به عاملان اقتصادی مستقل هست. صرفا با ارائه کیف پول و روش بررسی، دریافت و ارسال پرداخت ها به ماشین ها، ما اقتصاد ماشینی کاملا جدیدی ایجاد می‌ کنیم که در آن، ماشین ها به یکدیگر خدمات و اطلاعات ارائه میدن. 

مقاله پیشنهادی: 3 راهکار ویژه بررسی ارزهای دیجیتال قبل از خرید

پس در واقع، آیوتا پروژه ارز دیجیتال هست که به دنبال یکپارچه سازی ارزهای دیجیتال با اینترنت اشیا هست. در حال حاضر پروژه آیوتا تلاش می کنه که، ارزهای دیجیتال رو با اینترنت اشیا یکپارچه سازی کنه. علاوه بر این موسس پروژه آیوتا، معتقده که، با ترکیب اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و فناوری دفتر کل توزیع شده، کاربردهای جدید و پیشرفته ای در دسترس قرار می گیره. بدین طریق با استفاده از شبکه های متمرکز امروزی که به سمت غیرمتمرکز سازی هوشمند تغییر مسیر داده. در آن صورت شبکه های غیرمتمرکز، انعطاف پذیر و ایمن و همچنین هوشمند می شن.  شبکه ‌های بلاک‌ چین با مقیاس ‌پذیری دست و پنجه نرم می‌ کنه و اغلب برای اینکه ماینرها تراکنش شما رو زودتر در یک بلوک جا بده، کارمزد پرداخت می‌ کنن. بنابراین IOTA قصد داره هم مقیاس ‌پذیری و هم هزینه ‌ها رو با شبکه جدید خود حل کنه تا میلیاردها دستگاه اینترنت اشیا بتونن از آن استفاده کنن. به این شکل، تحول IOTA در فناوری، با ترکیب اینترنت اشیا و ارز دیجیتال، ممکن شده.

افزایش علاقه سرمایه گذاران به ارزهای دیجیتال

افزایش علاقه سرمایه گذاران به ارزهای دیجیتال

نوبت به این رسیده تا در این مبحث به بررسی، افزایش علاقه سرمایه گذاران به ارزهای دیجیتال بپردازیم. بهتره بدونین که، روند دیگری که می‌ تونه باعث رایج شدن ارزهای دیجیتال بشه، افزایش علاقه به پروژه های مرتبط با ارز دیجیتال از جانب سرمایه گذاران سازمانی هست. نظرسنجی شرکت سرمایه گذاری فیدلیتی (Fidelity) نشان داده که، از ۴۴۱ سرمایه گذار سازمانی واقع در آمریکا، ۴۷ درصد آن ها بیان کردن که، دارایی های دیجیتال، فناوری نوآورانه ای هستن. این نظرسنجی هم چنین نشان داده که، بیش از ۷۰ درصد پاسخ دهندگان، ارزهای دیجیتال، رو دارایی های مطلوبی در نظر داشتن و ۴۰ درصد پاسخ دهندگان نیز گفتن که، در آینده بر روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری می کنن.

مقاله پیشنهادی: هولدر ارز دیجیتال کیست؟

نکته جالب تر این که، ۲۲ درصد سرمایه گذاران سازمانی هم اکنون نیز ارز دیجیتال دارن. اساسا علاقه به ارزهای دیجیتال از گروه پذیرندگان اولیه به مشاوران مالی، صندوق های پوشش ریسک و دفاتر خانوادگی منتقل شده. تحقیق دیگری در سال 2018 توسط بیت گو(BitGo)، انجام شد که نشان میده 94 درصد سرمایه گذاری ها بر روی پروژه های ارز دیجیتال انجام می گیره. این تحقیق نشان میده که، تنها 7 درصد سرمایه گذارها پیش بینی می کنن که، در طی 12 ماه آینده، سرمایه آن ها کم می شه و بقیه افراد در مورد افزایش سرمایه خود، خوش بین هستن. البته نکته جالب اینجاست که، برخلاف فشارهای شدید قانونگذاری و نوسانی که صنعت ارز دیجیتال با آن درگیر هستن، این سرمایه گذاران سازمانی نشانه ای از خروج از این صنعت رو نشون ندادن. از آن جایی که سرمایه ارز دیجیتال علاوه بر نقدینگی باید جریان سرمایه مناسبی داشته باشه، افزایش علاقه از جانب سرمایه گذارها اندیکاتوری مشخص در خصوص رشد صنعت ارز دیجیتال هست. برای مثال، دانشگاه میشیگان برنامه ریزی کرده تا در سال جاری، سهم خود در سرمایه گذاری ارز دیجیتال تحت مدیریت اندریسن هورویتز (Andreessen Horowitz) رو افزایش بده.

عوامل تاثیرگذار در رشد ارزهای دیجیتال

در سال ۲۰۱۹، دانشگاه، هاروارد همراه با دو برنامه حقوق بازنشستگی در ایالت ویرجینیا، ۹۵.۸ میلیون توکن بلاک استک (Blockstack)، پلتفرم محافظت از حقوق دیجیتال، به ارزش ۱۱.۵ میلیون دلار رو خرید. به علاوه، فروش توکن بلاک استک با در نظر گرفتن این نکته که به اولین فروش توکن واجد شرایط SEC تبدیل شده، تونست تاریخ ساز بشه. سرمایه گذاری که از طرف دانشگاه ییل انجام شده، تحت تاثیر مطالعاتی هست که در زمینه ارزهای دیجیتال انجام شده. در تحقیق این اقتصاددانان گزارش شده که، اگرچه ارزهای دیجیتال دارای نوسان بسیار زیادی هستن، اما هم چنین برگشت سود آن ها بیشتر از ریسک موجود هست.

تاثیر افزایش استفاده جهانی از سیستم های غیر نقدی

تاثیر افزایش استفاده جهانی از سیستم های غیر نقدی

در این قسمت از مقاله، عوامل تاثیرگذار در رشد ارزهای دیجیتال، اطلاعاتی در مورد، تاثیر افزایش استفاده جهانی از سیستم های غیر نقدی براتون ارائه خواهیم داد. همانطور که میدونین، در سراسر جهان، حرکت به سمت جامعه جهانی غیر نقدی با سرعت زیادی در حال پیشروی هست. از آفریقا تا اروپا و از آسیا تا آمریکا، کشورهای مختلف در صدد جایگزینی اسکناس با پول های الکترونیکی یا پلاستیکی هستن. در کشورهایی نظیر سوئد، حرکت به سمت جامعه غیر نقدی به حدی کارآمد بوده که، پول نقد در گردش در کشور به یک درصد تولید ناخالص ملی کاهش یافته. به علاوه، قانونگذاران سوئد این امکان رو به خرده فروشان میدن تا پرداخت های نقدی رو  قبول نکنن. بانک مرکزی سوئد به منظور همراه شدن با این تغییرات، برنامه هایی رو برای صدور نسخه دیجیتالی ارز سنتی ملی خود تعیین کرد و نام این برنامه رو کرون الکترونیکی گذاشت. این موضوع علاوه بر افزایش محبوبیت استفاده از میکروچیپ در کشور سوئد، در سال های اخیر موجب شده که، متخصصان پیش بینی کنن که، این کشور می تونه به عنوان یکی از اولین کشورهایی تبدیل بشه که، کاملا غیر نقدی باشه. شهروندان سوئدی که پرداخت های غیر نقدی رو با استفاده از میکروچیپ ها انجام میدن گزارش کردن که می‌ تونن بلیت قطار بخرن، صورت حساب های رستوران ها رو پرداخت کنن و  بدون بیرون آوردن کیف پول، موبایل یا کلید، درب ‌های دفاتر اداری خود را باز کنن. هرچند بهای چنین کاری می‌ تونه تهدید نظارتی و اطلاعات شخصی و ایمنی باشه. 

عوامل تاثیرگذار در رشد ارزهای دیجیتال

اگرچه روش‌ های پرداخت الکترونیکی باعث سهولت در انجام امور هست، اما سابقه با جزییاتی از خرید کاربر، مکان و زمان خرید نیز ثبت می ‌شه. این اطلاعات توسط ارائه دهندگان خدمات پرداخت، خرده فروشان و پردازشگرهای پرداخت قابل فروش هست. در کشور چین نیز فراگیر بودن پرداخت های دیجیتال چنان مورد استقبال قرار گرفته که، سیستم اعتبار جامعه این کشور ایجاد شده و پرداخت های نقدی در این کشور از سال 2012 تا سال 2019 از 96 به 15 درصد کاهش یافته با استقبال کشورهای بیشتر از حرکت به سمت پرداخت های غیر نقدی، مردم به تدریج قابلیت تراکنش بدون حضور اشخاص ثالث یا نهادهای دولتی رو از دست میدن. جامعه غیر نقدی می‌ تونه به دولت امکان بده تا از مردم در مقابل جرایم، محافظت بهتری بکنه. بنابراین، با حرکت جامعه به سمت پرداخت های غیر نقدی، تقاضا برای روش های پرداخت جایگزین نظیر روشی که بیت کوین و ارزهای دیجیتال ارائه میدن افزایش پیدا می کنه. به علاوه، با افزایش عدم اطمینان و قطعیت اقتصاد جهانی، ارزهای دیجیتال در مقابل نرخ بهره منفی، پوشش ریسک سرمایه ارائه میدن.

جمع بندی و نتیجه گیری

ما در مقاله حاضر تحت عنوان، عوامل تاثیرگذار در رشد ارزهای دیجیتال، سعی کردیم به صورت کامل به بررسی مباحثی چون، تاثیر هوش مصنوعی و اینترنت اشیا بر رشد ارزهای دیجیتال،  افزایش علاقه سرمایه گذاران به ارزهای دیجیتال و تاثیر افزایش استفاده جهانی از سیستم های غیر نقدی بپردازیم. در نهایت باید بگیم که، هر چند روندهای جهانی می تونن تغییرات چشمگیری رو که هنوز اتفاق نیفتاده رو نشون بدن، اما همچنان نمی شه آینده رو به صورت واضح پیش بینی کرد. اما اتفاقاتی که در سال 2020 و بعد از آن اتفاق خواهد افتاد، تنها به صورت پیش بینی هست. پیدایش فناوری های مهمی، نظیر هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بلاک چین می ‌تونه مقیاس های قدرت رو به سرعت و در جهت غیر منتظره ای تغییر بده. به همان اندازه که افزایش علاقه به فناوری بلاک چین قابل توجه و باید به عنوان نشانه ای از آینده در نظر گفت، باید قبل از نتیجه گیری و ارائه پاسخ قطعی به پذیرش ارزهای دیجیتال، چندین عامل دیگر رو نیز در نظر گرفت. خوشبختانه با افزایش جریان سرمایه های سازمانی و تاثیر روندهای اشاره شده در این مقاله، این صنعت در اذهان عمومی به صورت قانونمند تبدیل خواهد شد. امیدواریم این مقاله مورد استفاده و مقبولیت شما عزیزان قرار گرفته باشه از این که در کنار ما بودین متشکریم. موفق و پیروز باشین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد عوامل تاثیرگذار در رشد ارزهای دیجیتال

در مورد عوامل تاثیرگذار در رشد ارزهای دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :5+58 = ?