تفاوت دارایی های مصنوعی با مشتقات سنتی چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "تفاوت دارایی های مصنوعی با مشتقات سنتی چیست؟"


  • 16:01 1403-01-28
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

 ما سعی می کنیم در مقاله تفاوت دارایی های مصنوعی با مشتقات سنتی چیست؟ اطلاعاتی در مورد دارایی های Synthetic Asset برای شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای دارایی های مصنوعی بپردازیم و تفاوت دارایی های مصنوعی با مشتقات سنتی رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه از آموزش ارز دیجیتال داشته باشین. امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای، هر چیزی رو که ما در مورد پول می دونیم، وارونه می کنه و به دنبال تغییر دادن روش سنتی پول هست. اگه از افراد فعال و آشنا به بازار ارزهای دیجیتال باشین، بدون شک با بسیاری از مفاهیم و اصطلاحات دیفای مانند مبادلات، وام دهی، صرافی ها و... آشنا هستین و اطلاعاتی در این زمینه دارین. دارایی مصنوعی نیز که به عنوان Synths شناخته میشن، به مشتقات ارز مبتنی بر بلاک چین گفته میشه و شباهت زیادی به مشتقات سنتی دارن.

دارایی مصنوعی چیست؟

دارایی مصنوعی چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال و حوزه امور مالی غیرمتمرکز فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم Synthetic Assets یا دارایی های مصنوعی رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این دارایی ها به دست بیارین و شاید این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که دارایی مصنوعی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که دارایی های مصنوعی شامل دارایی هایی با ارزش مشابه با سایر دارایی هاست. در بازار ارزهای دیجیتال، دارایی های مصنوعی معمولا مشتقات توکن شده هستن. دارایی هایی که ارزش اون ها از دارایی ها یا معیارهای متفاوتی به دست میان، مشتق نامیده میشن. تنها تفاوت بین مشتقات و دارایی های مصنوعی این هست که مشتقات در معرض قرار گرفتن سفارشی موقعیت ها یا دارایی های زیربنایی قرار میدن، در حالی که دارایی های مصنوعی نمایش هایی از اون موقعیت ها هستن.

پیشنهاد می کنیم مطالعه نمایید: دیفای DeFi چیست؟

جالب اینجاست که بدونین اصطلاح دارایی مصنوعی یا Synthetic Asset به ترکیبی از دارایی ها اشاره می کنه که ارزش مشابه به دارایی های دیگه دارن. به طور سنتی دارایی های مصنوعی، اوراق مشتقه مختلفی مثل معاملات آپشن بیت کوین یا قراردادهای آتی رو ترکیب می کنند تا یه دارایی اساسی مثل سهام، اوراق قرضه، کالاها، شاخص ها، ارزها یا نرخ بهره رو شبیه سازی کنند. برای مثال، یه شرکت سرمایه گذار ممکنه به جای خرید سهام، در همون سهام پوزیشن خرید رو باز کنه یا در پوزیشن فروش اون رو بفروشه.

مزایای دارایی های مصنوعی چیست؟

مزایای دارایی های مصنوعی

همونطور که گفتیم، عبارت دارایی های مصنوعی ممکنه کمی گیج کننده و حتی فضایی به نظر برسه، ولی این دارایی ها مفهوم پیچیده ای ندارن و برای کسب درک صحیحی از دارایی های مصنوعی باید بدونیم که اون ها مشتقاتی از یه مجموعه محسوب میشن که مزایای زیادی به همراه دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله تفاوت دارایی های مصنوعی با مشتقات سنتی چیست؟ به بررسی مزایای دارایی های مصنوعی بپردازیم.

مقاله پیشنهادی: چرا به امور مالی غیر متمرکز نیاز داریم؟

•    همه افراد قادر به صادر کردن آنها هستند

یکی از مزایای دارایی های مصنوعی که باعث میشه تا مورد استقبال کاربران و افراد زیادی در حوزه امور مالی غیر متمرکز یا دیفای قرار بگیرن و محبوبیت زیادی به دست بیارن این هست که همه افراد قادر به صادر کردن اون ها هستن. دارایی های مصنوعی مبتنی بر بلاک چین با استفاده از پروتکل های متن باز مثل Synthetix و Miror قابل تولید شدن توسط همه افراد هستن.

•    نقدینگی موجود در سراسر دنیا

یکی دیگه از مزایای دارایی های مصنوعی این هست که در سراسر دنیا نقدینگی دارن. بهتره بدونین دارایی های مصنوعی یا Synthetic Assets رو میشه در هر یک از صرافی های ارز دیجیتال سراسر دنیا معامله کرد و این شامل صرافی های غیر متمرکز نیز میشه.

•    انتقالات بی حد و مرز

یکی دیگه از مزایای دارایی های مصنوعی، انتقالات بی حد و مرز هست که باعث میشه تا منحصر به فرد بشن. دارایی های مصنوعی دارایی های بلاک چینی مثل توکن های ERC-20 هستن و شما می تونین این توکن ها و دارایی ها رو در بین کیف پول های رمز ارز استاندارد ارسال و دریافت کنین.

بررسی تفاوت دارایی های مصنوعی با مشتقات سنتی

بررسی تفاوت دارایی های مصنوعی با مشتقات سنتی

نوبت این رسیده تا در این بخش، تفاوت دارایی های مصنوعی با مشتقات سنتی رو مورد بررسی قرار بدیم. دارایی های مصنوعی به جای استفاده از قراردهای مختلف برای ایجاد زنجیره بین یه دارایی زیرساخت و محصول مشتقه، Synthetic Asset ارتباط بین این دو حوزه رو توکنیزه می کنند. به عبارت دیگه، این دارایی های می تونن با هر دارایی موجود در دنیا و اکوسیستم ارزهای دیجیتال ارتباط برقرار کنند.

دارایی مصنوعی یه مشتق توکنیزه شده هست که ارزش دارایی دیگه رو تقلید می کنه. فرض کنین می خواهین سهام Gamestop رو بدون مالکیت بر دارایی بومی GME معامله کنین. با استفاده از یه مشتقه مصنوعی می تونین sGME$ رو معامله کنین که با ردیابی قیمت اون با استفاده از اوراکل های داده مثل چین لینک همانند دارایی اصلی رفتار می کنه و می تونین اون رو معامله کنین.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله تفاوت دارایی های مصنوعی با مشتقات سنتی چیست؟ اطلاعاتی در مورد دارایی های Synthetic Asset برای شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای دارایی های مصنوعی بپردازیم و تفاوت دارایی های مصنوعی با مشتقات سنتی رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، دارایی های مصنوعی شامل دارایی هایی با ارزش مشابه با سایر دارایی هاست. در بازار ارزهای دیجیتال، دارایی های مصنوعی معمولا مشتقات توکن شده هستن.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تفاوت دارایی های مصنوعی با مشتقات سنتی چیست؟

در مورد تفاوت دارایی های مصنوعی با مشتقات سنتی چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :9+90 = ?