فروش استقراضی چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "فروش استقراضی چیست؟"


  • 22:02 1403-02-14
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

 در این مقاله فروش استقراضی چیست؟ قصد داریم اطلاعاتی در مورد دلایل استفاده از فروش استقراضی چیست؟ و چه مزایایی داره بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه از آموزش ارز دیجیتال داشته باشین. در سال های اخیر بازار رشد فرآیندی داشته و با استفاده از تکنیک ها سعی می کنند رشد این بازار رو بیشتر کنند. یکی از مواردی که می تونه باعث پویایی بیشتر بازار بورس بشه، فروش تعهدی سهام هستش. به فروش تعهدی سهام (short selling) به اون می گن. اگه بخواییم توضیح کلی درباره فروش تعهدی بدیم، می تونیم اینگونه بگیم که سرمایه گذاران به کمک فروش تعهدی می تونن از افت قیمت سهام سود ببرن. 

فروش استقراضی چیست؟

فروش استقراضی چیست؟

فروش استقراضی (short selling) یکی از سازو کارهای مهم در بازار های مالی جهانه که با استفاده از اون یک سرمایه گذار مقدار مشخصی از سهام رو قرض بگیره و اون رو با قیمت پایین بفروشه. سرمایه گذار در این روش از کاهش قیمت سهام سود به دست میاره. فروش استقراضی، معامله بسیار پر ریسکی هستش. چرا که در خلاف جهت بازار حرکت میکنه و زمان بندی دقیق و هوش اقتصادی بالایی نیاز داره. برای همین فقط باید توسط سرمایه گذاران و معامله گران حرفه و با تجربه انجام بشه. در فروش استقراضی، فروشنده مالک سهام نیستش، بلکه با توجه به پیش‌ بینی خودش درباره افزایش قیمت، سهام رو به منظور فروش قرض می‌گیره و تعهد می‌کنه. پس از فروش، سهام رو مجدداً خریداری می کنه و به مالک برمیگردونه. یکی از موارد مهم در فروش استقراضی اینکه شرایط این معامله باید بین طرفین کاملاً مشخص بشه و هر دو طرف به تعهدات خودشون کاملاً پایبند باشند.

دوره مرتبط پیشنهادی: آموزش تحلیل تکنیکال

خرید استقراضی چیست؟

یک استراتژی دیگه به نام خرید استقراضی وجود داره. در این شیوه معامله گر از افزایش قیمت سهام، سود کسب می کنه. به این صورت که باید پیش بینی روندهای صعودی و فروش سهام قرض گرفته شده در قیمت های بالا، سود به دست میارند.

دلایل استفاده از فروش استقراضی چیست؟

دلایل استفاده از فروش استقراضی

•    بازار گردانی

زمانی که تقاضا برای دارایی دیجیتال بیش از عرضه اون باشه، این افزایش تقاضا موجب ایجاد صف خرید می شه. بنابراین، با فروش استقراضی، مشکل افزایش تقاضا حل می شه. بنابراین فروش استقراضی باعث افزایش نقدشوندگی در بازار می شه.

مقاله پیشنهادی: معرفی 8 اندیکاتور مهم برای ترید

•    پوشش ریسک کاهش قیمت

معامله گری که یک دارایی دیجیتال داره، برای پوشش ریسک کاهش قیمت دارایی دیجیتال در آینده، از روند فروش استقراضی استفاده می کنه. در این حالت با کاهش قیمت دارایی در آینده معامله گر می تونه ضرر ناشی از کاهش قیمت دارایی رو پوشش بده.

•    دریافت سود در صورت افت قیمت

معامله گر بازار مالی پیش بینی می کنه که قیمت ارزی در آینده کاهش می یابه و سعی می کنه که با استفاده از کاهش روند قیمتی، سود دریافت کنه. معامله گر براساس این پیش بینی وارد بازار میشه و دارایی مد نظرش رو از دارنده اون قرض می گیره و در بازار می فروشه. اگه قیمت دارایی بر اساس پیش بینی های انجام شده، کاهش یابه، معامله گر اون دارایی رو که با قیمته پایین تر خریده، به مالک بر می گردونه و سودی که دریافت می کنه از اختلاف قیمت خرید و فروش هستش.

کدام یک از دارایی های دیجیتال برای فروش استقراضی مناسب هستند؟

•    اون دسته از دارایی های دیجیتال که توسط شرکت های کوچیکی عرضه می شن که سرمایه اون ها توسط سرمایه گذاران افزایش یافته. مخصوصاً اون دسته از شرکت هایی که ارزشون به سختی مشخص می شه. 
•    دارایی هایی که فقط بر روی یک محصول متمرکز هستن. 
•    دارایی هایی که در حال ورود به رقابت های جدیدی هستن و وضعیت مالی ضعیفی دارن. 

چه زمانی برای فروش استقراضی مناسب است؟

 بهترین زمان برای فروش استقراضی زمانیه که دارایی دیجیتال در آستانه کاهش قیمت قرار بگیره. البته تمامی تصمیم های شما باید بر اساس تحلیل بازار باشه. قانونی که در بازار وجود داره اینکه معامله گران زمانی وضعیت فروش استقراضی به وجود میارن که بازار به سطح اشباع خرید رسیده باشه. منظور از اشباع خرید اینکه قیمت در طولانی مدت افزایش یافته و روند صعودی بیش از حد طولانی شده. البته زمانی که قیمت نمی تونه از یک سطح مقاومتی عبور کنه و از اون فاصله بگیره، بهترین زمان برای انجام فروش استقراضی هستش.

مقاله پیشنهادی: تایم فریم در نمودار قیمتی چیست و چه کاربردی دارد؟

مزایای استفاده از فروش استقراضی

•    با استفاده از فروش استقراضی حجم معاملات در بازار ارز دیجیتال افزایش میابه. بنابراین، رشد و کارایی بازار نیز افزایش می شه.
•     افرادی که حجم قابل توجهی از دارایی دیجیتال رو دارن و در طولانی مدت از دارایی خودشون سود دریافت می کنند. با استفاده از این روش می تونند میزان سود دریافتی خودشون رو افزایش بدند. 
•    فروش استقراضی بازار رو به یک بازار دو طرفه تبدیل می کنه که باعث افزایش کیفیت بازار می شه.

کدام یک از پلتفرم ها برای فروش استقراضی مناسب هستند؟

کدام یک از پلتفرم ها برای فروش استقراضی مناسب هستند؟

فروش استقراضی می تونه در همه صرافی ها یا پلتفرم های معاملات ارز دیجیتال انجام بشه. معامله گران معمولا پلتفرم های معروفی مثل  coinbase یا  Binance رو انتخاب می کنند CoinBase بزرگ ترین صرافی ارزهای دیجیتال در آمریکا هستش، در حالی که بایننس یکی از معتبر ترین پلتفرم های معاملات ارز دیجیتال در جهانه. Bainance طیف گسترده ای از خدمات معاملاتی مانند معاملات آتی، معاملات نقدی و معاملات فرا بورس رو ارائه می ده. همچنین، گفتی هست که Coinbase ، Binance و سایر صرافی های محبوب، می تونه برای مبتدیان سخت باشه. 

اگه در معاملات بازار ارز دیجیتال مبتدی و به دنبال تجربه ای راحت تر و ساده تر هستین، می تونین پلتفرم Changelly Pro رو امتحان کنید. البته باید یاد آوری کنیم که پلتفرم Changelly Pro از ویژگی های مشخصی برخورداره، اما معامله در این پلتفرم به دلیل داشبورد زیبا و رابط کاربری آسون و ساده هستش. با این حال، این پلتفرم فقط برای مبتدیان نیست و معامله گران حرفه ای می تونن در Changelly Pro معامله کنند. سیستم این پلت فرم دارای ابزارهای مختلفی مثل لایه های امنیتی، کیف پول چند ارزی و انواع مختلف سفارشات و عملکردهای دیگه هستش.

جمع بندی و نتیجه

در این مقاله فروش استقراضی چیست؟ ما سعی کردیم اطلاعاتی در مورد مزایایی که فروش استقراضی داره و همچنین در مورد دلایلی که از فروش استقرای به کار می بریم پرداختیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. همونطور که گفتیم، فروش استقراضی در بازارهای سرمایه دنیا وجود داره ولی در ایران چند ساله که ورود کرده. این بازار مالی در ایران جهت حمایت از بازار سرمایه هستش که به این معنیه که سرمایه گذار هم از افت سهم بتونه بازدهی و یا سود دریافت کنه. همین کار باعث میشه بازار سرمایه پویا باشه. ولی باید به این نکته اشاره کنیم که فروش تعهدی یا استقراضی ریسک های خودش رو داره و باید با بررسی کامل از این ابزار مالی استفاده کنیم. 

امیدواریم از این مقاله به خوبی استفاده کنین و نهایت بهره از اون برده باشین. در آخر خوشحال می شیم نظراتتون رو با ما به اشتراک بزارین. 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد فروش استقراضی چیست؟

در مورد فروش استقراضی چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :5+39 = ?