تحلیل آنچین (OnChain) چیست و چرا آن چین مهم است؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "تحلیل آنچین (OnChain) چیست و چرا آن چین مهم است؟"


  • 14:02 1403-02-07
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

داده های آن چین (onchain) چیست؟ در این مقاله قصد داریم شما رو با تحلیل آن چین، داده های آن چین و هر مطلبی که مربوط به این موضوع میشه آشنا کنیم. اما اول مقدمه ای داشته باشیم بر تحلیل آنچین (onchain) چیست و چرا مهم است؟
شبکه های غیرمتمرکز توزیع شده همچون دفتر توزیع شده و بلاکچین، اطلاعات خودشونو در همه ی نقاط شبکه پخش می کنن. در واقع وجود نسخه های بروزی از داده ‌های شبکه در دستان شرکت‌کنندگان اون از مشخصات مهم شبکه های غیرمتمرکز توزیع شده هستش. این موضوع سبب میشه تا کاربران بتونن به تمام اطلاعات شبکه دسترسی پیدا کنن. داده‌ های شفاف و غیرقابل مخدوش ‌سازی مربوط به تراکنش‌ ها، منبعی کم ‌نظیر برای تحلیل اتفاقات درون شبکه برای کاربران فراهم میاره. به این سبک از تحلیل که با ظهور ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین شروع شد، تحلیل آنچین (On-Chain Analysis)  یا تحلیل درون زنجیره ‌ای گفته میشه. این روش تحلیلی برای رصد کردن بازار کرپیتوکارنسی از اهمیت ویژه ای برخورداره. 
امروزه افراد زیادی به یادگیری تحلیل آن چین (On chain) روی آوردن. چراکه به کمک این علم آماری در کنار آموزش تحلیل تکنیکال، می‌توان آینده بازار ارزهای دیجیتال رو پیش‌بینی کرد. درسته که هیچ چیز در بازار کریپتوکارنسی قطعی نیستش اما به کمک علوم جدید و داده ‌های آماری میشه پیش ‌بینی ‌های دقیقتری انجام داد. هر چه پیش‌ بینی دقیقتر باشه، احتمال سودآوری هم بیشتر میشه. پس راه موفق شدن و کسب درآمد، درک کامل و صحیح از این بازار و تحلیل های اون هستش که شامل تحلیل درون زنجیره ای هم میشه. اما تعریف دقیق و کامل تحلیل آنچین چیست؟

معروف ترین سایت برای بررسی داده های ان چین سایت گلس نود هستش که این داده ها رو بطور کامل تجزیه تحلیل میکنه و اطلاعاتش رو در اختیار کاربرا قرار میده که البته اشتراکش هم پولیه. شما میتونین همین اشتراک رو از ارزسنج به راحتی تهیه کنین.

تحلیل آن چین چیست؟

تحلیل آنچین چیست؟

کریپتوکارنسی اولین بازاری هستش که تمام داده های اون به کمک دفتر کل توزیع شده قابل مشاهده و استخراجه. به طور کلی بلاکچین گنجینه ای از داده‌ های مالی هستش که تمام این داده ها غیر قابل تغییر و اصلاح هستن. این اطلاعات به صورت عمومی در دسترس همه قرار داره. از طریق جمع‌ آوری و مطالعه این داده ‌ها، تحلیلگران میتونن احساسات و رفتار سرمایه‌ گذاران رو ارزیابی کنن. 
در واقع، تحلیل آنچین ارز دیجیتال یک تجزیه و تحلیل تکنیکال از فاندامنتال ‌های ارزهای دیجیتال هستش. این نوع تجزیه و تحلیل میتونه تنها با مشاهده ی روندهای تاریخی روی یک ارز دیجیتال متمرکز بشه و یا اینکه میتونه برای مقایسه ی دارایی ‌های دیجیتال مختلف برای شناسایی رمزارزهایی که ارزش‌گذاری کم یا بیش از حد شدن، مورد استفاده قرار بگیره. در کل ارزش هر دارایی یا ارز دیجیتال ممکنه دو حالت داشته باشه: ارزش کاربردی (میزان سودمندی دارایی) و ارزش معاملاتی (ارزش ناشی از سفته ‌بازی و معاملات بازار). تحلیل آن چین یا تحلیل درون زنجیره ای کمک می‌کنه ارزش معاملاتی یک ارز دیجیتال از ارزش کاربردی اون تمییز داده بشه. 
در اصل تحلیل آنچین راهی هستش برای اینکه دسترسی به اطلاعات برای همه آزاد و برابر باشه و رانت اطلاعاتی از بین بره. از سوی دیگر تمرکز تحلیل آنچین بر روی ‌داده‌ های کلان هستش. در واقع تحلیل آنچین یک روش برای بررسی کردن بازار در زمینه داده ‌های کلان و اقتصاد کلان به حساب میاد.

از ین‌ رو تحلیل آنچین لازم و ضروری احساس میشه و میتونه مکمل خوبی برای تحلیل تکنیکال باشه. در اصل نمیشه پاسخ خیلی از مسائل رو از طریق تحلیل تکنیکال به‌ دست آورد چرا که تحلیل تکنیکی نگاهی به داده‌ های کلان نداره. در واقع تحلیل آنچین هم به بازار نگاه می‌کنه و هم به مسائلی در فرای بازار و همین موضوع سبب میشه که دید ما رو نسبت به بازار عمق ببخشه. 
تحلیل آن چین بر مبنای اصول علمی و داده ‌های تحقیقاتی طراحی شده و تنها احساسات یا شایعات موجود در بازار رو مبنای تحلیل قرار نمیده. بنابراین از این روش میشه برای تجزیه و تحلیل قیمت و روند حرکتی یک ارز دیجیتال و یا مقایسه ی چند رمزارز استفاده کرد. در اصل تریدرها و سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال از طریق داده های درون زنجیره ای میتونن به این مهم دست پیدا کنن. در ادامه تعریفی داریم بر داده های آنچین:

داده های آنچین چیست و چرا مهم است؟

داده های انچین چیست؟

داده های آنچین یا  داده های درون زنجیره ای شامل اطلاعات مربوط به تمام تراکنش های انجام شده در یک شبکه ی بلاکچین خاص هستش. به صورت ساده تر تمام اطلاعات نوشته شده روی بلوک های بلاکچین رو داده های آنچین می نامیم.
 استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ های آنچین در معاملات روزانه مزایای زیادی داره. مثلا پس از بررسی معیارهای مهم تحلیل درون زنجیره ای مانند تعداد آدرس‌ های فعال و تعداد تراکنش‌ ها، تریدرها میدونن چه زمانی تقاضای زیادی در شبکه وجود داره و قیمت ‌ها افزایش خواهن یافت. یکی دیگه از مزایای اون اینه که با مشاهده ی داده های آنچین میتونن از بازار و رفتار سرمایه‌ گذاران مطلع بشن.

داده ‌ها به طور کلی به سه دسته ی مجزا تقسیم میشن:

•    داده‌ های تراکنش (مانند آدرس ارسال و دریافت، مبلغ منتقل شده، موجودی باقی مانده برای یک آدرس خاص)

•    داده‌ های بلوک (مانند پلمپ زمانی، کارمزد ماینرها، پاداش‌ ها)

•    کد قرارداد هوشمند (یعنی منطق مدون کسب‌ و کار روی یک بلاکچین)

محبوب ‌ترین داده ‌های آنچین کدامند؟

در واقع صدها داده ی On chain وجود دارن که هر کدوم  اطلاعات مختلفی رو نمایش میدن. سرمایه‌ گذاران با پیگیری و درک این داده ها، میتونن در بازار پیشرو بوده و برای معاملات سودآورتر تصمیمات بهتری بگیرن. محبوبترین داده ‌های آنچین که میتونن قیمت روزانه رو تعیین کنن، عبارتند از:

•    تعداد آدرس ‌های فعال

•    تعداد آدرس ‌های جدید

•    حجم تراکنش ‌ها

•    ارزش شبکه به تراکنش

•    ورودی/خروجی سرمایه از صرافی ‌ها

چگونه تحلیل درون زنجیره ای به تریدرها کمک میکند؟

تحلیل درون زنجیره ای

تحلیل آن چین علمی نوظهور به حساب میاد که پارامترهای اثرگذار روی قیمت ارزهای دیجیتال رو بررسی میکنه. مزیت اصلی شاخص‌ های تحلیل آن چین بررسی رفتار سرمایه‌ گذاران و راستی ‌آزمایی روندهای بازار هستش. استفاده از مبانی تحلیل آنچین برای کسانی که میخوان استراتژی‌های معاملاتی خودشونو بر اساس اطلاعات و اخبار دنیای بلاکچین تعیین بکنن، سودمند خواهد بود.
 به طور خلاصه، معیارهای آنچین بینشی جذاب از وضعیت لحظه‌ای یک شبکه بلاکچین ارائه میده که با آگاهی از این معیارها، تریدرها می تونن از فرصت‌ ها استفاده کنن و قدرت تجزیه و تحلیلشونو از بازار بالا ببرن. رایجترین روش تحلیل معاملات پیش بینی آینده قیمت‌ های ارزهای دیجیتال، پرایس اکشن یا تحلیل تکنیکال هستش. با این حال استفاده از حجم زیادی داده و اطلاعات عمومی هم میتونه چشم ‌انداز منحصر به ‌فردی رو ایجاد بکنه. در واقع تحلیل آنچین میتونه مکملی برای سایر تحلیل ‌ها به حساب بیاد. 

داده های آنچین چگونه به دست می آیند؟

داده های آنچین

برای به دست آوردن داده‌ های زنجیره‌ ای راههای متنوعی وجود داره. اولین راه تبدیل شدن به نود فعال شبکه و دسترسی به دفتر کل توزیع هستش. البته امروزه راههای بسیار ساده تری هم طراحی شده. رویکرد Do-It-Yourself بهترین راه برای جمع ‌آوری داده‌ های آنچین برای یک ارز دیجیتال به حساب میاد.
 اما غیر از اون، وب سایت‌ های تحلیلی جایگزینی برای به دست آوردن تحلیل ‌های آنچین هستن. این پلتفرم‌ ها امکانات و ابزارهای زیادی رو برای تحلیل آن چین به صورت رایگان یا با خرید حق اشتراک در اختیار کاربران کریپتوکارنسی قرار میدن. کوین متریکس، گلس نود، این تو د بلاکچین (IntoTheBlock)، سنتیمنت (Santiment/Sanbase)، سی‌کیولایو (CQ.Live) و … از جمله پلتفرم‌ هایی هستن که داده ‌های بسیار متنوعی رو به روش‌ های مختلف به کاربران ارائه میدن.

پلتفرم‌های تحلیل آنچین چگونه کار می کنند؟

پلتفرم های تحلیل آنچین

در ادامه مقاله  "تحلیل آنچین چیست و چرا مهم است؟" به بررسی عملکرد پتلفرم های تحلیل درون زنجیره ای میپردازیم. پلتفرم ‌های تحلیل آنچین ارز دیجیتال در پنج مرحله کار میکنن: بازرسی، شناسایی، خوشه‌ بندی، مدل‌ سازی و نمایش  بصری. در مرحله ی اول، پلتفرم ‌ها بلاکچین رو بازرسی کرده و بعد شروع به شناسایی یا برجسته‌ سازی تمام داده ‌های مورد نیاز مانند آدرس، مقادیر، قیمت گس و موارد دیگه میکنن. سپس، پلتفرم ‌های تحلیل آنچین داده‌ های بازیابی شده رو گروه‌ بندی و به روز رسانی کرده و پس از اون، با استفاده از تکنیک‌ های خاص، شروع به ساخت مدل داده میکنن. در نهایت، داده ‌های آنچین در نمودارهای تعاملی، ساده و مفید نشان داده میشه. 

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان " تحلیل آنچین چیست و چرا مهم است؟" در مورد تحلیل آن چین و داده های درون زنجیره ای صحبت کردیم. به طور خلاصه، تجزیه و تحلیل درون زنجیره ای ابزاری جالب رو به رمزنگاران ارائه میده تا در شبکه بلاکچین تحقیق کنن و بتونن از مزایای ارائه شده توسط بازار و رمزنگاری داده ها فراونتر و شفافتر استفاده کنن. به کمک این علم می‌توان رفتار سرمایه‌گذاران و روند بازار رو پیش‌بینی کرد. این تحلیل میتونه مکمل تحلیل تکنیکال باشه و مورد استفاده کاربران قرار بگیره. موفق و پرسود باشید

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تحلیل آنچین (OnChain) چیست و چرا آن چین مهم است؟

در مورد تحلیل آنچین (OnChain) چیست و چرا آن چین مهم است؟ نظر دهید
سوال امنیتی :6+85 = ?