چرا باید وارد بازار ارزهای دیجیتال شویم؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "چرا باید وارد بازار ارزهای دیجیتال شویم؟"


  • 08:02 1403-02-06
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

در این مقاله قصد داریم بگیم که چرا باید وارد بازار ارزهای دیجیتال بشیم. بسیاری از افرادی که هنوز در فضای ارز دیجیتال سرمایه گذاری نکرده اند، این سوال اساسی را دارند که آیا دلایل قانع کننده ای برای ورود به این بازارها وجود دارد؟ چرا باید وارد بازارهای ارز دیجیتال شویم؟ هیچ بایدی در کار نیست!! هیچ کس نمیتونه به شما بگه شما باید سواد یاد بگیرین یا کامپیوتر بلد باشین. ولی وقتی وارد جامعه میشین این بایدها، به صورت غیر مستقیم از طرف جامعه به شما حکم میشه. این روزها کمتر کسی رو پیدا می کنین که ندونه ارز دیجیتال چیست؟ ولی خیلی از افراد صرفا بخاطر جو های بازار وارد این حوزه میشن. این مقاله رو تا انتها بخونین و بیشتر با چرایی ورود به این بازار آشنایی پیدا کنین.

سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال

بیشتر ما دهه شصتی ها وقتی بچه بودیم خوب به خاطر میاوریم که کامپیوتر به سختی در خانه ای پیدا میشد. پدر بزرگ ها یا مادر بزرگ هایمان سواد نداشتن. اما نداشتن کامپیوتر و سواد چیزی از فعالیت اجتماعی اونا به ظاهر کم نمی کرد. زندگی اجتماعی اون دوران ایجاب نمی کرد که همه به دنبال این مسائل باشن. اما با پیشرفت جامعه و ورود صنعت دیجیتال به زندگی مردم چرتکه ها، جای خود رو به ترازوهای دیجیتالی و ماشین حساب ها دادند و این پیشرفت، جبر و زور اجتماعی بود که جامعه بر مردم وارد کرد و باعث شد حتی بی سوادها هم، مجبور بشن یه چیزایی از این وسایل یاد بگیرن. 
استفاده از فناوری بلاکچین برای سرمایه گذاری، بستر جدیدی از انتقالات رو ایجاد میکنه که سبب حذف واسطه ها میشه و به علت نظارت همگانی، امنیت بالایی برای سپرده سرمایه گذارانش فراهم میاره. استفاده از این فناوری به علت کنترل تورمی که روی ارزهای دیجیتال داره توسط برخی از کشورها پذیرفته شده است. علاوه بر نقل و انتقالات ارز، انجام بسیاری از قرارداد های هوشمند در بستر بلاک چین ها میسر شده. این مسائل باعث شده خواه یا ناخواه این فناوری طرفداران زیادی پیدا کنه.

فناوری بلاکچین

پیش بینی میشه بسیاری از فعالیت بشر در آینده ای نه چندان دور در بستر بلاکچین و با ارزهای دیجیتال صورت بگیره و ارزهای دیجیتال به زودی جایگزینی برا ارزهای فیات و سنتی باشن. از این رو لازمه همه ما دانش خودمون رو از شبکه بلاکچین و بازارهای ارز افزایش بدیم. اینا از معدود دلایلی بود که روشن میکنه که چرا باید وارد بازارهای ارز دیجیتال شویم؟  

تفاوت سرمایه گذاری ارزهای فیات با سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال 

در شکل زیر تفاوت ساختاری از شبکه متمرکز و غیر متمرکزآورده شده است. 

سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال

تعریف تورم به این صورته که وقتی قیمت کالا مدام افزایش پیدا میکنه و در نتیجه آن قدرت خرید افراد کاهش پیدا میکنه تورم رخ میده. همانطور که می دونید تنها ۲۱ میلیون بیت کوین در دنیا و در دسترس مردم وجود داره. این عرضه کلی باعث می شود ارز دیجیتال بیت کوین در برابر کاهش قیمت و همچنین در برابر تورم نیز مقاوم باشد. مردم این آگاهی را دارند که بیت کوین به مقدار کمی در جهان وجود دارد و آن را برای هر موردی خرج نمی کنن. 
این امر در طولانی مدت باعث بر هم زدن تعادل میان عرضه و تقاضا بیت کوین می شود و باعث افزایش قیمت بیت کوین می شه. این افزایش قیمت یه افزایش منطقی است و مربوط به افزایش تقاضاست. در حالی که تورم واقعی، از افزایش نقدینگی ارزهای سنتی که به دلیل چاپ بدون پشتوانه پول در بسیاری از کشورها رخ میده ناشی میشه. 

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

اگر شما جز اون دسته از آدم هایی هستین که مقداری پس انداز در بانک دارین؛ حتما این مسئله را تجربه کردین که با ورود تورم ناگهانی و یه شبه و غافلگیر کننده ای ارزش دارایی تون در بانک، پایین اومده و شما از سرمایه گذاری تون تو بانک ناراحت و پشیمان شدین. پس در جامعه ای که نرخ تورم ثابت نیست و اقتصاد درست درمونی نداره، سرمایه گذاری در بانک ها اشتباه ترین کار ممکنه و باعث بی ارزش شدن دارایی ها میشه. بانک ها در برخی کشورها، صرفا به خاطر دلایلی سیاسی و برای برون رفت موقت از بحران، اقدام به چاپ و انتشار بیش از اندازه اسکناس می‌کنه، عملی که نتیجه‌ای جز بالا رفتن تورم و کاهش ارزش پول ملی نداره. بعلاوه سرمایه گذاری تو بانک، مخصوصا بانک های غیردولتی همیشه با این نگرانی همراهه که ممکنه بانک ورشکسته بشه و سرمایه تون، به صورت محسوس و نامحسوس مورد دزدی و کلاهبرداری قرار بگیره. 
در چنین شرایطی، متوجه میشویم که چرا باید وارد بازارهای ارز دیجیتال بشویم. شبکه های ارز دیجیتال ضمن داشتن سیستم نظارت همگانی و ویژگی های ضد تورمی و شفاف سازی و امنیت بالا مورد توجه قرار گرفت. می دونین که تمامی اطلاعات ثبت شده در بلاک چین غیر قابل تغییر هستن. وقتی که یه دسته اطلاعات در بلاک چین ثبت میشه، تغییر دادن محتویات اون بلاک عملا غیر ممکنه. چون اطلاعات هر بلاک به بلاک بعدش لینک شده و دست بردن در اطلاعات هر بلاک، اطلاعات تمام بلاک های قبل از خودش رو نامعتبر می کنه. این مساله با استفاده از الگوریتم های پیشرفته ریاضی ضمانت شده است. 

چرا باید در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کرد؟

اگرچه ثبات و تغییر ناپذیری بلاک چین یه حسنه، از طرف دیگه این خاصیت می تونه یه عیب هم برای بلاک چین باشه به این صورت که وقتی داده ها در بلاکچین ذخیره میشن دیگه نمیتوان آن ها رو تغییر داد. به همین جهت است که ارزهای دزدیده شده رو نمی توان برگردوند. با این حال شبکه بلاک چین قدرت تحمل بالایی برای خطاها داره به این صورت که اگر یک یا چند نود به هر دلیلی از کار بیافتن، بقیه نودها مثل سابق به کار خودشون ادامه میدن. از اونجایی که هر نود یه کپی از پایگاه داده را در خودش داره؛ هر وقت که نود مشکل یافته مجددا بخواد وارد شبکه بشه میتونه تمام اطلاعات از یکی از زیر مجموعه های سیستم به طور کامل بگیره. علی رغم امنیت بالای شبکه امنیت کلید خصوصی کیف پول ها یا حساب افراد به دست خودشون هست و در صورت گم کردن این کلیدها و پسورد عمومی و خصوصی نمی تونن از پشتیبانی امور مشترکین کمک بگیرن و داراییشون از بین میره.
 هر مسیری همیشه، افراد موافق و مخالف خودش رو داره. از بدبینان ارزهای دیجیتال، می تونیم وارن بافت، بیل گیتس، و جیمی دیمون، مدیرعامل جی پی مورگان، را نام ببریم که همگی در مورد حباب بالقوه کریپتو هشدار داده اند. باید بگیم که خب، علی رغم داشتن تمامی مزیت ها ارزهای رمزپایه نیز مانند بسیاری از دارایی هایی نظیر سهام بورس و ... از خطرات رشد غیر منطقی و بیش از حد و از حباب های بازار در امان نیستن. به هر حال، طرفداران ارزهای دیجیتال باید قبل از شروع سرمایه گذاری، مراقب خطرات ارزهای دیجیتال باشن. آنها علاوه بر تسلط بر پروتکل‌های امنیتی پیچیده و تحقیق کامل در مورد سرمایه‌گذاری‌هاشون، باید برای آشنایی با روش های کلاهبرداری هم وقت بگذارند تا از این کلاهبرداری ها محفوظ باشن.

چگونه وارد بازارهای ارز دیجیتال شویم؟

قبل از اینکه شما بخواین به بازار ارز دیجیتال وارد بشین، شناخت این بازار و ارزهای مورد مبادله در آن خیلی اهمیت داره. نه بازارهای ارز بلکه هر کاری که بدون شناخت و آگاهی شروع بشه، مطمعنا نمی تونه موفقیتی رو به ارمغان بیاره. در بازار ارز علی رغم سود و مزایایی که وجود داره، یه اشتباه ساده ناشی از عدم آگاهی تون می تونه براتون کلی ضرر به بار بیاره. 
هر چی شبکه های ارز جدیدتری ایجاد میشه، آشفتگی بازار ارز زیاد میشه و دقت بیشتری برای انتخاب ارز سود آور و امن تر لازمه. مخصوصا امروزه که هر کسی برای هر سیب زمینی و پروژه بی ارزشی یه وایت پیپر می نویسه و شروع به عرضه اولیه توکن های خودش میکنه و پس از به دست آوردن سرمایه قابل توجه ناشی از این عرضه اولیه، وب سایت و تمام بار و بندیلشو جمع میکنه و میره. یا اینکه عملا در ادامه کار با کاهش سرمایه مواجه میشه و خودشو ورشکسته اعلام میکنه و پروژه رو نیمه کاره، رها میکنه. 
پس هر ارزی، ارزش سرمایه گذاری رو نداره. قبل از انتخاب هر ارز، باید به دقت وایت پیپر اون ارز رو مطالعه کنین و از اهداف ارائه اون ارز و مسیر طراحی شده برای اون ارز آگاه بشین. بعلاوه شناخت تیم ارائه دهنده ارز و تحقیق درباره سابقه و پیشینه کار اونا ضروری به نظر میرسه. چرا که بیشتر عرضه های اولیه در جهت خالی کردن جیب مردم ارائه میشه. قبل از اقدام به سرمایه گذاری، پیشنهاد می‌شه به ‌دقت روش‌های سرمایه‌گذاری مانند ماینینگ، استیکینگ، هولد کردن، خرید و فروش و سایر روش‌های دیگر در بازار ارزهای دیجیتال را بررسی کنین و گزینه‌ای که بیشتر با خواسته‌ هایتون مطابق داره رو انتخاب کنین.
کدوم یک از شما قبل از خرید ارزی راجب اون ارز تحقیق میکنین؟ از جمله اشتباهاتی که یه عده کثیری در بازارهای ارز مرتکب اون میشن، خرید انبوه از برخی از ارزها به خاطر قیمت کم ارز هست. بسیاری از این ارزها نظیر ارز شیبا، اگر چه قیمت واحدشون خیلی کمه ولی اگه به سایت صرافی های ارائه دهنده این عرض مراجعه کنین، متوجه میشین که کارمزدهای خیلی بالایی برای هر تراکنش دارن. انتخاب یه صرافی معتبر هم از نکات خیلی مهمه که باید بهش توجه کنین. 
شناخت روانشناسی بازار ارز و کنترل رفتارهای هیجانی و بالا بردن آستانه صبر و تحمل در برابر شکست های اولیه و کش و قوس بازار ارز، شروع با حجمی از سرمایه کم اهمیت، شناخت موقعیت مناسب برای ترید و کنترل اعتیاد به ترید، مشاوره با قدیمی ترهای این بازار و استفاده از تجربه اون ها، از مسائل بسیار مهمی هستن که برای شروع کار و ورود به بازار ارز بسیار ضروری هست. پس از آنکه اطلاعات کافی از این بازار رو به دست آوردین با سرمایه کم شروع کنین و مدیریت سرمایه داشته باشین. 
از اشتباهات دیگر افراد تازه کار در این بازار، اینه که تصور میکنن که برای رسید به سود باید سرمایه اولیه زیادی وارد این بازار کنن تا سود زیادی بکنن. چرا که اگر شما نتونین سرمایه کم خودتون رو زیاد کنید یا این سرمایه رو از دست بدید شک نکنین با همین رویه، سرمایه کلان خودتون رو هم از دست خواهین داد. عدم کنترل حرص و طمع و استفاده کردن از معاملات اهرم دار با ضریب بالا برای یه شبه ثروتمند شدن، عدم مدیریت سرمایه و وارد کردن کل دارایی برای معامله با یه ارز، عدم تعیین حد ضرر و .. از دلایل اصلی شکست معامله گران تازه کار این بازار هست.

سود و درآمد بازار ارز دیجیتال     

آیا سرمایه گذاری در بازارهای ارز دیجیتال خوبه؟ آیا بازارها ارز دیجیتال پر سود هستند؟ درآمد روزانه معامله ارز دیجیتال چقدره؟در آمد ثابت روزانه؟!!.. واقعیت نداره.... ‌در بازار ارز اگر کسی از مقدار سود روزانه یا ماهانه ثابت برای شما صحبت کرد، شک نکنین که بخشی از فرمایشات این بزرگوار صحت نداره. برای روشن شدن این مسئله و پاسخ به سوالات بالا، به این داستان توجه کنین. 
تصور کنین که صیادی که به تازگی وارد شغل صیادی شده، راهی دریا میشه و کلی ماهی صید میکنه. چندین روز به این منوال میگذره و این تصور در مغز صیاد شکل میگیره که، هر روز مانند روز قبلش کلی ماهی صید خواهد کرد پس بهتره هر چی سود میکنه؛ خرج قایق و تجهیزاتش کنه تا ماهی بیشتری صید کنه و سودش بیشتر و بیشتر بشه. تا اینکه یه روز به طوفان شدیدی گرفتار میشه و خودش و هر آنچه رو که از قبل به دست آورده و خرج قایق کرده بود رو از دست میده.

اهمیت سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

در مقابل، یه صیاد ماهر هر روز قبل از رفتن به صید وضعیت آب و هوا و دریا رو چک میکنه. صیاد ماهر برخی از روزها از خیر سودش میگذره تا از خطر امواج شدید دریا در امان باشه. این صیاد ماهر هر آنچه را که به دست آورده خرج قایق و تجهیزاتش نمیکنه بلکه، تنها بخشی از سرمایه شو وارد آب میکنه چون می دونه که به هوای دریا اعتباری نیست. در صورت بروز حادثه هم، صیاد کارکشته همه داراییش رو از دست نخواهد داد. پس صیاد مهارت کنترل طمع و مهارت کم کردن ریسک رو بلده. 
حکایت بازار ارز هم دقیقا مثل حکایت دریا است که ممکنه یه روز وضعیت بازار برای ترید مناسب باشه و روز بعد ممکنه بازار آنقدر نوسانی باشه که کسی جرات نکنه ترید کنه. پس برای چنین بازاری نمیشه درآمد و سود ثابت تعریف کرد. فقط همینو بدونین که در این بازار آگاهی بالا از همه مسائل، بازده معاملاتتون را افزایش خواهد داد. آگاهی در همه زمینه ها، آگاهی، آگاهی.........

کلام پایانی:

تصور میکنیم در این مقاله هر آن چه را که شما باید راجب "چرا باید وارد بازارهای ارز دیجیتال شویم" میدونستین، ذکر کردیم. بسیاری از مزایای و معایب شبکه های غیر متمرکز و راه های جلوگیری از ضرر و زیان را در این بازار رو

برشمردیم. امیدواریم که این مقاله براتون مفید واقع بشه و بتونین نهایت استفاده را ازش بکنین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد چرا باید وارد بازار ارزهای دیجیتال شویم؟

در مورد چرا باید وارد بازار ارزهای دیجیتال شویم؟ نظر دهید
سوال امنیتی :4+98 = ?