سختی شبکه چیست؟(کدام ارزها سختی شبکه دارند؟)

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "سختی شبکه چیست؟(کدام ارزها سختی شبکه دارند؟)"


  • 03:02 1403-02-07
  • زمان مطالعه: 11 دقیقه

ما می خواهیم در مقاله سختی شبکه چیست؟ اطلاعاتی در مورد سختی شبکه یا سختی استخراج و عملکرد سختی شبکه برای شما ارائه کنیم و برای شما توضیح بدیم که کدوم ارزهای دیجیتال سختی شبکه دارن؟ بهتره قبل از اینکه بحث اصلیمون رو شروع کنیم، مفاهیم اولیه ارزهای دیجیتال قابل استخراج رو برای شما توضیح بدیم. همونطور که می دونین بازار کریپتوکارنسی در سال های گذشته، رشد چشمگیری داشته و همین امر باعث شد تا محبوبیت این بازار افزایش پیدا کنه و افراد زیادی وارد این بازار بشن. همچنین در این میان رمز ارزهای زیادی به وجود اومدن که هر کدوم به دلیل داشتن ویژگی های خاص خودشون، محبوبیت به دست اوردن و در این بازار موندگار شدن.
همونطور که می دونین روز به روز به اهمیت ارزهای دیجیتال افزوده میشه و در نتیجه افراد زیادی علاقه مند میشن تا وارد بازار ارزهای دیجیتال بشن و روی رمز ارزها، سرمایه گذاری کنند. بهتره بدونین برای کسب درامد در این بازار راه های زیادی وجود داره که تنها یکی از این راه ها خرید و فروش یا سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال هست که بهترین و راحت ترین راه برای کسب درامد در این بازار هست. یکی دیگه از راه های دیگه ای که میشه از بازار ارزهای دیجیتال سود به دست اورد، استخراج ارز دیجیتال هست. این روش نیز درامد زیادی به همراه داره و افراد زیادی به سمت این روش روی اوردن و در نتیجه باعث شده تا سختی شبکه یا سختی استخراج افزایش پیدا کنه.
اگه پیگیر رویدادهای دنیای ارزهای دیجیتال باشین، احتمالا شنیدین که ماینرها مجبور هستن مدام از سخت افزارهای قوی تری استفاده کنند تا سختی استخراج اون ها رو از دو خارج نکنه. اگه می خواهین با مفهوم سختی شبکه یا سختی استخراج اشنا بشین، تا انتهای این بخش از مقاله آموزش ارز دیجیتال ارزسنج همراه ما باشین چون ما قصد داریم در مقاله سختی شبکه چیست؟ اطلاعاتی در مورد سختی شبکه یا سختی استخراج برای شما ارائه کنیم. همچنین به شما می گیم که کدوم ارزهای دیجیتال سختی استخراج دارن

سختی شبکه چیست؟

سختی شبکه چیست؟

بعد از اینکه با مفاهیم ارزهای دیجیتال اشنا شدین، نوبت به این رسیده تا به بررسی مفهوم سختی شبکه بپردازیم. در پاسخ به سوال سختی شبکه چیست؟ می تونیم این جواب رو بدیم که سختی شبکه یا Difficulty متغیری هست که می خواد میانگین زمان ساخت یه بلاک در شبکه رو ثابت نگه داره و تغییری در اون وجود نداشته باشه. همچنین بهتره بدونین که استفاده از بلاک چین های عمومی یکی از اصلی ترین و مهم ترین دلیل های محبوبیت ارزهای دیجیتال هست و مزیت این بلاک چین ها این هست که برنامه اون ها به طور کامل مشخص نیست و هر کسی می تونه بدون هیچ مجوزی وارد این شبکه بشه و از اون استفاده بکنه.
به عبارت دیگه سختی استخراج متغیر یا شاخصی هست که نشون میده زمان و انرژی مورد نیاز برای استخراج یه بلاک از بلاک چین چقدره و این مقدار در زمان طراحی و ساخت شبکه ارز دیجیتال مشخص میشه و تغییر سختی برای ثابت نگه داشتن این مقدار مشخص هست. همچنین بهتره بدونین که تراکنش های کاربران در شبکه هر رمز ارز، به یه تابع یه طرفه به نام تابع هش وارد میشن که خروجی اون عبارتی به اسم هش یا همون معادلات پیچیده ریاضی هست. در اصل ماینرها باید معادلات پیچیده ریاضی یا هش رو با استفاده از دستگاه های محاسبه کننده حل کرده تا تراکنش های هر بلاک تایید بشن و اون بلاک به بلاک چین اضافی بشه و در اخر میانر پاداش این کار رو به دست میاره. ویدیوی آموزش استخراج ارزهای دیجیتال در این زمینه می تونه برای شما مفید باشه.
اگه بخواهیم به زبان ساده تر، تعریفی از سختی شبکه داشته باشیم، می تونیم بگیم که سختی شبکه یه واحد اندازه گیری هست که در فرایند استخراج بیت کوین مورد استفاده قرار می گیره و با دونستن مقدار سختی شبکه می دونین که حل یه معمای رمزنگاری شده چقدر سخته. همچنین مقدار سختی استخراج در هر زمان متغیر هست که مقدار ثابتی نیست و می تونه با توجه به تعداد استخراج کننده های شبکه، کم و زیاد بشه.

اهمیت سختی استخراج چیست؟

سختی استخراج چیست؟

در این بخش از مقاله سختی شبکه چیست؟ به بررسی اهمیت سختی استخراج می پردازیم. همونطور که گفتیم، سختی استخراج نوعی متغیر هست که هدفش ثابت نگه داشتن میانگین زمان ساخت یه بلاک در بلاک چین یا شبکه ارز دیجیتال هست. اهمیت سختی استخراج نیز به این دلیل هست که میانگین زمان ایجاد بلاک رو ثابت نگه می داره و این میانگین زمان با توجه به شرایط، کم یا زیادی میشه و این شرایط به اضافی شدن یا کم شدن ماینر بستگی داره. بنابراین وقتی ماینری به شبکه اضافی بشه، سرعت ایجاد بلاک افزایش پیدا می کنه و اگه ماینری از شبکه خارج بشه، سرعت ایجاد بلاک کاهش پیدا می کنه.
به عبارت دیگه اگه ماینر به شبکه یا بلاک چین اضافی بشه، سختی حل شدن بلاک کاهش پیدا می کنه و اگه ماینری از شبکه بلاک چین خارج بشه و کم بشه، سختی حل شدن، افزایش پیدا می کنه. همچنین بهتره بدونین که سختی استخراج باعث ایجاد تعادل در حل کردن بلاک میشه که یکی از دلایل اهمیت سختی استخراج هست. به این ترتیب اگه سختی شبکه ثابت بمونه و تغییر پیدا کنه، پیدا کردن هدف سخت تر میشه و هر چقدر تعداد ماینرهای اضافی شده به شبکه بیشتر باشه، برای ایجاد بلاک های جدید زمان کمتری لازم هست. بهتره بدونین که سختی شبکه این مشکل رو برطرف می کنه که باعث اهمیت سختی استخراج میشه.
اگه بخواهیم به زبان ساده تر، اهمیت سختی استخراج رو توضیح بدیم، می تونیم بگیم که علت اصلی اهمیت سختی استخراج این هست که اگه سختی شبکه وجود نداشت، کاربران این امکان رو داشتن که در زمانی کمتر از 10 دقیقه بلاک های جدیدتری رو به وجود بیارن. نکته قابل توجه این هست که زمان ساخت بلاک ممکنه چند ثانیه هم کاهش پیدا بکنه و ساخت بلاک زمان کمتری رو صرف کنه.

چه زمان سختی شبکه تغییر می کند؟

سختی استخراج چیست؟

نوبه این رسیده تا در این بخش از مقاله سختی استخراج چیست؟ اطلاعاتی در مورد زمان تغییر سختی شبکه برای شما ارائه کنیم. همونطور که گفتیم، وقتی تعداد ماینرها در شبکه افزایش یا کاهش پیدا می کنه، زمان به وجود اومدن بلاک تغییر پیدا می کنه و در این صورت سختی شبکه این زمان رو به تعادل می رسونه. همچنین سختی استخراج بعد از ماین شدن تعداد خاصی بلاک انجام میشه که این تعداد در رمز ارزهای مختلف، متفاوت هست. همچنین بهتره بدونین که این مقدار در بیت کوین 2016 هست.
منظور ما در مقدار تعداد خاص بلاک در بیت کوین این هست که یعنی سختی شبکه بیت کوین بعد از ماین شدن یا استخراج شدن 2016 بلاک، تغییر پیدا می کنه. همچنین بهتره بدونین که در ارز دیجیتال بیت کوین برای پیدا کردن هش در هر بلاک، حداقل 10 دقیقه زمان لازم هست. علاوه بر این، از اونجایی که تعداد ماینرها هر روز بیشتر میشه، تقریبا هر دو هفته یه بار سختی شبکه بیت کوین افزایش پیدا کنه تا زمان سخت بلاک ثابت بمونه. به عبارت دیگه سختی استخراج در ارز دیجیتال بیت کوین، هر هفته یه بار انجام میشه.
با توجه به توضیحاتی که دادیم، اکه عامل کنترل کننده ای در شبکه بلاک چین وجود نداشته باشه تا جلوی پیدا کردن بلاک ها رو در کمتر از 10 دقیقه بگیره، استخراج یا ماین ارز دیجیتال بیت کوین با سرعت بیشتری انجام میشه. به این ترتیب این کار باعث میشه تا ریزش قیمت، اشباع و موارد دیگه ای در شبکه بیت کوین اتفاق بیفته که مشکلات دیگه ای هم می تونه به وجود بیاره. در نتیجه، سختی شبکه عاملی هست که باعث میشه تا ماینرها حداقل 10 دقیقه زمان نیاز داشته باشن تا جواب معادله پیچیده ریاضی یا هش رو به دست بیارن. به عبارت دیگه سختی استخراج زمانی اتفاق میفته که تعداد ماینرها زیاد میشه و استخراج سریع تر انجام میشه. مقاله هش ریت چیست؟ در این زمینه می تونه برای شما مفید باشه.

سختی استخراج چه تاثیری بر استخراج دارد؟

سختی استخراج چیست؟

بهتره بدونین که سختی استخراج یا سختی شبکه، بر روی استخراج تاثیرهای زیادی داره. به همین منظور ما در این قسمت از مقاله سختی استخراج چیست؟ به بررسی تاثیر سختی شبکه بر روی استخراج می پردازیم. به کمک سختی استخراج سعی میشه تا مقدار زمانی که برای استخراج یه بلاک لازم هست، با توجه به افزایش چشمگیر ماینرها، تقریبا ثابت نگه داده بشه. همچنین از طرف دیگه هر چقدر سختی شبکه یا استخراج بیشتر باشه، بلاک چین و به طور کلی رمز ارز اون در برابر حمله های اسیب رسان امن میشن و در امنیت کامل قرار می گیرن.
برای نفوذ به شبکه بلاک چین یا رمز ارز اون باید یه سیستم اونقدر قوی باشه که بتونه به شبکه نفوذ پیدا کنه و مشکلات زیادی در اون شبکه به وجود بیاره. به عبارت دیگه سیستمی می تونه به شبکه یا رمز ارز نفوذ پیدا کنه که بتونه بیشتر از نیمی از شبکه که متشکل از ماینرهای یه ارز دیجیتال هست رو در اختیار خودش قرار بده. همچنین وقتی تعداد ماینرها زیاد میشه، در اخر سختی شبکه یا سختی استخراج برای حفظ زمان لازم برای استخراج هر بلاک هنگام اضافی شدن ماینرهای جدید هم افزایش پیدا می کنه و در اختیار قرار گرفتن بیش از نصفی از شبکه برای کسانی که می خوان به شبکه نفوذ پیدا کنند، تقریبا غیر ممکنه میشه. مقاله حمله 51 درصدی چیست؟ رو برای درک کامل این موضوع پیشنهاد می کنیم مطالعه نمایید.
از طرف دیگه هر چقدر سختی شبکه یا سختی استخراج زیاد بشه، دستگاه های ماینر به سخت افزار قدرتمندتری نیاز دارن تا بتونن به شبکه نفوذ داشته باشن و اختیار اون شبکه رو در اختیار بگیرن. به این ترتیب در استخراج بیت کوین بعد از مدتی دستگاه های CPU، GPU و FPG از رده خارج میشن و سخت افزار ASIC که قدرت بیشتری دارن، جایگزین میشن و فرایند استخراج رو اون ها انجام میدن. نکته قابل توجه این هست که با مرور زمان این دستگاه های جایگزین نیز از رده خارج میشن و باید دستگاه های جایگزین به وجود بیان. توصیه می کنیم ویدیوی استخراج ارز دیجیتال با موبایل و کامپیوتر رو مشاهده که مربوط به این موضوع هست را هم مشاهده کنین.

عملکرد سختی شبکه چگونه است؟

موضوعی که می خواهیم در این قسمت از مقاله سختی استخراج چیست؟ توضیحاتی برای شما ارائه کنیم، در مورد نحوه عملکرد سختی شبکه هست. بهتره بدونین که اگه سختی شبکه ثابت باشه، هرچقدر ماینر یا استخراج کننده جدید به شبکه افزوده بشه، زمان کمتری برای اضافی کردن بلاک های جدید به بلاک چین صرف میشه. به عبارتی با تغییر این مقدار، پیدا کردن هدف بیشتر میشه. 
همونطور که گفتیم، سختی استخراج به این دلیل مهم هست که با افزایش یا کاهش ماینرها شبکه جوری تعادل پیدا می کنه که در اخر برای ایجاد هر بلاک، 10 دقیقه زمان استفاده بشه. بهتره بدونین که مقدار این پارامتر هر 2 هفته که معادل 2016 بلاک هست، بروز میشه و باعث میشه اضافی شدن بلاک تاره به شبکه بلاک چین تقریبا 10 دقیقه زمان ببره. در پایین با یه مثال تصویری نحوه کنترل سختی رو برای شما نشون میدیم. برای مثال تصور کنین که عددی رو در نظر گرفتیم در محدوده 1 تا 100.

سختی استخراج چیست؟

از شما می خواهیم تا عددی که ما در نظر گرفتیم رو پیدا کنین. شما هر دقیقه یه عدد رو می تونین انتخاب کنین و اونقدر این کار رو تکرار کنین که به عدد مورد نظر ما برسین. همچنین در اینجا تصور کنین که عدد مورد نظر ما 50 هست. با توجه به اینکه در هر دقیقه شما باید یه عدد بین 1 تا 100 انتخاب کنین، 2 دقیقه طول می کشه تا به عدد مورد نظر برسین. الان عدد مورد نظر رو به 20 تغییر می دیم و الان باید 5 دقیقه یکبار به این عدد دست پیدا کنین. نکنه قابل توجه این هست که ممکنه بر اساس شانس، همون دفعه اول عدد 20 رو انتخاب کنین، ولی در طولانی مدت به 5 دقیقه منتهی میشه یعنی هر 5 دقیقه یبار به دست میاد.
نحوه کار ماینرها نیز به این گونه هست که سعی دارن تا معادلات ریاضی رو به این صورت انجام بدن. به این ترتیب اگه تعداد ماینرها افزایش پیدا کنه، سرعت پیدا کردن جواب معادله بیشتر میشه و شبکه قدرتمندتر میشه. بنابراین Difficulty به کمک شبکه میاد و زمان ساخت بلاک و رسیدن به جواب معادله رو با تعداد ماینرها به تعادل می رسونه.

دلیل افزایش سختی شبکه بیت کوین چیست؟

سختی شبکه چیست؟

همونطور که گفتیم، Difficulty متغیری هست که قصد داره میانگین زمان ساخت یه بلاک در شبکه رو ثابت نگه داره و تغییری در اون وجود نداشته باشه. بهتره بدونین که عواملی زیادی وجود داره که باعث میشه تا سختی شبکه بیت کوین افزایش پیدا کنه. به همین منظور ما در این قسمت از مقاله سختی استخراج چیست؟ به بررسی دلیل افزایش شبکه بیت کوین می پردازیم. اگه می خواین صفر تا صد ارز دیجیتال بیت کوین رو یاد بگیرین مقاله بیت کوین چیست می تونه خیلی برای شما مفید باشه.

•    برقراری تعادل شبکه

یکی از دلایل افزایش سختی شبکه بیت کوین، برقراری تعادل شبکه هست. بهتره بدونین که میزان سختی شبکه بیت کوین با توجه به میزان راحتی عملیات استخراج زیاد یا کم میشه. همچنین در شبکه بیت کوین زمان لازم برای ساخت بلاک جدید باید 10 دقیقه باشه. به این ترتیب برای اطمینان از حفظ تعادل و یکپارچگی شبکه زمانی که تعداد میانرها بیشتر شده و یا استخراج راحت تر میشه، سختی استخراج افزایش پیدا می کنه و برعکس.

•    هش ریت

یکی دیگه از دلایل افزایش سختی شبکه بیت کوین، هش ریت هست. بهتره بدونین که هش ریت به عنوان قدرت محاسباتی یه شبکه اثبات کار شناخته میشه و با استفاده از هش ریت میشه به قدرت ماینرها در شبکه دست پیدا کرد. همچنین در شبکه بیت کوین هش ریت بسیار بالا هست و امنیت و سرعت خوبی داره. هر چند تحت این شرایط نیز باید شبکه به صورت مداوم هش ریت رو کنترل بکنه. به این ترتیب با بالا رفتن هش ریت، سختی شبکه بیت کوین نیز افزایش پیدا می کنه و با کاهش هش ریت نیز سختی شبکه بیت کوین کاهش پیدا می کنه.

کدام ارزهای دیجیتال سختی شبکه دارند؟

سختی شبکه چیست؟

رمز ارزهای قابل استخراج که اساس کارشون الگوریتم اثبات کار یا POW هست، برای کنترل تعداد ماینرها نیاز به سختی استخراج دارن. همچنین خیلی از افراد تصور می کنند که فقط بیت کوین سختی شبکه داره ولی در حالی که ارزهای دیجیتال مختلفی وجود دارن که سختی استخراج دارن. به همین منظور ما در این قسمت از مقاله سختی استخراج چیست؟ به بررسی ارزهای دیجیتال دارای Difficulty می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در دوره آموزش ارز دیجیتال در ارومیه شرکت نمایید.

اتریوم

یکی از ارزهای دیجیتال بعد از بیت کوین که سختی شبکه داره، اتریوم هست. بهتره بدونین اتریوم نیز مثل بیت کوین در دسته ارزهای دیجیتال قرار داره، ولی کاربردهای خاص و متفاوتی داره که باعث شده تا این ارز دیجیتال در ردیف رمز ارزهای محبوب برای استخراج قرار بگیره.

مونرو

یکی دیگه از ارزهایی دیجیتال که سختی شبکه داره، رمز ارز مونرو هست که تونسته در سال های گذشته به سرعت توسعه پیدا کنه و در دسته 20 ارز برتر بازار کریپتوکارنسی قرار بگیره. همچنین امنیت بالا و تمرکززدایی نیز از مهم ترین ویژگی های این ارز دیجیتال هست. به این ترتیب این ارز دیجیتال نیز محبوبیت زیادی به دست اورده و افراد زیادی این رمز ارز رو استخراج می کنند.

زی کش

یکی دیگه از ارزهای دیجیتال که قابلیت استخراج داره و Difficulty شاملش میشه، رمز ارز زی کش هست. به عبارت دیگه، زی کش شبکه پرداخت همتا به همتا هست که مبتنی بر استخراج هست. همچنین این رمز ارز بر اساس اثبات کار کار می کنه و الگوریتم استخراج اون Equihash نام داره. علاوه بر این، این ارز دیجیتال به دلیل محبوبیت خودش، تونسته جزو ارزهایی بشه که استخراج میشن.

با پایان یافتن استخراج بیت کوین چه اتفاقی رخ می دهد؟

سختی استخراج چیست؟

شاید براتون سوال پیش اومده باشه که با بعد از اینکه استخراج بیت کوین تموم شد، چه اتفاقی میفته؟ به همین منظور ما در این بخش از مقاله سختی استخراج چیست؟ به بررسی این موضوع می پردازیم. بهتره بدونین که بعد از استخراج 21 میلیون واحد بیت کوین باقی مونده، ماینرها برای اینکه بتونن کار خودشون رو ادامه بدن، باید به شبکه بیت کوین کمک کنند. همچنین ماینرها باید به جای دریافت کوین های جدید به عنوان پاداش بلاک، بخشی از کارمزد تراکنش رو به دست میارن. این پاداش نیز توسط افرادی که تراکنش رو به داخل شبکه می فرستن، پرداخت میشه. شاید هم بعد از پایان شدن استخراج 21 میلیون بیت کوین، همچنان بلاک های جدید به وجود بیان ولی پاداش ها تغیر می کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله سختی استخراج یا mining difficulty چیست؟ به بررسی مفهوم سختی شبکه یا سختی استخراج بپردازیم و اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد سختی شبکه برای شما ارائه کنیم. همونطور که گفتیم، که سختی شبکه یا سختی استخراج متغیری هست که می خواد میانگین زمان ساخت یه بلاک در شبکه رو ثابت نگه داره و تغییری در اون وجود نداشته باشه همچنین گفتیم که سختی شبکه فقط در ارز دیجیتال بیت کوین وجود نداره، بلکه هر ارز دیجیتالی که قابلیت استخراج داره، سختی استخراج نیز شاملش میشه که در این مقاله برخی از این رمز ارزها رو برای شما معرفی کردیم.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد سختی شبکه چیست؟(کدام ارزها سختی شبکه دارند؟)

  1. m.B (1400/12/17)

    سلام ببخشید یک سوالی داشتم بین استیکینگ و ماینینگ اتریوم شما کدوم رو پیشنهاد میدین؟

    1. پیمان راستگو (1400/12/17)

      بستگی داره به مقدار مبلغ سرمایه گذاری تون. اگه می تونین ریگ های اتریوم رو بخرین می تونین ماینینگ رو انتخاب کنین که مشکلات خودش رو هم داره ولی سود بالاتری داره در استیکینگ نیازی به این هزینه ها نیست و ارز اتریوم رو استیک میکنین که دردسرهای کمتری داره ولی سو کمتری برداشت خواهید کرد.

در مورد سختی شبکه چیست؟(کدام ارزها سختی شبکه دارند؟) نظر دهید
سوال امنیتی :6+55 = ?