استریوم چیست؟ آموزش استیکینگ اتریوم در پلتفرم استریوم

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "استریوم چیست؟ آموزش استیکینگ اتریوم در پلتفرم استریوم"


  • 21:02 1403-02-04
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

همونطور که می دونید صنعت ارز های دیجیتال در 5 سال اخیر یعنی از سال 2017 میلادی به بعد، با رشد و توسعه چشمگیری مواجه بوده. بیش از یک دهه از اختراع و ارائه مفهومی به نام رمز ارز ها یا کریپتوکارنسی می گذره، اما در سال های ابتدایی، این دستاورد جدید تکنولوژیکی و اقتصادی، مورد بی توجهی بود و عملا پنج، شش سال هستش که در راس توجهات قرار گرفته و در نظر عموم شناخته شده.

استقبال از ارز های دیجیتال با توجه به ویژگی های خاص و قابل توجهی مثل حفظ حریم خصوصی، سرعت بالا و هزینه کم انتقال، به سرعت بالا رفت و در حال حاضر تقریبا بین همه مردم دنیا شناخته شده هستش. از همین رو توسعه دهندگان زیادی هم در دنیا برای بسط و توسعه این صنعت فعالیت کردن و همچنان فعالیت می کنن و روز به روز شاخ و برگ بیشتری بهش میدن. 

هم اکنون صنعت ارز های دیجیتال، از خرید و فروش کردن صرف خارج شدن و تقریبا همه ویژگی هایی که پول های رایج یا همون فیات داشتن رو به خودشون گرفتن. برای مثال با ارز های دیجیتال هم در حال حاضر مثل ارز های رایج میشه سپرده گذاری کرد و سود گرفت، وام دهی و وام گیری انجام داد و موارد دیگه.

درمقاله استریوم چیست؟ قصد داریم یکی از پلتفرم ها در این عرصه رو که به طور تخصصی خدمات مرتبط با شبکه اتریوم رو ارائه میده، معرفی کنیم. شبکه اتریوم پرکاربرد ترین و محبوب ترین شبکه بلاکچین در دنیای ارز های دیجیتال هست و از این رو تمرکز بسیاری از توسعه دهندگان روی همین شبکه هست.

قبل از وارد شدن به مباحث اصلی، مروری خواهیم داشت بر شبکه اتریوم و برنامه های پیش روی اون بعدش امکانات و مزایا. معایب پلتفرم استریوم رو تشریح می کنیم و به طور کامل و جامع بررسی خواهیم کرد که پلتفرم استریوم چیست و آموزش استیکینگ اتریوم در پلتفرم استریوم به چه صورته. تا انتهای مقاله رو همراهی کنید.برای مطالعه بیشتر در مورد ارزهای دیجیتال می تونید به صفحه آموزش ارزدیجیتال در سایت ارز سنج مراجعه کنید.

بررسی شبکه ارز دیجیتال اتریوم

بررسی شبکه ارز دیجیتال اتریوم

بعد از بیت کوین، اتریوم دومین ارز دیجیتال مشهور هستش. بخوایم تاریخچه مختصری ازش داشته باشیم، باید بگیم که این ارز دیجیتال در اواخر سال 2013، توسط فردی به نام ویتالیک بوترین ارائه شد. عقیده ویتالیک بوترین این بود که ارز های دیجیتال و فناوری بلاکچین علاوه بر مسائل مالی و پولی می تونن در زمینه های مختلف دیگه مثل برنامه های غیر متمرکز و.... هم به کار گرفته بشن.

همین برنامه ویتالیک بوترین خالق اتریوم هم به وقوع پیوست و در حال حاضر بلاکچین و شبکه اتریوم محبوب ترین و اصلی ترین گزینه برای توسعه دهندگان برنامه های غیر متمرکز یا Dapp ها هستن. بلاکچین اتریوم رمز ارز بومی خودش با همین نام رو داره و کوین اتر بعد از بیت کوین دومین ارز دیجیتال مشهور هستش. 

اتریوم از الگوریتم اجماع اثبات کار یا Proof of work استفاده می کنه و میشه اون رو توسط سخت افزار های ماینینگ که بهشون ریگ استخراج گفته میشه، استخراج کرد. اتریوم برنامه های توسعه ای زیادی داره و در نظر داره تا در آینده نه چندان دور، نسخه دوم پروژه با نام اتریوم 2 رو ارائه بده.

شاید اصلی ترین ارتقا در اتریوم 2، تغییر الگوریتم اجماع در اون باشه. در اتریوم 2 از الگوریتم اجماع اثبات سهام یا Proof of stake استفاده می کنه که دیگه نیاز به استخراج نداره و مشکلات زیست محیطی و مصرف بالای انرژی رو برطرف می کنه. در مورد اتریوم 2 مقاله مجزا و مفصلی داریم که در وب سایت آکادمی قابل دسترسه.

پلتفرم استریوم که در این مقاله قراره در موردش حرف بزنیم، یک پلتفرم بر بستر شبکه اتریوم هستش که امکانات فراوانی داره و در مورد این مسئله صحبت خواهیم کرد که استریوم چیست.

استریوم چیست ؟

استریوم چیست ؟

خب وارد مقوله اصلی میشیم که استریوم چیست ؟ استریوم یک پلتفرم هستش که خدمات تخصصی مرتبط با شبکه اتریوم رو ارائه میده. با ورود به محیط کاربری پلتفرم استریوم، کاربر می تونه به راحتی کارایی مثل استیک کردن و سپرده گذاری، انتخاب کلاینت دلخواه و.... رو انجام بده. 

احتمالا می دونین که در مقابل الگوریتم اجماع اثبات کار که برای بررسی و تایید صحت تراکنش ها ماینر داریم، در الگوریتم اجماع اثبات سهام، برای اینکه یک عضو به بررسی کننده و تایید کننده تراکنش ها تبدیل بشه، باید سپرده گذاری یا استیکینگ از اون ارز داشته باشه. اگر با استیکینگ و معنا و مفهوم اون آشنا نیستین، توصیه داریم اول مقاله آموزش استیکینگ رو در وب سایت آکادمی مطالعه کنید. در ادامه به بررسی مزایا و معایب استیکینگ اتریوم خواهیم پرداخت.

با تولد اتریوم 2 در آینده نزدیک و انتقال تدریجی بلاکچین اتریوم از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) به الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS)، خیلی از سرمایه ‌گذاران و هولدر های کوین اتریوم، تصمیم گرفتن با شرکت در فرایند استیکینگ اتریوم در حفظ امنیت این شبکه شرکت کنن و البته سودش رو هم بگیرن. در این بین پیچیدگی‌ های فنی و مهندسی نرم افزار و همچنین هزینه‌ های بالا مربوط به راه ‌اندازی نود اعتبارسنج، همیشه نقش یک عامل نا مساعد رو داشته. پلتفرم استریوم، یکی از بستر هایی هستش که برای تسهیل و تسریع این روند ایجاد شده.برای مطالعه بیشتر در مورد الگوریتم اثبات کار به مقاله ای با همین نام در سایت مراجعه کنید.

پلتفرم استریوم، به کاربرانش این امکان رو میده تا با بهره گیری از یک نرم‌ افزار ساده، نود اتریوم خودشون رو راه‌ اندازی کنن و از طریق رابط کاربری گرافیکی مرکز کنترل (Control Center GUI)، عملکرد هایی مثل سپرده گذاری، انتخاب کلاینت مورد نظر و بررسی داده‌ های درون ‌زنجیره‌ ای یا ON-chain رو به راحتی انجام بدن. در ادامه مقاله به آموزش استیکینگ اتریوم در پلتفرم استریوم هم خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب استیکینگ اتریوم

مزایا و معایب استیکینگ اتریوم

گفتیم که در اتریوم 2، خبری از الگوریتم اجماع اثبات کار یا POW نخواهد بود و ماینر ها جمع میشن و اعتبار سنجی با سپرده گذاری یا استیکینگ اتریوم انجام می گیره. در این قسمت مزایا و معایب استیکنیگ اتریوم رو با هم بررسی می کنیم.

•    مزایا استیکینگ اتریوم :

1.    الگوریتم اجماع اثبات سهام با POS که در استیکینگ اتریوم مطرح هستش، مقیاس پذیری و امنیت شبکه رو ارتقا میده. منظور از مقیاس پذیری یک شبکه یعنی، تعداد تراکنش های تایید شده در واحد زمان.
2.    در مقایسه با الگوریتم اجماع اثبات کار که اتریوم کنونی ازش استفاده می کنه به صرفه تر هستش و مصرف برق ریگ های استخراج رو نداره و از این جهت برای محیط زیست مناسب تره.
3.    استیکینگ مثل ماینیگ چالش های فنی و سخت افزاری نداره و به راحتی و توسط هر کاربری قابل انجامه.
4.    الگوریتم اثبات سهام یا POS باعث افزایش تقاضا برای خرید کوین اتریوم میشه. چرا که کاربران با سپرده گذاری این کوین ها سود مشخص، بدون ریسک و تضمین شده دریافت خواهند کرد و این افزایش تقاضا می تونه منجر به ثبات و ارتقا ارزش اتریوم بشه.

•    معایب استیکینگ اتریوم :

1.    زمانی که کاربر مقداری کوین رو در پلتفرم سپرده گذاری، استیک کرد، تا دوره مشخص شده دیگر امکان برداشت دارایی نخواهد بود و دارایی های سپرده گذاری شده تا اتمام دوره استیکینگ، در شبکه قفل میشن.
2.    به دلیل تازه کار بودن سیستم اثبات سهام، امنیت الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS) قدری کمتر از الگوریتم اجماع اثبات کار (POW) می باشد.
3.    کاربری که با استیکینگ تبدیل به اعتبار سنج میشه و پاداش می گیره، باید به شکل تمام وقت یعنی 24 ساعته و 7روز هفته به اینترنت و شبکه متصل باشه، قطعی بلند مدت اینترنت، می تونه کاربر اعتبار سنج رو متضرر کنه.
4.    پاداش دریافتی در POS به اندازه پاداش دریافتی در POW بالا نیست.
5.    برای سپرده گذاری مستقیم در شبکه اتریوم به تعداد حداقل 32 کوین اتریوم نیاز هست، وگرنه باید به صورت واسطه ‌ای سپرده گذاری انجام بشه. منتهی از اون جایی که در به کارگیری واسطه ها کلید های خصوصی کیف پول در اختیار کاربر سپرده گذار نیست، احتمال و مخاطرات کلاهبرداری و از دست دادن دارایی وجود داره.

موارد مورد نیاز برای استیکینگ اتریوم

موارد مورد نیاز برای استیکینگ اتریوم

در این قسمت نیاز های کاربران برای تبدیل شدن به یک نود اعتبار سنج یا Validator رو در شبکه مرور می کنیم. در ابتدا توصیه می کنیم از سخت ‌افزاری با مشخصاتی که در ادامه میاد استفاده کنین تا از طریق یک پروسه اعتبار سنجی روان ریسک‌ های احتمالی به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا کنه. برای استارت زدن پروسه استیک کردن از طریق Stereum Ethereum Node Setup به سخت افزار کامپیوتری با حداقل مشخصات زیر نیازمند خواهید بود :
•    پردازنده یا CPU چهار هسته ای
•    RAM حداقل 8 گیگابایت
•    فضای ذخیره سازی دائمی (هارد دیسک) حداقل 150 گیگابایت + 600 گیگ دیگر برای نود ETH1
•    اینترنت با پهنای باند بالا و پایدار
بعد از اینکه یک سخت افزار مناسب و اینترنت با پهنای باند بالا تدارک دیدین، برای شروع آموزش استیکینگ اتریوم به شرح مراحل زیر عمل می کنیم.

1.    اتصال به سرور در پلتفرم استریوم :

در اولین مرحله از آموزش استیکینگ اتریوم، قبل از هر چیزی باید به سرور پلتفرم استریوم وصل بشیم. برای این امر از کلاینت SSH استفاده می کنیم و به سرور Ubuntu (اوبونتو یک سیستم عامل از خانواده لینوکس می باشد) متصل میشیم. برای اتصال برقرار کردن به سرور Ubuntu باید نرم‌افزار Putty رو بر روی سیستم عامل ویندوز نصب کنیم.

چنان چه از سیستم عاملی به جز ویندوز استفاده کنیم لازمه از ابزار های دیگه ای از کلاینت SSH استفاده بشه. بعد از دانلود و نصب برنامه به پوشه ای که Putty در اون نصب شده میریم و بعد فایل اجرایی یا exe اون رو Run می کنیم.
 1.    اتصال به سرور در پلتفرم استریوم :
همانند تصویر فوق در قسمت Host Name (or IP address)، آدرس IP سرور خودمون رو درج می کنیم. بعدش به قسمت Saved session میریم و نام session خودمون رو در این قسمت انتخاب می کنیم. بعد از اعمال تغییرات فوق، گزینه Save رو که با کادر سبز رنگ مشخص شده کلیک می کنیم. در مرحله بعدش روی گزینه Open کلیک می کنیم و نام کاربری و رمز عبور وارد می کنیم و بعد این مراحل وارد سرور میشیم.

2.    تغییر روش احراز هویت از رمز عبور به کلید :

در دومین مرحله اصلی از آموزش استیکینگ اتریوم در پلتفرم استریوم، باید تغییر روش احراز هویت رو یاد بگیریم. چون حدس زدن پسورد کار نسبتا راحتی ممکنه باشه و امنیت پایینی داشته باشه، بهتره برای دسترسی به نود خودمون از طریق SSH از روش احراز هویت با کلید استفاده کنیم.

برای تغییر روش احراز هویت از رمز عبور به کلید در پورت SSH به صورت مراحلی که در ادامه میاد عمل خواهیم کرد. البته خوبه بدونید که چنان چه پورت SSH خودتون رو در دسترس اینترنت قرار نمیدین و یا به شکل کلی از SSH استفاده نمی کنین، انجام مراحل زیر هیچ ضرورتی نداره، منتهی برای اون دسته از کاربرانی که ممکنه براشون لازم باشه، شرح میدیم.

•    ابتدا مطابق تصویر زیر فایل Puttygen.exe که در کنار با نرم‌افزار Putty نصب شده رو را اجرا می کنیم

فایل Puttygen.exe

 •    همانند تصویر فوق، بخش Type of key generate رو در مد RSA قرار میدیم و بعدش گزینه Generate رو انتخاب می کنیم. بعد این کار نشان گر ماوس رو بر روی پنجره PuTTY Key Generator حرکت میدیم تا در قسمت بالای صفحه، کلید جدیدی برای ما ساخته بشه.

پنجره PuTTY Key Generator
 •    بعد از اتمام فرآیند تولید کلید SSH، کلید جدید نمایش داده میشه که این کلید رو مطابق تصویر زیر باید کپی و ذخیره کنیم.

استریوم چیست؟
 •    نکته مهم این که امنیت کلید های عمومی و خصوصی بعد از ساخته شدن به مثابه امنیت دارایی های ماست و مسئولیت نگه داری امن از این کلید ها بر عهده کاربره، از این رو اونا رو باید در یک مکان امن نگه داری کنیم.

3.    ایجاد حساب کاربری اعتبارسنجی در پلتفرم استریوم :

این بخش خودش 4 مرحله داره که در ادامه به شرح هر مرحله می پردازیم.
•    ایجاد کیف پول : چنان چه کیف پول فعالی دارین می تونین ازش استفاده کنین در غیر این صورت می تونین به عنوان یک گزینه مناسب، از متامسک استفاده کنین..
•    تولید کلید های اعتبار سنج در پلتفرم استریوم :
کلاینت اعتبار سنج از کلید های اعتبار سنج زیادی پشتیبانی می کنه و در اصل هر کلید اعتبارسنج یک حساب کاربری اعتبار سنجی محسوب میشه. می‌ تونیم برای تولید کلید اعتبار سنجی، مراحل زیر رو انجام میدیم.
استریوم چیست؟ 
اول به وسیله لینک مستقیم prater.launchpad.ethereum.org/en وارد صفحه‌ای مطابق تصویر بالا میشیم و بعدش روی تب Become a validator کلیک می کنیم و به صفحه بعد میریم.
 استریوم چیست؟
در این بخش همه مواردی که قبل از تبدیل شدن به یک ولیدیتور لازمه که توسط کاربر دونسته بشه، نمایش داده شده. بعد از خوندن این موارد، در پایین روی گزینه Continue کلیک می کنیم.
 استریوم چیست؟
پس از این که به صفحه بعدی وارد شدیم، گزینه Geth را به عنوان کلاینت اتریوم 1 انتخاب می کنیم و بر روی گزینه Continue میزنیم.

استریوم چیست؟
در صفحه بعدی، مثل تصویر فوق، این امکان هست تا برای اتریوم 2 کلاینت انتخاب کنیم. به دلخواه خودمون می تونیم یکی از گزینه ها رو انتخاب و به مرحله بعدی بریم. 
 استریوم چیست؟
در این قسمت تعداد اعتبار سنج های خودمون رو درج می کنیم و بعدش در قسمت پایین صفحه از میان سه سیستم عامل ویندوز، مک و لینوکس سیستم عاملی که استفاده می کنیم رو انتخاب می کنیم. 
 استریوم چیست؟
بعد از اتمام مرحله قبل، در صفحه‌ فوق، اول روی گزینه Download CLI app و بعدش روی گزینه Download From Github کلیک می کنیم و نرم افزار CLI رو انتخاب می کنیم. 

استریوم چیست؟

سخن پایانی

در این مقاله در مورد یکی پلتفرم های تخصصی اتریوم صحبت کردیم. دیدیم که پلتفرم استریوم چیست و همچنین آموزش استیکینگ اتریوم در پلتفرم استریوم، چه فرآیندی رو داره. استیکینک اتریوم بیشتر در اتریوم 2 یعنی نسخه به روز شده اتریوم کنونی مطرحه و در آینده نزدیک منتشر میشه. در این به روز رسانی، الگوریتم اجماع اثبات سهام که مبتنی بر سپرده گذاری برای اعتبار سنجی هستش، با الگوریتم اجماع اثبات کار که مبتنی بر ماینینگ برای اعتبار سنجی هستش، جایگزین میشه.

 امیدواریم این مقاله مفید بوده باشه و استفاده برده باشید. نظرات تون رو هم می تونین در بخش نظرات در انتهای صفحه با ما به اشتراک بذارید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد استریوم چیست؟ آموزش استیکینگ اتریوم در پلتفرم استریوم

  1. مسعود عدالت (1400/12/16)

    👍👌ممنون بابت اطلاعات خوبتون

  1. Dealit (1400/12/17)

    موضوع بسیار جالبی بود ، حتما در مورد این پلتفرم های تخصصی بیشتر بنویسید

    1. پیمان راستگو (1400/12/17)

      ممنون. حتما

در مورد استریوم چیست؟ آموزش استیکینگ اتریوم در پلتفرم استریوم نظر دهید
سوال امنیتی :6+42 = ?