هولدر ارز دیجیتال کیست؟ (10 ویژگی مهم هر هولدر )

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "هولدر ارز دیجیتال کیست؟ (10 ویژگی مهم هر هولدر )"


  • 00:01 1403-01-09
  • زمان مطالعه: 12 دقیقه

هولدر ارز دیجیتال کیست؟ یکی از اصطلاحات مهمیه که فعالان بازار کریپتوکارنسی ها از اون استفاده می کنن. در این مقاله قصد داریم که این اصطلاح رایج رو بررسی و تعریف کنیم. بعد از تعریف اینکه هولدر چیست و این واژه به چه معنیه؟ ویژگی های یک Holder ارز دیجیتال رو بیان کردیم. همچنین در این مطلب فرق هولد با ترید رمز ارز رو هم مورد بررسی قرار دادیم.

همچنین در این مقاله در مورد معانی مختلفی که برای هودل (HODL) بیان شدن، صحبت کردیم و نحوه بوجود اومدن این عبارت رو هم توضیح دادیم. شاید براتون سوال باشه که یک هولدر ارز دیجیتال چه ویژگی هایی رو داره؟ در ادامه همین مقاله 10 تا از مهمترین ویژگی هایی که هر هودلر ارز دیجیتال داره رو هم عنوان کردیم.

همونطور که میدونین محبوبیت ارزهای دیجیتال در سال های گذشته به شدت افزایش پیدا کرده و همین موضوع باعث شده که افراد زیادی وارد این حوزه بشن. البته بیشتر این افراد با واژه و اصطلاحات مهم این بازار آشنا نیستن. به همین دلیل لازم میدونیم که مهمترین اصطلاحات و مفاهیم بازار ارزهای دیجیتال رو بهتون توضیح بدیم. همچنین شما کاربر عزیز می تونین برای مطالعه بیشتر و داشتن اطلاعات بیشتر در مورد ارزهای دیجیتال به صفحه آموزش ارز دیجیتال در سایت ارزسنج مراجعه کنید.

هودل ارز دیجیتال (HODL) به چه معنی است؟

هودل ارز دیجیتال (HODL) به چه معنی است؟

عبارت هودل در واقع همون کلمه هولد (Hold) است که به معنی " نگهداشتن " هستش. اما چطور شد که از عبارت هولد به هودل رسیدیم؟
دلیل این تغییر مربوط به اشتباه تایپی یکی از کاربر های پلتفرم Bitcontalk میشه؛ به طور قطع این فرد که برندن متیوز (Brenden Matthews) نام داشت، حتی نمی تونست تصور کنه که این عبارت یکی از پرکاربردترین واژه های دنیای ارزهای دیجیتال میشه. 
در حال حاضر همین اشتباه تبدیل به یکی از مهمترین اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال شده. بیت کوین تالک نام یکی از بزرگترین فروم ها (انجمن ها) در حوزه رمز ارزها هستش، که یکی از قدیمی ترین پلتفرم ها هم به شمار میره.

اما معنی هولد در ارز دیجیتال چیست؟

البته بعضی از افراد اعتقاد دارن که عبارت HODL مخفف شده Hold on for Dear Life به معنی نگهداری با تمام وجود است. در دنیای ارزهای دیجیتال از هودل یا هادل به عنوان یک اصطلاح عامیانه برای نگهداری و نفروختن ارزهای دیجیتال استفاده میشه و یکی از راه های کسب درامد از ارزهای دیجیتال به حساب میاد. معمولا معامله گر هایی که به دید بلند مدت یا میان مدت روی رمز ارزها سرمایه گذاری می کنن، از این اصطلاح استفاده می کنن.

هولدر کیست؟

در کل افرادی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می کنن رو به دو دسته کلی تقسیم می کنن: دسته اول افرادی هستن که بهشون معامله گر یا تریدر (Trader) گفته میشه. این گروه از فعالان بازار رمز ارزها معاملاتشون رو به شکل روزانه، هفتگی یا ماهانه انجام میدن. این افراد یک استراتژی معامله دارن که ترید هاشون رو بر اساس اون انجام میدن.

گروه دوم از افرادی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می کنن، هولدر ها هستن. این دسته شامل کسایی میشه که برای خرید ارز دیجیتال، به پروژه و ارزش ذاتی رمز ارز اون توجه می کنن. این افراد معمولا در بازه های زمانی طولانی تری (میان مدت و بلند مدت) سرمایه گذاری می کنن. توجه داشته باشین که این افراد هم استراتژی های معاملاتی خاصی رو دنبال می کنن.

هولدر کیست؟

به افرادی که دارایی های دیجیتالیشون رو هولد می کنن و در دسته دوم قرار دارن، هولدر یا هودلر (Holder or HODLer) گفته میشه. توجه داشته باشین که ما هولدر کوتاه مدت نداریم و فقط افرادی که تو بازه های زمانی بلند مدت و میان مدت (بیشتر از یک سال) سرمایه گذاری میکنن، هولدر نامیده میشن.

 نکته مهمی که در مورد این افراد وجود داره، اهمیت تعداد هولدر های یک ارز در تعیین روند اون کریپتوکارنسی هستش.قبل از اینکه بخوایم در ادامه مقاله هولدر کیست؟، 10 مورد از مهمترین ویژگی هایی که در هر هولدر وجود داره صحبت کنیم؛ چند نکته مهم رو برای هولد یا هودل ارز دیجیتال بیان می کنیم: 

•    اولین مسئله ای که تمامی تریدرهای ارز دیجیتال بدون توجه به استراتژی سرمایه گذاریشون باید رعایتش کنن، اینه که سرمایه های اضافی خودشون رو وارد این حوزه کنند. به هیچ عنوان نباید برای خرید ارز دیجیتال و ورود به این حوزه، اقدام به فروش سایر سرمایه ها مثل خانه، ماشین و. . . کنید. همچنین سرمایه گذاری با پول قرضی و وام رو هم پیشنهاد نمیدیم.

•    نکته دیگری که برای تبدیل شدن به یک هولدر حرفه ای باید بهش توجه داشته باشین، نگهداشتن رمز ارزها در هر شرایطی است. اگه اعتقاد دارین ارز دیجیتالی ارزشمنده و میتونه رشد خوبی رو در بازه های زمانی بلند مدت داشته باشه، نسبت به چارت قیمت و نوسانات کوتاه مدت اون رمز ارز بی توجه باشید. در بیشتر موارد این صبر و انتظار نتیجه میده و می تونین رمز ارز مورد نظر رو در بازه قیمتی مناسبی بفروشید.

•    اگه تصمیم دارید که هولدر یک ارز دیجیتال شوید باید به شناخت کافی و مناسبی از پروژه مربوط به اون رمز ارز برسید. علاوه بر آن باید به طور دائم و پیوسته و در بازه های زمانی و مراحل مختلف پروژه، اون رمز ارز رو زیر نظر بگیرید. سپس بعد از رسیدن به اطمینان در مورد تحقق اهداف پروژه، میتونین مقداری از ارز دیجیتال مربوط به اون رو خریداری کنین.
به عبارت دیگه برای سرمایه گذاری روی یک ارز باید با اصول تحلیل بنیادی آشنا باشید. بررسی بنیادی و فاندامنتال یک رمز ارز برای هولدر رمز ارزها بسیار مهم و ضروریه. این نکته رو هم باید یاداور شد که یک فرد موفق در کنار هولد کردن از روش های دیگه ای مثل استیک و ماینینگ ارز دیجیتال هم درامد کسب میکنه.

ده ویژگی مهم هولدر ارز دیجیتال

تا الان بهتون توضیح دادیم که هولدر یا هودلر چیست؟ و این واژه چطور بوجود اومده؟ همونطور که گفتیم این عبارت برای اولین بار به خاطر یک اشتباه تایپی در یکی از بزرگترین انجمن های ارز دیجیتال بوجود اومد. بعد از این اتفاق این کلمه به یک نماد برای سرمایه گذاران متعصب رمز ارزها تبدیل شد.

 

10 ویژگی هولدر ها

 برای اینکه فردی بتونه در این دسته از سرمایه گذاران کریپتوکارنسی ها قرار بگیره، باید 10 ویژگی زیر رو داشته باشه:

1.    نگهداری ارزهای دیجیتال

اولین و مهمترین ویژگی هر هولدر ارز دیجیتال، نگهداری و HODL رمز ارزهایی هست که داره. طبق این ویژگی، هولدر نباید تحت تاثیر نوسانات موقتی ارز دیجیتال و اخبار و اطلاعات منفی که به شکل موقت روی قیمت تاثیر میذارن، قرار بگیره.
همچنین در هنگام اصلاحات بازار هم باید به استراتژی و اهداف قیمتی مورد نظرش وفادار بمونه. به همین دلیل برای تبدیل شدن به یک هولدر ارز دیجیتال باید مهارت مدیریت احساسات و تفکر منطقی رو در خودتون تقویت کنین. اینطوری از تصمیمات ناگهانی و عجولانه در بازار ارزهای دیجیتال جلوگیری می کنین.

2.    خرید ارز دیجیتال در کف های قیمتی

یک هولدر واقعی ارزهای دیجیتال، نسبت به رمز ارزی که خریداری کرده، اطمینان کامل داره؛ به همین خاطر نگران اصلاحات قیمتی نیست. هولدر های حرفه ای از اصلاحات قیمتی استقبال می کنن و از اون ها به عنوان فرصتی برای خرید بیشتر رمز ارز مورد اعتمادشون استفاده می کنن.
برای اینکه بتونین از از کف های قیمتی جدید بازار ارزهای دیجیتال و اصلاحات اون نهایت استفاده رو ببرین، باید مهارت کافی برای شناسایی چنین موقعیت هایی رو داشته باشین. به همین منظور تسلط به دانش تحلیل تکنیکال ضروری است. برای کسب این مهارت می تونین در دوره آموزش پرایس اکشن آکادمی ارزسنج شرکت کنید.

3.    نکات امنیتی را جدی بگیرید!

از ویژگی های دیگر که باید در یک هولد ارز دیجیتال وجود داشته باشد، توجه به نکات امنیتی در نگهداری رمز ارزها است. تمامی فعالان بازار ارزهای دیجیتال به خصوص هولدر ها برای دارایی های خودشون ارزش و اهمیت قائل هستن و امن ترین روش ها رو برای نگهداری سرمایه هاشون انتخاب میکنن.

بهترین راه اینه که از روش هایی استفاده کنین که در رمز ارزها به طور کامل در اختیار خودتون باشن و هیچ واسطه یا شخص سومی بین شما و دارایی های دیجیتالیتون وجود نداشته باشه. صرافی های ارز دیجیتال و کیف پول های آنلاین و تحت وب، بدترین انتخاب های ممکن برای یک سرمایه گذار هستن؛ مخصوصا برای نگهداری مقدار قابل توجهی از دارایی های دیجیتالی. دلیل این مسئله رو میتونیم در امکان هک بالا و سرقت دارایی ها بدونیم.

پیشنهاد ما به یک هولدر ارز دیجیتال اینه که از کیف پول های آفلاین و سخت افزاری برای نگهداری دارایی هاشون استفاده کنن. در این نوع کیف پول های دیجیتالی کلید های خصوصی کاربر ها به شکل آفلاین ذخیره میشه و همین مسئله نفوذ و هک ولت های سخت افزاری رو غیر ممکنه میکنه. برای آشنایی بیشتر با کیف پول ارز دیجیتال و انواع اون می تونین به مقاله ای که در این رابطه نوشتیم مراجعه کنین.

4.    تحت تاثیر قرار نگرفتن

از ویژگی های دیگه ای که باید در یک هولد ارز دیجیتال وجود داشته باشه و در مقاله هولدر کیست؟ بهش پرداختیم، اینه که فرد به اصول استراتژی خودش پایبند باشه. به همین خاطر فرد باید تحت تاثیر اخبار و رویداد هایی که به شکل موقتی روند بازار رو تغییر میدن، قرار نگیره.
هولدر های ارز دیجیتال قبل از اینکه بخوان اقدامی رو برای خرید رمز ارز کنن، به طور کامل در مورد اون تحقیق و مطالعه می کنن. همچنین با بررسی اخبار و اهداف بلند مدت پروژه اون رمز ارز و پس از اطمینان از این که پروژه مورد نظر برای سرمایه گذاری مناسب است، سرمایه گذاری می کنن. هولدر های ارز دیجیتال از سقوط رمز ارزشون دریک بازه زمانی نمی ترسن و اعتنایی به اخبار و حواشی منفی بازار ندارن.

5.    درگیر فومو نشدن

تمامی بازار های مالی از جمله کریپتوکارنسی ها، نوساناتی رو دارن. البته این نوع نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال بسیار بیشتر و شدیدتر است. در بازار ارزهای دیجیتال یک ارز میتونه تحت تاثیر یک خبر بد و نامساعد، دچار ریزش و کاهش قیمت ارز دیجیتال بشه.

همانطور که هولدر ارزهای دیجیتال نباید تحت تاثیر نوسانات و ضرر قرار بگرین؛ در هنگام افزایش ناگهانی قیمت ارزهای دیجیتال هم نباید در گیر فومو (FOMO) بشن. فومو به عبارت ساده به معنی ترس از دست دادن و مخفف شده عبارت Fear of Missing Out هستش. به بیان دیگه در هر حالت و شرایطی باید به هولد کردن ادامه بدن. (تا وقتی که قیمت ارز به ارزش ذاتی خودش برسه.)

 درگیر فومو نشدن
 

اجازه بدید تا با مثالی این موضوع رو بهتون توضیح بدیم. برای مثال فرض کنید که شما هولدر بیت کوین هستین. در این شرایط با ریزش قیمت BTC و یا رشد ناگهانی ارزهای دیجیتال دیگه ای مثل اتریوم، نباید به شکل ناگهانی برای فروش بیت کوین و خرید ETH تصمیم بگیرید.

6.    خرید کالا و دریافت خدمات با استفاده از ارزهای دیجیتال هولد شده

امروزه با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال می تونین کالا و خدماتی که بهشون نیاز دارین رو خریداری کنین. همچنین می تونین بدون دغدغه تحریم و مشکلات بانکی از هر فروشنده خارجی خرید کنید. در فلسفه هولد ارزهای دیجیتال، اعتقاد بر این هستش که برای ادامه چرخه هولد بهتره به جای ارزهای فیات از رمز ارز استفاده کنید.

در داخل ایران هم افرادی وجود دارن که با ارزهای دیجیتال مراودات مالیشون رو انجام میدن. در این صورت می تونین با گرفتن آدرس کیف پول ارائه دهنده خدمت یا فروشنده، در کمتر از چند دقیقه و به راحتی یک کارت به کارت، هزینه مورد نظر رو پرداخت کنین.

7.    انتقال نکات مثبت به بقیه

هر چقدر میزان تقاضا برای خرید یک ارز دیجیتال بیشتر باشه، قیمت اون رمز ارز هم افزایش پیدا می کنه. شما هم می تونین به عنوان یک هودلر ارز دیجیتال برای ترغیب دیگران به خرید رمز ارزهای مورد علاقتون، با بالا بردن تقاضا روی قیمت رمز ارز تاثیر بگذارید.

شما می تونین با معرفی ارز دیجیتالی که بهش اعتماد و اطمینان دارین به دوستان و اطرافیانتون، تقاضا رو برای خرید اون افزایش بدین؛ ولی به این نکته توجه داشته باشین که مسئولیت معاملات هر فرد به عهده خودش هستش.
با توجه به تاثیر میزان عرضه و تقاضا روی قیمت یک ارز، میتونیم به اهمیت تعداد هولدر های یک ارز در افزایش یا کاهش قیمت یک ارز، پی ببریم. البته اهمیت این مسئله برای تریدر ها بیشتره و این موضوع فرق هولد با ترید رو بیشتر مشخص می کنه.

8.    فول نود شوید

هودلر ارز دیجیتال می تونه به یک نود کامل در شبکه بلاک چینی اون رمز ارز تبدیل بشه. اگه بخوایم خیلی ساده توضیح بدیم، باید اینطور بگیم که هر دستگاهی که به شبکه ارز دیجیتال متصل بشه، نود نام داره؛ اما کاربرانی که به شکل مستقیم به شبک بلاک چین ارز دیجیتال متصل میشن، فول نود هستن. این افراد تمامی قوانین مربوط به شبکه رو میپذیرن و اجرا میکنن.

اما هدف هودلر چیست؟ اگر یک هولدر ارز دیجیتال بتونه به شکل فول نود دربیاد و در اجماعات شبکه و تایید و پردازش تراکنش ها شرکت کنه، به سلامت و امنیت شبکه کمک می کنه. به این ترتیب تاثیر مستقیمی رو هم روی ارزش و اعتبار شبکه و ارز دیجیتال می ذاره. 

   فول نود شوید

9.    اطمینان و اعتماد کامل به ارز دیجیتال

بازار رمز ارزها یک پلتفرم آزاد و غیر متمرکز هستش. به عبارت دیگه هر شخص میتونه در اون به شکل آزاد و بدون محدودیت فعالیت داشته باشه. در چنین بازاری هر فرد با انتشار نظرات و تحلیل هاش، روی روند کوتاه مدت ارزهای دیجیتال تاثیر میذاره. مخصوصا اگه فرد مورد نظر چهره ای شناخته شده در سطح بین المللی باشه.

به همین دلیله که بار ها تاکیید کردیم که پایبندی به تحلیل و اطمینان به رمز ارزی که خریداری کردین، یکی از مهمترین ویژگی ها برای تبدیل شدن به یک هولدر حرفه ای هستش. در واقع هر هولدری با توجه به ارزش یک رمز ارز، آینده اون رو خریداری می کنه.

 10.    آشنایی با اصول کلی تحلیل تکنیکال و بنیادی

یکی از مهمترین مهارت هایی که هر فعال بازار ارزهای دیجیتال بهش نیاز داره، تحلیل تکنیکال و فاندامنتال است. با توجه به اینکه هولدر ارزهای دیجیتال قصد خرید و فروش دارایی هاشون رو ندارن، و بعد از محقق شدن اهدافشون اقدام به فروش می کنن، مهارت تحلیل بنیادی اهمیت بسیار بیشتری رو برای این افراد داره.

اما نباید از قدرت تحلیل تکنیکال در پیدا کردن بهترین نقاط خرید یک رمز ارز غافل شد. به همین خاطرهست که به ترکیبی از هر دو سبک تحلیل نیاز دارین. برای آشنایی بیشتر با انواع تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال، می تونین به مقاله ای که در همین مورد در سایت قرار دادیم، مراجعه کنید.

تفاوت بین تریدر و هولدر ارز دیجیتال چیست؟

در ادامه مقاله هولدر ارز دیجیتال چیست؟ قصد داریم که به یکی از متداول ترین سوالاتی که در این مورد وجود داره یعنی فرق هولد با تریدر، رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که قبلا هم اشاره کرده بودیم، فعالان بازار ارزهای دیجیتال رو می تونیم به دو دسته ی زیر تقسیم کنیم:

1.    تریدر ها (معامله گران)

2.    هولدر یا هودلرها (سرمایه گذاران)

تفاوت بین تریدر و هولدر ارز دیجیتال چیست؟

مهمترین تفاوت هایی که بین این دو دسته وجود دارن، موارد زیر هستن:

•    سبک تحلیل

تریدر ها به مهارت های تحلیلی بسیار قوی تری نیاز دارن. این افراد برای تحلیل و بررسی بازار ارزهای دیجیتال باید روی مسائلی مثل تحلیل تکنیکال، تایم فریم‌ها، اخبار و بررسی صعودی یا نزولی‌بودن روند قیمتی یک ارز و. . . تسلط داشته باشن. این افراد سودشون رو از نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال کسب می کنن.

این در حالیه که سرمایه گذاران با بررسی اطلاعاتی که در مورد یک پروژه منتشر شده و مطالعه در مورد شاخه های مختلف بازار ارزهای دیجیتال، ارزشمندی یک رمز ارز رو بررسی می کنن. همچنین این افراد در بازه های زمانی بلند مدت تری ارزهاشون رو نگه می دارن.

•    تایم فریم معاملات

تریدر ها معمولا به شکل روزانه، هفتگی، ماهانه و حتی در تایم فریم های کوچکتر، در حد دقیقه و ساعت معامله می کنن. برخی از معامله گر ها در یک روز چندین معامله مختلف انجام میدن. این در صورتیه که هولدر ها حداقل شش ماه تا یک سال روی یک رمز ارز سرمایه گذاری می کنن.

•    میزان استرس

معامله گر ها معمولا استرس و آشفتگی ذهنی بسیار زیادی دارن. همچنین بیشتر افرادی که وارد این حوزه میشن، به دلیل عدم تسلط به احساساتشون در نهایت شکست می خورن. این در حالیه که یک سرمایه گذار ذهن آروم تر و مشغله های فکری کمتری رو داره. 

•    زمان 

یک تریدر مدت زمان زیادی رو باید پای سیستم خودش بشینه و با بررسی نمودار قیمت ارزهای دیجیتال مختلف، فرصت های مناسب برای معامله رو پیدا کنه. به همین خاطر این افراد زمان آزاد کمتری رو دارن. هولدر ها کاملا برعکس معامله گر ها هستن.
درسته که برای مطالعه و بررسی یک پروژه به مدت زمان زیادی احتیاج داریم، اما پس از اطمینان کافی در مورد پروژه و سرمایه گذاری در اون، دیگه نیازی نیست که هر روز ارز دیجیتال رو بررسی کنیم. به این ترتیب این افراد می تونن در کنار سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، شغل دیگری رو هم به شکل تخصصی دنبال کنن.

کلام پایانی

در این مقاله تمام تلاشمون رو کردیم که تعریف واضح و درستی رو از هودل و هولد ارزهای دیجیتال بهتون ارائه بدیم. توجه داشته باشید که روش های متعددی برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال وجود داره و ترید و سرمایه گذاری فقط دو مورد از محبوبترین اون ها هستن. به همین دلیل توصیه می شه که هر فرد با توجه به موقعیت، وضعیت مالی، دانش، آستانه صبر و تحملی که داره، استراتژی و ...، یکی از روش های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال رو انتخاب کنه.

البته برای ورود به این بازار، نباید اهمیت آموزش و یادگیری مهارت های لازم رو نادیده بگیرین. همونطور که در مقاله بار ها اشاره کردیم، تحلیل تکنیکال و فاندامنتال از مهمترین مهارت های مورد نیاز در این بازار هستن. برای کسب هر کدوم از این مهارت ها می تونین از دوره های آموزش ارز دیجیتال که آکادمی ارزسنج ارائه کرده، استفاده کنین.

به خاطر داشته باشین که اولین و پر اهمیت ترین هدف هر سرمایه گذار و تریدر، حفظ سرمایه و در قدم بعدی کسب سود است. به همین دلیل نباید در این بازار بی گدار به آب بزنین و بدون هیچ دانش و تجربه ای وارد این حوزه بشید. امیدواریم که این مطلب هم براتون سودمند بوده باشه و بتونین از اون نهایت استفاده رو ببرین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد هولدر ارز دیجیتال کیست؟ (10 ویژگی مهم هر هولدر )

  1. عاطفه کریمی (1400/12/11)

    من هولد میکنم ولی این ویژگی هایی که نوشته بودین ور نمیدونستم. خوب بود

    1. پشتیبان (1400/12/11)

      این ویژگی ها رو باید تقویت کنین تا بتونین یک سرمایه گذار خوب باشید.

  1. مسعود عدالت (1400/12/16)

    ممنون بابت راهنمایی ویژه ای که داشتین🌹عالیییییی

در مورد هولدر ارز دیجیتال کیست؟ (10 ویژگی مهم هر هولدر ) نظر دهید
سوال امنیتی :6+44 = ?