تحلیل زمانی چیست؟ کاربرد های تحلیل زمانی

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "تحلیل زمانی چیست؟ کاربرد های تحلیل زمانی"


  • 12:02 1403-02-07
  • زمان مطالعه: 11 دقیقه

تحلیل زمانی چیست؟ شاید اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعال باشین این موضوع برای شما هم جالب باشه که در موردش اطلاعات کاملی کسب کنین. کسی که وارد بازار ارز های دیجیتال میشه، خیلی زود به این مهم پی میبره که بدون داشتن دانش و مهارت کافی در حوزه تحلیل بازار، نخواهد توانست به موفقیت و سود خوب برسه.
چرا که در بازار های مالی مثل بازار ارز های دیجیتال، قیمت ها و روند های قیمتی تابع الگو ها و قواعدی هستن و یک تحلیل گر زبده با استخراج این الگو ها می تونه پیش بینی قیمتی انجام بده و پوزیشن های مطمئن و پر سودی باز کنه. ما در مجموعه آکادمی ارزسنج، پیرامون این مسئله یعنی تحلیل بازار، مقالات فراوانی داریم و سعی کردیم تا همه جوانب اون رو بررسی کنیم.
در این مقاله هم موضوع تحلیل زمانی چیست، مورد بحث و بررسی قرار می گیره. آموزش های تخصصی آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارزسنج رو پی بگیرید و روز به روز دانش و مهارت خودتون رو در این حوزه افزایش بدید. پشتیبانی آنلاین آکادمی هم کنار شماست تا در طی این مسیر کمک تون کنه. در ادامه میریم سراغ بررسی این مسئله که تحلیل زمانی چیست و چه طور انجام می گیره. در ابتدا مروری بر مفاهیم تحلیل تکنیکال خواهیم داشت چرا که تحلیل زمانی خود از زیر مجموعه های تحلیل تکنیکال به حساب میاد، سپس سراغ موضوع اصلی یعنی بررسی تخصصی تحلیل زمانی خواهیم رفت. تا انتهای مقاله رو همراهی کنید و در پایان نظرت تون رو هم با ما به اشتراک بذارید.

مفهوم تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال چیست؟ تحلیل تکنیکال نامی هستش که افراد مبتدی و تازه کار زیاد میشنون و قطعا براشون سواله تا بدونن این مفهوم دقیقا به چه چیز هایی اشاره داره. تحلیل تکنیکال یک بازار و قیمت یک دارایی، چیز جدیدی نیست و می تونیم تاریخچه بیشتر از صد سال رو براش متصور بشیم. با گذر زمان و پیشرفت تجهیزات محاسباتی و دیجیتالی، متد ها و ابزار های تحلیل تکنیکال هم توسعه پیدا کردن و امروزه حوزه تحلیل تکنیکال به یک علم و مهارت مهم در بازار های مالی مثل بازار رمز ارز ها تبدیل شده که روز به روز هم در حال گسترشه و یادگیری و تسلط بر اون وقت و انرژی زیادی رو می طلبه. خب بریم سراغ اینکه به صورت تخصصی و علمی تحلیل تکنیکال چیست و تعریفی ازش داشته باشیم. در تحلیل تکنیکال، ما گذشته و سوابق قیمتی رو در بازه های زمانی مشخص مثلا یک روز، یک ماه، یک سال و .... بررسی و تحلیل می کنیم و با استفاده از متد ها و ابزار هایی که در اختیار داریم، الگو های تکرار شونده رو کشف و استخراج می کنیم. برای آشنایی بیشتر با تحلیل تکنیکال توصیه می کنیم حتما دوره آموزش تریدینگ ویو Tradingview رو کامل تماشا کنید.
از منظر علم تحلیل تکنیکال، روند های قیمتی تصادفی شکل نمی گیرن و تابع قواعد و الگو هایی هستن. تمرکز یک تحلیل گر تکنیکال، بر شناخت صحیح این الگو ها و کشف اونا در چارت ها قیمتی هستش. واضحه که وقتی یک الگوی تکرار شونده در گذشته کشف میشه، می تونیم با درصد اطمینان بالایی اون رو به آینده هم تعمیم بدیم و انتظار داشته باشیم تا دوباره در حال و آینده تکرار بشه. در ادامه مثالی خواهیم زد تا درک این مفهوم ساده تر بشه.
تصور کنید طبق بررسی هایی که داشتیم، قیمت کالای X در ده سال گذشته در ابتدای فصل بهار با افزایش همراه بوده، آیا می تونیم نتیجه بگیریم که قیمت کالای X برای یازدهمین سال پیاپی و در سال آینده هم در ابتدای فصل بهار با افزایش روبرو خواهد شد ؟ با درصد احتمال بالایی می تونیم بگیم بله. فراموش نکنید که در تحلیل تکنیکال هیچوقت با احتمال 100 درصد طرف نیستیم، با این حال، این شیوه از تحلیل که الهام گرفتن از گذشته برای پیش بینی حال و آینده هستش، غالبا بسیار مطمئن و ارزشمند عمل می کنه. از شیوه تحلیل تکنیکال تریدر ها و معامله گر ها استفاده می کنن که قصد سرمایه گذاری بلند مدت ندارن و به طبع با بنیاد و فاندامنتال یک دارایی هم کاری نخواهند داشت و به دنبال سود گیری از نوسانات و تغییرات روند قیمتی یک دارایی هستن.
هدف از شرح و بسط مفهوم تحلیل تکنیکال این بود که بتونیم مقدمه ای بر موضوع اصلی مقاله یعنی بررسی اینکه تحلیل زمانی چیست داشته باشیم، چرا که تحلیل تکنیکال خود به دو زیر بخش تحلیل قیمتی و تحلیل زمانی تقسیم میشه و به نوعی تحلیل زمانی، زیر مجموعه ای از تحلیل تکنیکال می باشد. در ادامه وارد بحث اصلی یعنی تحلیل زمانی چیست، خواهیم شد و این مفهوم رو دقیق و جزئی بررسی خواهیم کرد. به طور کلی تحلیل تکنیکال رو می تونیم پرنده ای در نظر بگیریم که دو بال با نام های تحلیل قیمتی و تحلیل زمانی داره.

تحلیل زمانی چیست؟

تحلیل زمانی چیست؟

بعد از مقدماتی که داشتیم، میرسیم به بحث اصلی مقاله با این موضوع که تحلیل زمانی چیست ؟ می تونیم بگیم که تحلیل تکنیکال، به دو نوع قیمتی و زمانی تقسیم میشه و این دو تا در متد و ابزار تفاوتی با هم ندارن و فقط در تحلیل زمانی به جای استفاده از فاکتور قیمت ها، از فاکتور زمان استفاده میشه.
تحلیل زمانی بر پایه تایم و زمان بررسی و ارزیابی میشه. همونطور که می دونین قیمت‌ ها و اطلاعات بازار ها به عوامل زمانی وابستگی دارن و تابع زمان هستن. زمانی‌که به این قیمت‌ ها بر روی چارت ها و تابلو ها نگاه می کنیم، در واقع قصد داریم از تغییرات اونا درگذشته مطلع بشیم. وقتی در یک بازار مالی مثل بازار سهام یا بازار ارز های دیجیتال، تحلیل تکنیکال قیمتی انجام میشه، در اصل این عمل با استفاده از یک مجموعه زمانی (Time Series) انجام می گیره که قیمت‌ ها رو در بازه های زمانی معین در بازار نمایش میده. در این مطلب در نظر داریم تا به بررسی مفهوم تحلیل زمانی در بازارهای مالی و چگونگی استفاده از اون در تحلیل هامون بپردازیم.
در یک بازار مالی مثل بازار کریپتوکارنسی، یک تریدر یا معامله گر برای موفقیت و افزایش حاشیه سود خودش، باید از روش ها و ابزار های مختلفی استفاده کنه. یکی از موثر ترین ابزار هایی که می تونه ازش استفاده کنه، تحلیل زمانی هستش. خب حالا به نظرتون تحلیل زمانی چه اطلاعاتی رو در اختیار ما قرار میده؟
هدف از به کار گیری متد های تحلیل زمانی در بازار رمز ارز ها، توجه به تغییرات قیمتی ارز های دیجیتال در بازه‌ های زمانی مختلف و متنوع، کشف و استخراج الگو های رفتاری اونا و به دنبال همه اینا اتخاذ تصمیمات مناسب برای انجام خرید و فروش و باز و بسته کردن پوزیشن های معاملاتی هستش. پر واضحه که کسانی که حجم بالایی از یک دارایی رمز ارزی رو در اختیار دارن، باید به خوبی و به شکل حرفه ای بتونن زمان اصلاح و ریزش و همچنین روند های صعودی رو مورد تحلیل و بررسی قرار بدن و برای این کار تسلط بر تحلیل زمانی به عنوان یکی از زیر مجموعه های تحلیل تکنیکال لازم و ضروری خواهد بود.
به طور ویژه توجه کنید که آنچه در تحلیل زمانی یک نمودار و چارت دارایی انجام میشه اینه که مدت ‌زمان روند هایی که قبلا در نمودار اتفاق افتاده رو اندازه گیری می کنیم و بعد به کمک نسبت ‌های فیبوناچی، تایم های حمایت و مقاومت آینده نمودار رو با احتمال بالا تعیین می کنیم. به طور کلی نسبت‌ های فیبوناچی شامل اعداد 38.2، 50، 61.8، 100، 161.8، 261.7 هستن که در تحلیل ‌های قیمتی هم از اونا استفاده می کنیم و همچنین در تحلیل زمانی هم کاربرد دارن. در ادامه میریم سراغ آموزش تحلیل زمانی و مبانی و پیش نیاز های اون رو بررسی می کنیم. ما در دوره جامع آموزش پرایس اکشن بطور کامل شما را با نسبت های فیبوناچی و هر چیزی که در این مورد نیاز هست آشنا خواهیم کرد.

آموزش تحلیل زمانی

تحلیل زمانی چیست؟

چیزی که برای انجام دادن تحلیل زمانی یا Time series نیاز خواهیم داشت، در ابتدا چارت و نمودار دارایی خواهد بود. بدین طریق که در این صورت از تحلیل، با بررسی و ارزیابی نمودار ‌های قیمتی مختلف و البته بازه های زمانی‌ نوشته ‌شده اونا، میشه به الگو های رفتاری ویژه ای در اون دارایی یا رمز ارز پی برد.
در اصل پایه کار به این شکله که مثلا ارز دیجیتال مورد نظر ما در چه بازه ‌های زمانی و به چه دلایلی با افزایش قیمت رو به‌ رو شده و در چه تایم ‌هایی با کاهش قیمت مواجه بوده. قاعدتا تحلیل این الگو ها از یک دارایی مثل ارز دیجیتال در تایم فریم های مختلف، باعث به ‌دست آوردن یک جدول زمان‌ بندی و یا به عبارتی، الگوی رفتاری مبتنی بر زمان از اون رمز ارز خواهد شد. البته یک تحلیل و ارزیابی دقیق صرفا با نگاه کردن و چارت خوانی بصری امکان پذیر نیست و باید از ابزار ها و نرم افزار هایی هم در این زمینه استفاده بشه.
 بعد از اینکه که تونستیم الگو های رفتاری ارز دیجیتال مورد نظر خودمون رو در بازه های زمانی مختلف با استفاده از ابزار های در دسترس کشف و استخراج کنیم، امکان این رو خواهیم داشت تا با داشتن همچنین پشتوانه قدرتمندی، معامله و خرید و فروش‌ دارایی مذکور رو در بازار با دقت بیش ‌تری انجام بدیم. خب با کلیات آموزش تحلیل زمانی آشنا شدیم. بریم ببینیم که معیار ها و فاکتور های اساسی برای داشتن چنین تحلیلی چه چیزایی هستن.

•    چارت ها و نمودار های قیمتی :

اولین اصل در تحلیل زمانی، توجه به نمودار های قیمتی دارایی مورد نظر ماست، در واقع همین چارت‌ ها هستن که اطلاعات پیدا و پنهان بسیار ارزشمندی رو دل خودشون دارن و به تریدر یا معامله گر برای کسب سود بیشتر، کمک می کنن. یکی از مواد مورد نیاز ما در تحلیل زمانی، همونطور که پیش تر هم اشاره شد، ابزار های فیبوناچی و نسبت های اون هستن که در ادامه بیشتر توضیح میدیم.

•    ابزار ها و نسبت های فیبوناچی :

بررسی مقوله فیبوناچی در تحلیل ها بحث بسیار وسیع و دامنه داری هستش و نیاز به یک مقاله جدا و ویژه داره. منتهی در این قسمت برای نزدیکی ذهن مخاطب مروری بر اون خواهیم داشت و پیشنهاد می کنیم حتما دوره جامع پرایس اکشن ارزسنج رو تهیه کنین تا در این موضوع حرفه ای بشین. به طور اساسی سطوح بازگشتی فیبوناچی خطوط افقی بر روی چارت هستن که در واقع موقعیت ‌های احتمالی حمایت و مقاومت رو در بازار تعیین می‌کنن. سطوح با استفاده از دو نقطه بالا و پایین در نمودار ساخته میشن.
در اصل هر سطحی با یکی از ضرایب یا درصد های بالاتر از خودش هماهنگ خواهد بود. از سوی دیگه این خط نشان دهنده اینه که حرکت و روند قبلی چه مقدار به قیمت خودش برگشت داشته. به علاوه این خط نشون میده که جهت روند قبلی با ‌احتمال‌ نسبتا بالایی ادامه خواهد یافت یا نه. چیزی که در موردش صحبت کردیم یعنی بازگشت یا ریتریسمنت های فیبوناچی یکی از ابزارهای محبوب در بین تریدر ها و معامله گران بازار های مالی هستش.
در تحلیل تکنیکال یک دارایی مثلا یک ارز دیجیتال، یک بازگشت یا ریتریسمنت فیبوناچی با تعیین 2 نقطه که عموما یکی بالا و یکی پایین هستش، بر روی چارت قیمتی یک دارایی ایجاد شده و فاصله عمودی بین اونا هم با اعداد طلایی فیبوناچی مثل 23.6، 38.2، 50، 61.8 و 100 تقسیم بندی میشه. به طور خلاصه زمانی‌که این سطوح مشخص بشن، خطوط افقی کشیده شده و جهت شناسایی سطوح حمایت و مقاومت احتمالی هم به کار گرفته میشن. 

کاربرد های تحلیل زمانی چیست؟

تحلیل زمانی چیست؟

بعد از مروری که بر مفاهیم آموزش تحلیل زمانی داشتیم، می رسیم به بررسی کاربرد های تحلیل زمانی در بازار های مالی مثل بازار ارز های دیجیتال. به طور کلی تحلیل گران، کاربرد های تحلیل زمانی رو به 4 دسته کلی تقسیم می کنن که در ادامه شرح خواهیم داد.

1.    همپوشانی زمانی: 

تشخیص همپوشانی های زمانی یکی از کاربرد های تحلیل زمانی می باشد. برای به ‌دست آوردن ناحیه زمانی دقیق و مطمئن قادر هستیم به طور هم زمان از چند ابزار زمانی توام با هم بهره ببریم. ناحیه ‌ای که بیشترین تراکم نسبت‌ های فیبوناچی رو نشون بده محتمل ‌ترین زمان از نقطه نظر تحلیلی خواهد بود.

2.    همپوشانی زمانی و قیمتی:

با استفاده از کاربرد های تحلیل زمانی و مفهوم همپوشانی می تونیم محدوده زمانی که بالا ترین احتمال برای هدف ما داره رو تعیین کنیم. به علاوه اگه بتونیم به‌ شکل دقیقی این همپوشانی زمانی را با همپوشانی قیمتی ادغام کنیم، در اکثر مواقع قیمت و زمان ورود و خروج رو هم خواهیم توانست مشخص و معین کنیم. تریدر هایی که بتونن این 2 فاکتور مهم معاملاتی خودشون رو با دقت و صحت بالایی تعیین کنن، جز موفق ترین و پرسود ترین معامله گر ها در بازار خواهند بود و از همین جهت این مورد از کاربرد های تحلیل زمانی بسیار مهم و حائز اهمیت هستش.

3.    تحلیل عمق بازار:

در این مورد از کاربرد های تحلیل زمانی به بررسی نکته های مهمی می‌ پردازیم که به کمک شون می تونیم کیفیت تریدنگ و دقت در زمان ‌های ورود و خروج رو بالا ببریم. برای ورود به بحث شناخت عمق بازار، این مقوله رو در سه حالت 1 و 2 و 3 بررسی می کنیم.
•    حالت 1 : در نظر می گیریم قیمت یک دارایی از نقطه A تا B رشد کرده و در حال حاضر در اصلاح هستش. برای یک معامله گر حرفه ‌ای این نکته بسیار اهمیت داره که بفهمه تا چه موقعی در فاز اصلاح خواهیم موند و چه زمانی بازار برگشت خواهد داشت.
•    حالت 2 : در این حالت یک رشد هیجانی از نقطه A تا نقطه B داریم. با رسم ابزار ریتریس زمانی میبینیم که از ریتریس صد درصد عبور کردیم ولی همچنان در روند اصلاحی قرار داریم. یعنی به بیان دیگه تعداد کندل های اصلاح بیشتر از تعداد کندل های حرکت شده هستش و خریداران تمایلی برای خرید در ریتریس صد درصد زمانی از خودشون نشون نمیدن. علت این امر بالا بودن حدد ضرر هستش. یعنی فاصله قیمت خرید تا کف A زیاده و معامله در این رنج قیمت ‌ها حد ضرر بالایی در پی خواهد داشت. بهترین استراتژی در چنین وضعیتی انتظار برای شکستن خط روند نزولی و تعادل بازار و روند هیجانی AB می باشد.
•    حالت 3 : در حرکت‌ های زیگزاگی صعودی برای مشخص کردن حد قیمتی و زمانی رسیدن تا هدف، از دو ابزار 3 نقطه‌ ای قیمتی APP و همچنین زمانی ATP استفاده می‌کنیم. چنان چه قیمت سریع تر از زمان به هدف صد درصد ابزار APP خودش برسه، حاکی از برتری و قدرت خریداران داره ولی در حالت تغییر جهت قیمت در نسبت صد درصد APP، می تونیم اون رو هدف زمانی برای تولید یک کف در نظر بگیریم.

تحلیل زمانی چیست؟

4.    واگرایی زمانی:

شاید بیشتر مفهوم واگرایی رو در بعد قیمتی دیده باشین ولی این مفهوم رو میشه در بعد زمان هم به کار برد. در واگرایی زمانی‌ یا TD، تضاد رفتاری بین قیمت و زمان‌ مورد بحث و توجه قرار می گیره. واگرایی زمانی در اصل ضعف قیمت در حرکت اصلاحی نسبت به حرکت پیشین خودش رو نمایان می کنه که خودش به دو زیر مجموعه واگرایی زمانی معمولی و واگرایی زمانی هوشمند تقسیم میشه.

•    واگرایی زمانی معمولی با RTD:

هر موقع‌ که تعداد کندل‌ های فاز اصلاحی از تعداد کندل ‌های روند پیشین بیشتر بشه، واگرایی زمانی معمولی اتفاق افتاده. در چنین وضعیتی تمایل به چرخش در بازار وجود نداره و پیش‌ بینی حاکی از اینه که حرکت قبلی همچنان ادامه دار خواهد بود. مقاله کندل استیک (نمودار شمعی) چیست؟ در این زمینه می تونه برای شما مفید باشه.

•    واگرایی زمانی هوشمند یا STD:

در نقطه مقابل واگرایی‌ زمانی‌ معمولی، در واگرایی‌ زمانی هوشمند، تعداد کندل ‌های اصلاحی کمتر از تعداد کندل‌ های روند قبل تر هستش. ولی درصد اصلاح زمانی بیشتر از درصد اصلاح قیمتی هست. در چنین وضعیتی، قدرت بازار در حرکت اصلاحی کمتر از قدرت تریدر ها در روند اصلی بازار خواهد بود و انتظار خواهیم داشت که روند اصلی قبلی همچنان ادامه دار باشه.

جمع بندی

در این مقاله در مورد یکی از شاخه ها و زیر مجموعه های تحلیل تکنیکال صحبت کردیم. برای نزدیکی ذهن مخاطب مقدمه ای داشتیم بر این که تحلیل تکنیکال چیست و بعدش تحلیل تکنیکال رو به مثابه پرنده ای تعریف کردیم که دو بال تحلیل قیمتی و تحلیل زمانی رو داره. به زبان ساده و روانی تعریف کردیم که تحلیل زمانی چیست و دیدیم که در این شیوه از تحلیل توجه و تمرکز بر روی بازه های زمانی روند ها هستش و قصد مون پیش بینی زمان های شروع و پایان یک روند مشخصه. در ادامه مبانی از آموزش تحلیل زمانی هم ارائه شد و در پایان 4 مورد از اصلی ترین کاربرد های تحلیل زمانی رو شرح دادیم. امیدواریم که با خوندن این مقاله به یک دید خوب و جامعی از تحلیل زمانی برسید. نظرات تون در مورد این مقاله رو هم می تونید در انتهای صفحه و بخش نظرات با ما به اشتراک بذارید. همچنین توصیه داریم تا با پیگیری آموزش های به روز و کاربردی آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارزسنج، اطلاعات و دانش خودتون رو در این زمینه ارتقا بدید.
آموزش های متنوع و کاربردی به شکل متنی و ویدیویی برای شما تدارک دیده شده که از منو مقالات و آموزش ها قابل دسترسه. پشتیبانی آنلاین آکادمی هم همه روزه پاسخگو سوالات شما خواهد بود و می تونید ازش راهنمایی بگیرید.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تحلیل زمانی چیست؟ کاربرد های تحلیل زمانی

  1. مسعود عدالت (1400/12/16)

    عالی و استاندارد بود ممنون❤👌

در مورد تحلیل زمانی چیست؟ کاربرد های تحلیل زمانی نظر دهید
سوال امنیتی :4+33 = ?