تیپرینگ Tapering چیست؟ تاثیر تیپرینگ بر ارز دیجیتال

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "تیپرینگ Tapering چیست؟ تاثیر تیپرینگ بر ارز دیجیتال"


  • 12:02 1403-02-03
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

تیپرینگ Tapering چیست؟ موضوعی هستش که در این مقاله قراره بهش بپردازیم. اقتصاد و بحث های پولی و مالی برای خودشون یک شاخه علمی وسیع و گسترده هستند. همونطور که می دونید موضوعات بحث ما پیرامون صنعت ارز های دیجیتال هستش که خودش پایه های اقتصاد و مقوله های پولی و مالی رو تغییر داده. از همین رو هر اندازه که دانش اقتصادی مون رو ارتقا بدیم، به درک بهتر و منطقی تری هم از اتفاقات دنیای ارز های دیجیتال می رسیم. 
در سال های اخیر که کشور های دنیا به‌ علت همه گیری کرونا، با بحران سلامت و بهداشت رو به رو هستن، درگیر موضاعتی مثل معیشت و اقتصاد هم شدن و پاندمی کرونا تاثیر منفی بر اقتصاد جهانی هم گذاشته، مطمئنا به دفعات زیاد کلمه هایی مثل بحران اقتصادی رو شنیدین. 
طبق تعریف این مفهوم، بحران اقتصادی به بازه زمانی 2 ساله یا بیشتر از اون اطلاق میشه که اقتصاد کشور ها، کوچک تر میشه و فعالیت‌ های اقتصادی دچار رکود و افت شدید میشن. لذا مفهوم بحران اقتصادی اصطلاحی هست که مجموعه ای از خبر های بد اقتصادی رو به دنبال داره.
 به عبارت دیگه می‌ تونیم بگیم که در دوره‌ های بحران اقتصادی رشد اقتصادی کشور ها منفی میشه و مجموعه فعالیت‌ ها در همه زمینه های اقتصادی به حد قابل‌توجهی افت می کنه. این افت و رکود، تاثیر قابل توجهی بر رشد تولید ناخالص داخلی، اشتغال، نرخ بیکاری، تولیدات کارخانه‌ ها و .... میذاره.
 خب حالا به نظرتون ارتباط بحران اقتصادی با موضوع مقاله مون که Tapering چیست ، هستش، چی می تونه باشه. در ادامه این بحث از مقالات آموزش ارز دیجیتال ارزسنج ضمن تشریح ارتباط بحران اقتصادی با تیپرینگ، به طور کامل بررسی خواهیم کرد که تیپرینگ چیست و بر چه مفاهیمی دلالت می کنه و همچنین تاثیر تیپرینگ بر بازار ارز های دیجیتال چه چیزایی می تونه باشه.

ارتباط بحران اقتصادی با Tapering چیست؟

تیپرینگ Tapering چیست؟

زمانی که بحران اقتصاد یک کشور و حتی اقتصاد جهانی رو فرا می گیره، متولیان اقتصادی اون کشور مثل بانک مرکزی و ... سعی می کنن با ابزار ها و امکاناتی که در دست دارن مثل تغییر سیاست های مالی، چاپ پول و تزریق به بازار و .... تا حدی این بحران رو مهار و اثرات مخرب اون رو کاهش بدن. 
برای نمونه در زمان بحران همه گیری کرونا، فدرال رزرو امریکا برای کمک و نجات اقتصاد در مرحله اول و بعدش اثرگذاری بر بقیه بازار های اقتصادی، به توسعه سیاست‌ های انبساطی روی آورد. سیاست های انبساطی در واقع نوعی آسان گیری اقتصادی محسوب میشه. فدرال رزرو این کار رو با چاپ و تزریق پول و کاهش نرخ بهره انجام داد. 
این تغییر سیاست ها باعث میشن تا پول زیادی وارد بازار و اقتصاد بشه و در پی اون اقتصاد رو رونق بده، منتهی باید این موضوع رو هم در نظر گرفت که نمیشه تا همچین سیاست هایی رو دنبال کرد. در اصل سیاست های انبساطی و تزریق پول راه‌ حلی برای مواجه با مسائل اقتصادی در دوره بحران هستش. بعد از خروج از بحران و رونق اقتصادی، برای جلوگیری از تورم، دولت ها و بانک های مرکزی به تدریج باید سیاست های انبساطی خودشون رو کاهش بدن.
به عبارت دیگه باید کم کم پول مازادی رو که به اقتصاد تزریق کرده بودن برای غلبه بر بحران، تدریجا از دست مردم خارج کنن و سیاست های انقباضی رو به اجرا در بیارن. به این کار در علم اقتصاد تیپرینگ گفته میشه. پس به شکل مختصر و مفید متوجه شدیم که Tapering  چیست و چه نقشی در علم اقتصاد داره. در ادامه به طور کامل تر و جامع تر بررسی خواهیم کرد که تیپرینگ چیست و همین طور تاثیر تیپرینگ بر بازار ارز های دیجیتال در چه چیزایی می باشد. برای آشنایی با ایموضوع که ارز دیجیتال چیست؟ توصیه میکنیم مقاله ما رو مطالعه نمایید.

تیپرینگ Tapering چیست؟

تیپرینگ Tapering چیست؟

می رسیم به بحث اصلی این مقاله با موضوع این که تیپرینگ چیست؟ شاید شما هم به تازگی این مفهوم به گوش تون در مقالات تحلیلی و خبری مختلف خورده باشه. در این مقاله سعی ما بر اینه که توضیح بدیم مفهوم Tapering چیست و چه کاری در اقتصاد و به خصوص بازار ارز های دیجیتال انجام میده.
به ‌عنوان کسی که در بازار های مالی مثل بازار کریپتوکارنسی فعالیت دارین، بهتره معنی و مفهوم تیپرینگ رو بدونین. فرقی نمی کنه که در کدوم یکی از بازار های مالی اعم از فارکس، سهام، ارز دیجیتال و ... کار بکنین، در اصل تیپرینگ نوعی سیاست اقتصادی هستش که می تونه بر همه بازار های مالی اعمال بشه. مثلا در اخبار اقتصادی بسیار شنیده میشه که فدرال رزرو امریکا به‌دنبال سیاست تیپرینگ هستش.
فدرال رزرو (Federal Reserve) بانک مرکزی امریکا هستش که گاهی به اون به شکل اختصاری فد هم میگن. دلیل اهمیت تصمیمات و سیاست های فدرال رزرو تقریبا واضح و مبرهن هستش چرا که درصد قابل‌ توجهی از فعالیت ‌های تجاری در دنیا و وادرات و صادرات کشور ها با ارز مرجع دلار امریکا انجام می گیره. لذا هر گونه تغییر سیاست پیرامون دلار امریکا، علاوه بر اقتصاد خود امریکا، بر بقیه کشور ها و اقتصاد ها هم تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم داره.
خب تا اینجا تا حد زیادی متوجه شدیم که تیپرینگ چیست، بریم سراغ اینکه این مفهوم اقتصادی رو قدری تخصصی تر و وسیع تر شرح بدیم. مفهوم مذکور به معنای کاستن و کم‌کردن و در علم اقتصاد به مفهوم کاهش حجم سیاست انبساطی پولی و سهل گیری اقتصادی هستش.
 در اغلب کشور های دنیا هر موقع که اقتصاد به دلایل مختلفی دچار ضعف و رکود میشه، بانک های مرکزی اون کشور ها برای این که قادر باشن اقتصاد کشور رو از بحران نجات بدن و رونق دوباره بهش بدن، از سیاست‌ هایی مثل تزریق پول و کاهش نرخ بهره استفاده می کنن. به عبارتی دولت در صدد اینه که به ‌طور مستقیم و غیرمستقیم پول بیشتری رو وارد چرخه اقتصاد کنه.
 برای دستیابی به چنین هدف دولت‌ ها و بانک ‌های مرکزی اونا ممکنه با دادن وام‌ هایی با سود پایین به شرکت‌ ها و کارخانه‌ ها و یا مثلا با کمک‌ هایی مثل بیمه بیکاری به‌ شکل مستقیم به افراد جامعه، مثل یک محرک عمل کنن و قدرت خرید ها رو بالا ببرن و اقتصاد و بازار ها رو از رکود خارج کنن. در ادامه در مورد تاثیر تیپرینگ بر بازار ارز های دیجیتال هم صحبت خواهیم کرد.

مشکلات سیاست های انبساطی چیست؟

تیپرینگ Tapering چیست؟

پیش تر اشاره مختصری داشتیم بر این که سیاست های انبساطی مثل خلق پول و تزریق اون به بازار ها، باید کوتاه مدتی و میان مدتی باشه و در بلند مدت می تونه اثرات تورم زا داشته باشه. زمانی که نقدینگی در اقتصاد یک کشور بالا میره، خرید و فروش افزایش پیدا می کنه و به طبع اون تقاضا برای خرید کالا ها افزایش پیدا می کنه.
 همونطور که می دونید قانون عرضه و تقاضا هستش که روند های قیمتی رو در یک بازار تعیین می کنه. البته در مورد قانون عرضه و تقاضا و نقشی که در جهت دهی به روند بازار داره، در یک مقاله مجزا صحبت کردیم و دوستان جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می تونن در وب سایت آکادمی ارزسنج به مقاله ی مفهوم عرضه و تقاضا در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟ مراجعه کنن.
با افزایش تقاضا برای کالا ها و خدمات در بازار، طبق قاعده قیمت ها افزایش پیدا می کنه و این افزایش قیمت ها می تونه تورم زا باشه. لذا باید همواره توازن معنا داری بر قرار باشه تا نرخ تورم کنترل بشه. وقتی که بانک مرکزی سیاست های انبساطی رو در مدت زمان زیادی پیگیری کنه، افزایش نقدینگی رخ میده.
افزایش نقدینگی تا زمانی خوبه که اقتصاد آشفته از بحران خارج بشه، بعد خروج از بحران نقدینگی بالا خودش می تونه عامل مشکل دیگه ای به نام تورم باشه. از همین رو مدت زمان اعمال سیاست های انبساطی بسیار مهمه و زمان شروع و پایان اون باید به شکل دقیق و اصولی توسط متولیان اقتصاد مثل بانک های مرکزی و وزات خانه های اقتصاد کنترل و مدیریت بشه.
در مقابل سیاست های انبساطی، سیاست های انقباضی یا تیپرینگ قرار می گیره که به دنبال محدود سازی نقدینگی و جلوگیری از بروز تورم هستش. از همین رو هر گاه دولتی یک سیاست انبساطی در پیش بگیره به دنبالش و برای جلوگیری از اثرات تورم زایی، باید تیپرینگ هم داشته باشه. در ادامه توضیح خواهیم داد که تیپرینگ چگونه انجام می گیره.

تیپرینگ چگونه انجام می شود؟

تیپرینگ Tapering چیست؟

اشاره شد که سیاست های انبساطی و تیپرینگ، لازم و ملزوم هم دیگه هستن. خب حالا تصور کنیم که بعد گذشت یک دوره انبساط پولی، برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم، نیاز به اعمال سیاست های انقباضی یا تیپرینگ شده، خب حالا این کار چه طور انجام می گیره ؟ به عنوان نکته اول باید بدونیم که سیاست های انبساطی مثل خلق نقدینگی و تزریق اون بازار، خیلی سریع تر قابل انجامه تا تیپرینگ تو همون اقتصاد.
 لذا ساری و جاری کردن سیاست های انقباض پولی یا تیپرینگ بیشتری زمان خواهد برد. پول تزریق شده به بازار، نمی تونه با همان سرعتی که تزریق شده، خارج بشه. چرا که در این صورت اثرات سوء و مخربی خواهد داشت. دولت ها و بانک های مرکزی اونا با تکنیک ها و سیاست هایی مثل تغییر نرخ بهره، انتشار و فروش اوراق و .... کم کم شروع به جمع آوری نقدینگی می کنن تا نقدینگی بالا منجر به افزایش تقاضای کاذب و به دنبال اون تورم نشه. در ادامه بعد از تبیین یک تفاوت میرسیم به یک موضوع مهم به نام تاثیر تیپرینگ بر بازار ارز های دیجیتال.

تفاوت سیاست های انقباضی و تیپرینگ چیست؟

شاید تا به حالا این دو مفهوم رو یکی در نظر می گرفتین. با نگاهی کلی به تعریف سیاست انقباضی و تیپرینگ، در نگاه اول اینا رو بسیار شبیه به هم می بینیم. در خیلی از مسائل ممکنه مفهوم سیاست های انقباضی و تیپرینگ به‌ جای هم به کار برن. با وجود این که این دو مفهوم از نظر معنایی به هم نزدیکی زیادی دارن منتهی تفاوت‌ هایی هم بین شون هست. مقاله تفاوت معامله گری و سرمایه گذاری چیست ؟ می تونه برای شما مفید باشه.
 سیاست های انقباضی، به دسته سیاست های مالی برای کاهش حجم منابع مالی در گردش گفته میشه. در اصل این مدل سیاست گذاری موقعی انجام می گیره که حجم نقدینگی افزایش داشته باشه و تورم ناشی از خلق و تزریق پول به اقتصاد وجود داشته باشه. در این مواقع بانک های مرکزی با این سیاست ها میزان رشد اقتصادی رو با سیاستی مثل افزایش دادن نرخ بهره کنترل می‌ کنن. در نظر داشته باشین که با بالا بردن نرخ بهره، مقدار پول در گردش کاهش پیدا می کنه و به دنبال اون نرخ تورم هم کنترل و کاهش پیدا می کنه. پس از درک مفهوم سیاست های انقباضی برای متوجه شدن فرق اون با تیپرینگ، می‌ تونیم بگیم که تیپرینگ به برگشت سیاست‌ های انبساطی پولی گفته میشه که البته میشه اون را به شکل موازی با سیاست های انبساطی ولی به ‌شکل محدود تر هم اعمال و اجرا کرد.

تاثیر تیپرینگ بر بازار ارز های دیجیتال

تیپرینگ Tapering چیست؟

در مطالب قبل تر گفتیم که یکی از اصلی ترین اهرم ها در اعمال سیاست های پولی (سیاست های انبساط و انقباض پولی) تغییر در نرخ بهره هستش. نرخ بهره بر بازار های مالی من جمله بازار کامودیتی ها مثل نفت و طلا و همچنین بازار سهام و ارز های دیجیتال تاثیر میذاره. عموما در زمان انجام سیاست های انقباضی و تیپرینگ، بازار ارز های دیجیتال با افت و ریزش همراه میشه
. در زمان اجرای تیپرینگ، به‌ علت رونق ‌گرفتن کسب‌ وکار ها و بازار ها، بیشتر سرمایه ‌داران میل بیشتر به حضور در بازار هایی با ثبات بیشتر پیدا می کنن و عمدتا و ترجیح میدن تا سرمایه خودشون رو از بازار هایی با ریسک بالا مثل بازار کریپتوکارنسی خارج کنن. از همین رو یکی از بهترین زمان ها برای ورود به بازار رمز ارز ها و سرمایه گذاری در این حوزه، زمانی هست که سیاست های انبساطی شروع شده. 
از همین رو به عنوان یک نکته فنی توصیه داریم تا حواس تون به شروع سیاست های انبساطی و تیپرینگ باشه و چنان چه در دوره تیپرینگ قرار گرفتیم، از سرمایه گذاری کلان پرهیز کنید و حواس تون به روند و قیمت ها باشه. در بین رمز ارز ها، بیت کوین به عنوان پیشتاز بازار، بیشترین تاثیر رو هم از این سیاست ها و مخصوصا تیپرینگ داره و به دنبال خودش بقیه بازار رو هم با صعود یا سقوط همراه می کنه.
دونستن مفاهیمی مثل همین که تیپرینگ چیست و سایر سیاست های پولی و مالی در کنار دانش تحلیل تکنیکال و بنیادی، می تونه به موفقیت بیشتر کاربران و بالا بردن حاشیه سود شون کمک کنه. چرا که دامنه ارزیابی شما از بازار دقیق تر و جامع تر میشه و طبیعتا نتیجه گیری هم صحیح تر خواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله در مورد یکی از مفاهیم اقتصادی مربوط به حوزه های پولی و مالی که تاثیر مستقیم بر بازار های مالی مثل بازار رمز ارز ها داره صحبت کردیم. متوجه شدیم که Tapering چیست و تاثیر تیپرینگ بر بازار ارز های دیجیتال به چه صورته. دولت ها و بانک های مرکزی اونا به شکل متناوب و برای ایجاد توازن در اقتصاد، سیاست های پولی و مالی مختلفی اعم از انبساطی و انقباضی رو به اجرا در میارن.
سیاست های انبساطی با تزریق نقدینگی بیشتر انجام می گیره و هدفش اینه که اقتصاد رو از رکود خارج کنه و دوباره رونق ببخشه. منتهی به شکل بلند مدت نمیشه حجم نقدینگی یک اقتصاد رو بالا برد چرا که موجب تورم میشه. از همین رو بعد از خروج از رکود، برای خارج کردن نقدینگی مازاد، سیاست های انقباضی و تیپرینگ به اجرا در میاد که کم و کیف اون رو به تفضیل توضیح دادیم.
نکته حائز اهمیت، تاثیر تیپرینگ بر بازار ارز های دیجیتال بود. که زمانی که تیپرینگ آغاز میشه، معمولا بازار ارز های دیجیتال با ریزش همراه میشه و این رو باید به عنوان یک نکته در سرمایه گذاری و خرید و فروش ها در نظر داشت. در شرایط اجرای تیپرینگ معمولا پول از بازار های با ریسک بیشتر مثل بازار کریپتوکارنسی، به سمت بازار های با ریسک کمتر جاری میشه. 
امیدواریم که این مقاله براتون مفید بوده باشه و استفاده لازم رو برده باشید. بعد از مطالعه این مقاله می تونید نظرات تون رو در انتهای صفحه و در بخش نظرات به اشتراک بذارید. همچنین برای استفاده از سایر مقالات آموزشی و کاربردی آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارزسنج، به وب سایت آکادمی و بخش آموزش های اون مراجعه کنید.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تیپرینگ Tapering چیست؟ تاثیر تیپرینگ بر ارز دیجیتال

  1. مسعود عدالت (1400/12/16)

    👌👌❤❤❤

در مورد تیپرینگ Tapering چیست؟ تاثیر تیپرینگ بر ارز دیجیتال نظر دهید
سوال امنیتی :8+41 = ?