پدر علم تحلیل تکنیکال کیست و چه نظریه هایی دارد؟

  • 12:02 1403-02-29
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

پدر علم تحلیل تکنیکال؛ آیا می خواهین با این شخص آشنا بشین؟ آیا می دونین بنیانگذار تحلیل تکنیکال چه کسی هست؟ نظریه های اصلی پدر علم تحلیل تکنیکال کدامند؟ چرا آموزش تحلیل تکنیکال ایجاد شد؟ تحلیل تکنیکال چه کمکی به تریدرها و معامله گران بازارهای مالی می کنه؟ میانگین صنعتی داو جونز چقدر هست؟ چارلز داو چجوری علم تحلیل تکنیکال رو ایجاد کرد؟

تحلیل تکنیکال یکی از پرکاربردترین و قدیمی ترین روش های تجزیه و تحلیل بازارهای مالی به ویژه بازار ارزهای دیجیتال هست که هر روز صدها هزار تریدر و معامله گر در سراسر دنیا از اون واسه انجام معاملات خودشون استفاده می کنند. فرقی هم نمی کنه که مشغول معامله روی رمز ارزها باشین یا فارکس، تحلیل تکنیکال در همه این بازارها قابل استفاده هست. ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد تحلیل تکنیکال بهتون ارائه بدیم، به معرفی پدر علم تحلیل تکنیکال بپردازیم و نظریه های چارلز داو درباره تحلیل تکنیکال رو مورد بررسی قرار بدیم.

آشنایی با تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال یا Technical Analysis به روش تجزیه و تحلیل و پیش بینی قیمت ارز دیجیتال یا سایر دارایی های مالی مثل قیمت بیت کوین گفته میشه که این کار معمولا با مطالعه و بررسی اطلاعات ثبت شده در گذشته مثل تاریخچه قیمت و حجم معاملات بازارهای مالی صورت می گیره. طرفداران تحلیل تکنیکال باور دارن که همه داده های مورد نیاز واسه تجزیه و تحلیل قیمت یه ارز دیجیتال در دل چارت قیمتی اون رمز ارز قرار گرفته و به همین دلیل نیازی به مشخص کردن ارزش ذاتی اون ارز دیجیتال وجود نداره. همچنین یکی از مهم ترین پایه های تحلیل تکنیکال این هست که تریدرها احساسات مشابهی دارن و همشون مثل یه گله عمل می کنند.

بیشتر بدانید: مفهوم تحلیل تکنیکال چیست؟ چرا تحلیل تکنیکال

بنیانگذار تحلیل تکنیکال چه کسی است؟

بنیانگذار تحلیل تکنیکال چه کسی است؟

آیا می دونین پدر علم تحلیل تکنیکال کیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که چارلز هنری داو یا Charles H.Dow شخصی هست که در زمینه پیش بینی قیمت دارایی های مالی فعالیت می کرد و در حال حاضر این شخص رو به عنوان پدر تحلیل تکنکیال می شناسن. چارلز داو در سال 1851 در شهر استرلینگ، ایالات متحده آمریکا متولد شد. پدر این شخص به کشاورزی مشغول بود و زمانی که چارلز داو 6 سال بیشتر نداشت از دنیا رفت. چارلز از جوانی بدون اینکه آموزش های لازم رو ببینه، وقتی که فقط 21 سال داشت، در شهر ماچاسوت به عنوان یه خبرنگار واسه روزنامه اسپرینگ فیلد کار خودش رو شروع کرد.

جالب اینجاست که بدونین چارلز داو در سن 51 سالگی از دنیا رفت. از مهم ترین دست آوردهای این شخص می تونیم به انتشار وال استریت ژورنال، ایجاد شاخص میانگین صنعتی داو جونز و نظریه پردازی تئوری داو اشاره کنیم. چارلز داو با ثبت متوسط بالا و پایین قیمت دارایی های مالی به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه به مرتبط کردن الگوهای اون ها با جزئیات بازار پرداخت. بعدا مقاله هایی در نشریه وال استریت ژورنال نوشت و همیشه بعد از رویدادها توضیح می داد که چجوری الگوهای خاصی در بازار رمز ارزها ایجاد میشن. بنابراین، طبق دانش تحلیل تکنیکال شرایط و وضعیت بازار مورد نظر خودش رو تحلیل می کرد.

نظریه های چارلز داو درباره تحلیل تکنیکال

نظریه های چارلز داو درباره تحلیل تکنیکال

همونطور که گفتیم، تحلیل تکنیکال یکی از روش های پیش بینی قیمت دارایی های مالی هست که قط با نمودار قیمت ارزهای دیجیتال مختلف سروکار داره و اساس کار تحلیل تکنیکال، تاریخچه قیمت همون رمز ارزها در گذشته هست. این نوع تحلیل تاریخچه طولانی مدتی داره و موضوع جدیدی نیست. چارلز داو که به عنوان بنیانگذار تحلیل تکنیکال شناخته میشه، نظریه های مهمی رو ارائه کرده. در ادامه برخی از نظریه های چارلز داو درباره تحلیل تکنیکال رو بررسی می کنیم تا با اون ها آشنا بشین:

ویدیوی پیشنهادی: تئوری داو Dow چیست؟

•    همه چیز در قیمت نفهته است!

یکی از نظریه های داو درباره تحلیل تکنیکال این هست که همه چیز در قیمت دارایی های مالی نهفته هست. قیمت یه دارایی شامل همه اطلاعات و داده های موجود هست. به عبارت دیگه، این رویکرد ضد نظریه مالی رفتاری هست. سود قابل توجه، مزیت رقابتی، شایستگی مدیریت و... همه این عوامل در بازار قیمت گذاری شده و خلاصه اون در قیمت رمز ارزها یا سایر دارایی های مالی ظهور می کنه.

•    اندیکاتورها باید یکدیگر را تایید کنند.

یکی دیگه از مهم ترین نظریه های داو درباره تحلیل تکنیکال این هست که شاخص ها و اندیکاتورها باید همدیگه رو تایید کنند. به عبارت دیگه، سیگنال هایی که در یه شاخص اتفاق می افتن، باید با سیگنال ها در شاخص های دیگر مطابقت داشته باش. اگه یه شاخص مثل میانگین صنعتی داو جونز، روند صعودی اولیه جدید رو تایید کنه، ولی شاخص دیگه در روند نزولی قرار داشته باشه، تریدر نباید فکر کنه که روند جدیدی شروع شده.

•    حجم معاملاتی باید روند را تایید کند.

یکی دیگه از نظریه های بنیانگذار تحلیل تکنیکال این هست که حجم معاملات باید روند بازار رو تایید کنه. در صورتی که قیمت یه دارایی در جهت روند اصلی بازار حرکت رو به بالا داشته باشه، باید حجم معاملات اون رمز ارز هم مطابق حرکت روند اصلی افزایش پیدا کنه. همچنین اگه حجم معاملات یه ارز دیجیتال کاهش پیدا کنه، به معنی ضعیف بودن روند بازار هست.

مقاله پیشنهادی: تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل بنیادی چیست؟

میانگین صنعتی داوز جونز چقدر است؟

میانگین صنعتی داوز جونز چقدر است؟

توجه داشته باشین که چارلز داو به عنوان بنیانگذار تحلیل تکنیکال شناخته میشه. در سال 1882 این شخص با همکاری ادوارد جونز شرکت داو جونز رو راه اندازی کرد که به وسیله شخص دیگه ای به اسم چارلز برگسترسر سرمایه اولیه اون تامین شد. این شرکت قرار شد به عنوان دفتری واسه انتشار روزنامه اقتصادی و مالی جدید اون ها فعالیت داشته باشه. در این روزنامه که در اون موقع تونسته بود تعداد اشتراک های خودش رو به هزار نفر برسونه، میانگین سهام شرکت های فعال در حوزه کشتی رانی و راه آهن محاسبه و منتشر میشد.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد تحلیل تکنیکال بهتون ارائه بدیم، به معرفی پدر علم تحلیل تکنیکال بپردازیم و نظریه های چارلز داو درباره تحلیل تکنیکال رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، تحلیل تکنیکال یکی از روش های تجزیه و تحلیل بازارهای مالی و پیش بینی قیمت رمز ارزهاست که توسط شخصی به اسم چارلز داو ایجاد شد. چارلز داو در سال 1851 در شهر استرلینگ، ایالات متحده آمریکا متولد شد. پدر این شخص به کشاورزی مشغول بود و زمانی که چارلز داو 6 سال بیشتر نداشت از دنیا رفت.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد پدر علم تحلیل تکنیکال کیست و چه نظریه هایی دارد؟

در مورد پدر علم تحلیل تکنیکال کیست و چه نظریه هایی دارد؟ نظر دهید
سوال امنیتی :6+31 = ?