پگ(Peg) یا وابستگی قیمت چیست؟

  • 13:02 1403-02-29
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

پگ(Peg) یا وابستگی قیمت؛ اصطلاحی رایج در بازارهای مالی به ویژه در مباحث آموزش ارز دیجیتال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در این زمینه به دست بیارین؟ آیا می دونین منظور از پگ چیست؟ وابستگی قیمت چه کاربردهایی در بازارهای مالی داره؟ ارزهای دیجیتال مبتنی بر پگ کدامند؟ قیمت ارز دیجیتال پگ شده چجوری مدیریت میشه؟ چه عواملی باعث نوسانات شدید در بازار رمز ارزها میشه؟

پگ یا وابستگی قیمت مفهومی هست که در بازار رمزارزها مورد استفاده قرار می گیره. پگ ها با کمک به تریدرها در آربیتراژگیری باعث میشه که معامله گر سود زیادی به دست بیاره و علاوه بر این، باعث افزایش مقیاس پذیری و امنیت استیبل کوین ها میشه. شما برای اینکه بتونین معاملات پرسودی در بازار رمز ارزها انجام بدین و مشکلی واستون پیش نیاد، باید با مفهوم پگ آشنا بشین. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد پگ یا Peg بهتون ارائه بدیم، به بررسی کاربردهای وابستگی قیمت در بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم و رمز ارزهای مبتنی بر پگ رو واستون معرفی کنیم تا این دارایی ها رو بشناسین.

منظور از پگ یا Peg چیست؟

منظور از پگ یا Peg چیست؟

آیا می دونین منظور از پگ یا Peg چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که پگ یا وابستگی قیمت یکی از مهم ترین و رایج ترین اصطلاحات در حوزه استیبل کوین ها یا ارزهای دیجیتال با ثبات قیمتی هست. حفظ وابستگی قیمت یه دلاری این نوع رمز ارزها و نوسان کم اون ها در محدوده این قیمت امکان آربیتراژگیری و کسب سود توسط معامله گران بزرگ رو فراهم کرده و به حفظ امنیت و مقیاس پذیری استیبل کوین ها کمک زیادی می کنه. اگه استیبل کوین ها پگ شده نباشن، تریدرها نمی تونین به راحتی به ارزهای باثبات یا استیبل کوین ها اعتماد کنند. در اصل راه نجات ارزهای باثبات، وجود وابستگی قیمت هست.

جالب اینجاست که بدونین حفظ وابستگی یا Peg قیمت یه استیبل کوین، رویکردهای مختلفی رو به کار برده. بعضی از این رمز ارزها مثل UST از چرخه بازار خارج میشن و بعضی از اون ها مثل استیبل کوین دای موفق میشه تا جای پای خودشون رو در این بازار پرنوسان محکم کرده و مشکلات و مسائل مختلفی رو پشت سر بذارن. ارزهای دیجیتالی که پگ شدن، در دسته استیبل کوین ها قرار می گیرن. استیبل کوین ها دارایی هایی هستن که نقاط قوت رمز ارزها و ارزهای فیات رو در کنار هم دارن. در حقیقت، همه استیبل کوین ها پگ شده شناخته میشن.

قیمت رمز ارزهای پگ شده چگونه مدیریت می شود؟

توجه داشته باشین، رمز ارزهایی که پگ(Peg) میشن، با توجه به اهداف و شرایط یکسانی که دارن به یکی از روش های زیر ثبات پیدا می کنند:

•    حفظ دارایی اصلی یکی از روش های کنترل قیمت ارزهای دیجیتال پگ شده هست. استیبل کوین هایی که از این تکنیک واسه تثبیت قیمت استفاده می کنند، به عنوان استیبل کوین متمرکز شناخته میشن، چون پشتوانه اون ها در یه خزانه مرکزی نگه داری میشه.
•    استفاده از الگوریتم ها هم یکی دیگه از روش های کنترل قیمت ارزهای دیجیتال پگ شده هست. بعضی از استیبل کوین ها به وسیله یه دارایی واقعی پشتیبانی نمیشن، چون اسمارت کانترکت ها و الگوریتم ها قیمت این رمز ارزها رو در موازات قیمت دارایی که بهش پگ شده، ثابت نگه می داره.

معرفی انواع استیبل کوین های پگ شده

معرفی انواع استیبل کوین های پگ شده

همونطور که گفتیم، پگ(Peg) یا وابستگی قیمت تاثیر قابل توجهی روی ادامه فعالیت ارزهای دیجیتال داره، چون اگه پگ نباشه، استیبل کوین ها نوسانات و تغییرات قیمتی رو تجربه می کنند و در آخر هیچ کدوم از معامله گران و تریدرها به استیبل کوین ها اعتماد نمی کنند. استیبل کوین های مختلفی پگ شدن. در ادامه برخی از استیبل کوین های پگ شده در بازار رمز ارزها رو واستون معرفی می کنیم:

•    BUSD و USDC

از جمله از استیبل کوین های پگ شده در بازار ارزهای دیجیتال عبارت هستن از USDC و BUSD. بنابراین، شما می تونین این استیبل کوین ها رو با استفاده از پول رایج کشور آمریکا یعنی دلار خریداری کنین. واسه این کار کافیه تا به یکی از صرافی های قابل اعتماد مثل صرافی بایننس برین تا با چند کلیک ساده بتونین به مقدار زیادی از این رمز ارزها دسترسی داشته باشین. اگه قیمت USDC و BUSD به بیشتر از یه دلار برسه، این یه خبر خوب واسه تریدرها و معامله گران بازار ارزهای دیجیتال هست.

•    تتر(USDT)

یکی دیگه از انواع استیبل کوین های پگ شده در بازار رمز ارزها، تتر یا USDT هست. پشتوانه تتر دلار داخل بانک ها نیست، بلکه دارایی های بیرون زنجیره ای هستن. در واقع میشه گفت که مکانیسم عملکرد استیبل کوین تتر برخلاف استیبل کوین های USDC و BUSD هست. تتر شبیه یه صندوق هست که محل سرمایه گذاری اون واسه تریدرها و معامله گران در بازار کریپتو معلوم نیست. پگ شدن در استیبل کوین تتر به صرافی های بزرگی گه در حوزه رمز ارزها فعالیت می کنند، وابسته هست.

•    استیبل کوین دای

یکی دیگه از استیبل کوین های پگ شده در بازار ارزهای دیجیتال، دای هست. رمز ارز دای و میکر رو میشه ریش سفید های ارزهای باثبات بازار محسوب کرد، چون حتی قبل از اینکه استیبل کوینی به وجود بیاد، این دو رمز ارز به شکل غیرمتمرکز وجود داشتن و فعالیت می کردن. پشتوانه استیبل کوین دای در زمان پایه ریزی اولیه اون رمز ارز اتریوم بود و در اون موقع اصطلاح وابستگی قیمت فقط واسه رمز ارز دای استفاده می شد.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد پگ یا Peg بهتون ارائه بدیم، به بررسی کاربردهای وابستگی قیمت در بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم و رمز ارزهای مبتنی بر پگ رو واستون معرفی کنیم تا این دارایی ها رو بشناسین. همونطور که گفتیم، حفظ وابستگی یا Peg قیمت یه استیبل کوین، رویکردهای مختلفی رو به کار برده. بعضی از این رمز ارزها مثل UST از چرخه بازار خارج میشن و بعضی از اون ها مثل استیبل کوین دای موفق میشه تا جای پای خودشون رو در این بازار پرنوسان محکم کنند.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد پگ(Peg) یا وابستگی قیمت چیست؟

در مورد پگ(Peg) یا وابستگی قیمت چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+45 = ?