ارزش مفهومی(Notional Value) در بازار رمز ارزها چیست؟

  • 12:02 1403-02-29
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

ارزش مفهومی(Notional Value)؛ اصطلاح رایج در بازار ارزهای دیجیتال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین ارزش مفهومی چیست؟ ارزش مفهومی چه تفاوتی با ارزش بازار داره؟ ارزش مفهومی چجوری محاسبه میشه؟ به نظر شما ارزش مفهومی چه کاربردی در بازار رمز ارزها داره؟ ارزش مفهومی چه چیزی رو به تریدرها و معامله گران نشون میده؟

معامله گران و تریدرها همیشه به دنبال راهی هستن که بتونن ریسک سرمایه گذاری های خودشون رو کنترل کنند. واسه این کار به ابزارهای مختلفی نیاز دارن. یکی از این ابزارها، ارزش مفهومی هست که تریدرها توجه زیادی بهش می کنند. ارزش مفهومی مربوط به بازار مشتقه میشه و با قراردادهای آتی سروکار داره. به همین دلیل ما می خواهیم در این بخش از مباحث آموزش ارز دیجیتال، توضیحاتی در مورد ارزش مفهومی یا Notional Value بهتون ارائه بدیم، به بررسی کاربردهای ارزش مفهومی در بازار رمز ارزها بپردازیم و نحوه محاسبه ارزش مفهومی رو به شما یاد بدیم.

ارزش مفهومی چیست؟

ارزش مفهومی چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که ارزش مفهومی چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که ارزش مفهومی یا National Value یکی از مفاهیم مهم در بازار ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی دیگه هست و وقتی مورد استفاده قرارمی گیره که بخواهیم دارایی های معامله شده در قراردادهای مشتقه رو تعیین ارزش کنیم. به عبارت ساده تر، ارزش مفهومی این اطلاعات رو در اختیار ما قرار میده که چقدر سرمایه در پوزیشن های مربوط به ابزارهای مشتقه کنترل و مدیریت میشه. ارزش مفهومی در بازار ارزهای دیجیتال شبیه قراردادهای آپشن یا اختیار، فیوچرز یا آتی و سایر بازارهای مالی به کار برده میشه.

جالب اینجاست که بدونین ارزش مفهومی(National Value) در قراردادهای مشتقه به دلیل وجود اهرم از ارزش بازار زیادتر هست. اهرم به تریدرها و معامله گران این امکان رو میده که با میزان مشخصی از سرمایه، معامله های بزرگ تری رو انجام بدن. ارزش مفهوم مربوط به ارزش کل موقعیت معاملاتی میشه، در حالی که ارزش بازار متفاوت هست. با تقسیم ارزش مفهومی بر ارزش بازار میشه مقدار اهرم استفاده شده رو به دست آورد. شما می تونین با در نظر گرفتن ارزش مفهوم در بازار رمز ارزها، معاملات پرسودی انجام بدین.

ویدیوی پیشنهادی: ابزار مشتقه چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ارزش مفهومی چه کاربردهایی دارد؟

ارزش مفهومی چه کاربردهایی دارد؟

همونطور که گفتیم، ارزش مفهومی(National Value) یکی از اصطلاحات مهم در بازار ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی هست که تریدرها و معامله گران می تونن با تجزیه و تحلیل ارزش مفهومی بازار، معاملات پرسود و بهتری رو انجام بدن. ارزش مفهومی کاربردهای مختلفی داره و می تونه مورد استفاده تریدرها در بازارهای مالی قرار بگیره. در ادامه برخی از کاربردهای ارزش مفهومی در بازار رمز ارزها رو بررسی کنیم:

•    تعیین مارجین معاملات

یکی از کاربردهای ارزش مفهومی، مشخص کردن مارجین معاملات با استفاده از National Value هست. به عنوان مثال، اگه مارجین پوزیشن نفت خام پنج درصد باشه، به حدال 2500 دلار واسه ورود به پوزیشن نفت خام نیاز هست. در این مثال میزان مارجین مورد نظر رو توسط ضرب مقدار مارجین یعنی 5 درصد در ارزش مفهومی نفت خام به دست اومده و می تونین ازش بهره ببرین.

•    مدیریت ریسک معاملات

یکی دیگه از کاربردهای ارزش مفهومی در بازار رمز ارزها، مدیریت ریسک معاملات هست. تریدرها و معامله گران معمولا از استراتژی معاملاتی به اسم هج استفاده می کنند تا بتونن ضمن روبرو شدن با ریسک های موجود مثل تغییر روند قیمتی، سرمایه خودشون رو هم حفظ کنند. باز کردن پوزیشن های معکوس یکی از اصول مهم هج کردن هست. با این مثال میشه کاربرد ارزش مفهومی رو در مدیریت ریسک و هج کردن به طور کامل تری توضیح داد.

تفاوت ارزش بازار با ارزش مفهومی چیست؟

تفاوت ارزش بازار با ارزش مفهومی چیست؟

توجه داشته باشین که ارزش مفهومی و ارزش بازار در ارزهای دیجیتال هر دو در مورد ارزش یه دارایی صحبت می کنند. ارزش مفهوم(National Value) در مورد مقدار ارزش کل یه دارایی که به وسیله قراردادهای مشتقه کنترل میشه، صحبت می کنه. در طرف دیگه ارزش بازار به قیمت لحظه ای یه ارز دیجیتال گفته میشه. علاوه بر این، ممکنه در بعضی وقت ها ارزش بازار ارزهای دیجیتال به مارکت کپ یه رمز ارز گفته بشه. ارزش بازار می تونه در طی دوره های مختلف و با توجه به سیکل های تجاری، دچار نوسان های شدید بشه. قطعا مارکت کپ در طی بازارهای نزولی و خرسی دچار سقوط میشه و در بازارهای صعودی و گاوی افزایش پیدا می کنه.

واسه اینکه بتونین ارزش مفهومی رو در بازار رمز ارزها محاسبه کنین، به دو شاخص مهم نیاز داریم. این دو شاخص اندازه قرارداد و قیمت اسپات و لحظه ای ارزهای دیجیتال مورد نظر هست. اندازه قرارداد به تعداد واحدهایی که در یه قرارداد آتی مورد معامله قرار می گیره، گفته میشه. بهتره بدونین این واحد حجم، وزن یا هر شاخص مالی مهمی می تونه باشه. واسه محاسبه ارزش مفهومی فقط کافیه اندازه قرارداد رو در قیمت اسپات ضرب کنیم.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد ارزش مفهومی یا Notional Value بهتون ارائه بدیم، به بررسی کاربردهای ارزش مفهومی در بازار رمز ارزها بپردازیم و نحوه محاسبه ارزش مفهومی رو به شما یاد بدیم. همونطور که گفتیم، ارزش مفهومی یا National Value یکی از مفاهیم مهم در بازار ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی دیگه هست و وقتی مورد استفاده قرارمی گیره که بخواهیم دارایی های معامله شده در قراردادهای مشتقه رو تعیین ارزش کنیم. تریدرها و معامله گران واسه اینکه بهترین تصمیمات رو در معاملات خودشون بگیرن، باید ارزش مفهومی و ارزش بازار رو در نظر بگیرن. 
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد ارزش مفهومی(Notional Value) در بازار رمز ارزها چیست؟

در مورد ارزش مفهومی(Notional Value) در بازار رمز ارزها چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :8+56 = ?