تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل بنیادی چیست؟

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل بنیادی چیست؟"


  • 18:01 1403-01-31
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل بنیادی چیست؟ سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه از جمله بازار ارز دیجیتال راه بسیار خوبیه برای تولید ثروت و برای سرمایه گذاری در این بازارها آشنا بودن با روش های تحلیل بازار یک امر لازم و ضروریه. فردی که بدون تحلیل اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال میکنه در واقع مانند کسی عمل کرده که در اتاق تاریک به سوی هدف نامعلوم تیراندازی میکنه.

در این صورت احتمال اینکه تیر به هدف برخورد کنه بسیار پایینه. تحلیل در بازارهای مالی مانند چراغ مسیر رو روشن میکنه، بدون این چراغ تریدرها قدم در تاریکی میذارن و احتمال شکستشون بالا میره.  بنابراین یک معامله گر برای سرمایه گذاری موفق و رسیدن به سود باید به روش های تحلیل بازار مسلط و قدرت تحلیل بالایی داشته باشه. چون تصمیم اشتباه در بازارهای مالی هزینه های خاص خود را به دنبال داره. چه بسیار کسانی بودن که تمام سرمایه ی خودشونو در بازارهای مالی به خاطر این تصمیم اشتباه از دست دادن.

توجه به این نکته حائز اهمیت هستش که احتمال ضرر کردن رو در بازارهای مالی نمیشه به صفر رسوند. اگه کسی ادعا کنه که چنین توانایی داره کارش بیشتر شبیه سحر و جادو می مونه تا یه کار مبتنی بر علم و دانش. تحلیل ها ابزارهایی هستن که معامله گران به کمک اونها می تونن احتمال ضرر و زیان رو در بازار کاهش و در مقابل شانس سودآوری رو افزایش بدن. لازم به یادآوریه که یک تحلیلگر ماهر پیشگو نیستش بلکه کسی هستش که با چشمان باز گذشته و حال رو مورد مطالعه قرار داده و مبتنی بر اون درباره ی آینده تصمیم گیری می کنه.

تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی دو روش تحلیل بازار مالی هستند و به معامله گر کمک می کنن تا استراتژی خودشونو به تصمیمات واقعی خرید یا فروش تبدیل کنن. در این مقاله قصد داریم تفاوت تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی رو براتون شرح بدیم. برای درک درست این تفاوت باید هر کدوم از این تحلیل ها که بر اساس اطلاعات خاصی بنا شده اند رو به خوبی بشناسیم. پس بیایین قبل از هر چیز نگاهی به تعاریف اون ها داشته باشیم.

تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال (Fundamental Analysis) به روشی برای پیدا کردن ارزش ذاتی یه دارایی مانند سهام، ارز فیات یا دیجیتال و موارد دیگه گفته میشه. در واقع تحلیل بنیادی بر پایه ی بررسی ارزش ذاتی یک سهم، ارز یا دارایی استواره. یک تحلیلگر بنیادی از تمام ابزارهایی که برای رسیدن به این هدف وجود داره، استفاده می کنه. این عوامل می تونه در زمره اقتصاد کلان باشه و یا در زمینه ی اقتصاد خرد طبقه بندی بشه.

در واقع سهام هر شرکتی در هر بازه ی زمانی دارای ارزش ذاتی هستش. بازار دیر یا زود متوجه این ارزش میشه اما یک تحلیلگر بنیادی به دنبال درک سریع این موضوع و خرید و فروش سهم در زمان مناسب برای دستیابی به سود زیاد هستش. 

در واقع روش تحلیل بنیادی صورت های مالی، تاثیرات خارجی، رویدادها و روندهای صنعت رو با هم ترکیب میکنه. توجه به این نکته مهمه که ارزش ذاتی یا ارزش منصفانه یه دارایی یه شبه تغییر نمیکنه و این روش به تحلیلگر کمک میکنه تا خصیصه های کلیدی یه شرکت رو شناسایی و با در نظر گرفتن فاکتورهای خرد و کلان اقتصادی، ارزش واقعی اون رو آنالیز کنه. 

در تحلیل فاندامنتال هدف نهایی، تجزیه و تحلیل ارزش و قیمت ذاتی یک دارایی و مقایسه ی اون با قیمت فعلی هستش. اگه ارزش ذاتی از قیمت کنونی اون بالاتر باشه میشه به این نتیجه رسید که قیمت حال حاضر ارزون هستش و موقع خریده  و برعکس. با در اختیار داشتن چنین اطلاعاتی قادر خواهیم بود یک تصمیم گیری آگاهانه درباره ی خرید ارز دیجیتال و یا فروش ارز داشته باشیم. این روش در همه  بازارها از بورس گرفته تا ارز دیجیتال قابل پیاده سازیست البته در هر کدوم با رویکردی متفاوت پیش میره. 

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) به روشی گفته میشه که برای پیش بینی قیمت یه دارایی مبتنی بر گذشته قیمت و حجم معاملات اون در بازار صورت می گیره. تحلیل تکنیکال به علم نمودار خوانی معروفه چرا که بخش زیادی از فرآیندهای تحلیل تکنیکال مبتنی بر نمودارهای مختلفی هستش که در خصوص یک دارایی در دسترس قرار داره. این تحلیل تاریخچه ی طولانی در حدود سه قرن داره. 

در تحلیل تکنیکال آنچه در بازار اتفاق افتاده بخوبی مورد بررسی قرار می گیره. این یک نکته ی بسیار مهم در معامله گری بازار هستش. هر تریدر باید دید درستی از اونچه که در بازار در جریانه داشته باشه تا بتونه تصمیم درست نسبت به خرید، فروش یا نگهداری یه ارز دیجیتال بگیره. در این قسمت مطالعه مقاله فیبوناچی چیست و چه کمکی به معامله گر می تواند بکند، به شما توصیه می شود.

به کمک تحلیل تکنیکال که قواعد ثابتی بر الگوهای مختلف اون وجود داره و تصمیم گیری مبتنی بر این الگوهاست، یه معامله گر می تونه زمان مناسب خرید و فروش یه دارایی رو مشخص کنه که این یک مزیت هستش. اکنون که با تعاریف هر دو روش آشنا شدیم می رسیم به بخش جذابه این مقاله یعنی "تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل بنیادی چیست؟" این بخش رو از دست ندین.

تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل بنیادی چیست؟

تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل بنیادی چیست؟

تا اینجا نگاهی مختصر به تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال داشتیم. در ادامه نوبت به بررسی تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل فاندامنتال می رسه. البته باید به این نکته توجه کنیم که خروجی هر دو تحلیل یک چیزه و اون مشخص کردن ارزش خرید یا فروش یه دارایی برای معامله گره. بسیاری معتقدن که این دو تحلیل خروجی های متفاوتی ارائه میده و در بسیار از موارد با هم در تضاد هستن. اما این برداشت ناشی از نگاه خطی و کوتاه مدت هستش. 

یک اعتقاد کلی در بازارهای مالی وجود داره و اون اینه که دارایی های ارزشمند بالاخره یک روز به ارزش واقعی خودشون دست پیدا می کنن. اعتبار این جمله بارها در بازارهای مالی مختلف مانند بازار نوپای ارز دیجیتال به اثبات رسیده. البته ممکنه سیگنال هایی که از تحلیل تکنیکال و بنیادی دریافت میشه در کوتاه مدت تعارض داشته باشن اما در بلند مدت به یک نقطه همگرا میشن. اما تفاوت هایی بین این دو روش وجود داره که به هفت دسته تقسیم میشن و اون ها عبارتند از:

تفاوت تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی از نظر مفهوم

در تحلیل تکنیکال تلاش میشه تا با استفاده از الگوها و روندهایی که در گذشته رخ داده، روندهای حرکت قیمت یک دارایی در آینده تشخیص داده بشه. به همین دلیل برای ارائه یک تحلیل تکنیکال درست در مورد یک دارایی باید مدتی از زمان عرضه اون گذشته باشه تا امکان بررسی الگوهای شکل گرفته در گذشته به وجود بیاد.

در تحلیل بنیادی به هیچ عنوان توجهی به حرکت صعودی یا نزولی قیمت یک دارایی نمیشه بلکه تمرکز روی تشخیص ارزش ذاتی دارایی از طریق عوامل موثر بر اون هستش. 

تفاوت تحلیل بنیادی با تحلیل تکنیکال از نظر زمان

زمان در سرمایه گذاری ارزشی کمتر از پول نداره. در بازارهای مالی از دست دادن یک لحظه ممکنه با از دست دادن یک سود کلان همراه باشه. همچنین یک تصمیم درست در زمان درست میتونه از خسارت های سنگین جلوگیری کنه. تحلیل تکنیکال در ارائه تصویر کوتاه مدت بسیار کارآمد هستش.

نمودارهایی موجودند که به کمک اون ها میشه روند حرکت قیمت دارایی رو حتی در چند روز آینده هم پیش بینی کرد. اما تحلیل بنیادی از ارائه تصویر درست در کوتاه مدت ناتوانه. یک معامله گر نمیتونه با تحلیل بنیادی متوجه بشه که در چند روز یا چند هفته آتی و بعضا در چند ماه پیش رو چه اتفاقی قراره بیوفته. با اینکه اعتبار تحلیل بنیادی بسیار بالاست ولی اعتبار اون بلند مدت هستش و زمان مشخصی برای تحقق اون نمیشه ارائه داد. بعضا ممکنه سال ها طول بکشه تا یک پیش بینی به حقیقت تبدیل بشه!

تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل فاندامنتال از نظر تمرکز

تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل فاندامنتال از نظر تمرکز

سومین تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل بنیادی در موضوعاتی هستش که روی اون تمرکز دارن. در تحلیل تکنیکال تمرکز روی دو مسئله مهمه: 

1.    حرکت قیمت:

وقتی که صحبت از مهارت نمودارخوانی در تحلیل تکنیکال میشه، در واقع یک بخش عمده ای ناظر بر بررسی سوابق قیمت یک دارایی از روی نمودار هستش. بدین ترتیب میشه تغییرات قیمتی یک دارایی در آینده دور و نزدیک رو پیش بینی کرد.

2.    رفتار بازار:

بررسی رفتار بازار همواره در خرید و فروش دارایی موثر هستش. توجه به این واقعیت خیلی مهمه که این تریدرها هستن که به عنوان انسان در بازار مشغول فعالیت هستن و نه نمودارها و نه صورت های مالی شرکت ها. انسان هم کنار عقل قوه ی دیگه ای به نام احساس داره که این احساسات تاثیر زیادی روی تصمیم گیری های اون داره. بنابراین توجه به روانشناسی بازار از اهمیت خاصی برخورداره. 

اما در تحلیل بنیادی روی سه موضوع اصلی تمرکز میشه که عبارتند از:

1.    صورت های مالی:

بررسی صورت ‌های مالی یک شرکت تصویر واقعی از عملکرد گذشته و فعلی اون رو به معامله‌ گر میده و تریدر می تونه عیار شرکت رو به درستی بسنجه.

2.    وضعیت صنعت:

در این مرحله باید بررسی عملکرد رقبای یک شرکت یا دارایی به دقت انجام بشه. به این ترتیب می‌توان ارزشمندی یک دارایی رو در مقایسه با سایر رقیباش سنجید. 

3.    بررسی چشم انداز اقتصاد:

اقتصاد یک کشور یا در مقیاس بزرگ‌ تر اقتصاد جهانی حتماً در قالب بازارهای مالی خودشونو نشون میدن. اگه معامله‌گر بتونه تصویر درستی از آینده اقتصاد داشته باشه، می تونه تحلیل درستی از روندهای صنایع مختلف هم داشته باشه. 

مقایسه تحلیل تکنیکال با تحلیل بنیادی از نظر کاربرد

در ادامه بررسی تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل فاندامنتال میرسیم به تفاوت در کاربرد این دو روش. تحلیل بنیادی برای تریدرهایی مناسب هست و کاربرد داره که اسیر نوسانات مقطعی بازار نمیشن و قصدشان سرمایه گذاری هست و آنقدر صبر و حوصله دارن تا منتظر بمونن تا سود بزرگی از این سرمایه گذاری بدست بیارن.

اما تحلیل تکنیکال بیشتر برای معامله گرانی کاربرد داره که بازار بخشی از زندگی روزانه شون هست و مدام در حال خرید و فروش دارایی هاشون هستن. البته این طور نیست که تحلیلگران تکنیکال و بنیادی به صورت مجزا کار کنن بلکه استفاده از این تحلیل ها برای همه کسانی که در بازارهای مالی فعالیت دارن، ضروری هستش. 

تفاوت تحلیل بنیادی با تحلیل تکنیکال از نظر هدف

در تحلیل تکنیکال هدف اصلی پیدا کردن زمان ورود و خروج از یه دارایی ست در حالی که در تحلیل بنیادی به هیچ عنوان این موضوع هدف نیست. در تحلیل بنیادی، سرمایه‌گذار به دنبال کشف ارزش ذاتی یه دارایی هستش. بنابراین تفاوت در اهداف موجب تفاوت در رویکردها رو هم به دنبال داره. رویکردهایی که منجر به ایجاد روحیه معامله‌گری یا سرمایه‌گذاری میشن.

مقایسه تحلیل تکنیکال با تحلیل فاندامنتال از نظر منابع جمع آوری اطلاعات

مقایسه تحلیل تکنیکال با تحلیل فاندامنتال از نظر منابع جمع آوری اطلاعات

منابعی که برای جمع آوری اطلاعات در تحلیل بنیادی و تکنیکال مورد استفاده قرار میگیره، متفاوته. مقایسه تفاوت بین این دو روش بدون تصور درست از منابع و مراجع مورد استفاده برای تحلیل ها امکان پذیر نیست. داده ها در تحلیل تکنیکال خودشونو در نمودارها نشون میدن.

نمودارها اطلاعات کاملی درباره گذشته قیمت دارایی به معامله گران میدن و در کنار اون تصویرسازی هم از آینده ی قیمت یک دارایی دارن. اما منبع تحلیل بنیادی از جنس اخبار، اعداد و ارقام هست. کار تحلیلگر بنیادی از این جهت سخته که باید مشابه یک حسابدار، اطلاعات درست رو از دل صورت های مالی خارج کنه و در عین حال مانند یه اقتصاددان تحلیلی از وضعیت اقتصادی پیش رو ارائه بده. 

مقایسه تحلیل تکنیکال با تحلیل فاندامنتال از نظر نگاه به بازار

در تحلیل تکنیکال نگاه همواره به آنچه که در بازار رخ داده هستش و بر اساس اون آینده رو تحلیل میکنن. اما نگاه تحلیل بنیادی به طور هم زمان به گذشته و آینده هستش. به این ترتیب که گذشته رو نگاه می کنن تا عملکرد یه شرکت رو بسنجن و در کنار اون آینده رو هم نگاه می کنن تا تصویر کلانی از وضعیت اقتصادی بدست بیارن. 

البته باید توجه داشت که استفاده از هر تحلیلی بدون در نظر گرفتن روانشناسی بازار کاملا زیر سوال هستش. در بازارهای مالی از جمله بازار ارز دیجیتال این انسان ها هستن که خرید و فروش ارز دیجیتال انجام میدن و یه تحلیلگر با تجربه نباید این نکته ی ساده رو هرگز فراموش کنه. در ادامه مقاله ی" تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل بنیادی چیست؟" به بررسی پاسخ این سوال می پردازیم که تحلیل تکنیکال بهتر است یا تحلیل بنیادی؟

تحلیل تکنیکال بهتر است یا تحلیل بنیادی؟

تحلیل تکنیکال بهتر است یا تحلیل بنیادی

برای بررسی و تحلیل بازار ارز دیجیتال و استفاده از تحلیل تکنیکال و بنیادی نظرات مختلفی بین تحلیلگران و معامله گران وجود داره. کدامیک را برای تحلیل بازار باید انتخاب کرد؟ برخی معامله گران به خواندن نمودارها و مشاهده روندها معتقدن و به تحلیل تکنیکال خوشبین هستن چون تریدر معامله رو برای کسب سود انجام میده و دوست داره این سود رو در زندگیش ببینه و از اون لذت ببره چرا که عمر نوح نداره که سال ها چشم انتظار باشه تا دارایی که خریده به ارزش ذاتی خودش برسه و برخی دیگر طرفدار سرسخت تحلیل بنیادی و سرمایه گذاری بلند مدت. در این قسمت مطالعه مقاله بهترین تحلیل گر ارز دیجیتال کیست به شما توصیه می شود.

در تحلیل تکنیکال به هیج وجه فاکتورهای بنیادی در نظر گرفته نمیشه. جدا از اینکه این مسئله از نظر تحلیلگران نقطه ضعف به شمار میره یا نه، این نکته رو باید در نظر داشت که خواه ناخواه ماهیت بازارهای مالی روی روند قیمت دارایی ها موثر هستش و اغلب در بازه های زمانی طولانی مدت روند حاکم بر بازارهای مالی با متغیرهای کلان اقتصادی هم خوانی دارن و این ناظر بر فرق بین تحلیل تکنیکال و بنیادی هستش. 

گرچه این دو تحلیل دید کاملا متفاوت به بازار دارن اما هر دو یک نتیجه رو جستجو میکنن و اون هم کسب سود از بازار هستش. در واقع با وجود تفاوت های زیادی که با هم دارن در تضاد با هم نیستن و باید هم زمان از هر دو برای دستیابی به موفقیت در بازار های مالی از جمله بازار ارز دیجیتال استفاده بشه.

ممکنه این سوال پیش بیاد که کدوم روش نیاز به تخصص بیشتری داره؟ در پاسخ چنین میاد که با توجه‌ به توسعه روش ‌های تحلیل تکنیکال به کمک هوش مصنوعی، تحلیل تکنیکال راحت‌تر صورت می‌گیره. اما تحلیل بنیادی نیازمند دانش تخصصی در زمینه حسابداری، امور مالی و اقتصادی هستش و همچنین باید زمان بیشتری برای دستیابی به نتیجه مناسب صرف کرد.

نکته پایانی

در این مقاله سعی کردیم در مورد اینکه تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل بنیادی چیست؟ و مقایسه این دو و اینکه کدامیک بهتر هست با شما صحبت کنیم، آموزش تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال در کنار هم شانس معامله گران رو برای دستیابی به سودهای بیشتر و کاهش ضررهای احتمالی  افزایش میده سایت آموزش ارز دیجیتال ارزسنج با برگزاری دوره های آموزشی مختلف از جمله آموزش پرایس اکشن و تحلیل تکنیکال دستیابی به این هدف رو فراهم کرده. با شرکت در این دوره های آموزشی از گردش در دنیای کریپتوکارنسی لذت ببرید. موفق و پرسود باشید.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل بنیادی چیست؟

در مورد تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل بنیادی چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :8+55 = ?