هات مانی(Hot Money) یا پول داغ چیست؟

  • 15:02 1403-02-18
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

هات مانی(Hot Money) یا پول داغ؛ مقداری زیادی پول که به صورت فعالانه در بازارهای مالی برای کسب بیشترین سود در مدت زمان کم سرمایه گذاری میشه! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین هات مانی چیست؟ عملکرد پول داغ چجوریه؟ پول داغ چه تاثیری بر اقتصاد می ذاره؟ روش های کاهش تاثیر هات مانی کدامند؟ هات ماتی چه مزایا و معایبی به همراه داره؟

واسه اینکه بتونین در بازارهای مالی به خصوص بازار کریپتو سرمایه گذاری کنین، باید با مفاهیم و اصطلاحات مهمی آشنا بشین و در این زمینه اول آموزش ارز دیجیتال رو در برنامه خودتون قرار بدید. یکی از این اصطلاحات، هات مانی یا پول داغ هست. پول داغ به مبلغ بزرگی گفته میشه که خیلی سریع و به صورت منظم بین بازارهای مالی مبادله میشه. این پول تضمین می کنه سرمایه گذاران در بالاترین نرخ بهره کوتاه مدت سرمایه گذاری خودشون رو با امنیت بالا انجام میدن. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد هات مانی یا Hot Money بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایا و معایب پول داغ بپردازیم و تاثیر پول داغ روی اقتصاد رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این مفهوم آشنایی داشته باشین.

منظور از هات مانی یا پول داغ چیست؟

منظور از هات مانی یا پول داغ چیست؟

آیا می دونین منظور از پول داغ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که هات مانی(Hot Money) یا پول داغ به سرمایه ای گفته میشه که به وسیله سرمایه گذارانی مدیریت میشه که به دنبال کسب سود در کوتاه مدت هستن. سرمایه گذاران بازار رو واسه پیدا کردن فرصت های سرمایه گذاری کوتاه مدت با سود بالا رو بررسی می کنند. همچنین پول داغ به رقم قابل توجهی پول گفته میشه که با سرعت بالا و به صورت منظم بین بازارهای مالی منتقل میشن و تضمین می کنه که سرمایه گذاران بیشترین نرخ بهره در کوتاه مدت موجود رو قفل می کنند. هات مانی هموازه از کشورهایی با نرخ بهره پایین به کشورهایی با نرخ بهره بالا منتقل میشه.

جالب اینجاست که بدونین پول داغ یا Hot Money به پول سرگردانی اشاره داره که با هدف کسب بیشترین سود در تایم فریم کوتاه مدت خیلی سریع از بازاری به بازار دیگه منتقل میشه. این بازار شامل بازار بین المللی و داخلی مثل بورس هست. چون سرمایه در گردش می تونه پولی باشه که با سرعت زیادی بین بازارهای مالی در گردش هست تا از این طریق سرمایه گذاران مطمئن بشن که بالاترین نرخ های بهره کوتاه مدت رو به دست میارن. 

مطالعه پیشنهادی: آموزش کسب درامد از بازار ارزهای دیجیتال

 مزایا و معایب پول داغ چیست؟

 مزایا و معایب پول داغ چیست؟

همونطور که گفتیم، پول داغ(Hot Money) به مقدار زیادی پول گفته میشه که به منظور دریافت سود کوتاه مدت خیلی سریع از بازاری به بازار دیگه منتقل میشه. رایج ترین روش واسه سرمایه گذاری پول داغ، افتتاح حساب سپرده کوتاه مدت در بانک ها واسه دریافت بیشترین نرخ سود هست. هات مانی مزیت ها و معایب زیادی به همراه داره. در ادامه برخی از مزایا و معایب پول داغ رو بررسی می کنیم:

مزایای پول داغ

•    تزریق پول به بازارهای نوظهور و جدید
•    رشد اقتصادی و ایجاد شغل های مختلف
•    سود زیان برای سرمایه گذاران

معایب پول داغ

•    رشد و بیشتر شدن تورم
•    ناپایداری اقتصادی
•    ضرر سرمایه گذاران به دلیل تغییر قوانین و مقررات

مقاله پیشنهادی: سیو سود در بازار ارز دیجیتال چیست؟

تاثیر پول داغ روی اقتصاد چیست؟

تاثیر پول داغ روی اقتصاد چیست؟

توجه داشته باشین که ورود پول داغ به یه کشور واسه اقتصاد اون مثل یه شمشیر دو لبه عمل می کنه. هات مانی یا Hot Money می تونه باعث رونق اقتصادی بشه و در عین حال ردپایی از تخریب رو از خودش به جای بذاره. وقتی که ارز زیادی وارد یه کشور میشه، نرخ ارزش کاهش پیدا می کنه و اقتصاد توسعه پیدا می کنه. علاوه بر این، سهام شرکت هایی که پول داغ بهشون وارد شده رشد می کنه و این باعث رشد شاخص بورس میشه.

نکته قابل توجه این هست که پول داغ یا هات مانی نوعی سرمایه گذاری سالم و طولانی مدت نیست. به محض اینکه سرمایه گذاران و معامله گران حس کنند سود کافی رو از بازارهای مالی کسب کردن و یا نشون هایی از ریزش نرخ بهره مشاهده کنند، پول خودشون رو از بازار بیرون میکشن و باعث رشد تورم، افت ارزش پول ملی و افزایش قرض های بانک ها میشن. همچنین این ورود و خروج یهویی پول از اقتصاد یه کشور می تونه باعث بی ثباتی اقتصاد بشه.

پول داغ را چگونه شناسایی کنیم؟

از اونجایی که پول داغ یا هات مانی خیلی سریع در بین بازارهای مالی جابجا میشه، تشخیص اون کار آسونی نیست. با این وجود، تکنیک هایی واسه شناسایی جریان پول داغ وجود دارن. مثلا در بازار سهام میشه با مشاهده مقدار زیادی پول وارد شده به یه سهم و تجزیه و تحلیل تاریخچه معاملات اون، از حضور پول داغ در بازار باخبر شد. واسه اینکه متوجه بشیم چه مقدار هات مانی در اقتصاد یه کشور وجود داره، باید ببینیم که ذخایر ارزی یه کشور چقدر با میزان سرمایه گذاری خارجی و همچنین درآمد حاصل از صادرات اون اختلاف داره. به عبارت ساده تر، پول داغ پولی هست که از طریق سرمایه گذاری مستقیم خارجی یا صادرات به دست نیومده باشه.

مقاله پیشنهادی: ترید CFD در ارز دیجیتال چیست و چه مزایای دارد؟

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب توضیحاتی در مورد هات مانی یا Hot Money بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایا و معایب پول داغ بپردازیم و تاثیر پول داغ روی اقتصاد رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این مفهوم آشنایی داشته باشین. همونطور که گفتیم، هات مانی یا پول داغ به سرمایه ای گفته میشه که به وسیله سرمایه گذارانی مدیریت میشه که به دنبال کسب سود در کوتاه مدت هستن. سرمایه گذاران بازار رو واسه پیدا کردن فرصت های سرمایه گذاری کوتاه مدت با سود بالا رو تجزیه و تحلیل می کنند.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد هات مانی(Hot Money) یا پول داغ چیست؟

در مورد هات مانی(Hot Money) یا پول داغ چیست؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+63 = ?