واگرایی زمانی چیست و ترید با آن چگونه است؟

  • 05:02 1403-02-28
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

واگرایی زمانی(Time Divergence)؛ یکی از مفاهیم پرکاربرد و پایه در تحلیل تکنیکال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین واگرایی زمانی چیست؟ چجوری میشه با واگرایی زمانی معامله انجام داد؟ نحوه شناسایی واگرایی زمانی چجوریه؟ انواع واگرایی در تحلیل تکنیکال کدامند؟ به نظر شما واگرایی زمانی نشون دهنده چه چیزی هست؟ این اتفاق در مورد انواع سیگنال ارز دیجیتال هم میتونه رخ بده؟

در بازار سرمایه ابزارهای مختلفی وجود دارن که به صورت مداوم توسط تحلیلگران واسه ارزیابی وضعیت ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرن. تحلیل تکنیکال دارای ابزار قدرتمندی واسه تحلیل موقعیت انواع رمز ارزهاست که شناخت کافی از این ابزار می تونه در بهبود معامله و تعیین نقاط مهم واسه ورود و خروج ارزهای دیجیتال می تونه نقش غیرقابل انکاری داشته باشه. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد واگرایی زمانی یا Time Divergence بهتون ارائه بدیم، به بررسی اندیکاتورهای تشخیص واگرایی زمانی بپردازیم و نحوه ترید با واگرایی زمانی رو به شما یاد بدیم تا با این مفهوم آشنا بشین.

واگرایی زمانی چیست؟

واگرایی زمانی چیست؟

شاید واستون جالب باشه که بدونین واگرایی زمانی یا Time Divergence یکی از مفاهیم کاربردی در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی هست. واگرایی زمانی در بازار رمز ارزها نشون دهنده تغییرات در بازار رمز ارزهاست. واگرایی می تونه نشون دهنده نوسانات حاصل از هیجانات و احساس بازار ارزهای دیجیتال هم باشه. واگرایی در میان ابزارهای موجود در تجزیه و تحلیل بازار از اعتبار زیادی برخوردار هست. به طور کلی واگرایی در بازار ارزهای دیجیتال زمانی رخ میده که اندیکاتور و چارت قیمتی در خلاف جهت همدیگه حرکت کنند.

توجه داشته باشین که در این حالت تغییر روند در ارزهای دیجیتال رخ میده. علاوه بر این، زمانی که پارامتر زمان در خلاف جهت و در تضاد با قیمت ارزهای دیجیتال باشه در چنین مواردی واگرایی زمانی اتفاق می افته. تریدرهای بازار رمز ارزها دوست دارن واسه انجام معاملات پرسود، نسبت به جهت روند ارز دیجیتال و همزمان با افزایش قدرت خریداران واسه خرید رمز ارزهای مورد نظر خودشون اقدام کنند. برای این کار واگرایی زمانی می تونه اطلاعات و داده های مهمی رو درباره تغییرات قیمتی و تمایل خریداران و فروشنده ها بده.

مقاله پیشنهادی: انواع سیگنال های ارزهای دیجیتال

نحوه ترید با واگرایی زمانی چگونه است؟

نحوه ترید با واگرایی زمانی چگونه است؟

توجه داشته باشین که هر تریدری واسه کسب سود در بازار ارزهای دیجیتال باید از ابزارهای کاربردی تحلیل تکنیکال استفاده کنه تا بهترین تصمیم رو درباره خرید و فروش رمز ارزهای مورد نظر خودش بگیره. استفاده از واگرایی زمانی این امکان رو به تریدرها میده تا در زمان مشخص نقطه ورود واسه ارز دیجیتال یا نقطه خروج واسه ارز دیجیتال رو مشخص کنند. درک درست و دقیق از این نقاط واسه رسیدن به معامله ای موفق از نکات قابل ملاحظه در این خصوص محسوب میشه. هر وقتی که واگرایی زمانی افزایش قدرت خریداران رو نشون بده، معمولا تمایل به خرید هم بیشتر میشه و وقتی که پارامترهای واگرایی زمانی افزایش قدرت فروشنده ها رو نشون بده، تمایل به فروش ارزهای دیجیتال بیشتر میشه.

واسه انجام ترید با واگرایی زمانی، باید از فیبوناچی زمانی استفاده کنین تا بشه تریدرهای قوی رو در تایم فریم های مختلفی تشخیص داد. نوسانات و تغییرات قیمتی رمز ارزها در زمان واگرایی از اهمیت زیادی برخوردار هست، جوری که میشه با استدلال منطقی واسه خرید، نگهداری یا فروش ارزهای دیجیتال اقدام کرد.

مقاله پیشنهادی: دیوار خرید و فروش ارزهای دیجیتال چیست؟

اندیکاتورهای تشخیص واگرایی زمانی

اندیکاتورهای تشخیص واگرایی زمانی

همونطور که گفتیم، تشخیص واگرایی زمانی در بازار ارزهای دیجیتال به ترکیبی از مهارت های تحلیل تکنیکال و تجربه بازار رمز ارزها داره. بعضی از اندیکاتورهای پرکاربرد که تریدرها واسه شناسایی واگرایی زمانی در بازار رمز ارزها استفاده می کنند، عبارت هستن از:

•    اندیکاتور میانگین متحرک

یکی از اندیکاتورهایی که می تونین با استفاده از اون واگرایی زمانی در بازار ارزهای دیجیتال رو تشخیص بدین، اندیکاتور میانگین متحرک یا Moving Average هست. میانگین های متحرک با محاسبه میانگین قیمت یه جفت ارز دیجیتال در یه دوره مشخص، حرکات قیمت رمز ارزها رو هموار می کنند. تریدرها از میانگین متحرک واسه شناسایی روندها و معکوس شدن روند بالقوه استفاده می کنند.

•    اندیکاتور مکدی(MACD)

اندیکاتور مکدی یا MACD هم یکی دیگه از اندیکاتورهایی هست که می تونین با استفاده از اون واگرایی زمانی رو شناسایی کنین. توجه داشته باشین که اندیکاتور مکدی نوعی شاخص حرکتی پیرو روند ارزهای دیجیتال هست که رابطه بین دو میانگین متحرک رو نشون میده. مکدی با کم کردن میانگین متحرک نمایی 26 دوره ای از EMA12 دوره ای محاسبه میشه. واسه شناسایی با استفاده از مکدی، تریدرها باید مکدی رو با پرایس اکشن یه جفت ارز دیجیتال مقایسه کنند تا داده های مهمی رو به دست بیارن.

ویدیوی پیشنهادی: بهترین استراتژی معامله با اندیکاتور مکدی MACD

•    اندیکاتور استوکاستیک

یکی دیگه از اندیکاتورهایی که میشه با اون واگرایی زمانی رو تشخیص داد، اندیکاتور استوکاستیک یا Stochastic هست. این ابزار نوعی اندیکاتور مومنتوم هست که قیمت بسته شدن یه جفت ارز دیجیتال رو با محدوده قیمت اون در یه دوره مشخص شده مقایسه می کنه. استوکاستیک در مقیاس صفر تا صد ترسیم میشه و معمولا واسه تشخیص شرایط خرید و فروش بیش از حد مورد استفاده قرار می گیره.

•    اندیکاتور باندهای بولینگر

اندیکاتور باندهای بولینگر یا Bollinger Bands هم یکی دیگه از این اندیکاتورهاست که نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال رو با ترسیم باند حول میانگین متحرک اندازه گیری می کنه. این باند دو انحراف استاندارد از میانگین متحرک رو نشون میده و معمولا واسه شناسایی معکوس های روند بالقوه مورد استفاده قرار می گیره. شما می تونین با این اندیکاتور هم واگرایی زمانی رو در چارت قیمتی رمز ارزها تشخیص داده و معاملات پرسودی انجام بدین.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد واگرایی زمانی یا Time Divergence بهتون ارائه بدیم، به بررسی اندیکاتورهای تشخیص واگرایی زمانی بپردازیم و نحوه ترید با واگرایی زمانی رو به شما یاد بدیم تا با این مفهوم آشنا بشین. همونطور که گفتیم، واگرایی زمانی یکی از مفاهیم کاربردی در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی هست. واگرایی زمانی در بازار رمز ارزها نشون دهنده تغییرات در بازار رمز ارزهاست. واگرایی می تونه نشون دهنده نوسانات حاصل از هیجانات و احساس بازار ارزهای دیجیتال هم باشه. شما می تونین با اندیکاتورهای مختلف واگرایی زمانی رو تشخیص بدین. از جمله از این اندیکاتورها میشه به اندیکاتور باندهای بولینگر، اندیکاتور استوکاستیک، میانگین متحرک و.... اشاره کرد.
 

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد واگرایی زمانی چیست و ترید با آن چگونه است؟

در مورد واگرایی زمانی چیست و ترید با آن چگونه است؟ نظر دهید
سوال امنیتی :1+95 = ?