ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال 

"بجای خواندن مقاله به آن گوش دهید"

پادکست صوتی "ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال "


  • 18:02 1403-02-07
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

با سلام و عرض ادب و احترام به همه ی مخاطبین آکادمی آموزش ارز دیجیتال ارزسنج، با یک مقاله جذاب دیگه در کنار شما هستیم تحت عنوان، ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال، ما در این مقاله قصد داریم شما رو با مفاهیمی چون، ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال چیست؟، عوامل تعیین کننده ارزش ذاتی رمز ارزها، سریع ترین روش تخمین ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال و ارزش ذاتی بیت کوین اشنا کنیم. همانطور که می دونین، بازار ارز رمزنگاری‌ شده دائماً در حال نوسان هست. 

سود و زیان در این بازار، در طول یک روز، می‌ تونه تغییرات دو یا سه برابری داشته باشه. اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازار ارز رمزنگاری ‌شده رو دارین، باید با مفاهیم بنیادین این بازار از جمله، ارزش جاری (current market value) و ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال آشنا بشین. مقایسه تفاوت ارزش ذاتی و ارزش جاری، یک فاکتور کلیدی در مشخص کردن بهترین زمان برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال هست. لطفا با ما همراه باشین

ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال چیست؟ 

ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال

در این قسمت از مقاله، ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال، می خوایم اطلاعاتی در مورد ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال چیست؟ در اختیارتون قرار بدیم. چنانچه دوست دارین در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنین، توانایی مقایسه ‌ی ارزش بازار و ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال، در تعیین زمان مناسب برای خرید و فروش اهمیت بالای رو داره. با این‌ حال در نگاه اول محاسبه‌ ی ارزش بازار کاری پیچیده، ذهنی و وقت‌گیر به نظر می ‌رسه. 

ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال یا ارزش بنیادی آن (Intrinsic value) مفهومیست که، فعالان بازار رمزارزها جهت برآورد ارزش رمزارز، تمام عوامل، خصوصیات، شرایط و ویژگی ‌های رمزارز را همواره مورد استفاده قرار میدن. ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال لزوماً برابر با ارزش بازاری آن ‌ها نیست و به همین دلیل سرمایه‌گذاران بنیادی رمزارزها، با استفاده از تفاوت در قیمت ذاتی و قیمت بازار اقدام به خرید یا فروش رمزارزها می کنن. 

دوره پیشنهادی: آموزش تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال صفر تا صد

بدین‌ صورت که اگر تخمین ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال بیشتر از ارزش در حال معامله باشه، در واقع ارزش بازاری کمتری از ارزش ذاتی رمزارز باشه، در این حالت تریدرها اقدام به خرید می‌ کنن، اصطلاحاً به رمزارزی که کمتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله هست undervalue میگن و اگر رمزارزی بالاتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله باشه، اقدام به فروش می ‌کنن که به چنین رمزارزی نیز اصطلاحاً overvalue میگن. 

ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال

خالی از لطف نیست بدونین که، برای ارزهای دیجیتال به ویژه عرضه اولیه توکن ها که هنوز به واقعیت تبدیل نشدن، امکان تخمین ارزش ذاتی برای آن ها وجود نداره. به عبارت ساده تر می تونیم بگیم که، ارزش ذاتی ارز دیجیتال یا (Intrinsic value) به بررسی همه ی جنبه های ملموس و ناملموس یک ارز دیجیتال می پردازه. برای تخمین ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال، بررسی برخی عوامل مرتبط ضروری هست، در غیر این صورت تخمین درستی از میزان ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال به دست نمیاد.

مقاله پیشنهادی: تاثیر اقتصاد غرب بر قیمت ارز های دیجیتال

از جمله این عوامل می تونیم به در نظر گرفتن میزان تقاضای بازار برای آن، میزان توانایی و قابلیت تیم برای تحقق اهداف پروژه و ارزیابی میزان حمایت های مالی برای به نتیجه رسیدن یک طرح که از طریق مشارکت و مکانیسم های سرمایه گذاری و... اشاره کنیم. بهتره بدونین که، بسیاری از ارزهای دیجیتال، به‌ویژه ICOها تنها یک ایده هستن و تا زمانی که این ایده به واقعیت تبدیل بشه، ارزیابی ارزش ذاتی آن بسیار ذهنیست. محاسبه‌ی ارزش ذاتی، بدون ارزیابی فاکتورهای ذکرشده، عملا غیرممکنه.

عوامل تعیین کننده ارزش ذاتی رمز ارزها

عوامل تعیین کننده ارزش ذاتی رمز ارزها

حال نوبت به این رسیده که در این قسمت از مقاله، به بررسی عوامل تعیین کننده ارزش ذاتی رمز ارزها بپردازیم توجه داشته باشین که، برای تخمین ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال عواملی از جمله: میزان تقاضای بازار، میزان کیفیت، میزان اعتبار و مشارکت شریکان، اندازه جامعه هدف، سطح توانایی گروه اجرایی و توسعه دهندگان ارز دیجیتال دخیل هستش. همه سرمایه‌گذاران، باید با پرسش ‌های زیر آشنا شده و پاسخ هرکدام را بدونن.

۱) بازار (موارد استفاده)

آیا بازار واقعی و موارد استفاده مشخصی برای این رمزارز وجود داره؟

پتانسیل بازار چقدر؟ 

روش کسب درآمد و سود در پروژه اجرایی رمزارز مورد نظر چگونه هست؟

۲) جامعه

جامعه‌ ی مخاطبین این طرح چقدر پویا و وسیع هستش؟

آیا این جامعه رشد می ‌کنه؟

میزان حمایت مالی از این پروژه به چه اندازه هست؟

3) ترکیب تیم

ارزش ارز دیجیتال

توسعه‌دهندگان این پروژه به ‌اندازه‌ی کافی در این زمینه مهارت دارن؟

آیا تیم اجرایی تجربه انجام موفقیت‌آمیز پروژه‌ ای تا به حال رو داره؟

بازدهی تیم بازاریابی چگونه بوده؟

۴) منابع مالی

آیا منابع مالی کافی جهت حمایت از توسعه‌ ی پروژه، در زمان ‌بندی مشخص شده وجود داره؟

آیا مکانیزمی برای تولید بودجه در داخل سیستم، وجود داره؟ 

آیا نحوه درآمد، توانایی توسعه‌ی پروژه ‌های بعدی تیم رو داره؟

در صورتی که برای تمامی این سوال‌ ها پاسخی کامل یافت شد در آن زمان تخمین ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال به درستی انجام می گیره. در ضمن به یاد داشته باشین که، هیچ منبع داده‌ ی مختصر و خلاصه ‌ای برای غربال‌ کردن طرح‌ ها و محاسبه ‌ی ارزش ذاتی یک پروژه وجود نداره و از طرفی حجم زیاد اطلاعات و داده ‌های در دسترس به‌ خصوص در ICO هایی که به‌ صورت شفاف پروژه‌ی خود را تشریح نکردن، سرمایه‌گذاران را گمراه کرده و از هدف اصلی بازمی‌ داره. بنابراین در تحقیق راجع به یک طرح غرق نشین منظور اینه که، وسواس در تحقیق و بررسی، فلج‌ کننده هست. حجم زیادی از اطلاعات در زمینه تعیین و محاسبه ارزش‌ ارز رمزنگاری ‌شده وجود داره. این حجم زیاد می‌ تونه تمرکز سرمایه‌گذار را از هدف اصلیش که انجام یک سرمایه‌گذاری سودآوره، منحرف کنه. بنابراین، در تحلیل و بررسی ‌ها غرق نشین به این معناست. 

مقاله پیشنهادی: تاثیر نرخ بیکاری و نرخ بهره بر قیمت ارز های دیجیتال

سریع ترین روش تخمین ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال

سریع ترین روش تخمین ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال

ما قصد داریم در این قسمت از مقاله، در مورد سریع ترین روش تخمین ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال، اطلاعاتی رو براتون ارائه بدیم. همانطور که می دونین، شایعات، اثر قابل‌ توجهی در بازار ارز رمزنگاری ‌شده داره و نوسانات وسیعی در این بازار اتفاق می‌افته. علاوه بر این شرایط، بخش بزرگی از این جامعه را افراد ناآگاه در زمینه سرمایه‌گذاری تشکیل میدن. بودن در این بازار، شبیه سوار شدن بر یک ترن هواییِ که مدام، در حال بالا و پایین اومدنه. 

در چنین شرایطی، محاسبه ارزش‌ ذاتی ارز رمزنگاری ‌شده و مقایسه آن با ارزش جاری، معیار بسیار مهمی برای انجام یک تصمیم‌گیری صحیحه. شما برای محاسبه ارزش‌ ارز رمزنگاری‌ شده، باید به انبوهی از اطلاعات دسترسی داشته باشین. اما خبر خوب این که، یک روش سریع، آسان و کاربردی برای تخمین ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال، روش نمودار قیمت در برابر زمان هست. به این شکل که، به صورت یک روش ساده و سریع برای تخمین ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال انجان می گیره. این رویکرد، همه افزایش قیمت ‌ها و کاهش قیمت ‌های ایجاد شده توسط عوامل احساسی و غیرعادی تجاری را در نظر می ‌گیره و بر اساس اون، روشی آسان و کارآمد رو برای تریدر اماده می کنه. 

این روش، برای محاسبه ارزش‌ ذاتی رمزارزها در بلند مدت، بسیار کاربرد داره و هرچه سابقه فعالیت رمزارز بیشتر باشه این محاسبه مطمئن‌ تره. استفاده از این روش، نیازی به هیچ‌ یک از نرم‌ افزارهای تخصصی کامپیوتری و تحلیل‌ های پیچیده نداره. برای انجام این محاسبات، فقط کافیه، نمودار قیمت در برابر زمان رو برای هرکدام از رمزارزها رسم کرده و آن را خطی سازی کنین. اکنون با مقایسه چشمی نمودار هرکدام از ارزهای رمزنگاری ‌شده، به ‌راحتی می تونین به این نکته برسین که، کدام‌ یک بیش ‌تر و کدام‌ یک، کمتر از ارزش واقعیش معامله ‌شده. در واقع آن‌ هایی که نوسانات بیشتری بالا و پایین خط دارن، مشخصا به ارزش‌ هایی کمتر و یا بیشتر از ارزش واقعیش خرید و فروش شدن. 

سریع ترین روش تخمین ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال

در این شکل نمودار قیمت بیت کوین طی سال 2020 را مشاهده می‌ کنین. اکنون با مقایسه چشمی نمودار قیمت بیت کوین و نمودار ارزش ذاتی بیت کوین طی سال 2020 به ‌راحتی می‌ تونین به نکته ای که در بالا گفته شد برسین در ضمن می تونین این مدل را برای تمامی ارزهای دیجیتال بکشین و نگاه کنین کدام‌ یک بالاتر و یا پایی ن‌تر از خط ارزش ذاتی خود پیش میرن.

روش های دیگر شامل میانگین ساده‌ی حرکت (Simple Moving Average (SMA و میانگین نمایی حرکت یا (Exponential Moving Average (EMA هستن. این محاسبات همچنین به شناخت مسیر رشد یک ارز دیجیتال و تعیین سطوح حمایتی و مقاومتی آن کمک می کنه. همانطور که گفتیم، این ها روش های ضعیف و پیش ‌پا افتاده ‌ای هستن و تنها برای به ‌دست آوردن یک دید اولیه زمانی که در حال بررسی تیمی از ارزهای دیجیتال هستین به‌ کار میاد و به منظور بررسی دقیق باید تمامی جوانب تخمین ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال در نظر بگیرین.

به این نمودار نگاه کنین در یک رونده یک ساله، می ‌بینین که ارز رمزنگاری‌ شده مربوطه، از ماه دسامبر تا ماه فوریه، با ارزش جاریِ بیش‌تر از ارزش ذاتی و در ماه آوریل، با ارزش جاریِ کم‌ تر از ارزش ذاتی، معامله شده.

ارزش ذاتی بیت کوین

ارزش ذاتی بیت کوین

حال نوبت به این رسیده که در این قسمت از مقاله، ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال، ارزش ذاتی بیت کوین رو مورد بررسی قرار بدیم. خالی از لطف نیست بدونین که، از نظر برخی سرمایه گذاران مشهور مانند وارن بافت، دونالد ترامپ و... بیت کوین ارزش ذاتی نداره و استدلال آن ها ناشی از خاستگاه ارز دیجیتال بیت کوین به عنوان یک دارایی غیرمتمرکز و همتا به همتاست. بنابراین برای بسیاری از سرمایه گذاران، ارزهای دیجیتال به دلیل دیجیتالی بودن به عنوان یک نرم افزار به حساب میاد. به عبارت ساده تر و دقیق تر همانطور که گفتیم، علت مواضع منفی نسبت به بیت کوین و شک و تردید نسبت به ارزش ان، ناشی از ساختار غیر متمرکز و توزیع شده و همین طور ماهیت دیجیتالی اون هست. در جولای سال ۲۰۱۹ (تیر ۹۸)، ترامپ با اشاره به اینکه بیت‌ کوین ارزش ذاتی نداره، سخنانی را که قبلاً توسط وارن بافت و شریک تجاری وی چارلی مانگر (Charlie Munger) به اشتراک گذاشته بود رو تکرار کرد. ترامپ در توییتی گفت، من هوادار بیت ‌کوین و ارزهای دیجیتال دیگر نیستم. این ارزها پول محسوب نمی‌ شن و ارزش آن ‌ها پایدار نیست و هیچ پایه و اساسی ندارن.

همچنین، در اوایل ماه مارس (اسفند ۹۸)، اندرو بیلی (Andrew Bailey)رئیس بانک مرکزی انگلستان، ادعا کرد که بیت کوین هیچ ارزش ذاتی نداره. او در اظهار ‌نظری بحث ‌برانگیز گفت هر سرمایه‌گذاری که بیت ‌کوین نگهداری می‌ کنه، باید برای از دست دادن تمام پول خود آماده باشه. بیلی اظهار کرد، اگر مایلین آن‌ را بخرین، مشکلی نیست، اما توجه داشته باشین که، هیچ ارزش ذاتی نداره. ممکنه دارای ارزش ظاهری باشه، اما در اون هیچ ارزش ذاتی وجود نداره. اما مدیران حوزه ارز دیجیتال و همچنین بزرگان عرصه ی سرمایه گذاری، ارزش بیت کوین رو متفاوت و به شکلی دیگر درک می کنن. 

به این شکل که، آری پاول (Ari Paul)، مدیر ارشد شرکت سرمایه‌گذاری بلاک‌تاور‌ کپیتال (BlockTower Capital) در مصاحبه‌ ای توضیح داد که ارزش بیت کوین، از کنترلی که این ارز دیجیتال به صاحبان سرمایه میده ناشی می ‌شه. ویژگیِ غیر قابل مصادره بودن بیت کوین در مقایسه با دارایی ‌های سنتی، سطحی بی‌ سابقه از آزادی اقتصادی رو برای کاربرنشون فراهم می‌ کنه.

جمع بندی و نتیجه گیری

در مقاله حاضر تحت عنوان، ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال، ما سعی کردیم اطلاعات مفیدی رو در زمینه، ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال چیست؟، عوامل تعیین کننده ارزش ذاتی رمز ارزها، سریع ترین روش تخمین ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال و ارزش ذاتی بیت کوین در اختیارتون قرار بدیم. لازمه بدونین که، چیزی نزدیک به ۱۵۰۰ ارز دیجیتال مختلف برای ترید وجود داره و همچنین بیش از ۱۰۰۰ پروژه‌ی ICO برای ورود به بازار در کوتاه‌ مدت در دسترس هستن. 

بنابراین فرصت‌ های سرمایه‌گذاری محدود نبوده بلکه این زمان و ابزارهای سریع تحیل بازار هستن که محدود هستن. بازار ارزهای دیجیتال در یک چشم به هم زدن تغییر می‌ کنه. برای تحلیل سریع بازار باید ابزار مناسبی داشته باشین. در ضمن جهت تخمین ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال اعضای اصلی تیم توسعه دهنده اون رو باید بشناسین و سابقه اجرایی آن‌‌ ها رو بررسی کنین و ظمنا مطمئن شوین که در گذشته تجربه موفقی داشتن. در مرحله بعدی هدف پروژه رو بررسی کنین و مطمئن باشین در حد توان تیم اجرایی باشه و سپس اخبار معتبر را در خصوص زمان ‌بندی انجام پروژه، از منابع معتبری پیگیری کنین.

ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال در طول زمان و با افزایش شناخت افراد از آن، افزایش پیدا می کنه و به دنبال آن ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین از پایداری بیشتر و نوسانات کمتری برخورداره. چنان چه بیت کوین به ارزش بازار گسترده تر، لیکوئیدی بیشتر، زیرساخت های قوی تر و نظارت دقیق تر دست پیدا کنه، ارزش ذاتی اون بالا خواهد رفت. امیدواریم این مقاله مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشه از این که، در کنار ما بودین کمال تشکر و قدردانی رو داریم. موفق و پیروز باشین.

!! همه دوره های ارزسنج را یکجا در اختیار داشته باشید !!

دوره جامع ارز دیجیتال (جادوی رمز ارزها)

20 دوره کامل در یک دوره
از ابتدایی ترین مفاهیم تا تخصصی ترین موضوعات
بیش از 130 ساعت آموزش ویدیویی در قالب 250 جلسه
برای شرکت در این دوره آموزش از لینک زیر اقدام کنید.

نظرات کاربران در مورد ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال 

در مورد ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال  نظر دهید
سوال امنیتی :2+60 = ?